Hur svårt är det egentligen?

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Hur svårt kan det vara att nyckla en handpump? Med denna avslappnade stil kan man köra i timmar.

Att telegrafera med fingertopparna är rena nonsens. Övning ger färdighet.
Den skarpögde vet vad avataren förställer.
 
Last edited:
Man börjar långsamt Johan.......med avslappnande rörelser. Det får ta den tid det tar.
 
Lättläst i mina öron. Många som kör med nyckel "sluddrar" då de tappar förhållandet.
 
>A straight key is operated with your wrist

Detsamma (fast på svenska, med viss Bohusdialekt, sade Lt. Gustafson (-6SCY om jag minns rätt) till oss. Så sant som det är sagt!
 
Nåja, musik-känslan kan ju gå bra mycket snabbare för hand, fast enklare med en kniv som är lite mer personlig. Över 120-takt är en vanlig nyckel lite svårare.
 
Det är bra att du håller fanan högt för morsetelegrafins fortlevnad Bjarne. Inte lödkolven att förglömma. Vackert sänt!

Jag har precis läst igenom en oerhört intressant levnadsberättelse som börjar med en induktionsspole och slutar med en plastradio. Telegrafin spelade en avgörande roll på flera sätt. Måste läsas av alla och borde vara obligatoriskt kursmateriel vid skolning av nya riktiga radioamatörer!

http://www.raf1917.dk/pdf/borge_haagensen_1a.pdf


Uppsatsen innehåller massor av intressanta detaljer och fakta. Här ser man hur nyfikenheten i 5-årsåldern kan utvecklas till en livslång hobby, radiojobb och karriär ända in i pensionen. Läs!

/Bengt
 
Ett fascinerande tidsdokument från den sedan länge förgångna period när riktiga radioamatörer kunde få riktiga anställningar med riktiga arbetsuppgifter i princip bara på sina amatörradiomeriter.

Frasen "en reservkår av tränade radiooperatörer och tekniker, vilka utan kostnad för det allmänna vidmakthålla sina kunskaper", kommer på något sätt för ens inre syn...

73/
Karl-Arne
SM0AOM

73/
 
Trevlig läsning Bengt, men hans call innehavs av någon annan i dag. Vad "heter" Børge i dag?
 
Just den fattningen fick jag lära mig och öva på när jag gick telegrafikurs på I13 på 70-talet... Jag hade nu inte högtalarna i datorn påslagna, men kunde ändå "se" ditt call när du nycklade... :)
 
Har du provat morse med lampa någon gång? Roligt och lättare att uppfatta än man tror. Jag och några ham-kompisar skojade med signalmatroserna på signalskolan på Trolle på 70-talet.
 
Last edited:
Jag har nog i min tidiga barndom morsat med ficklampa men då var jag inte telegrafikunnig, visste bara tre korta, tre långa och tre korta.. :eek:
 
Jag är utbildad telegrafist på K3 i Karlsborg och skall väl träna upp min CW nu igen när jag har bärgat certet.
Min Far kör mycket CW och det är ganska kul att sitta och lyssna på hur olika alla sänder.
Farsan "sjunger" väldigt jämnt och harmoniskt i en stabil och jag nog fan säga att jag hör att det är han som sänder, även om jag idag ännu inte hänger med i takten. (Vilket jag gjorde förr)
En del kraxar på och hackar iväg sina tecken och ibland ryser man när man hör skiten.
Men det finns sådana som lägger ner sin själ i att "sjunga" vackert och det är så mycket lättare för en lyssnare, som inte tränat in CW:n så att den går in som vilket talat meddelande som helst, att förstå.
 
Back
Top