Hur representativa är åsikterna på Ham.se

SA5BYS

Well-Known Member
Verkar som oavsett vilket ämne tråden har så är det alltid samma 10-20 personer som skriver inläggen. Hur gör vi för att få med alla andra amatörer?
 
Det kanske beror på att runt 10 - 15 % av radioamatörerna är märkbart aktiva, och av dem är det en kanske en lika stor del
som bryr sig om amatörradiofrågor på längre sikt.

Resten är kompakt ointresserade, och bryr sig varken om amatörbanden eller om forumen så länge QTC kommer i brevlådan för de som är SSA-medlemmar.

Dessa påverkas inte omedelbart om amatörbanden antingen finns kvar eller försvinner, men de kanske vaknar med ett ryck när hoten börjar torna upp sig.

Men då är det så dags.

Någon annan metod för att öka intresset än att försöka medvetandegöra radioamatörerna om vilken tunn tråd det hela hänger i ser jag inte.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!

Det är ett väldigt litet antal amatörer som är engagerade i sin hobby i förhållande till hur många licensierade det finns i Sverige. Om man till exempel tittar på hur många som bryr sig om ett årsmöte i SSA eller som ett annat exempel där en klubb bjöd in alla sovande signaler i sitt närområde för att kanske hjälpa dom igång igen. gissa hur många som kom..... just precis, inte en enda.

Det som vi kan trösta oss med är att vi som är aktiva har det väldigt intressant och utvecklas i kunskap hela tiden.

Något som även är intressant är att förr så var det bara den till antal medlemmar största organisationen som PTS talade med, men nu bjuder dom även in andra intresseorganisationer för att få så bred förankring som möjligt. Med andra ord så går det framåt!.


Det är inte antalet som räknas.... Det är innehållet.


En solig häsning från Ölands norra udde! 73 HåkanSM7WSJ
 
Last edited:
Ett sätt som omedelbart skulle ge en fullständigt entydigt svar på frågan om hur många verkligt intresserade som finns vore att PTS upprepade det som Kungl. Telegrafstyrelsen gjorde 1947, nämligen att införa nya bestämmelser och sedan begära att alla gör ett omprov som vill ha ett förnyat certifikat. Gensvaret kanske skulle bli sådant att alla därefter kunde få en tvåställig SM-signal...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
AOM de APQ

Varför inte också enställiga anropssignaler, typ SM5A, som vårt grannland Norge har? Då skulle det bli ytterligare 26 stycken SM-signaler!


73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Eller varför inte nollställiga signaler. Jag reserverar "SM7" som fåfängesignal då! :-)
 
Varför inte samtidigt återinföra det självklara kravet på telegrafi kunnighet, dra åt provsvårighetsgraden ännu mer, lämpligen motsvarande en teknologie licentiats nivå, göra gamla antikverade Q-förkortningar som inte använts på 100 år obligatoriska. AM och CW är väl lämpliga för den nya radioamatören att få använda, mer behövs näppeligen då i princip allt onödigt Qso'ande förbjuds och en återgång till att man bara experimenterar sker.

Kristallstyrda sändare, självfallet hembyggda på träplatta, matade med hemgjord stege är också lämpliga föreskrifter att införa samtidigt. Tänker man till lite till och hittar ytterligare några liknande synpunkter på hur man kan skapa ett reglemente som snabbt utrotar 99,9% av nuvarande utövare av hobbyn är det ju fantastiskt.

Då kan de som här i forumet är så fruktansvärt kunniga på allt och med lätthet klarar de nya kraven/proven få enställiga signaler allihopa! Hurra!

SSA kommer att klara av att trycka QTC med hjälp av en gammal spritdupliceringsapparat, Qsl funktionären kommer att få väldigt mycket lugnare framöver och Tore och resten av det gänget kan sätta sig på något gammaldags stadshotell och representera upp föreningskassan.

Allt blir lugnt och rofyllt för styrelsen ... Ja varenda kvarvarande Experimenterande Svensk Radioamatör behövs ju för att bemanna styrelse och kansli, så vem fn ... som möjligen blir kvar att protestera vet jag inte. Möjligt att man då för syns skull och illusionen av någon sorts medlemsdemokrati, skulle ge en dispens till Herr -LRR (då blivande SM6B, B - som i besvärlig) som då får rollen av att gasta sig hes och vara den nya radiotidens Gossen Ruda ;)

Eftersom samtidigt moderna jävelskap som Internet och forum förbjuds i stadgarna så kommer rösten från Öster endast att höras mycket avlägset och endast vid mycket goda vindförhållanden mellan Moskva och Stockholmsträsket. I övrigt införes i stadgarna att all kommunikation riktad till styrelsen och herr överhedersordförande Tore sker medelst handskrivet brev som han handgripligen kan läsa i traktorn. Dock får man räkna med låååånga handläggnings- och svarstider då lantbrevbärar täckningen är lika usel som mobiltelefontäckningen var förr där denne grävandets gigant ibland giganter drar fram.

Slutet Gott - Allting gott! å det var ju såklart mycket bättre förr ;)

73 de Johan

snart fd. radioamatör efter de nya provens införande. Som just idag är full av cynism och elak som en spottkobra, då det just nu regnar som sjutton på 4'de dagen av min enda semester vecka i år :D
 
Last edited:
snart fd. radioamatör efter de nya provens införande. Som just idag är full av cynism och elak som en spottkobra, då det just nu regnar som sjutton på 4'de dagen av min enda semester vecka i år :D



Vad gnäller du över!?

Bra jordplan p.g.a allt regn, inget tjat om att åka till badstranden, du kan inte arbeta utomhus.
Kvar finns bara att köra radio :)
 
Hur representativa?
Inte alls, ham.se är ju främst ett forum för dom grinigaste gubbarna ur ESR.

SSAs forum är nog betydligt mera representativt för den genomsnittlig amatören.

Här verkar det ju mest jobbas för att vi ska bli så få radioamatörer som möjligt.
 
"Varför inte också enställiga anropssignaler, typ SM5A, som vårt grannland Norge har?"

SM5A är redan upptaget av min gode vän och granne Allan.

73 de SM5L Leif
 
Bra inledande fråga! Jag tror inte inläggen är säskilt representativa.

Dock tror vissa skribenter att deras åsikter är represenativa och uttrycker sig som exempelvis: "Vi" eller "vi vanliga medlemmar" eller "vi vanliga radioamatörer". Ibland plussas det lite då några skriver att de håller med någon annan, från tidigare inlägg. Det där är ganska onödigt. I sådana här forum kan man bara representera sig själv och låta det man skriver stärkas av argument.

Om inaktiviteten och det bristande engagemanget skulle medföra att amatörradiobanden försvinner, skulle vi sannolikt/förhoppningsvis kunna fortsätta bråka om anledningen till det på något forum.

A5 Sture
 
Är det egentligen något problem? Detta forum är ju inte en
enhetlig förening utan vi representerar bara oss själva, som
andra redan påpekat.

kvalitén här bygger inte på antal utan att man får relevanta
svar på sina frågor.
 
BYS skrev; "Verkar som oavsett vilket ämne tråden har så är det alltid samma 10-20 personer som skriver inläggen. Hur gör vi för att få med alla andra amatörer?"
------

Samma fråga kan du föra över på amatörbanden. Lyssnar man på 80 CW eller SSB så är det samma lilla gäng som morserar eller snackar. Ämnena är de gamla vanliga. Hur gör vi för att få med alla andra amatörer?"

Man kan fundera på vad som hänt om det utlysts radiotystnad för de vanliga gänget på 80 m om bandet hade dött helt eller om andra nya amatörer börjat dyka upp. Sak samma på forumen. Om de 10-20 personerna bestämt sig för forumtystnad. Hade andra nya debattörer och skribenter börjat dyka upp och ta över eller hade de som läser fortsatt att läsa gamla inlägg om och om igen.
 
Vad gnäller du över!?

Bra jordplan p.g.a allt regn, inget tjat om att åka till badstranden, du kan inte arbeta utomhus.
Kvar finns bara att köra radio :)
Ja just det Bengt!!! och jag mitt dumma skrälle lovade sonen när vi åkte att inte ta med någon radio och ha en radiofri vecka!

Hur dum får man bli egentligen ... Han grundlurade mig!!! själv tjöt han av lycka när han skulle få en hel dag fri från utflykter, badstränder, sommarrodel å all annan turistaktivitet och istället få häcka en hel dag med yngsta kusinen framför farmors TV - spelandes spel, käka kanelbullar å titta på dåliga tecknade filmer ...

What a loser jag känner mig som :D

/J
 
På grund av åldersfördelningen bland oss amatörer så gissar jag att en stor del varken har internet eller dator.
 
@SA3BYC

Sonen lovade hjälpa till med taket bara han fick ta med sig sin dator
samt att han fick köpa en dirtbike. Gissa vad som är prioriterat!

Bara att inse, vi får lyssna på Peps "den grundlurade generation".
Det är bara det att youtube lurat oss på den med, de har gjort den
otillgänglig ;)
 
Gensvaret kanske skulle bli sådant att alla därefter kunde få en tvåställig SM-signal...

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Tvåställiga SM-signaler med 26 bokstäver skulle innebära 26 x 26 = 676 kombinationer. Om sedan enställiga anropssignaler, typ SM5A, infördes skulle totala antalet kombinationer bli 676 + 26 = 702. Fullt tillräckligt!

73
Bengt
SM6APQ
 
Självklart är inte åsikterna här representativa för "medelamatören" i Sverige. "Medelamatören" har inga åsikter alls. Han/hon känner inte till frågorna som tas upp och utövar inte hobbyn överhuvudtaget.

Slutklämmen på SM2VJX inlägg är ganska tänkvärt: "Här verkar det ju mest jobbas för att vi ska bli så få radioamatörer som möjligt".
Det är nog huvudet på spiken när det gäller flertalet av oss som är aktiva på ham.se. Målet att enbart de med genuint intresse blir radioamatörer tycker jag låter sunt och lockande.
 
Om ni vill att det skall bli så få radioamatörer som möjligt i Sverige så tror jag ni är på god väg! Dock kan man fråga sig hur lätt det då kommer att bli att behålla nuvarande frekvensband. Fast ni kanske bara bygger?
 
Det är väl ingen som önskat sig det BYS. Det är din egen tolkning. Däremot går det lätt att läsa ut att flera av de 10-15 mest aktiva skribenterna här önskar sig mer substans i hobbyn och mer fokus på amatörradions kärnverksamheter. Vissa uttrycker att kvaliteten i hobbyn bör gå före kvantiteten. Att det kommer att bli inskränkningar i våra generöst tilldelade amatörband ser jag som fullt naturligt. Trycket från kommersiella användare ökar och det är då främst UHF- och SHF-banden som vi får räkna med att de tas ifrån oss eller i bästa fall delas med andra radioanvändare. Kortvågsbanden får vi behålla eftersom trycket där inte är lika stort samt att radiovågor äro gränsöverskridande så att dessa frekvenser inte lika lätt kan upplåtas till andra användare utan att PTS i så fall kommer i klammeri med ITU-RR och andra länders telemyndigheter.
 
Back
Top