Hur rengör man kontaktdon och andra metaller?

Anders J

Member
Hur får man bort oxid och annat från exempelvis gamla koaxialkontakter, banankontakter mm?
Nu menar jag inte kontaktspray och dylika mesigheter,
utan något ordentligt som får ytorna rena, som i nyskick.

//Anders J
 
Jag använder en ultraljudstvätt och finsprit för att rengöra fina koaxialkontakter och adaptrar med mycket gott resultat.
 
Mässing kan rengöras i citronsyra. Finns som pulver i matvarubutiken. Blanda 1 halvtoppad msk i 5 dl varmt vatten, rör runt så pulvret löses upp. Häng objektet i en tråd i glasburk och låt stå över natten. Blir som nytt.

Silverdetaljer gör jag rent i vanligt silverputs som man använder till silverbestick. En burk från 70-talet still going strong. Blir som nytt.

För div annat som smutsig mekanik, omkopplare m m fungerar ultraljudstvätt med sprit eller en lösning med grönsåpa.

Större detaljer som plåtchassien och grova pinaler stoppar jag i diskmaskinen och de blir i regel också som nya. Men man får passa sig för plast som kan deformeras liksom tryckta texter m m som kan försvinna eller mattas av.
 
Vatten salt och aluminiumfolie använder jag att ta bort oxid på silver.
Har jag också provat och det fungerar jättebra.
Men hur gör man när de försilvrade koaxkontakterna redan är lödda på kablar.
Man vill ju inte stoppa ner allt i saltet.
 
Har jag också provat och det fungerar jättebra.
Men hur gör man när de försilvrade koaxkontakterna redan är lödda på kablar.
Man vill ju inte stoppa ner allt i saltet.

Det är där spriten kommer in i bilden :)
 
Kan man drista sej att fråga om någon in herrskapet har någon ide om hur man får ren plattorna på en split stator konding (Jackson) som sitter i min Z-match? Plattorna är helt svarta av oxid, inte överslagsmärken.
Det tycks mig vara rätt diskussion.
73
Ulf
 
Varför vill du rengöra en kondensator?
Oxid på plattorna påverkar inte funktionen.

....men om den ska bli vacker igen så rekommenderar jag saltvatten och aluminiumfolie.
 
-KFR: Jag hade nog också låtit bli att rengöra den om inte funktionen är tveksam. Jag har allt för många gånger lagat sönder saker som inte varit trasiga ...
 
Jag rengör alla elektromekaniska surpluskomponenter som skall användas till mina byggen. Omkopplare, vridkondensatorer, kontakter, rörhållare och större spolar på keramiska stommar m m. Det blir snyggare byggen och framförallt blir man av med all skit i form av damm och fett som ansamlats under åren. Men man får inte glömma bort att spola rent ordentligt efter ev saltbehandling eller andra kemikalier. För känsligare finmekaniska detaljer så körs en efterbehandling i ultraljudstvätten med en skvätt Isopropylalkohol. Glöm inte att fetta in kullager och rörliga delar. Gammalt skrot blir som nytt eller egentligen ännu bättre då nytillverkade kinakomponenter nästan alltid håller betydligt lägre kvalitet än det gamla skrotet från 60-talet.
 
Nä, tvätta inte bort den härliga doften av bränt damm och flugkadaver, nostalgi luktar så, jag önskar nästan att den doften fanns som rakvatten :D
 
Oxid på plattorna påverkar inte funktionen.

Så sant,
när det gäller aluminiumoxid så har den istället isolerande egenskaper och skyddar plattorna tacksamt nog,

Den svarta ytan på försilvrade föremål är svavelföreningar som bildat silversulfid och som har lagt sig till ro på silvret.
Lägg den försilvrade kontakten på aluminiumfolie eller i en aluminiumkastrull som du slår en blandning av hett vatten och bakpulver över,
jag ogillar salt i elektroniksammanhang även om det möjligen kan vara effektivare än bakpulver.
 
Jag ser nu att jag inte nämnt att plattorna förmodligen är av mässing eller koppar som då är silverpläterade.
Ulf
 
Jag har provat med att göra rent diverse olika saker med typ ugnsrengöring som är på sprayburk
I en burk jo det går men se till att att hålla på ute för det irriterar luftvägarns och se till att ha
på ett par gummihandskar på händerna för att det är starkt.Jag har gjort rena oktal
hållare och 9 poliga rörhållare som har varit fulla med flussmedel och sett hemska ut

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
förmodligen är av mässing eller koppar som då är silverpläterade.
Det brukar vara försilvrad mässing.


Vid rengöring med salt och alu-folie så talas det ofta om både bakpulver och vinäger.
Själv har jag bara provat salt, inga andra tillsatser.

Kan någon förklara vad vinäger och bakpulver har för egenskaper som kan förbättra denna process?
 
Back
Top