Hur undviker vi att amatörradion dör ut?

SM0HRP

SM0HRP
Med både mycket aktivt DX-ande, och DX Supply:s amatörradiorelaterade verksamhet, som utgångspunkt ser vi en dyster bild som tornar upp sig för amatörradion i Sverige. Medelåldern bland radioamatörer är närmare 60 år, QTC har kraftigt tappat läsvärdet, ledande annonsörer lämnar QTC, radioklubbarna kämpar för sin överlevnad med mera. SSA organiserar ca 40 % av Sveriges radioamatörer. SSA har en särställning inom amatörradion och finansiella muskler att vända utvecklingen. Denna handlingsplan ger förslag på hur denna trend kan brytas.
Vad tycker ni?
Glad Påsk,
SM0HRP
DX Supply
 

Attachments

  • Förslag till handlingsplan för svensk amatörradio.pdf
    385,4 KB · Views: 69
Bra initiativ, men nästan all föreningsverksamhet har vikande medlemstal och alla som sitter i styrelsearbete vet hur trögt det kan vara att få folk till aktiviteterna. Numera verkar människor tillbringa det mesta av sin fritid på soffan och slöurfande på tv/internet... o_O
 
Håller med föregående talare.
Det finns många små grupper: 2-6 amatörer som håller på med inbördes beundran. Dom släpper helst inte in någon breaker. Det blir väl så när amatörerna uppnår en viss ålderdom. Dom har inget gemensamt med "utbölingar".
Mitt budskap: läs å begrunda.
 
Last edited by a moderator:
Det finns många små grupper: 2-6 amatörer som håller på med inbördes beundran. Dom släpper helst inte in någon breaker.

Så har det varit sedan sent 70-tal, inget nytt fenomen. Tror att det helt
enkelt är ute med radio i den rena form som vi gör. Idag är det WLAN
och vad man göra med IoT, Internet of Things om nu någon skulle ha
missat, som lockar intresse och enbart en radioförbindelse är inte något
som någon förutom vi går i gång på.

Om amatörradio på något sätt ska överleva i framtiden så måste vi
låta hobbyn utvecklas i riktningar som kanske inte direkt är vad vi anser
vara "riktig" amatörradio och att DMR med mera bara är inledningen till
vad komma skall.

En grupp att vända sig till är preppers - de verkar vara intresserade av
enkel kommunikation och man kan kanske t.o.m få dem att lära sig CW.
 
Hej,
Tack för era synpukter. Nja i USA så ökar sedan flera år antalet radioamatörer. I år med närmare 70.000 nya radioamatörer. Så även i TVn:s förlovade land.
Även jag ligger i soffan men då tar jag med iPAD:n och kopplar upp mig mot Flex radion och lyssnar runt eller "breakar-in" på söndagar på SK0QO:s 3633 ring kl.10.00.
Bästa av alla världar. Hobbyn har mycket att ge för många ännu ett tag...
Glad Påsk "Radioter"
SM0HRP
 
Du får gärna ange källa till uppgiften om 70000 nya amatörer i USA på bra fyra månader.
Det betyder ju 210000 per år om den takten håller i sig!
 
Ang 70 000, är punkten decimal som i USA? dvs 70,000 enligt SI. Nå vi tror att meningen var 70 000 st nya. Men säger "källan" något om hur många som försvinner? går SL, eller lämnar in tillståndet.
Finns motsvarande siffror i SM dvs hur många nya och hur många som lägger av?

Skäl för att amatörradio minskar är nog även minskad tekniskt kunskap i skolan. Mängder av andra akter som intresserar, ja en helt annan värld än den vi som "var med förr" ser vår omvärld.

Vi vet att GPS utarmar människans förmåga att veta vad hon är, dvs hjärnans navigeringsystem.
Att bara se ner i mobilen utarmar hjärnans förmåga att se över hela synfältet, att "fatta" vad som händer vid sidorna av synfältet som behövs för mobilen.
Samma med luktsinnet.

Kanske något händer med hjärnan även när det gäller nyfikenhet att försök förstår vår omvärld våra apparater, våra naturlagar, (läs vågutbredning exvis).

Förmodligen har evolutionen som förändrar människan aldrig någonsin varit så snabb som nu.

de
Roy
 
Hej,
Ja det bara bara hälften ca 30.000 per år 2011-2015 enligt ARRL (se graf nedan) för USA . Hittar inte siffran för 2016 just nu men tror den har växt än mer. Tror 70.000 var för två år. Bra siffror ändå tycker jag. En orsak vet jag som de själva lyfter fram är att efter CW kravet släpptes blev det en boom. Är själv CW fantast.....
73 Kari SM0HRP

"upload_2017-4-13_10-47-19.png
 
Jag har inget bra svar mer än ”aktiva” amatörer får hjälpa till att exponera verksamheten mer.
Låt mig ta ett exempel.

Jag har sökt efter en (aktiv) klubb i Malmöregionen ett tag nu, och den enda jag hittar är MKVK, som är lyssnaramatörer, vilket inte intresserar mig. Igår när denna tråden skapades tänkte jag ge det en ny chans, googlade.. MKVK... Kollade SSAs lista, samtliga utom en fanns online med en Facebook sida. Jag har frågat på 2metern om en klubb, men inget vet något direkt.

Det finns klubbar i Malmö, det vet jag, men var? Det närmsta var en i Lund/Staffanstorp som håller på med samband, vilket verkar vara riktigt skoj. Sen har jag hört att det finns en aktiv i Lund, men vem/vilka/var..


Om vi nu vill exponera denna hobby så kanske vi alla skall hjälpa till att exponera det? Menar... om man nu ha en klubb (fanns runt 8 i Malmö enligt SSA, minns inte exakt nu), borde det inte finnas intresse att ha en webbsida som man håller uppdaterad så att nya medlemmar kan lätt hitta dem?

Minns när jag tog cert för 25 år sedan, då fanns det en klubb i byn, ett par i stan etc. Alla visade och förklarade... var tog det vägen?


Här sitter jag och klagar... så vad gör jag själv?
Jag hade en sida, vilket jag håller på att bygga om helt och hållet då jag vill lägga upp tester, byggen av antenner och annat bråte, göra den mer utåtvänlig samt mer lättare att administrera för mig. Jag kan ju inte spama här eller på andra siter, så det får bli en egen. Så det är det jag kommer bidra med just nu, fram tills jag hittar en klubb som är aktiv och inte allt för långt bort, som jag kan bidra till.


Så.... jag tror att ett delmål är att alla måste ge/exponera om denna hobby, hur lite det än må vara. Menar.. vissa av er här håller på med riktiga häftiga saker som inte alltid når ut, medan andra kanske bara testar en ny gummipinne på handapparaten, som är bra bara det! Mycket hänger på oss enskilda amatörer, vad vi gör och hur vi gör.

BTW. Om någon vet någon aktiv klubb i Malmö så hojta gärna till!
 
Hej,
Ja det är nog lite symtomatiskt det du råkat ut för. Det säger lite om hur vi måste ta tag i hur vi marknadsför hobbyn. Vi verkar bry oss mer om när vi fyller år/dör på SSA:S hemsida än hur vi når ut med hobbyn till intresserade. Det kan bara bli bättre...
73 SM0HRP
 
Jora smågupperna frodas, dom er inte intresserade att nån ny kommer in å stör deras konversation. Ang ungdomar hehe dom tyr sig till internet, myche enklare att kommunicera. Vi får vänt till nästa värdskrig då kan ev am.radion gör lite nytta.
 
En stor antenn och mycke power, då vakner somliga till liv. Ja tycker de er inte amatörradio.
 
En stark anledning till det minskade intresset är sannolikt att det som en gång i tiden
gjorde amatörradio intressant idag har försvunnit. En utvecklig som går mot allt mera
"moderna" tekniker håller aldrig för att väcka ett tekniskt intresse, för denna teknik
är obegriplig. Det blir "black boxes" precis som all annan konsumentelektronik.

Hur skulle det vara att pröva en satsning på enkelhet istället för att gå mot allt
mera avancerad teknik? Återinföra det begripliga och expeimentvänliga. Idag är det
möjligen antenner som det går att experimentera med. Vad gäller själva
radioutrustningen så handlar de konversationer som kan höras på banden numera om
inställningar i menyer o.dyl. istället för om riktig radioteknik.

Tillgång till beskrivningar på experimentvänliga konstruktioner, både som enbart schema
och som byggsatser, skulle kanske kunna väcka intresset hos de som är uttråkade av
allt färdigt och obegripligt. Värdet skall ligga i att göra något själv, inte i att
ligga teknologins framkant, för det är numera omöjligt för den enskilde.

Just att kunna kommunicera över stora distanser med enkel utrustning och utan hjälp
av någon infrastruktur kan säkert åter igen bli lockande. Det gäller "bara" att skapa
tillgänglighet till det begripliga.
 
Just att kunna kommunicera över stora distanser med enkel utrustning och utan hjälp
av någon infrastruktur kan säkert åter igen bli lockande. Det gäller "bara" att skapa
tillgänglighet till det begripliga.
Hade just nu vid midnatt ett trastugg-QSO på 20 m med KA3J. Han körde 1W på sin hembyggda transceiver och en kort pinne. Inte så bra konditioner, men han befann sig på stranden och fick hjälp av "saltvattenförstärkaren", som han sa. Kolla gärna på QRZ.COM.
Sånt borde väl höja på ögonbrynen på vem som helst? Eller kanske inte. En ifån hade nog funkat lika bra.
/Roland
 
" Hur undviker vi att amatörradion dör ut? "

Kanske genom att göra det till ett anpassat tillvalsämne i grundskolan.

Omfattar ju ett ganska brett område för eleverna.

Kommunikation / Teknik / Naturkunskap / Geografi / SO / Sport / Filosofi

En bra och realistisk läroplan tillsammans med rätt läromedel och utrustning krävs förståss.
 
Det talades om att vi radioamatörer bör hjälpa varandra, hjälpa nybörjare etc.
Det har jag gjort väldigt mycket, och fått mycket tillfredställelse av att ha gjort. Men då talar vi om för "länge sen".
Efterhand blev önskan om denna hjälp att bygga byggsatser som man köpt, men man "saknade lödkolv och saknade tid" varför man bad mig att bygga byggsatsen åt dom och trimma och driftsätta denna, jag ansågs ju ha oändligt med tid då tydligen, samt bygga in i snygg låda, jag hade ju många byggen i snygga lådor stående så en låda kunde jag väl hjälpa dem att bygga, även mode t tog många kvällar. Då var det inte lika kul längre.... att hjälpa.
Att hjälpa någon idag känns som att börja vid Ohms lag och förklara vad en konding är och vad ett motstånd är. Det tycker inte hjälpmottagaren är så kul och vill hellre bygga en radiomottagare, gärna med stereo FM, kanske en världsradio för det vore ju kul att höra Australien på FM..... Andra vill bygga en polisradio, ( de menar en kommunikationsradiomottagare) utan att ens veta hur en transistor funkar.
Ja då får man börja lära sig tillverkning av kretskort och lära sig var en radiomottagare är, och det är jobbigt, det är väl bara att bygga tycker hjälpmottagaren..... andra har ju byggt en sådan mottagare.
Idag handlar hjälpen om att försöka förklara att en mobiltelefon egentligen är en kommunikationsradio med selektiv inkoppling till telenätet. Och en halvmil mellan basstationerna. Det har man ingen aning om utan tror att det är nåt digitalt. Nåt digitalt trådlöst.....

Vad säger man? suck! kanske, eller ger bara upp. Amatörradio är nog på väg bort..... Något vi får njuta av själva i eget radiorum.
Eller?

Jag nämnde byggsatser, och sådana är väl sällsynta, och skulle oxo kräva både tid lödkolv och viss kunskap.

Att hjälpa någon lära sig Morse, ja det sker väl kanske i de större klubbarna, men...... blir det nåt av det?

de
SM4FPD
 
Jag tror det är svårt numera. Den tid vi växte på, då var telfoni trådbaserat och möjligheten att kunna tala med hela världen var intressant. Numera är det var mans möjlighet att på sin lilla nalle deltaga i tal och videokonferanser över hela världen bara genom att öppna en app.
Kvar är enbart kuriosan för oss att i vårt fall handlar det om direktkomunikation och inte länkat med fiber etc som det är i telefonivärlden.
Det krävs alltså en större teknisk motivation för att intressera sig för amatörradio.
För mig i dagsläget är det som jag tidigare nämnt, nostalgifaktorn.
Att den tillfälligt är på väg upp i USA kan man se på prissättningen radios på eBay, där prissättningen är orimlig jämfört med svensk realitet. Även europeiska säljare sätter högre prislappar på eBay i förhoppningen att det skall locka någon amerikan då priset ändå är under amerikanskt.
7000:- för en 23cm med 25-30år på nacken är inte ett ovanligt pris jag sett annonserats, men ännu inte sett någon säljas för det priset.
23cm är väl näst intill stendött numera? Har ingen station på det bandet men gissar.
Jag försökte t.ex. motivera min systerson då han har teknikintresse. Mysslyckades då han insåg att vi inte är som på fria banden. D.v.s. han tyckte vi har för ordnat jämfört med vad de kan göra på fria banden.
Han såg inte den tjusning vi ser. Men skam den som ger sig, får försöka igen och se vad som kan motivera.
Förutsättningen för amatörradio är en helt annan idag.
 
Haha... känner igen detta med att ”hjälpa”, som man sedan blir trött på. Samma i mitt fall, fast med datorer.

Jag tror det är lite fel väg att gå för att bygga mottagare och sändare etc. Folk har för lite tålamod, för lite intresse där allt skall gå snabbt. Så ett sådant projekt skulle nog misslyckas med de flesta. Det är vad jag tror, kanske jag har fel.

Men idag då allt sker med ett klick i en app... tror nog kanske mer på att samordna aktiviteter, dra ut ett gäng i skogen, sätta upp antenner och lära ut hur och varför. Låta dem dra i sladdarna, koppla för att sedan höra vad som kommer ut ur högtalaren. Utan mobiler eller annat.

Ta en bild i skogen, sänd ut det via SSTV och se om man får svar. Skicka ett mail utan internet....
 
Back
Top