Hur ser det ut när ni kör contest !

SM7WDG

Well-Known Member
Denna tråden skapades för att jag tycker det kan vara kul att veta hur det ser ut när just du eller ni kör contest. Berätta gärna lite om utrustning och tilltugg !!!.
 
Nu när vår antennpark ligger på sidan så körde jag i Feb mobilt 2m ifrån gbg då jag jobbade där nere, 706mk2g + en 5/8 på bakflygeln
Visserligen så går det inte så långt men jag fick en 10 QSOn under de två timmar jag var aktiv, tilltugg var det också med i bilen, chips o dricka :)
 
Tester kör jag regelbundet från klubben SK4AO. Sommarhalvåret riggar vi ibland vid en skidbacke i närheten där det finns nätspänning och startkur som regnskydd. Titta på http://www.sk4ao.net/tidigaretester.htm hur det ser ut juli och augusti -05. Ibland lyckas vi samla många, i tisdags på 23-testen var jag ensam i startkuren.

Jag har också provat med mindre grejor, som vid kvartalstest 2 -05 då jag och sonen SM4YPU körde med grejor som fick plats i en Kånken, tillsammans med resten av packningen för ett par dagar! Dipol och 10W funkar det också.

Tester ser jag som ett sätt att träna trafik och vana att höra signaler i störningar och brus, och att sända rätt saker. Som med det mesta ger övning viss färdighet. Kör man mycket går det bättre.

Har man kört ett tag så märks även om prestanda på stationen ändras. Vid klubbstugan har vi fått betydligt mer störningar än vi haft tidigare, vilket också märkt i resultatlistorna. I vissa riktningar ökar bruset mer än 10 dB med antennen mot horisonten jämfört med eleverat 20-30 grader. Jag har tyvärr inte mätt tidigare, men kan inte minnas det lyssningsmässigt varit så mycket tidigare. Scannat runt horisonten märks var närmaste bostadsområden, järnvägen och Falu Centrum finns, men även mellan stör det. Mätningarna finns i http://www.sk4ao.net/filer/brus/brus144_sk4ao.xls

Ikväll är det landskamp, vi hörs!

/Jan
 
SM4HFI said:
Tester kör jag regelbundet från klubben SK4AO. Sommarhalvåret riggar vi ibland vid en skidbacke i närheten där det finns nätspänning och startkur som regnskydd. Titta på http://www.sk4ao.net/tidigaretester.htm hur det ser ut juli och augusti -05. Ibland lyckas vi samla många, i tisdags på 23-testen var jag ensam i startkuren.

Jag har också provat med mindre grejor, som vid kvartalstest 2 -05 då jag och sonen SM4YPU körde med grejor som fick plats i en Kånken, tillsammans med resten av packningen för ett par dagar! Dipol och 10W funkar det också.

Tester ser jag som ett sätt att träna trafik och vana att höra signaler i störningar och brus, och att sända rätt saker. Som med det mesta ger övning viss färdighet. Kör man mycket går det bättre.

Har man kört ett tag så märks även om prestanda på stationen ändras. Vid klubbstugan har vi fått betydligt mer störningar än vi haft tidigare, vilket också märkt i resultatlistorna. I vissa riktningar ökar bruset mer än 10 dB med antennen mot horisonten jämfört med eleverat 20-30 grader. Jag har tyvärr inte mätt tidigare, men kan inte minnas det lyssningsmässigt varit så mycket tidigare. Scannat runt horisonten märks var närmaste bostadsområden, järnvägen och Falu Centrum finns, men även mellan stör det. Mätningarna finns i http://www.sk4ao.net/filer/brus/brus144_sk4ao.xls

Ikväll är det landskamp, vi hörs!

/Jan
Hej Kommer att vara qrv på portabeltesten .Hoppas det blir några qso . Man vet ju alldrig hur det går . Läges rapport efter testen både ssb och cw för alla smakrikningar skull . Lyssna efter SM4CJY // Cesar Johan Yngve / P 73 Lennart
 
När jag nu startat en trådfår jag i alla fall berätta lite själv.
Vi har ett par olika tester som vi aktiverar.
Vi är ett gäng som inte anser oss vara några storfräsare men det funkar i alla fall.'
Vi har hittils aktiverat ett par olika signaler , SK7MQ , 7S7B, 7S7SAN.
7S7SAN använder vi från sandhammarens fyr där vi har ett par 2x19m dipoler sittandes fast monterat. Där kör vi oftast Lighthouse Weekend ifrån men har även kört UBA contest och även lite SSA Contest. När vi skall köra så ringer vi runt och frågar en massa människor och det brukar bli en del som kommer ner och är med , Många som åskådare och en del som operatörer. Dock blir ALLA som kommer ner erbjudna att köra radio.

Det viktigast som medföljer på denna contesten är då grillen och en massa gott att stoppa på den. Sås medföljer oxså :) . Som modulations vatten funkar Sort guld eller snarlika varor. Vi kör inte extremt utan vi kör lite och sen så pausar vi (Ja vi låter radion vara obemannad) och grillar lite. Vi har rent ut sagt skitkul när vi kör test.

När vi kör testerna är det i princip alltid SSB tester då de flesta känner att vi behärskar den fina konsten CW ordentligt . Men vi brukar försöka få med nån amatör som kan CW ordentligt och då kan den personen få demonstrera CW för alla andra och det brukar kunna ge ett uppswing på träningen.

Sen till Augusti är det dags för IOTA contest. stort samma variant av utrustning , men grillen får stanna hemma då det finns fast grillplats på platsen vi kör ifrån. Vi kör då oftast med vertikalantenner , men en o annan dipol åker upp ändå. Mygg(mot)medel är en obligatorisk utsrustning som oxså medföljer.

Stationer vi kör är för det mesta TS-2000 , FT-847 samt FT817.

Tack för mig..

// Freddy
 
SM7WDG said:
När jag nu startat en trådfår jag i alla fall berätta lite själv.
Vi har ett par olika tester som vi aktiverar.
Vi är ett gäng som inte anser oss vara några storfräsare men det funkar i alla fall.'
Vi har hittils aktiverat ett par olika signaler , SK7MQ , 7S7B, 7S7SAN.
7S7SAN använder vi från sandhammarens fyr där vi har ett par 2x19m dipoler sittandes fast monterat. Där kör vi oftast Lighthouse Weekend ifrån men har även kört UBA contest och även lite SSA Contest. När vi skall köra så ringer vi runt och frågar en massa människor och det brukar bli en del som kommer ner och är med , Många som åskådare och en del som operatörer. Dock blir ALLA som kommer ner erbjudna att köra radio.

Det viktigast som medföljer på denna contesten är då grillen och en massa gott att stoppa på den. Sås medföljer oxså :) . Som modulations vatten funkar Sort guld eller snarlika varor. Vi kör inte extremt utan vi kör lite och sen så pausar vi (Ja vi låter radion vara obemannad) och grillar lite. Vi har rent ut sagt skitkul när vi kör test.

När vi kör testerna är det i princip alltid SSB tester då de flesta känner att vi behärskar den fina konsten CW ordentligt . Men vi brukar försöka få med nån amatör som kan CW ordentligt och då kan den personen få demonstrera CW för alla andra och det brukar kunna ge ett uppswing på träningen.

Sen till Augusti är det dags för IOTA contest. stort samma variant av utrustning , men grillen får stanna hemma då det finns fast grillplats på platsen vi kör ifrån. Vi kör då oftast med vertikalantenner , men en o annan dipol åker upp ändå. Mygg(mot)medel är en obligatorisk utsrustning som oxså medföljer.

Stationer vi kör är för det mesta TS-2000 , FT-847 samt FT817.

Tack för mig..

// Freddy
Hej en liten rapport från portabel testen den 20 Maj .
Srulade en del innan antennen kom på plats . Dipol för 80 m , efter några kast med kastlodet gick det vägen . Körde 10 watt icom 706 utan cw filter . det blev 32 qso n på ssb och cw pluss en g3 asg som ville ha rapport . Det var bra conds kollade ej 40 m . Vädret var bra , men loggningen var lite struligt , måste nog ha sekreterare nästa gång .Ropa gärna in om du hör mej 73 Lennart sm4cjy
 
Många bäckar små...

Hej allihop!

Brukar köra med klubbsignal (SK6DW) från ett qth strax söder om Trollhättan tillsammans med ett gott gäng klubbmedlemmar. Inga avancerade saker, en ECO 9el för 2m + FT-857 och 21el Tonna +FT-847 eller TS-2000 för 70cm. Preamp för båda banden, ca 150W på 2m och 50W på 70cm. Prioriteten ligger på det sociala planet så kaffe och någon form av kaka brukar tas med och det blir ofta mer internt prat än testkörande.

Kör jag själv så kör jag med signalen SI6B på 6m, 2m och 70cm och SI6B/P på 10m med FT-857 på samtliga band. (Edit: Numera blir det FT-847 på 50 MHz och uppåt) 5el Tonna för 6m och 9el Tonna för 2m. Vertikalt på 70cm och någon form av trådantenn för 10m.

Har varit med att försöka få upp intresset för tester i klubben. Inte för att prestera toppresultat men för att många ska kunna vara med och känna att det är kul att köra lite, även om det bara blir ett par qso. Vågar nästan påstå att vi tack vare detta är Sveriges mest aktiva klubb på testerna, iallafall vad gäller antalet deltagare.

73 de Björn
SM6VTK / SI6B
 
Last edited:
Vi är ett litet contest team på SK7OA som alltid har kul och trevligt när vi kör contest. Vi är inga Big Guns MEN det vi försöker är att vi hela tiden försöker förbättra oss själva och våra resultat. Numera har vi fasta antenner för 2m, 70cm och 10-15-20m banden och det ända vi behöver få upp är en kryssdipol för 80/40m, en mer permanent lösning är på gång.

Dom operatörer som kör contest är allt från rutinerade och orutinerade och det finns alltid plats för nybörjare likväl erfarna. Detta innebär mer eller mindre att den som sitter vid radion bestämmer pulsen, är man rutinerad så kan det bli rätt energiskt :p . Medans när en oerfaren sitter vid radion så blir det kanske en mer laid back stil.

Från och med 5 juni så deltar SK7OA även i NAC 144, NAC 432 och NAC 10 :)

73
/SM7YGZ @ SK7OA Contest Team
 
OT:
Jag har aldrig kört test. kanske mest beroende på att jag är en utpräglad icke-tävlingsmänniska. :rolleyes:

Däremot har jag börjat fundera på att prova för att träna trafikteknik, kanskle t om på CW om någon har tid att köra QRS. Det borde vara lättare att köra test-CW än trastugg eftersom formatet är relativt fast och med korta ord. jag har inte provat, så jag kanske har fel?

Kan någon berätta från grunden hur man gör när man kör test?
Kan man t ex svara på test-anrop utan att vara med i testen? Eller kommer motstationen inte få några poäng för mig då?
Hur funkar löpnumret?
Måste man datorlogga? I vilket format i så fall?
Hur många sändningspass är ett test-QSO?

Det kanske finns någon hemsida med all den här informationen?

73 SM0RVV
 
Nu är kanske jag inte den mest lämpligaste att svara på dina frågor då jag inte kör CW men försöker ändå:

Kan man t ex svara på test-anrop utan att vara med i testen? Eller kommer motstationen inte få några poäng för mig då?

Dom flesta tester tillåter att du inte skickar in logg dock så bör man läsa genom reglerna för det aktuella testet.

Hur funkar löpnumret?
Börjar med 001

Måste man datorlogga? I vilket format i så fall?

Man bör använda ett pc baserat loggprogram som t.ex. N1MM

Hur många sändningspass är ett test-QSO?

Bör räcka med 3

Det kanske finns någon hemsida med all den här informationen?
Känner tyvärr inte till någon

Det finns en del tränningsprogram som t.ex Morse Runner och RufzXP som simulerar contest anropp.

http://www.dxatlas.com/MorseRunner/
http://www.rufzxp.net/
 
Hmmm, ett pris för den som tar emot morse i 1000-takt!!! :confused: :confused: :confused:
Är det möjligt? PSE QRS skulle jag säga... :p
 
Lägger till mina synpunkter.


Kan man t ex svara på test-anrop utan att vara med i testen? Eller kommer motstationen inte få några poäng för mig då?


Ja, i de flesta tester - det finns dock några få tester för enbart de som är med i en speciell klubb, då brukar de byta medlemsnummer. Det finns också vissa tester som är regionala - lyssnade en gång på en skotte som delate ut contestlöpnummer hej vilt på 80m CW, när jag ropade in blev jag mer eller mindre utskälld för det var tydligen bara för UK.

Tidigare talare nämnde att du bör läsa igenom reglerna. Ofta kan det vara bra men i de flesta tester är det löpnummer, ålder eller zoner som gäller, är det en speciell station du vill köra så lyssna igenom några QSOn så märker du om det är löpnummer eller inte.

Om du inte tänker skicka in en logg så rekomenderar jag dig att minst köra 5-6 stationer. Väldigt många tester kräver att stationen (alltså du) skall vara med i minst 4 loggar för att räknas. Annars kan din motstation gå miste om poängen och tom få avdrag för nästkommande som en sk penalty.
I många fall kan man skicka in en så kallad check-log till contest managern. Då är du inte med i tävlingen men har klargjort att XX2XXX verkligen har kört dig.

Hur funkar löpnumret?

Börjar med 001 men ibland kan strula till det (vill jag inte gå in på nu), då är inte det viktigaste att din logg börjar på 1 utan att nummren du gett till motstationerna stämmer med din logg.

Löpnummer på CW förkortas ofta, siffror består ju utav 5 dittar o dattar. Du har ju säkert hört rapporten 5nn istället för 599. Alla siffror har förkortningar och olika stationer använder dem på olika sätt.

Sifferförkortningen sk "Cut Numbers" är så här:
0 - T
1 - A
2 - U
3 - W
4 - V
5 - S
6 - B
7 - G
8 - D
9 - N

De som är vanligast är T, A och N. De andra används ganska sällan men det finns en del som bara använder dem men de får ofta omfrågningar och det slutar därför ofta med att de får köra dom vanliga siffrorna.


Måste man datorlogga? I vilket format i så fall?


Du bör använda ett contestloggprogram som kan göra sk Cabrillo filer, det är det format de flesta vill ha.
Det finns många bra contestprogram, en del kostar 1000lappen, vissa är gratis.

Det kanske finns någon hemsida med all den här informationen?

www.contesting.com har mycket info både för den som är ny och den som är veteran.

http://www.sk3bg.se/contest/ här hittar du SM3CERs Contest Service, inte så mycket för någon som är ny och nyfiken men du hittar bla länkar till loggprogram och en kalender på tester.

http://www.rttycontesting.com/ tycker jag är en jättebra sida som förklarar RTTY contestkörning, speciellt om man använder contestloggen Writelog som jag själv kör med.

Med contesting lärde jag mig ett nytt begrepp - SO2R = Single Operator 2 Radios (Det finns även SO3R). På den här sidan http://www.k8nd.com/Radio/SO2R/K8ND_SO2R.htm kan du läsa massor om det och det finns en hel del shackbilder från SO2R operatörer som jag tycker har gett mig mycket inspiration till mitt eget shack.

Det finns hur mycket som helst att läsa på nätet om testkörning.
Sök bla på de här orden: Contesting, Radio Sport, SO2R


Kom ihåg att man inte behöver ha tävlingsinstinkt för att köra test.
Du kan ju tex använda dig av testerna för att köra nya DX och bandländer, Pile-uperna är oftast lättare när det är contest än när det är en vanlig expedition folk ska ropa på.

73 de Magnus SM6WET
 
Enklast, tycker jag, är NAC-tester. RS(T) och lokator byts. I stort sett likadan "syntax" för varje qso. Lyssnar du på ett par stationer hänger du snart med i hur det fungerar. Själv behärskar jag inte cw men lyssnar när andra kör och börjar kunna höra vem som finns där och när en lokatorruta eller rst sänds. :)

73 de Björn
 
Tack för all info.
Speciellt tack till Magnus som jag tror rätade ut varenda frågetecken jag hade.
Men nu lämnar jag iaf tillbaka tråden till dess ursprungliga ämne:
Hur ser det ut när ni kör contest
 
Nästa helg är det IARU HF World Championship Contest och vi, SK7OA, skall deltaga i denna contest. Är du intresserad av contest ny som gammal kom gärna och hälsa på oss och kör radio en stund. Förutom att kaffesmaskinen kommer att vara på så tänds även grillen !
73 och välkomna till SK7OA !
/SM7YGZ
Robban
 
Sk4ao/p

Vi körde portabelt igen i tisdags, se http://www.sk4ao.net
Väderprognosen var inte så lovande, men de 20 korvar och bröd vi hade med gick lätt åt. Några hade med mat och la på grillen. Kaffebryggaren var också med och skymtar på några bilder, den gick flera varv. Det blir fler tester från samma ställe!

73! /Jan
 
Back
Top