Hur smart är det med smart-TV ?

SM3GUJ

Well-Known Member
Redan när jag första gången hörde talas om smart-TV så undrade jag vad som var smart med det. Att den innehöll en dator och var ansluten till internet förstod jag, men vad är det för bra med det?
För ett par dagar sedan såg jag en löpsedel om att smart-TV möjliggör avlyssning.
Efter en enkel sökning på nätet hittade jag följande:

Samsungs smarta tv lyssnar p� allt du s�ger - och delar det med tredje part - IDG.se

"D�rf�r �r din nya tv en spionerande s�kerhetsbomb" - PC f�r Alla

Vi radioamatörer är ju mycket för dubbelriktad kommunikation, men det tycks mig som att enkelriktad kommunikation kan vara bäst i vissa fall. Åtminstone vill jag ha koll på vad som sänds från mitt håll. Innehållet på ovanstående länkar säger att TV.n skall vara ansluten till internet hela tiden, och att det tydligen finns något avtal som man ingår när man köper TV.n, som säger att man medger att det hålls koll på vilka kanaler man tittar på och vilka sajter man besöker.
Går det att titta på program i en smart-TV utan att den är ansluten till internet?

Själv har jag en tjock-TV sedan slutet av förra årtusendet (1996) som jag tänker använda så länge den fungerar.
Det blir förståss en platt-TV sedan, men absolut ingen smart-TV. Om det inte är så att det bara finns smart-TV. Hemska tanke!
 
"Smart-TV" är en självmotsägelse.

Man blir dum av att titta på TV, och i synnerhet ifall
kommersiella etermedia utgör programmaterialet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag köpte en "smart-tv" när jag äntligen bytte från tjocktv.

Så här i efterhand skulle jag ha köpt den dummaste TV som fanns som hade lika bra skärm.

Dom "smarta" funktionerna är halvkassa, det är inte alls som att ha en dator inbyggd, det finns ett ytterst begränsat utbud av "appar" och dom som finns är av tvivelaktig kvalitet.
Tex YouTube appen, den har inte alls samma sökmöjligheter som man får med en dator på Youtubes hemsida och dessutom blir ljud och bild osynkat efter ett par minuters tittande. (förmodligen både för klen processor och för lite minne)
Det finns ingen app för SVT play, och webbläsaren i smart-tv'n är undermålig och fungerar inte heller.

Köp en bra skärm (i valfri storlek) och en liten tyst dator (typ Intel NUC eller liknande) istället så har du en mycket bättre multimedialösning.

Dessutom så kan man välja att inte installera mikrofon och kamera om man inte vill bli spionerad på :D
 
En IT-nördig polare har också dömt ut "Smart"-apparna. Han använder istället RaspberryPI som mediaspelare.
Tyvärr går inte surfande så värst bra i Linux men Youtube i mediaspelaren kanske går. Intresset är så svalt att
jag inte testat trots att samme nörd installerade mediaspelaren i min R-Pi. Nya R-Pi ska det vara lite mer fart på.

Det ska tydligen vara ganska enkelt att hacka vanliga datorers webkameror också. Man kan ju undra vem som
tycker det är värt besväret att kika på hur jag stirrar in i laptoppens bildskärm och höra ljudet av klickande. Om
man oroar sig kan i alla fall kameran censureras med en bit eltejp.
 
UKE
Tyvärr går inte surfande så värst bra i Linux

Antar att du menar just i den äldre RPi. Generellt bör det ju inte vara några problem med Linux-surf, eller?
 
Begränsningen låg i R-Pi, inte i Linux. Jag har en recyclad Delldator med Ubuntulinux och den går kanon som surfdator. Räddades ifrån jobbets elektronikåtervinning och fick en ny hårddisk. Tanken var att jag skulle lära mig Linux, vilket jag gjorde men inte så mycket som jag hade tänkt mig.
 
Vi köpte en Samsung platt-TV. Halvsmart, eftersom den gav störningar på kortvågen oavsett vilka och hur många ferriter jag satt på sladdarna. Gav bort den till en av sönerna när han flyttade hemifrån. Win-win. Köpte en dyr (och smart?) Sony, som med några kompletterande ferriter, inte märks på "kortvågen".

I nya Sony-TVn finns Netflix inbyggt, så man slipper slå igång Apple-TV-pucken. Dessutom sitter satellit-TV-kortet för Canal Digital direkt i TVn. Smart!

???
Nja, det är nog en bit kvar, trots allt! ;-)

Sture
 
Det skiljer mellan modeller hur de stör, vi har en "smart" Samsung 32" som inte stör något märkbart, snabb i menyer och är en allmänt trevlig TV, grannens stora Samsung störde däremot men tack vare mitt oemotståndliga leende fick jag klämma på två ferriter och sedan har det varit tämligen lugnt :D <- ungefär så här ser det ut..

Vi har även en Philips 40" som är det sämsta skit i TV-väg jag har varit med om, det skall vara en så kallad smart-TV men till det är den oanvändbar då den trots senaste uppdateringarna är outhärdligt långsam, till och med att stänga av TV:n tar en halv eon i anspråk :mad:
 
Vi har en Samsung smart TV som fungerar bäst när den är avstängd. Det finns flera saker som irriterar. De smarta funktionerna är oerhört långsamma och svåranvända i praktiken. Youtube appen är helt oanvändbar precis som VJX skrev. Med mycket stor möda går det att se en stund på nån Youtube-film men sedan hänger sig skiten. Jag använder nu en liten dator med trådlöst tangentbord och det fungerar bra. Nästa gång någon TV skall köpas så skall jag också leta efter en dum sådan som har så få finesser som möjligt.

En sak som förundrar mig är att inte ens instruktionsboken överensstämmer med fjärrkontrollen och de funktioner som TV:n har. Tydligen är det tänkt att boken skall täcka upp en massa varianter men när det står övertydligt i beskrivningen t ex "Tryck på spara kanal" och det inte finns någon sådan knapp i den positionen och med den texten på den platsen som på bilden i beskrivningen visar så måste något ha blivit fel.

Det tog oss timmar att genom undersökande experiment komma underfund med hur kanaler skulle sparas och än har vi inte lyckats ta bort de kanaler som är kodade som vi inte vill ha med i listorna. Optimalt vore om det gick att spara de kanaler man vill använda. Jag trodde först detta var ett "handhavandefel" men efter att ha sökt på nätet så insåg jag att hela världen var full av användare som hade samma problem. How to save channels etc...

Nog har väl allt blivit mer komplicerat än vad vi behöver. Min allra första TV i mitten av 60-talet (5 kronor på en loppis) hade bara några få rattar och vred för volym och kanalval. Visserligen blommade bilden och ljusutbytet var obefintligt liksom att ljudet led av kraftiga bildstörningar. Men en bra TV var det och det gick att se på både Sverige och Danmark på kanal 2 resp 4. Bilden snöade visserligen men några digitala frysningar med färgglada fyrkanter i bilden kommer jag inte ihåg. Men det kan ha berott på att TV:n var så att säga avsedd för svartvita sändningar. Sedan kom nymodigheter som TV2-konvertern och färg-TV.

Undrar hur framtidens TV-apparater kommer att fungera om de fungerar?
 
En TV som inte förstår CW kan självklart inte vara någon Smart-TV. Kan man telegrafi så förstår man hur man köper en TV. Det var bättre förr.
 
Minns hur det var under uppväxten då man hade lyxen att ha egen TV i pojkrummet. Det var under 80-talet då folk fortfarande hade kvar sin gamla svartvita apparat i gillestugan tills den gav upp och slängdes. Mängder av apparater fanns på soptippen och bidrog till komponentförrådet. Några togs hem och lagades. På bilioteket fanns Bellanders "Televisionsmottagaren" och det var lärorikt, mer intressant än det som visades på TV. Hade en Philips som det experimenterades friskt med. Practical jokes som att vända avböjningsspolen uppoch ner testades. Den fick också ljudutgång som anslöts till stereon och de få musikvideos som visades i DDR-Sveriges TV fick en extra upplevelse, låt gå för att det bara var svartvitt. Viktigt att komma ihåg att vända stickproppen rätt annars blev hela stereon strömförande via LF-kabeln med dåtidens "heta" chassi..
Med tiden blev det en färg-TV, ett stort rörbestyckat åbäke från Blaupunkt, och då fick man läsa vidare. Jag kommer ihåg att konvergens var ett problem på tidiga apparater och färgerna kunde hamna lite fel. En rolig grej med den apparaten att det blev en stor blå fläck på bildröret när den stängdes av. Undrar om det var designat så... Linjeslutröret PL519 kunde användas till andra saker också... Sammantaget blev man ganska påläst i TV-teknik och det var kanske mer "smart-TV" av det eftersom det utvecklade i alla fall mig.

Programmeringen känner jag igen från föräldrarnas digitalbox. De (och jag) har gett upp hoppet att få TV1 på plats 1 osv. Imponerande hur de misslyckats så med användarvänligheten. Likaså när de en kort tid hade IP-TV via bredband och hade en digitalbox som dessutom tog flera minuter att starta. Ingen av mina rörhäckar var så sega.
 
Den gamla tjock-TV:n gav upp dagen efter HKH Vickan och Herr Daniel gifte sig 2010. Det beslöts då på stående fot att tömma spargrisarna och köpa en ny. Kostade ca 9 papp och priset sjönk avsevärt på aktuell modell redan efter några månader, surt men det får man ta.

Man behöver inte ha den kopplad till internet alls, men jag har det ändå och den enda appen Youtube fungerar riktigt bra och har under åren kunnat njuta av lite musikkonserter på 2-3 timmar utan problem. Använder inte någon digital-box, bara analoga grundutbudet.


Nu efter snart 5 år är frågan hur länge den kommer att fungera innan man tvingas skaffa en ny och kanske större men som ändå blir avsevärt billigare i inköp jämfört med 5 år sedan...

Den gamla TV:n var svensk, ca 16 år, RIP.

Tillägg: Minns att säljaren var verkligen angelägen om att vi skulle teckna en dyr försäkring vid köpet, men vi stod på oss och tackade nej.
 
Last edited:
Ingen aning vad som menas med en smart-tv. Länge sen vi hade tv, men byggde en kul lösning rätt nyligen. Köpte en 27" LED-monitor (dvs inte en TV) och kopplade in en Raspberry Pi med wifi-adapter samt en Chromecast. Streamar allt från nätet samt från min NAS. Fungerar riktigt bra, och Raspberryn och Chromecasten kompletterar varandra rätt bra.
 
Minns hur det var under uppväxten då man hade lyxen att ha egen TV i pojkrummet. Det var under 80-talet då folk fortfarande hade kvar sin gamla svartvita apparat i gillestugan tills den gav upp och slängdes. Mängder av apparater fanns på soptippen och bidrog till komponentförrådet. Några togs hem och lagades. På bilioteket fanns Bellanders "Televisionsmottagaren" och det var lärorikt, mer intressant än det som visades på TV. Hade en Philips som det experimenterades friskt med. Practical jokes som att vända avböjningsspolen uppoch ner testades. Den fick också ljudutgång som anslöts till stereon och de få musikvideos som visades i DDR-Sveriges TV fick en extra upplevelse, låt gå för att det bara var svartvitt. Viktigt att komma ihåg att vända stickproppen rätt annars blev hela stereon strömförande via LF-kabeln med dåtidens "heta" chassi..
Med tiden blev det en färg-TV, ett stort rörbestyckat åbäke från Blaupunkt, och då fick man läsa vidare. Jag kommer ihåg att konvergens var ett problem på tidiga apparater och färgerna kunde hamna lite fel. En rolig grej med den apparaten att det blev en stor blå fläck på bildröret när den stängdes av. Undrar om det var designat så... Linjeslutröret PL519 kunde användas till andra saker också... Sammantaget blev man ganska påläst i TV-teknik och det var kanske mer "smart-TV" av det eftersom det utvecklade i alla fall mig.

Programmeringen känner jag igen från föräldrarnas digitalbox. De (och jag) har gett upp hoppet att få TV1 på plats 1 osv. Imponerande hur de misslyckats så med användarvänligheten. Likaså när de en kort tid hade IP-TV via bredband och hade en digitalbox som dessutom tog flera minuter att starta. Ingen av mina rörhäckar var så sega.

Det var som sagt bättre förr...

En sak som dock blivit bättre är förhållandet bildyta per kilo per watt effektförbrukning.
Tidiga färg-tjock-TV hade ett ganska trist sådant förhållande.
Det fanns en Dux (tillverkad hos NEFA i Norrköping) från tidigt 70-tal som hade en
bildyta som med viss tvekan var 26", drog över 400W och blev brännhet...

En av mina studiekamrater från CTH hade en sådan vilken hade en konstant arom av bränt damm och bränt fenolplastlaminat runt sig.
Ett par gånger per termin fick den repareras när någon värmealstrande komponent medfört ytterligare sprickbildning i kretskorten.
"Bellander" och en bekant från min gymnasietid vars far hade TV-affär fick konsulteras av och till för dokumentation.

Att inte fler bränder orsakades av sådana apparater är en gåta...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ingen aning vad som menas med en smart-tv. Länge sen vi hade tv, men byggde en kul lösning rätt nyligen. Köpte en 27" LED-monitor (dvs inte en TV) och kopplade in en Raspberry Pi med wifi-adapter samt en Chromecast. Streamar allt från nätet samt från min NAS. Fungerar riktigt bra, och Raspberryn och Chromecasten kompletterar varandra rätt bra.

Finns det någon stor skärm som just bara är skärm och saknar mottagare? Och även är överkomlig i pris? Då jobbet finns något sådant som konferensanläggning men den apparaten känns dyr på något odefinierbart sätt. Man får betala mer för mindre...
Annars vore det en lösning för att blåsa vissa på licenspengar om man inte är intresserad av SVT och ändå vill vara laglig. Jag kan tänka mig att SVT är livrädda för den utvecklingen där tittarna bara tittar på det intressanta och betalar för det man konsumerar.

Beträffande gammelburkars effektförbrukning var min Blaupunkt en rejäl värmekälla. En kvälls konstant tittande krävde några vädringar. Kanalväljaren för UHF drev en aning. Bildröret var lite trött så kontrasten var det lite si och så med. Jag tror inte det var så mycket bättre förr men kanske lite roligare. Nu var det flera veckor sedan jag tittade på TV.
 
Det var som sagt bättre förr...

En sak som dock blivit bättre är förhållandet bildyta per kilo per watt effektförbrukning.
Tidiga färg-tjock-TV hade ett ganska trist sådant förhållande.
Det fanns en Dux (tillverkad hos NEFA i Norrköping) från tidigt 70-tal som hade en
bildyta som med viss tvekan var 26", drog över 400W och blev brännhet...

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Låter som K70 alt. K80-modellen. Deras sista chassin med både trissor och rör.

1973 kom K9-chassit, solid state förutom bildröret då, hi. :D
En genomtänkt, driftsäker modell som funkade i många år utan större bekymmer.
Hade 6-7 moduler som satt i hållare och lätt kunde bytas vid service-besök.
Ett vanligt fel på denna modell var kortis i högspänningstriplaren.
Det switchade nätaggregatet kände av belastningen och det hände inget. Allt som hördes
var ett tickande ljud när nätdelen gjorde startförsök ideligen.
 
Last edited:
"Smart-TV" är en självmotsägelse.

Man blir dum av att titta på TV, och i synnerhet ifall
kommersiella etermedia utgör programmaterialet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
:)
Men en del program vill jag ändå se.
Ex.vis rapport, vem vet mest, och "på spåret" m.flera.
Tittar mest på SVT idag.
 
Likaså när de en kort tid hade IP-TV via bredband och hade en digitalbox som dessutom tog flera minuter att starta. Ingen av mina rörhäckar var så sega.
Intressant. Vi hade besök av en "fibersäljare" häromdagen. En av mina frågor var just hur lång tid alla lådor behövde för att komma igång. Det skulle inte ta någon tid alls. Jag vill inte ha utrustning som står och bränner el, om den inte används.

/Roland
fd TV-reparatör från tiden när komponenterna i japanska apparater hängde i limsträngar
 
:)
Men en del program vill jag ändå se.
Ex.vis rapport, vem vet mest, och "på spåret" m.flera.
Tittar mest på SVT idag.

Det lilla man vill se kan man se på nätet, utan att behöva betala licens, eftersom dom nu har insett att en dator inte är en tv mottagare.
 
Back
Top