Följ tråden där SM7EQL testar en liten sändare med slingsänding, på 3577,22 kHz CW.
Där finns en svag signal bland mycket QRM att testa på.
Men nog är det väl bra att mottagarna har hög klass, och en klass utöver vad man idag behöver. Framtiden kanske erbjuder sidbandsbrusfria sändare, utan nyckelknäppar och sändare utan splatter, och som då motsvarar mätutrustningen hos ARRL.
Höga prestanda har efterfrågats i alla tider, och det är ju helt fritt att köpa enklare billigare och sämre apparater. Prestanda och selektivitet som det här handlar om har varit slagträt i alla de år jag känner till.
Ja även om det finns viss ideologi då....
Så nog är det konsumentens val, och en radioamatör borde ju ha kunskap om saken. Det är ju själva hobbyn. I verkligheten kan det ta många år och många riggar innnan man har skapat sig kunskap i ämnet.
Är inte ARRL:s tester en opartisk rankning då?
Med olika skalor på diagremmen för olika prylar, med onämnda nackdeler på vissa fabrikat. Ibland allt för diplomatiskt sammanfattning trots dåliga mätresulat. Helt ointressant att ens nämna speglar numera då amerikanska riggar igen kör med låg första MF.
Visst är dom opartiska, jätteopartiska..... (ironisk)
Jag är fullständigt säker på att du kan höra en stor skillnad på en enklare radio med sämre filter.
En dag kanske man får upp en större antenn och en dag kanske solen får för sig att bli aktivare, som den var förr, med mer starka BC stn från hela kortvågen som då kan ge Imd. Obs att jag då talar om Imd från stora frekvensområden som jag menar är ett större problem med många riggar. Dvs man skaffar riggen för vad som kan hända med vågutbredningsfenomen i framtiden oxo.
Jag minns själv när ATLAS 180 och 210 kom, annonser i ameriknanska tidningar visade en fitlerkurva, man var tvungen att använda en vertikal annons för att få plats med hela filterkurvan. Så makalöst "bra" filter hade den. Man kunde ju ha använt en annan skala, Men man vill lura kunden.
I verkligheten blev jag mycket besviken. Sidbandsbrus, splatter, nyckelknäppar, frekvensdrift, Imd, förstörde filtret helt.
de
FPD