Hur signaler delas ut?

Pe4r

Member
Jag tror att jag bor i SM3-land, d.v.s Örnsköldsvik, heter Per Tjärnström så man har funderat på SM3PGT t.ex. men jag kanske inte har nått val, dom tre sista är bara nått dom har satt ihop, PGT vet jag är ledigt, iallafall för ett antal veckor sen.

Hur fungerar det, får jag välja dom 3 sista eller innebär det en extrakostnad på sisådär 150 kr om året vilket jag tror jag läste i en annan tråd.
 
Tilläggas bör att SM delas ut av PTS och deras provförättare, då får man en signal med suffixet Z?? (vad de ska göra när Z:a tar slut vet jag ej). SSA:s provförättare delar ut SA-signaler.

Kontakta Eric, sm6jsm, på hq@ssa.se för lite mer info om signaler.

73 de Lars, sm6rpz
 
Jag tror att jag bor i SM3-land, d.v.s Örnsköldsvik, heter Per Tjärnström så man har funderat på SM3PGT t.ex. men jag kanske inte har nått val, dom tre sista är bara nått dom har satt ihop, PGT vet jag är ledigt, iallafall för ett antal veckor sen.

Hur fungerar det, får jag välja dom 3 sista eller innebär det en extrakostnad på sisådär 150 kr om året vilket jag tror jag läste i en annan tråd.

Korrekt, du bor i Sm3-land, här kan du se indelningen: SSA - Föreningen Sveriges Sändareamatörer

Suffixet "PGT" är upptaget av en SM6PGT, se SM Call Book: SSA - Föreningen Sveriges Sändareamatörer

Du kan få en specialsignal parallellt med dem ordinarie, såvitt jag vet så kostar den en slant. Du kan läsa mer här: SSA - Föreningen Sveriges Sändareamatörer
 
Last edited:
Begagnade callsign

(vad de ska göra när Z:a tar slut vet jag ej).
73 de Lars, sm6rpz

Förr delade man ut call som varit vakanta ett antal år.
Det borde väl funka ännu? Eller uppstod problem? :confused:



För övrigt tycker jag nog att själva signalen är ganska sekundärt bekymmer.
Först plugga, sedan prov och sedan se vad som händer...
 
Last edited:
Back
Top