Hur undviker vi att amatörradion dör ut?

Ta en bild i skogen, sänd ut det via SSTV och se om man får svar. Skicka ett mail utan internet....

Jag är tveksam... Imponerar sånt på Instagram- och Snapchatgenerationen? Kanske på ett litet antal redan tekniskt intresserade men för de allra flesta tror jag att amatörradio bara innebär ett extra dyrt och komplicerat sätt att göra sådant som vem som helst kan göra via mobilen.

Först och främst måste man nog inse att amatörradio (och BC DX:ing) inte kan bli den massrörelse det en gång var. Sen gäller det att fokusera på det som är unikt för amatörradion, och det är alltså inte möjligheten att kommunicera med hela världen. Det unika är att kunna göra det utan infrastruktur och med hemmabyggd utrustning. Detta utesluter i princip mer komplicerade trafiksätt som SSTV. Vilka blir då målgrupperna? Jag tänker mig:
1. Tekniskt och naturvetenskapligt intresserade. De som vill bygga själva och vill veta hur det fungerar, både i elektroniken och i etern.
2. Folk med ett "off grid"-intresse. Dvs de som gillar känslan av att vara oberoende av elnät, telenät osv. Denna rörelse kommer starkt i och med tillgång till billiga solcellspaneler och kanske som motreaktion på det ständigt uppkopplade samhället. Just solcells- och batteriteknik tror jag kan vara en inkörsport för ett allmänt elektronikintresse.

Synpunkter på detta?
 
Bästa av alla världar. Hobbyn har mycket att ge för många ännu ett tag...

Tycker jag låter som en sund inställning. Det har väl aldrig funnits så bra tekniska möjligheter och förutsättningar som nu, år 2017 för amatörradio ?
Lite tunt på banden kanske. Men de som är intresserade kommer ta cert. De som redan är radioter kommer fortsätta vara så. Och de som inte har intresse får pyssla med annat.
 
23cm är väl näst intill stendött numera? Har ingen station på det bandet men gissar.
Inte heller! Det du gissar måste ju ha sin grund i något du hört, och då har du lyssnat på fel snubbar.

Det skruvas och pysslas i stugorna och vid klubbarna för att komma igång eller förbättra befintlig utrustning.

Kommer våren bara igång (ser lite tveksamt ut här just idag), så sätts det upp bättre antenner. När det är lite fart på vågutbredningen så körs det många och över stora avstånd kontakter. I medio december körde t.ex. vi från vår klubb bl.a. ett QSO på 1007 km med endast tre Watt till en ganska simpel antenn hos oss, först på CW och som avslutning även på SSB. Härlig känsla!

För att få en liten uppfattning om vad som körs under NAC så kan man kolla på ssa.se/contest .
 
Inte heller! Det du gissar måste ju ha sin grund i något du hört, och då har du lyssnat på fel snubbar.

Det skruvas och pysslas i stugorna och vid klubbarna för att komma igång eller förbättra befintlig utrustning.

Kommer våren bara igång (ser lite tveksamt ut här just idag), så sätts det upp bättre antenner. När det är lite fart på vågutbredningen så körs det många och över stora avstånd kontakter. I medio december körde t.ex. vi från vår klubb bl.a. ett QSO på 1007 km med endast tre Watt till en ganska simpel antenn hos oss, först på CW och som avslutning även på SSB. Härlig känsla!

För att få en liten uppfattning om vad som körs under NAC så kan man kolla på ssa.se/contest .
Låter kul. Jag baserade min gissning på hur dött det blivit på 2m/70cm numera (som jag är aktiv på) och tänkte att 23cm också lär ha dött ut, i om möjligt större omfattning. Tur att gissningar per definition inte är sakliga ;-)
 
Haha.. dessa PL kontakter. Blev tvungen att leta upp en gammal film som jag stötte på för länge sedan. Efter denna ripade jag sättet, och jaa. ingen har felat än.
 
Den grundläggande problembilden som beskrivs här i tråden kommer på ganska kort sikt att leda till brist på kompetenta radioingenjörer att anställa.
Man kan milt uttryckt säga att det redan är svårt.
 
Oj, då har jag gjort fel med mina PL-259. Jag brukar bara vika skärmen över kabeln (det svarta) och sedan med hjälp av en polygrip gänga på kontakten så långt det går. Sen är det bara att klippa av mittledaren och löda den. Väldigt enkelt...
 
Så andra till och med fjärde veckan kan man jobba med BNC eller N.
Då är definitivt nybörjarna borta.... Året därpå lägger man på Morseinlärning, och nostalgibilder, på rörbyggen.

Ja, jag är lite vrång nu.... Men jag tänkte på hur lång tid det kan ta att jobba upp sig till en radioamatör egentligen. En stor del av livet är, eller har varit intagande av ny kunskap.
Hur skall en nybörjare hinna med det. Han måste ju sitta med blicken i handflatan och fladdra med tummen 4 - 6 timmar per dag. Dagens matbild måste ju telegraferas ut till alla kompisar.

Jag tänker lite på kostnaderna för att vara radioamatör. Det nämndes att radiostationen är dyr.....
Vad köper då dagens ungdomar istället för alla radiogrejer vi som varit med, köpte.
Jo det lär väl gå tio mobiltelefoner på en skaplig HF rigg. Och hur ofta byter man dator?
Några månadsabonnemang hade vi inte heller förr. På SRS tiden hade jag kunder som ville köpa sig en fin HF station, men först måste hen bli av med några abonnemang, det visade sig att han hade fyra, fem, sex sådana, för 199 kr per månad, för 299 kr per månad, 249 kr per månad etc. På året blev det lätt 20 000 till 30 000 kr... Jag tror att många pengar går den vägen idag. Pengar som vi lade på radiogrejer och radioböcker. Och inte gick vi som idag är gråa radioamatörer på restaurang fler ggr i veckan, då hade vi ju inte kunnat köpa oss någon 9R59, BC-348 eller några OC-71:eek:r. Vilken ungdom skulle komma på tanken att köpa sig en ARRL-handbok för nära tusenlappen idag?

De
SM4FPD
 
Är övertyga att det inte går att utifrån med info/aktiviteter få ungdomar att helt
plötsligt byta riktning och börja med amatörradio och även om det skulle lyckas
så kommer intresset svalna av väldigt fort. För att någon ska ägna sin tid till en
hobby som vår så måste intresset komma inifrån individen.

SA6APZ har rätt i att preppers och off grid folk kan vara en grupp som kan ha
intresse av att bli radioamatörer. För dessa kanske riktad info/kurser om hur bra
det fungerar att med enkla medel upprätta kommunikation.

Radioteknikintresserade hittar nog av sig självt till hobbyn, det räcker nog med
att se till att det finns ställen/klubbar som kan ta tillvara på dem där de dyker upp
 
"Radioteknikintresserade hittar nog av sig självt till hobbyn,"

Tror jag också, men hur blir de intresserade av något som numera är väldigt frånvarande? Förr fanns radiotekniken i en spännande låda i varje hem, Fylld med spännande komponenter att förundras över. Numera finns det bara trådlöst och den som dristar sig att lyfta på locket ser bara svarta fyrkanter. Helt obegripliga. Helt ointressant.
 
Glömde det viktigaste. Dessa gamla riktiga radioapparater hade även en avstämningsratt och ibland kortvågsband. Det gick att vrida (inte trycka) på denna ratt och höra signaler långt bortifrån exotiska länder. Fascinerande. Även en del andra icke rundradiosignaler som väckte nyfikenhet, som t.ex. amatörradio. Byggintresset väcktes även. Någon ville kunna höra vad amatörerna sa till varandra och hittade till slut en bok som sade att då krävdes en BFO. Kanske även med ett schema på en sådan som då byggdes och kunde monteras i den riktiga radion. Intresset var väckt hos en ny blivande radioamatör.

Idag är allt detta borta. Dagens radioapparater är helt ointressanta på alla sätt. Omöjligt att bygga till något, ingen kortvåg och inte ens en avstämningsratt. Bara en tryckknap som söker upp stationerna automatiskt och RDS talar om vad de är. Precis som vilken trist användarvänlig hushållsapparat som helst.

För att skapa intresse måste det åter igen skapas förutsättningar genom tillgång till sådant som går att förstå. Skolan tror jag knappast på, den är bara trist och grå. Intresset för elektronik och radio måste väckas tidigt hos de unga, men av vem? Dagens unga vuxna saknar själva kunskapen. Det har uppstått en kunskapsklyfta som bara blir allt bredare hela tiden.
 
Last edited:
Idag är allt detta borta. Dagens radioapparater är helt ointressanta på alla sätt. Omöjligt att bygga till något, ingen kortvåg och inte ens en avstämningsratt. Bara en tryckknap som söker upp stationerna automatiskt och RDS talar om vad de är. Precis som vilken trist användarvänlig hushållsapparat som helst.
Visst och sant! Och eftersom den icke-radiointresserade därför inte har en aning om annan radio än de lokala FM-stationerna är han oftast totalt omedveten om allt man-made skräp i etern som försvårar eller omöjliggör användningen av "riktig" radio.
 
Det är nog så att det vi ser nu är den klassiska amatörradions svanesång.
På samma sätt som ångloken och ångbåtarna inledde urbaniseringen (men var överspelade efter 75 år därför att de var övergångsteknologier), så inledde gnisttelegrafin och trådlös foni kommunikationsåldern, men är på samma sätt i dag helt överspelade därför att även de var just - övergångsteknologier!
Drivkraften för vår hobby har ju alltid varit att kommunicera, och under delar av den 75-åriga övergångsepoken så var vår hobby i framkanten. Spetsteknologi kallas det visst! Vi kunde nå de mest avlägsna ställen och da-dita oss till bekräftad kommunikation, eller lyssna på tropikbanden med dess sambasug och kittlande inblickar i andra världsdelar.

Så är det inte längre, och i stort sett hela den drivkraften är nu borta. Kvar är lite 80-metersringar, mindre gubbgäng som gnäller eller konstaterar att det snart är kört och totalurspårade contester där man skriker 599 i datorstödda dx kluster.
Nyfikenheten är borta, och i den mån lite finns kvar så tillfredställs den genom ett par svep över smartphoneskärmen.

Det jag beskrivit ovan är huvudskälet till att vi tar ner radioflaggan och försvinner nu. Darwin skulle kallat oss radioter "en övergångsform" som enbart fungerat som en temporär brygga mellan de två enormt starka "djurarterna" Elektricitetsåldern och Digitaliseringen. Vår analoga representation i Darwins utvecklingsträd blir en kort bit av stammen som nu i form av digitalisering växer sig så enormt stark.

Om vi vänder blicken från oss gamlingar (som ändå snart ska vara väljordade 2 meter ner ihop med våra båtankare) och tittar på dagens ungdom, så kan vi bara konstatera att alla de förutsättningar som vi traditionellt förknippat med "riktig radio" numera saknas hos ungdomen. Till dessa räknar jag:
- klassisk händighet (vart tog den vägen? Möjligen gick den till villaägarna...),
- basala elkunskaper,
- civilmoral (att vara del av en kår av skolade radioperatörer till gagn för landet i ofärdstider mm,
- nyfikenhet på andra kulturer och andra språk ( i dag reser ungdomen med eller utan föräldrar globalt, och om jag skulle nämna för en av dessa att jag fått in Thailands Radio och deras engelsksändningar så skulle det på sin höjd framkalla en gäspning hos den unge adepten, speciellt om han/hon var nyss hemkommen från 2 veckors all-inclusive i Phuket eller på Maldiverna!
- långsiktigheten och tålamodet. Att bygga ett gediget radiorum tar tid, eller restaurera en Racal eller Hammarlundare gör man inte i en handvändnig och det finns helt enkelt inte tålamod hos de unga idag till detta. De vill se resultat direkt och kan inte, och vill inte vänta!

Men, det värsta är nog i alla fall att stoltheten saknas, och att ingen radiot ännu ställt sig i den ringlande kön till Antikrundan med en Hammarlundare och bett dem värdera denna teknikjuvel. Det kallar jag för brist på självkänsla.
Vi som var framkanten och kärnan i all kommunikation under ett par mansåldrar har inte ens haft "balls" nog att visa upp vår konstart innan vi helt försvinner.
Snacka om nederlag!

73 sa0bli / Fredrik
 
Den klassiska rävjakten sker numera
med mobiltelefoner.
Som sagt krävs det att alla moderna kommunikationer slås ut innan amatörradion blomstrar.
En "vacker dag" kommer det att hända.
 
Här i Lund älskar vi gammal teknik. Vi skall snart få spårvagnar, sen får folk stoppa ajfånen i fickan och se upp...
 
Jag håller med om det mesta.
En fundering bara, kanske att gå lite utanför ämnet, men kortvågslyssnare, eller sk DX:are finns dom numera?
Fram till år 2000 hade vi på SRS ganska många kunder som lyssnade, DX:ade. men sen tog det slut.
Är marknaden mättad på mottagare? eller är DX:arna utrotade, utdöda?
Någon direkt nyrekrytering av kortvågslyssnare finns väl inte, eller? Kanske ännu sämre ställt är för radioamatörer.
Måste kortvågslyssning ske med förhistoriska plåtradioapparater som man först måste renovera?
De sista korvågslyssnarna som var kunder på SRS, var folk som ville kunna höra hemlandet på radio, Radio France int, etc.... men det gör man väl med trådradio numera.
Många kortvågslyssnare lyssnade och rapporterade radioamatörer, det är länge sedan man hörde talas om sådant.
En sak kanske man kan konstatera, det är att det kom en mängd små sk världsradio på marknaden, de var skapliga och de stora rundradiostationerna på kortvåg hördes, med yttre antenn blev det IMD och bara brus hördes. Kanske allt för dåliga mottagare blev en spik i kistan för kortvågslyssning????
Sen har vi ju den allmänna störningsnivån som är ett större antal spikar i kistan....

Nå, vad skall det bli med kortvågen i framtiden tro? En soptunna för EMC?
Fler och fler rundradiostationer stänger av. Kommersiell trafik försvinner, eller ersätts av 10 kW RTTY stationer med oläsbara system, stor bandbredd etc.

Nog har vi som varit med en tid märkt av en stor förändring av trafiken och störnivån på kortvåg.

I alla fall finns en hemsida för Svensk DX förbundet, http://www.sdxf.se/WP/?page_id=292 så lite livstecken finns...

De
SM4FPD
 
Med både mycket aktivt DX-ande, och DX Supply:s amatörradiorelaterade verksamhet, som utgångspunkt ser vi en dyster bild som tornar upp sig för amatörradion i Sverige. Medelåldern bland radioamatörer är närmare 60 år, QTC har kraftigt tappat läsvärdet, ledande annonsörer lämnar QTC, radioklubbarna kämpar för sin överlevnad med mera. SSA organiserar ca 40 % av Sveriges radioamatörer. SSA har en särställning inom amatörradion och finansiella muskler att vända utvecklingen. Denna handlingsplan ger förslag på hur denna trend kan brytas.
Vad tycker ni?
Glad Påsk,
SM0HRP
DX Supply
Det förslaget till handlingsplan är bland det bästa jag läst på länge! Värt allt stöd!
 
En fundering bara, kanske att gå lite utanför ämnet, men kortvågslyssnare, eller sk DX:are finns dom numera?
SM4FPD

Jodå, jag påstår att DX-lyssningen är vid god hälsa med relativt många utövare även om medelåldern ökar även här. En bra uppskattning är att DX-lyssnargänget i Sverige är ungefär 400 st, dvs ca 10 % av aktiva sändaramatörer. Det finns flera klubbar. Googla på t.ex. "DX-lyssning".

Sveriges DX-Förbund med tidningen DX-Aktuellt.
http://www.sdxf.se

SWB - Short Wave Bulletin. Endast kortvågslyssning. Började 1961.
http://www.hard-core-dx.com/swb/archive.htm

ARC - Arctic Radio Club. Mellanvågslyssning
http://arcticradioclub.blogspot.se/

Något som slår mig nu är att flera DX-lyssnarklubbar har gjort program som sänts över mellan- och kortvåg. SDXF sänder regelbundet - nu i dag den 16/4 och i morgon den 17/4 på 6070 kHz. Läs mer på www.sdxf.se

Finns det någon amatörradioklubb som sänder (eller har sänt) program på kortvåg? Där borde ju både utrustning och kunskap finnas?

Den 5-7 maj sänder Arctic Radio på mellanvåg från Jönköping på 1593 kHz.


sambandsterrangbil-SBTGB9333.jpg


Sambandsterrängbil typ SBTGB9333 varifrån sändningarna kommer att ske. Ekipaget består av en terränglastbil med påbyggt radioskåp. Sändare: 1,5-30 MHz 400W, Standard Radio SST400.
 
Back
Top