Hur skrivs korrekt klockslag - punkt eller kolon mellan timme och minut

SE5X

Well-Known Member
Sett på senare tid.

Vilket skiljetecken ska man sätta mellan timme och minut då man skriver klockslag?

TV-klockan (längst ned till höger i t.ex. nyhetsprogram) skrivs med punkt mellan timme och minut.
 
Frågan var hur "man" ska göra, dvs. vad som är allmänt rekommenderat och vedertaget och det är att använda punkt. Att vissa personer som är inspirerade av sängbordsklockans digitala siffror använder kolon är deras ensak. När man är osäker på hur man bör skriva för att det ska uppfattas som korrekt kan man utgå från TT:s skrivregler som finns tillgängliga på webben.
Se TT Nyhetsbyrån

Myndigheternas skrivregler som kan laddas hem här http://www.regeringen.se/content/1/c6/03/33/29/b0cc0c31.pdf är bra att ha tillgång till i datorn.

Lennart
 
Frågan var hur "man" ska göra, dvs. vad som är allmänt rekommenderat och vedertaget och det är att använda punkt. Att vissa personer som är inspirerade av sängbordsklockans digitala siffror använder kolon är deras ensak. När man är osäker på hur man bör skriva för att det ska uppfattas som korrekt kan man utgå från TT:s skrivregler som finns tillgängliga på webben.
Se TT Nyhetsbyrån

Lennart

Tack för utförligt svar. En rolig grej dock är följande TT-nyhet som jag fick av en amatörradiokollega, där skribenten följer skrivreglerna men inte deras sajt :)

5973cd374c8d5aeca436a6b8c90e1617.jpg
 
Enligt ISO-standard 8601 ska det vara kolon som separator mellan timmar/minuter/sekunder, om separator används.

Kan tillägga att punkt som separator verkar ha varit svensk standard fram till 1991, när ISO-8601 antogs som svensk standard SS-ISO 8601.
 
Last edited:
Tydligen är det standard att både ha kolon och punkt som separator. Men det kan generera problem med punkt då stora delar av världen använder . (punkt) som decimalteckan. Hur läser t.ex. en amerikan kl. 8.50 ? Är klockan halv nio eller tio i nio? Skriver militären fortfarande tiden utan separator som ex.v. 1345 och som vi inom amatörradiovärlden oftast gör?
 
Jag gillar standarder men att Sverige envisas med att skriva komma istället för punkt som decimalavskiljare bryter jag mot hela tiden. Och jag börjar vackla med att ha mellanslag mellan mätetal och storhet. Klockslag skriver jag utan avskiljare i allmänhet om det tydligt framgår att det är ett klockslag det handlar om. Militären skriver tidsnummer (TNR) som "021345", där inledande "02" är datumet. Det finns många sätt tydligen.
 
De flesta mjukvaror avsedda för ingenjörer, använder punkten för att markera decimaler, exvis 3.141592
Undantaget är (förvånansvärt) AutoDesk Inventor som anpassar sig för svenska förhållande och använder
kommatecken trots att resten av mjukvaran har engelska menyer. Ett annat undantag är Micro$oft Excel
som också har kommatecken som decimalpunkt.

Jobbigt blir det när man hanterar datum med utlänningar. Sverige skulle då som standard ha ÅÅMMDD, emedan
kontinentaleuropa ofta kör DDMMYY separerat med "-" eller "."

Amerikanerna envisas med MMDDYY, inte sällan separerat med "/"

Jag har pga jobbet och många kontakter med USA slutat att framhärda svensk standard
utan använder "April 10, 2015" som datum och "." som decimalseparator, samt "," som tusenseparator.

På jobbet har vi YYNR där NR är dagens nummer på året, exvis 15100. Används
vid planering där man inte är säker på andra länders datummärkningar.

Det var den standarden det...

Sedan har vi papper och pärmstandard...

För att ha ordning på mina papper har jag tre hålslag:

Det svenska 2 + 2-hålade
Det européiska 2-hålade
Det amerikanska 3-hålade.

Tyskarna har även 4-håls, men det verkar vara på utgående.

Jag erkänner dock att vi inte stödjer dom amerikanska pappersstorlekarna
A,B,C, Letter, etc, även om jag tycker att formatet är ganska elegant.

Det är bra med standarder. Var man bör ha sin egen...
 
Ja det ställer till en massa strul. T ex om man importerar data till Excel gäller det att se upp bla om man har svensk eller engelsk version igång.

/Roland
 
"Det som är så bra med standarder är att alla kan ha sin egen"

Ibland önskar man att det skulle finnas typ ett centralt organ, som bestämde världsstandarder, och sedan TVINGA alla att använda rätt enheter och standarder.

Det är klart att det skulle ta ett tag att ställa om till Lord Kelvin's temperaturskala, från början skulle man nog hålla på att lägga till eller dra bort 273 grader, men så småningom skulle man nog vänja sig vid att det är ganska skönt att ha 293 grader, medans 253 är ganska kyligt.

Men det skulle det vara värt för att få USA att rätta in sig i alla andra led...

Fördelen med amerikanare är att dom fortfarande närmar sig det metriska systemet tum för tum, hade dom närmat sig cm för cm hade det ju tagit betydligt längre tid....
 
Tydligen är det standard att både ha kolon och punkt som separator. Men det kan generera problem med punkt då stora delar av världen använder . (punkt) som decimalteckan. Hur läser t.ex. en amerikan kl. 8.50 ? Är klockan halv nio eller tio i nio? Skriver militären fortfarande tiden utan separator som ex.v. 1345 och som vi inom amatörradiovärlden oftast gör?

Som radioamatörer följer vi - givetvis - det internationella Radioreglementet.
Där står:

"2.6 Whenever a specified time is used in international radiocommunication
activities, UTC shall be applied, unless otherwise indicated, and it shall be presented as a four-digit
group (0000-2359). The abbreviation UTC shall be used in all languages"


73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jaha, vilka datorloggar använder sig av (0000-2359)?
Det brukar vara (00:00 - 23:59)
 
Om jag får ha en teori har de som utvecklat datorloggprogrammen inte sett ett Radioreglemente ens på bild...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Och dom som skrev Radioreglementet gjorde det kanske innan SI-systemet fastlades och ingen har sedan dess gjort sig besväret att uppdatera det, eller... ?
 
ITU som skriver Radioreglementet är nära lierat med ISO.

Det är av den orsaken som SI-enheter används konsekvent så att bl.a. hastigheter inte uttrycks som "Furlongs per Fortnight" eller våglängder i fot och tum.

Tidsformatet (HHMM) som föreskrivs i ITU-RR Artikel 2.6 är i själva verket identiskt med "basic format" enligt ISO 8601.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Vad som de senaste åren retat mig mest är "TV-annonsörernas" klockan åtta kommer... Då man menar kl. 20 - en rejäl skillnad menar jag.
Inom radio gäller 2000 (underförstått Z- UTC-GMT) enkelt.
/Uffe
 
ITU som skriver Radioreglementet är nära lierat med ISO.

Det är av den orsaken som SI-enheter används konsekvent så att bl.a. hastigheter inte uttrycks som "Furlongs per Fortnight" eller våglängder i fot och tum.

Tidsformatet (HHMM) som föreskrivs i ITU-RR Artikel 2.6 är i själva verket identiskt med "basic format" enligt ISO 8601.
Tack K-A för förklaringen! Skönt att slippa "Furlongs per Forthnight", i synnerhet vid hastigheter som närmar sig ljusets. ;)

/ Göstha
 
Jag har tre digitala, radiostyrda, klockor, som alla använder kolon mellan HH:MM. Min TV använder både i text-TV och i olika programtablåer HH:MM (och ändå är det självklart inte en SLAMSUG). Mitt loggprogram använder HH:MM.

Snälla K-A, jag ballar snart ur. Hjälp mig så att det blir RÄTT!
 
Back
Top