Hur skapas opinion på HAM.SE och SSA Forum - och vilka stödjer vad?

Status
Not open for further replies.
Jag som varken kör telegrafi, digitala moder eller contest, inte bygger grejor och inte heller har slutsteg skulle ju (rent teoretisk då) kunna stödja ett myndighetsförslag som vill inskränka eller helt förbjuda sådant.

Det skulle aldrig falla mig in, bara för att inte det är min huvudinriktning av hobbyn så skulle jag ju inte vilja begränsa möjligheterna för någon annan.

Jag skulle nog däremot hjälpa till och protestera mot sådana inskränkningar så gott jag kan, för att vara solidarisk mot dom som finner nöje i det.

(jag har däremot provat alla ovanstånde grejor och insett att jag inte finner det roligt, utom CW där har jag bara gått en halv kurs innan annat i livet tog den nödvändiga tiden av mig)
Ja jag håller med dig i detta och jag förstår faktiskt inte varför det uppstått två läger i debatten om mätning av EMF.

Någon lyckades vrida en positiv nyhet till att bli något fruktansvärt vidrigt. Att våra myndigheter agerar åt det ena eller andra hållet emellanåt är inget nytt. Det nya är att vi haft gehör hos myndigheterna i frågor som angår oss radioamatörer. I det här fallet med SSM så blev myndighetens analys tolkad positivt och i linje med vårt intresse. Detta tack vare kunniga konsulter (det var ju flera stycken radioamatörer med).

Själv har jag yrkesmässigt verkat under tre myndigheter de senaste tjugo åren. Lantmäteriverket, Jordbruksverket och Trafikverket. LMV var bra men JBV var hopplöst därför att reglerna förändrades hela tiden och det man hade att göra ena veckan skulle ha varit grovt tjänstefel veckan innan :) Orsaken var direktiv från nervösa politiker som försökte implementera EU-direktiv avsedda för kontinentens stordrifter som var omöjliga att anpassa i Sverige.

Trafikverket slutligen, där har politikerna haft riktig lekstuga. Ta det här med järnvägen bara, kunnigt folks åsikter har totalt ignorerats när politiker istället lekt kunniga och på några få år lyckats köra en hel gren av infrastrukturen i botten genom att sätta den egna politiska agendan före det som fungerat i Sverige sedan ånglokens tid. De konsulter man anlitat är inte sådana som kan verksamheten utan sådana som kommer fram till politiskt korrekta slutledningar enligt den ideologi som råder för tillfället.

Strålskyddsmyndigheten skulle mycket väl kunna stöka till det för oss radioamatörer genom att de inte förstår vår verksamhet. I synnerhet om politiska foliehattar blandar sig i liksom hos tidigare nämnda myndigheter. Det är av den anledningen oerhört viktigt att stödja kunniga konsulter som bevisligen är på vår sida i teknisk och vetenskaplig mening.

Genom att SM7YES med anhang skriker högt för att hämnas gamla oförrätter så gör de en björntjänst för samtliga radioamatörer. Nu är det läge för var och en att tänka till!
 
Tack Janne. Apropå "likes" så föreslår jag en titt på medlemssidan för ham.se Där finner man att den medlem med flest inlägg här genom åren är SM0AOM med 3400 inlägg. Som ni vet är majoriteten av teknisk art där Karl-Arne delat med sig av sitt encyklopediska kunnande om stort och smått till oss andra. Inget har varit för stort eller för litet för hans engagemang.

Den som nu med alla medel försöker sänka honom är SM7YES, med 250 inlägg där de flesta bara är gnäll och påhopp.

Det här är ett medvetet personangrepp av mig och jag har förståelse för om moderatorerna nu tycker att jag nu går över gränsen. Mitt budskap är att vi kan gräla om stort som smått inbördes, det är bra och stundtals lärorikt, men att komma med sådana grava anklagelser som SM7YES gör är uselt och undergräver allas vårt anseende utåt mot myndigheter och beslutsfattare i angelägna frågor.
 
Så har SSA, på sin hemsida, givit sitt utlåtande över rapporten från SSM. Balanserat och faktabaserat tycker jag.

Vad säger herrar konspirationsteoretiker nu då? ;)

73/Lasse
 
Lite OT här kanske, men har dom inte räknat lite knas i sin uträkning av medelvärde under 6 minuter?
Om fältstyrkan vid konstant sändning med ren bärvåg (100% effekt ut hela tiden) ger 30 V/m, så kommer värdet för SSB (med FCC:s riktvärde) bli 21.6 V/m (halva effekten).
Men medelvärdet över 6 minuter sen är på fältstyrkan. Vid sändning kommer fältstyrkan alltså ligga på 21.6 V/m, vid mottagning på 0 V/m. Vid 50% förhållande mellan sändning och mottagning blir väll det 10.8 V/m?
Eller tänker jag helt fel så här på morgonen?
 
Deras worst-case scenarion är kanske inte så vanliga i dina trakter, men tyvärr inte helt ovanliga här i Stockholm.
Särskilt repeaterfolket har till stor del balkongpinnar, magnetfot och duo-pinne på fönsterblecket eller ännu värre,
en duo-pinne på magnetfot inomhus bredvid radion.

En anledning är naturligtvis bristen på vilja från hyresvärdarna att släppa till antennplats på taket. Då minskar ju
valmöjligheterna ganska drastiskt om du ändå vill vara qrv. Ibland är dock anledningen ren och skär okunskap.

Så, även dessa typfall måste naturligtvis finnas med ibland mätobjekten.
 
Nu har konspirationen slagit ut i full blom.

Ytterst underutvecklat uttalande måste jag säga.

Instämmer att det är toppen att alla föreningar intresserar sig för denna mycket viktiga fråga !

Jag skulle personligen vara mycket intresserad av en korrekt statistik på användandet av amatörradio i vårt land - misstänker att det som framkommer mest är kvalificerade gissningar.
 
Deras worst-case scenarion är kanske inte så vanliga i dina trakter, men tyvärr inte helt ovanliga här i Stockholm.
Särskilt repeaterfolket har till stor del balkongpinnar, magnetfot och duo-pinne på fönsterblecket eller ännu värre,
en duo-pinne på magnetfot inomhus bredvid radion.

En anledning är naturligtvis bristen på vilja från hyresvärdarna att släppa till antennplats på taket. Då minskar ju
valmöjligheterna ganska drastiskt om du ändå vill vara qrv. Ibland är dock anledningen ren och skär okunskap.

Så, även dessa typfall måste naturligtvis finnas med ibland mätobjekten.

För repeaterkörning trodde jag att det räckte med handapparat och gummipinne, det kör jag med i betong källarn på jobbet.

Att köra med duopinne på fönsterbläcket måste väl vara bättre, men det är klart dom kanske kör en kilowatt ut också?

Hemma har jag förvisso en duobands "blindkäpp" på taket för slölyssning och repeaterkörning, men då behöver jag ÅAS aldrig köra mer än lägsta uteffekten heller.

Så visst kan man ta med ETT dåligt typfall,men då borde man ha ETT bra typfall också, dvs full legal effekt och bra antenner korrekt installerade på bra höjd, som ger ett betryggande "bra" värde för att förtydliga att det inte är effektgränsen i sig som är avgörande utan att förståelse finns för att installationen blir bra.

Kan man hoppas på att det här leder till ett dokument som "balkongpinnarna" kan visa upp för sin hyresvärd för att lättare få tillstånd att sätta upp en antenn på taket, istället för ett dokument som gör att hyresvärdarna totalförbjuder balkongpinnar?
 
NCS skrev; "Jag skulle personligen vara mycket intresserad av en korrekt statistik på användandet av amatörradio i vårt land - misstänker att det som framkommer mest är kvalificerade gissningar."

Du önskar dig alltså att någon myndighet inför obligatorisk deklarationsplikt på amatörradioanläggningar så uppgifterna sedan kan bilda underlag för framtagning av korrekt statistik. Alltså samma system som när vi deklarerar våra bostäder och huruvida det finns värme i husen och vilket uppvärmningssystem vi har m m.
 
Kan man hoppas på att det här leder till ett dokument som "balkongpinnarna" kan visa upp för sin hyresvärd för att lättare få tillstånd att sätta upp en antenn på taket, istället för ett dokument som gör att hyresvärdarna totalförbjuder balkongpinnar?

Man skulle önska att hyresvärdarna skulle kunna ta del av och förstå ett sådant dokument. Tyvärr tror jag att det är dömt att misslyckas. I tråden om SSM & PTS fältstyrkemätningar nämnde jag en episod som inträffade inte allt för länge sedan. Följden av den episoden är ett totalt antennförbud för alla hyresgäster i det området. Varken TV-antenner eller skannerantenner tillåts. Och skulle en hyresgäst smyga upp en liten antenn en mörk natt kommer det omgående en upplysning i brevlådan med hot om avhysning om inte antennen plockas ner omgående.

När jag i mitten av 90-talet köpte en bostadsrätt tillfrågade jag omgående styrelsen om jag fick montera en mindre antenn på taket. Antennen var en så populärt kallad blindkäpp för 2&70. Styrelsen sade blankt nej utan motivering. En tid senare träffade jag föreningen ordförande ute på gården. Efter att vi avhandlat det fina vädret och andra artighetsfraser förde jag min lilla antenn på tal. Ordförande berättade att man hade haft stora kostnader för att återställa tak, ventilationsrör, fönsterkarmar, takpannor med mera efter tidigare antenninstalltioner av boenden på 70 och 80-talet. Därför ville man inte under några omständigheter ha några antenner på taken. På ordförandes beskrivning av antennerna gissade jag mig till antenner av typen "Dansk pinne" och "Super Magnum" plus skannerantenn av disconetyp.

Så min erfarenhet är att det är uppträdandet av tidigare hyresgäster som avgör om man får sätta upp antenn eller inte. Förmodligen kan inte ett papper med rekommendationer om takmontering ändra på det.

Ett tips för alla trångbodda i stan är ju att gå samman några stycken och installera en fjärrstyrd radio. Hittar man bara lämpligt QTH behöver inte utrustningen kosta allt för mycket.
 
Man skulle önska att hyresvärdarna skulle kunna ta del av och förstå ett sådant dokument. Tyvärr tror jag att det är dömt att misslyckas.

Jo, det tror jag med, det är ju lättare att förbjuda något än att försöka förstå sig på det om man inte har intresset.

Det är ju i såna fall om man kan få till något dokument som påtalar att det är en mänsklig rättighet att vara radioamatör och utöva hobbyn i alla lägen, men det sätter jag inte stort hopp till. (i bla USA har väl folk fått antenntillstånd för att radioamatörer anses samhällsnyttiga)

Min tidigare hyresvärd gav mig skriftligt tillstånd att sätta upp en "riktantenn för amatörradio" (formuleringen medvetet vald för att vara vagt beskrivande) på gaveln på det hus jag bodde i.
I många år satt där en 9el riktantenn för 2m.

Det enda kravet dom hade var att installationen skulle vara "fackmannamässigt utförd" som tur var hade vi en i klubben som jobbade på en firma som sysslade med antennanläggningar och han hade tillgång till en tillräckligt lång stege på firman, så det blev så att hans firmabil stod parkerad vid stegen under antennmonteringen :D

När jag flyttade och tog ner antennen blev dom enda kvarvarande spåren 4st pluggade/målad hål för fransskruv i brädfodringen och två hål med plastplugg i fönsterkarmen där kabeln hade kommit in...
Till och med kabelklammren drog jag ut.
Vid slutbesiktning av lägenheten bad jag att dom skulle besikta även fasaden där jag hade haft antennen och fick till svar "redan gjort, jag hittade inga spår trots att jag vet var antennen och kablarna har suttit, så det har jag inga anmärkningar emot"
 
Du gjorde en fackmannamässig installation och återställde fackmannamässigt efter dig. En guldstjärna tilldelad :)

Förr i tiden kunde man få "nån höjdare" i FRO att skriva intyg om att antennen skulle användas för att hjälpa till i för samhället svåra situationer. Känner till ett par amatörer som fått draghjälp. Men det var långt innan alla debatter om strålning.
 
Du gjorde en fackmannamässig installation och återställde fackmannamässigt efter dig. En guldstjärna tilldelad :)

Förr i tiden kunde man få "nån höjdare" i FRO att skriva intyg om att antennen skulle användas för att hjälpa till i för samhället svåra situationer. Känner till ett par amatörer som fått draghjälp. Men det var långt innan alla debatter om strålning.

Jag hade fackmannamässig hjälp!

Ja, tänk om FRO/SSA/ESR kunde gå samman och författa ett dokument om vilken samhällsresurs vi radioamatörer är (skulle kunna vara) och att vi därför måste få förutsättningar att utöva hobbyn för att ha utrustning och kunnande den dag vi behövs, det vore ju till gagn för oss alla.

Det skulle definitivt ha funkat på den gamla onda tiden när kriget var kallt och folk läste "Om kriget kommer" och begrep att man skulle ha en transistorradio med batterier hemma....
 
Ytterst underutvecklat uttalande måste jag säga.

Men SM0NCS, kände du dig träffad?
Ja nu var det inte dig specifikt jag var ute efter, mer det samlade kollektivet av konspirationsteoretiker. Men ok, du har ju här och på annan plats spridit uppfattningen om att ESR påverkat Strålskyddsmyndigheten för att fördärva för Sveriges radioamatörer. Vidare att en av medlemmarna i ESR lyckats få med sig det välrenommérade företag han arbetar på i syfte att ragga jobb för SSM. Osv osv.. Konspirationer? Tja...

Annars var min avsikt med att länka till FRO, SSA och ESR att visa på det mycket goda omdömet från respektive styrelse att tillsammans diskutera frågor av vikt för Sveriges radioamatörer. Detta manifesterade föreningarna genom att samtidigt publicera samma information på sina respektive webplatser.

Minns den vansinniga bärsärkagång en företrädare för en av föreningarna gav sig ut på förra gången vi hade chansen att föra dialog med de myndigheter som reglerar vår verksamhet. Vi har väl aldrig haft så goda möjligheter att påverka men istället blev det nån slags politik och allt kördes i sank. Det här är riktigt bra. Samarbete och fullt fokus på sakfrågorna.

Men i dina ögon uttrycker jag mig underutvecklat? Ja eftersom du i tidigare inlägg skrivit att mina åsikter är kvalificerat dravel, att jag inte förstår den text jag läser osv. så förstår jag att du dragit denna slutsats. Nå, eftersom jag myntade begreppet Faktaresistenta Foliehattar så får jag vara beredd på att få smisk tillbaka. Jag är i alla fall tacksam över att föreningarna ser fakta och förstår att samarbeta. Tack FRO, tack SSA och tack ESR.

För de som fortfarande är fastlåsta i sin faktaresistens, häromdan hade DN en artikel i ämnet som är riktigt läsvärd, en företeelse i vår tid:
http://www.dt.se/kultur/den-nya-folksjukdomen-faktaresistens
 
NCS skrev; "Jag skulle personligen vara mycket intresserad av en korrekt statistik på användandet av amatörradio i vårt land - misstänker att det som framkommer mest är kvalificerade gissningar."

Du önskar dig alltså att någon myndighet inför obligatorisk deklarationsplikt på amatörradioanläggningar så uppgifterna sedan kan bilda underlag för framtagning av korrekt statistik. Alltså samma system som när vi deklarerar våra bostäder och huruvida det finns värme i husen och vilket uppvärmningssystem vi har m m.

Jag skrev att jag skulle vara mycket intresserad av korrekt statistik - inte att man skulle införa någon metod för att ta in det. Det är en ganska stor skillnad från att vara intresserad av sådana uppgifter och att verkar för att man kan få in dem.
 
Men SM0NCS, kände du dig träffad?
Nej jag känner mig inte träffad jag tyckte att din kommentar var enfaldig och enbart dum - ett barnsligt sätt att försöka ta någon sorts inbillad poäng.
Det är ju dessutom helt och hållet galet eftersom de så kallade konspriationsteorierna handlat om helt andra saker - men det har du väl förmodligen fortfarande inte förstått.
 
Annars var min avsikt med att länka till FRO, SSA och ESR att visa på det mycket goda omdömet från respektive styrelse att tillsammans diskutera frågor av vikt för Sveriges radioamatörer. Detta manifesterade föreningarna genom att samtidigt publicera samma information på sina respektive webplatser.

Minns den vansinniga bärsärkagång en företrädare för en av föreningarna gav sig ut på förra gången vi hade chansen att föra dialog med de myndigheter som reglerar vår verksamhet. Vi har väl aldrig haft så goda möjligheter att påverka men istället blev det nån slags politik och allt kördes i sank. Det här är riktigt bra. Samarbete och fullt fokus på sakfrågorna.

Men i dina ögon uttrycker jag mig underutvecklat? Ja eftersom du i tidigare inlägg skrivit att mina åsikter är kvalificerat dravel, att jag inte förstår den text jag läser osv. så förstår jag att du dragit denna slutsats. Nå, eftersom jag myntade begreppet Faktaresistenta Foliehattar så får jag vara beredd på att få smisk tillbaka. Jag är i alla fall tacksam över att föreningarna ser fakta och förstår att samarbeta. Tack FRO, tack SSA och tack ESR.

För de som fortfarande är fastlåsta i sin faktaresistens, häromdan hade DN en artikel i ämnet som är riktigt läsvärd, en företeelse i vår tid:
http://www.dt.se/kultur/den-nya-folksjukdomen-faktaresistens

Då kunde det ju kanske vara på sin plats att alla tre föreningar pratar ihop sig INNAN och kommer fram till en gemensam stråndpunkt, och kanske till och med förankrar vilken linje som ska drivas gentemot sina medlemmar?

Sen tycker jag "faktaresistens" och "foliehatt" är dåliga försök till härskarteknik och ett sätt att försöka förminska sina debattmotståndare, du lider ju av samma "faktaresistens" gentemot dina motståndares synpunkter i frågan i såna fall, eller menar du att du besitter obestridlig fakta och dom enbart har (felaktiga) åsikter?
 
Nej jag känner mig inte träffad jag tyckte att din kommentar var enfaldig och enbart dum - ett barnsligt sätt att försöka ta någon sorts inbillad poäng.
Det är ju dessutom helt och hållet galet eftersom de så kallade konspriationsteorierna handlat om helt andra saker - men det har du väl förmodligen fortfarande inte förstått.
Ok, berätta. Jag är visserligen korkad men beredd på att lyssna.

SM2VJX, läs artikeln igen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top