Lägger till mina synpunkter.
Kan man t ex svara på test-anrop utan att vara med i testen? Eller kommer motstationen inte få några poäng för mig då?
Ja, i de flesta tester - det finns dock några få tester för enbart de som är med i en speciell klubb, då brukar de byta medlemsnummer. Det finns också vissa tester som är regionala - lyssnade en gång på en skotte som delate ut contestlöpnummer hej vilt på 80m CW, när jag ropade in blev jag mer eller mindre utskälld för det var tydligen bara för UK.
Tidigare talare nämnde att du bör läsa igenom reglerna. Ofta kan det vara bra men i de flesta tester är det löpnummer, ålder eller zoner som gäller, är det en speciell station du vill köra så lyssna igenom några QSOn så märker du om det är löpnummer eller inte.
Om du inte tänker skicka in en logg så rekomenderar jag dig att minst köra 5-6 stationer. Väldigt många tester kräver att stationen (alltså du) skall vara med i minst 4 loggar för att räknas. Annars kan din motstation gå miste om poängen och tom få avdrag för nästkommande som en sk penalty.
I många fall kan man skicka in en så kallad check-log till contest managern. Då är du inte med i tävlingen men har klargjort att XX2XXX verkligen har kört dig.
Hur funkar löpnumret?
Börjar med 001 men ibland kan strula till det (vill jag inte gå in på nu), då är inte det viktigaste att din logg börjar på 1 utan att nummren du gett till motstationerna stämmer med din logg.
Löpnummer på CW förkortas ofta, siffror består ju utav 5 dittar o dattar. Du har ju säkert hört rapporten 5nn istället för 599. Alla siffror har förkortningar och olika stationer använder dem på olika sätt.
Sifferförkortningen sk "Cut Numbers" är så här:
0 - T
1 - A
2 - U
3 - W
4 - V
5 - S
6 - B
7 - G
8 - D
9 - N
De som är vanligast är T, A och N. De andra används ganska sällan men det finns en del som bara använder dem men de får ofta omfrågningar och det slutar därför ofta med att de får köra dom vanliga siffrorna.
Måste man datorlogga? I vilket format i så fall?
Du bör använda ett contestloggprogram som kan göra sk Cabrillo filer, det är det format de flesta vill ha.
Det finns många bra contestprogram, en del kostar 1000lappen, vissa är gratis.
Det kanske finns någon hemsida med all den här informationen?
www.contesting.com har mycket info både för den som är ny och den som är veteran.
http://www.sk3bg.se/contest/ här hittar du SM3CERs Contest Service, inte så mycket för någon som är ny och nyfiken men du hittar bla länkar till loggprogram och en kalender på tester.
http://www.rttycontesting.com/ tycker jag är en jättebra sida som förklarar RTTY contestkörning, speciellt om man använder contestloggen Writelog som jag själv kör med.
Med contesting lärde jag mig ett nytt begrepp - SO2R = Single Operator 2 Radios (Det finns även SO3R). På den här sidan
http://www.k8nd.com/Radio/SO2R/K8ND_SO2R.htm kan du läsa massor om det och det finns en hel del shackbilder från SO2R operatörer som jag tycker har gett mig mycket inspiration till mitt eget shack.
Det finns hur mycket som helst att läsa på nätet om testkörning.
Sök bla på de här orden: Contesting, Radio Sport, SO2R
Kom ihåg att man inte behöver ha tävlingsinstinkt för att köra test.
Du kan ju tex använda dig av testerna för att köra nya DX och bandländer, Pile-uperna är oftast lättare när det är contest än när det är en vanlig expedition folk ska ropa på.
73 de Magnus SM6WET