Hur skall man uppföra sig i ett forum som detta?

Status
Not open for further replies.

SM7SEK

Administrator
Staff member
På förekommen anledning startar jag en ny tråd.

Janne WXA var snabb att svara på mitt upprop om att sköta sig i trådarna.
Tyvärr blev det fel igen. Janne kunde ha startat en ny tråd men svarade i en tråd som handlar om "Amatörradio, en fördummad hobby?"

Nåväl, jag förflyttar bara Jannes inlägg hit med lite klipp å klistra :)
Inlägget från Janne är intressant och bör därför lyftas fram och inte hamna i papperkorgen.

SM6WXA/Janne said:
Hej Uffe.

Det är faktiskt så vi vill ha det på HAM.SE, regler är till för att följas. Jag startade trådar här på HAM.SE som någon alltid ville förstöra för mig (vem?) ibland drabbas de som försöker uppföra sig på HAM.SE på fel sätt. De blir avstängda för att någon annan förstör, inte rätt eller???

73 Janne


Ingen blir avstängd för att man uppför sig bra. Det är när man inte uppför sig bra man riskerar att åka ut. Och precis som du säger så sabbas ibland trådar av debbatörer som kanske inte tänker sig för. Att då gå i svaromål och ösa ur sig en massa svavelosande kommentarer kan göra att man blir avstängd. Observera att du inte blir avstängd för att någon annan sabbar/skriver skit i din tråd.

Det är vad DU skriver som avgör om du åker ut eller inte. Inte "motparten" !

Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Nu pöjkar & flickor! Här har ni en tråd. Skriv av er hur ni tycker det skall funka här på ham.se för att ni skall trivas och starta trådar om allt möjligt inom hobbyn!

73 de Uffe
sm7sek
 
Last edited:
SM7SEK said:
På förekommen anledning startar jag en ny tråd.

Janne WXA var snabb att svara på mitt upprop om att sköta sig i trådarna.
Tyvärr blev det fel igen. Janne kunde ha startat en ny tråd men svarade i en tråd som handlar om "Amatörradio, en fördummad hobby?"

Nåväl, jag förflyttar bara Jannes inlägg hit med lite klipp å klistra :)
Inlägget från Janne är intressant och bör därför lyftas fram och inte hamna i papperkorgen.




Ingen blir avstängd för att man uppfför sig bra. Det är när man inte uppför sig bra man riskerar att åka ut. Och precis som du säger så sabbas ibland trådar av debbatörer som kanske inte tänker sig för. Att då gå i svaromål och ösa ur sig en massa svavelosande kommentarer kan göra att man blir avstängd. Observera att du inte blir avstängd för att någon annan sabbar/skriver skit i din tråd.

Det är vad DU skriver som avgör om du åker ut eller inte. Inte "motparten" !

Hoppas att ni förstår vad jag menar.

Nu pöjkar & flickor! Här har ni en tråd. Skriv av er hur ni tycker det skall funka här på ham.se för att ni skall trivas och starta trådar om allt möjligt inom hobbyn!

73 de Uffe
sm7sek



Tack för att du startade upp den här tråden, den behövdes verkligen för att komma tillrätta med allt på HAM.SE och deras bestämmelser om vad man får göra.

MVH
SM6WXA/Janne
 
SM6WXA/Janne said:
Tänk att det är så jag tänker, du har helt rätt. Om någon hela tiden gör påhopp på en klubb, tröttnar snart denna klubb och ger då svar på tal, inget fel med det. Den som gör felet är väl den som hela tiden skapar otrevliga inlägg i div trådar. Sedan får man enligt HAM.SE inte föra över något till ett annat forum.

Janne

Precis Janne!
Man får naturligtvis försvara sig. Men det handlar fortfarande att hålla svaret inom gränserna för vad som tillåts på forumet. Det är väl just där det har brustit ibland. Man blir arg och ger igen så det slår gnistor om det.

Finns alltså ingen anledning att hettsa upp sig. Svara istället sakligt. Fråga vad man menar och be om förtydliganden. Fortsätter otrevligheterna så ignorera och överlåt till en moderator att ta hand om det hela.

Tärningen är kastad.
Dialogen är startad.
Nån mer än Janne som tycker?

73 de Uffe
sm7sek

Ps: Att föra över inlägg eller trådar till andra forum är något som alltid har förekommit.
Det anses inom intrernetkulturen oftast var ok om man anger källan.
Och jag förstår varför du påpekar det..........
 
Ham.se behövs för oss seriösa amatörer som gillar teknik antenner Riggar det är min grej och olika antenner som till uhf-vhf & hf. det är väl klart att som janne säger att man ruttnar ur när det finns vissa indevider som kastar en massa dynga på våran klubb då surnar man till såklart,men som sagt regler är till för att följa så vi får nog ta oss i kragen allihopp och för bättra det hela.

ps uffe fick du tag på nån hf mobil ? själv fick jag tag på en YAESU FT-100D byte mot min 920 så jag är nöjd med den fick en del tillbehör till filter och lite annat.

73 de Thomas / WQT
 
Min enda kommentar är som följer:

Läs de inlägg Janne, WXA och andra medlemmar i den lustiga föreningen SK6SJ presterat i www.radioshack.se

Kom sen inte och påstå att WXA är lämplig som ledamot i en "disciplinnämnd"

När det gäller klipp och klistra ber jag WXA att än en gång läsa vad Uffe skriver, nämligen detta:

Klipp och klistra har alltid funnits på Internet. Om källan anges är detta OK. Radioshack har absolut ingenting emot att man klipper och klistrar de inlägg man vill använda. Radioshack kräver inte att källan citeras. ALLT är fritt att hämta...

Skulle det vara så att reglerna skärps på HAM.se kommer jag givetvis att följa dessa regler. Man behöver inte citera ordagrant för att följa en debatt. Det går så bra på andra sätt.

När det gäller SK6SJ, denna underliga sammanslutning av bråkstakar, provokatörer och allmänt mycket aggresiva människor så kommer jag att fortsätta min granskning av sammanslutningen.

Varför? Återigen, läs vad de tongivande krafterna i SK6SJ har skrivit de senaste 3 månaderna i www.radioshack.se. Kom också ihåg att många griserier skrivna av medlemmar i SK6SJ har gjorts anonymt. Jag har en mycket bra överblick vad gäller pseudonymer och verkliga människor bakom dessa "masker". Jag VET vilka de är och kan därför säga att så gott som alla anonyma med fientligt, provokativt eller rent allmänt ohyfsat innehåll, är medlemmar i eller sympatisörer till SK6SJ.

Jag kräver inte att NÅGON stängs av på grund av en eller flera åsikter. En sådan tanke är mig totalt främmande. Däremot förvånar det mig storligen att Janne, WXA och hans kamrater inte fortsätter sina skriverier på Radioshack.se. Där kan de skriva om vad de vill. Använda vilka ord de vill. Radioshack har ingen censur. Om Janne och hans kamrater kunde låta bli HAM.se då skulle alla bli glada. De som vill ha ett "städat" forum får sitt. De som är intresserade av ett oordnat kaos skulle få sitt.

Hasse DLZ
 
Last edited:
Citat från www.radioshack.se:
författare SM6WXA, Janne

"Det största svin i det här landet är du Hasse, en elak pisse-galt som bara sysslar med elakheter och förtal. Janne"

Så här ser många av Janne´s inlägg ut på Radioshack. Samme Janne som kräver ordning och reda.

Janne hinner alltså inte avsluta sitt inlägg på HAM.se förrän han byter skepnad och gör ovanstående inlägg på Radioshack.

Finns det fler än jag som undrar över den dubbelbottnade naturen?

Hasse DLZ
 
Ursäkta mig. ? vad är det vi skall se, det oproffissionella att inte hålla detta borta från forumet.. ? detta kan tas via PM, tycker det inte alls det är roligt som NY amatör att läsa sånt här SKIT, för skit är det som inte bör finnas, om alla sköter sig och följer etik och moral, Sunt förnuft och RESPEKT!!. JAG vet inte vad detta bråk handlar om men jag vet att folk lär avika från denna plats om inget görs. USCH.. vuxna människor..!!!
 
Det är väl just det vi håller på och spånar om. Alltså hur vi vill ha vårat forum!
Var skall ribban läggas för att så många som möjligt skall trivas här?

Intressant hur denna tråden utvecklar sig. Jag låter ribban ligga ganska högt i just denna tråd för att få fram alla synpunkter. Därmed inte fritt fram att börja kasta skit på varandra!

73 de Uffe
sm7sek
 
Uffe kan vara helt lugn. Jag har INGEN avsikt att kasta sk*t på någon. Iallafall inte i HAM.se

Hasse DLZ
 
SM7SEK:
fick du tag på hf mobil ? jag har frågat redan en gång men du har kanske inte sätt det men hur har det gått.

Thomas / WQT I Övrigt så håller jag med mina vänner i fristad ang påhoppen här på ham.se
 
sm0wqt said:
Ok jag såg inte att jag hade ipost av dig uffe tack och lycka till i jakten på hf mobilen.

Thomas / WQT

Hej Thomas å alla andra.
Jo alltså det är därför vi har PM eller internpost som det också kallas.

Istället för att kludda ner trådarna med personliga hälsningar och avvikande ämnen så skickar man ett PM till personen i fråga istället.

Så lyd mitt råd och använd PM-funktionen. Och när ni ändå håller på kan ni ju städa bort lite ovidkommande inlägg i tråden ;)

73 de Uffe
sm7sek
 
Ang.Telefonkontakt!

SM6WXA/Janne said:
Eller ring varandra och prata ut om era problem, det brukar då lösa sig på bästa sätt.

73 Janne

Nämen Janne: Det var det klyftigaste jag har sett dig skriva här på detta forumet, sen jag började läsa här!!!!!!!!!!!!!!
Ta och gör det samma!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ring till DLZ och prata om era problem, då torde det lösa sig på bästa sätt, eller vad tror du själv..
 
Hur fungerar egentligen modererandet i denna tråd. Var det inte så att UFFE bad samtliga att ta bort ovidkommande inlägg. Vad jag kan se har det TILLKOMMIT ovidkommande inlägg istället.

Hasse DLZ
 
sm7dlz said:
Hur fungerar egentligen modererandet i denna tråd. Var det inte så att UFFE bad samtliga att ta bort ovidkommande inlägg. Vad jag kan se har det TILLKOMMIT ovidkommande inlägg istället.

Hasse DLZ

Precis! Om diskussionerna skall hålla i sig länge nog för att visa resultat/vara till nytta, så måste vi hålla trådarna.

Jag har flera gånger påpekat detta och även bett er att städa tråden.
Hittils har DualC och DLZ städat.

Tanken med att be er själva städa tråden är att försöka göra debbatörerna medvetna om hur man bör skriva i en tråd. Alltså att hålla sig till ämnet, inte göra inlägg med personliga hälsningar o.s.v. Personliga hälsningar kan med fördel skickas som PM eller som ett Ps: i ett inlägg i tråden alltså inte ett eget inlägg ;)

Nåväl, vi har precis startat vandringen mot ett moderarat ham.se och vi har alla, även jag, mycket att lära oss. Det viktiga är att vi trivs och vågar gå in i debater utan risk för repesalier, nedsättande inlägg o.s.v.

Det är bl.a det som denna tråden är till för, att diskutera ham.se och uppförandet här!

73 de Uffe
sm7sek
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top