Hur undviker vi att amatörradion dör ut?

Hej!
Hur undviker vi att amatörradion dör ut?
Jag vet inte, men skriver lite ändå...

Först kanske, hur rekryterar man personer som kan tänkas vara intresserade?
Jag har många gånger funderat på hur många som blev intresserade av amatörradio mer eller mindre på grund av artikeln i Lyckoslanten i slutet av -70 talet?
För er som inte vet, den handlade om DX-ing.
Vilket inte sällan odlar ett radiointresse och vidare mot amatörradio?

Sedan, jag har ofta, delvis som skämt och delvis på allvar, gröna magiska ögon som EM34 har skapat många radioamatörer!
Högst troligt i kombination med färggranna skalor och exotiska stationsnamn?
Gissningsvis är denna inkörsport till amatörradio inte aktuell.

Tidningen QTC, oavsett vilket format vi tänker oss, behöver snäppas upp rejält.
Någon enstaka gång kan teknikinnehållet vara av intresse och då som regel är artikeln gjort av en "gästspelare".
Den ordinarie teknikspalten är i genomsnitt ett enda blaha-blaha. Massor av text men lite innehåll, i bästa fall redaktionell reklam.
Att skribenten sedan försöker skriva "lite klatschigt" gör bara saken än värre.
Hur mycket i QTC kan stimulera en teknikintresserad att vilja bli radioamatör?

Ett förslag, baserat på vad man kan höra på banden, tro det eller ej, artiklar om grundläggande (praktiskt inriktad) radioteknik för nybörjare.
Inte sällan hör man konversationer där man kan förstå att många saker fåtts om bakfoten.
Men, det får inte stoppa vid den nivån, de lite mer kunniga skall kunna hitta nå't intressant de också.
Visst är det intressant att ESR Resonans kan hålla den nivå som den gör!
"Bättre en Resonans i handen i tolv QTC i bokhyllan!"

Avslutningsvis, amatörradio är en föga känd hobby hos de flesta idag.
Kan han lyfta den saken och introducera de intresserade till en värld av teknik och kommunikation så är vi på G...?
Notera, teknik och kommunikation, att mer eller mindre endast kommunicera och kanske bara på 2 m och 70 cm kan väl inte hålla i längden?

Jo, som sista kommentar, rent spontant känns posten för möteskostnader väldigt hög!
 
Vi lever i en marknadsekonomi, och då hyllar man marknaden som är självreglerande.
Och nu reglerar sig amatörradion själv.

De
SM4FPD
 
Jo, som sista kommentar, rent spontant känns posten för möteskostnader väldigt hög!
Det förtjänar att påpekas att posten möteskostnader härrör från distriktsmöten och årsmöte. Kostnaden för styrelsens möten är i stort sett noll.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Det skulle vara lättare att ta amatörcertifikatet,dom nya stationerna mekar man nog inte med så mycket.
 
Det skulle vara lättare att ta amatörcertifikatet,dom nya stationerna mekar man nog inte med så mycket.
Nu förstår inte jag hur de två delarna hänger ihop?
Vitsen med amatörradiocert är ju inte så att du skall kunna köpa en modern station att prata i. Det är bara en av delarna.
 
Jag har gjort många försök att engagera kompisar i amatörradio för att få fler att utöva hobbyn, men helt utan framgång. Jag tror inte det har med amatörradio i sig att göra, det är nog bara så att folk idag är mindre benägna att ha en hobby eller ett fritidsintresse. Dom flesta jag känner nöjer sig med att sätta sig framför netflix, eller Playstation 4 när dom kommer hem från jobbet. Samma sak syns garanterat inom idrottsrörelsen tex. behovet av "instant gratification" gör att man undviker sådant som det tar tid att bli bra på. Bara det faktum att man har en hobby gör att man sticker ut, och folk betraktar en nästan som "konstig"

Jag försökte själv under ett par år att hitta något inom hobbyn som intresserade mig, men dom vanliga HF QSO med falska signalrapporter tröttnade jag snabbt på(QRZ... 59 73...). Det var ingen som ville prata med mig, mer än att få ett snabbt QSO. Samma sak på dom digitala moderna, alla ville enbart köra färdiga makron på PSK31, när man faktiskt började chatta med folk blev dom överrumplade och tyckte i många fall att man slösade med deras dyrbara tid. Det lilla pratat man lyckades göra på VHF/FM-repetrar var långt ifrån hobbyn, ingen där var intresserad av att prata radioteknik, ordvalen var i många fall olämpliga och det var inte helt sällsynt att personer var påtagligt berusade. Mina kamrater förstod verkligen inte vitsen med något av detta.

Mitt intresse för radioelektronik, att förstå hur en radio fungerar, bygga och experimentera var det som drev mig inom hobbyn. Men här är det svårt att hitta likasinnade, och instegströskeln för någon som inte har läst elektronik eller är civilingenjör är väldigt hög. Klubb/föreningslivet erbjuder inte heller någon direkt hjälp här, klubbarna/föreningarna kretsar ofta kring gamla oförrätter och är mer som en "kaffestuga"(inget fel med det, men det var inte det jag letade efter). Gamla anekdoter har sin plats, men det är kanske inte det som en ung radioamatör är ute efter.

På 70-talet var det ju en unik möjlighet man fick med ett radiocert, prata trådlöst med sina kamrater. Det kan alla göra idag, samma sak med att prata med personer i andra länder, datorer och internet har gjort även det till vardag. Själv har jag nu lämnat hobbyn och gjort mig av med utrustngningen, i jakt på nya intressen.
 
Se där. Vad siktar du på för ny hobby / intresse @SA7CNG ?

Själv cyklar jag 29" MTB . Försöker bli av med några vinterkilon. Kom hem efter en 20 km runda för en stund sen
 
Last edited:
Nu förstår inte jag hur de två delarna hänger ihop?
Vitsen med amatörradiocert är ju inte så att du skall kunna köpa en modern station att prata i. Det är bara en av delarna.

Var tid har sitt intresse och uppenbarligen fungerar det inte så bra idag utan denna hobby håller på att gå i graven
 
Vet inte det ja, det byggs och pulas en hel del hemma i stugorna. Jag ser ingen större vits med att hålla antalet radioamatörer uppe till varje pris. Om man nu bara vill köpa en CE-godkänd radio + färdig antenn och prata strunt över, varför inte köpa någon för de band som inte kräver certifikat?
 
Mitt intresse för radioelektronik, att förstå hur en radio fungerar, bygga och experimentera var det som drev mig inom hobbyn. Men här är det svårt att hitta likasinnade, och instegströskeln för någon som inte har läst elektronik eller är civilingenjör är väldigt hög. Klubb/föreningslivet erbjuder inte heller någon direkt hjälp här, klubbarna/föreningarna kretsar ofta kring gamla oförrätter och är mer som en "kaffestuga"(inget fel med det, men det var inte det jag letade efter). Gamla anekdoter har sin plats, men det är kanske inte det som en ung radioamatör är ute efter.

Nu för tiden så tror jag det är mest "virtuella" sammanslutningar på nätet som gäller t.ex som här på forumet,det har varit samarbeten kring byggprojekt här. går du in på bloggar som soldersmoke där det finns det mycket att hämta - för att inte nämna ESR.

Det finns ju undantag som KRAS i Kalmar det är en livaktig förening som sysslar med byggprojekt, SM7SEK brukar hänga här och kan nog ge mer info om dem.
 
Ham.se är en bra klubb. Finns mycket att läsa. Öppet 24 h 365 dagar om året. Lätt och snabbt att hitta dit, vart man än bor i landet.
Medlemsavgiften är inte så tung att bära. ( Lite dåligt med fikabröd bara )

Finns ofta någon online att tjöta ett par ord med dagtid..
 
Hej!
Spännande med alla synpunkter. Här verkar ni vara aktiva och det är positivt. PÅ SSA:s medlemsforum har ingen kommenterat inlagan! Som ni säkert sett har över 1700 personer läst inlagan via DX-radio. Men hur många har hört av sig? Svar: Förutom detta fora som tagit debatten har bara 4 st personer direkt hört av sig till mig. Riktigt nedslående. Ni på HAM:SE har ju reagerat och det har varit glädjande. Ett ljus mörkret.
Jag tycker dock att andan i flera av inläggen varit mycket av typen "nu det är kört". Låt mig bemöta en del av detta.
1. Låt oss titta på USA. Där växer hobbyn stadigt. Sverige och USA är lika i många sammanhang. Flera menar på att det var efter det att CW kravet togs bort. ARRL, SSA:s motsvarighet, har tagit in en ny VD som vänder på alla stenar för att utveckla ARRL och medlemsnyttan. Läs QST så finns en läsning för alla målgrupper: nybörjare, contesters, DX-are, VHF/UHF, tekniskt intresserade med mera. Sverige brukar ta efter USA i många avseenden - vi är den mest amerikaniserade delen av världen. Så varför kan vi inte inspireras av detta?
2. QTC. Det finns väldigt många tidskrifter av klass med bra journalistik och högt läsvärde. Mat, Foto, Sport, Datorer, Båt osv. Många föreningar har det som ryggraden i verksamheten. Visst vore det väl spännande att inpireras av en läsvärd och bra tidning. Varför betala över 400 kr i medlemsavgift annars? Lägga den på hyllan som någon sa? Och den kommer att höjas vet jag. Sen som någon sa så får vi nog räkna med att alltmer ha den elektroniskt. Det är billigare. Jag läser själv allt mer elektroniskt för det är billigare samt sparar på miljön. Blog och hemsida får nu en allt viktigare roll som många sagt. Men det måste ha innehåll - inte dödsrunor eller gratulationer.
3. Annonser. Visst talar jag i egen sak. Men jag anser att de har ett stort värde för att sprida nyheter om nya produkter och trender. Jag läser annonserna i QST eller i en båttidning för att se vad för nytt som finns eller kommer att komma. Man hänger med.
4. Förnyelse. Hobbyn i Sverige och många andra Eu länder går in i en ny fas. Som all verksamhet måste den förnya sig. Vi ändrar våra behov och förväntningar som aldrig förr. Tänk för 20 år sedan satt ingen och stirrade in i en telefon eller surfade. Nu gör alla det (ung som gammal) och vi badar i information samtidigt som världen krymper. Men det behöver inte betyda att amatörradion dör ut. Se på USA! Att omvärlden förändras, och vi med den, är ju tjusningen i livet. Sveriges välstånd bygger, vill jag bestämt mena, på att vi förnyar oss. Hela vår industri är världsledande på detta. Varför kan inte SSA gå i bräschen för denna förnyelse? Jag vet inte måste jag dock erkänna.
DX Supply kommer att fortsätta verka för att ge svenska amatörer bra, hög kvalitativ och modern utrustning. Mycket rör SDR givetvis. Och nya förbättrade antenner, slutsteg, tillbehör med mera. Vi kommer att sponsra nya framåtriktade arrangemang som vi gjort sedan flera år. Men vi lämnar QTC och kommer bara att verka via de nya kanalerna där många redan finns. Vårt nyhetsbrev når redan tusentalet aktiva radioamatörer.
Med detta inlägg vill jag tacka Er alla för att ni tagit er tid och gett era synpunkter. Döma av storleken på responsen lär vi nog inte starta en den förnyelse som jag hade hoppats på. Det svar som SSA skickade till mig idag på inlagan ger heller inget hopp snarare än mer dyster läsning. Men det var väl värt ett försök. Själv kommer jag fortsätta att njuta av denna fantastiska hobby och träffa likasinnande, entusiastiska, radiomatörer i världen så länge jag kan. Precis som när jag 1972 gick in i den.
Bästa hälsningar,
Kari Gustafsson SM0HRP
DX Supply AB
 
Det svar som SSA skickade till mig idag på inlagan ger heller inget hopp snarare än mer dyster läsning. Men det var väl värt ett försök.

Kunde vara intressant att läsa, kan du lägga ut det.
 
Last edited:
Var det ingen som har nämnt störningsproblemen ? Alltså de som tvingas vara inaktiva för att grannars datoriserade hem med switchade nätdelar, routrar osv.
Ett hopplöst företag att leta upp alla störningskällor i grannskapet.

Sedan har vi den s.k. "testplågan" där tävlingsandan är så stor att de högaktningfullt struntar i att rätta sig efter de bestämmelser som
rör testfria frekvenser. En helg då man skulle kunna ha lite trevliga diskussioner på radio. Nää...men fullt med testande signaler på hela bandet,
i regel söderifrån eller öster. Nästa helg är det har några andra som har test.

Det var mycket bättre förr!
 
Last edited:
Sedan har vi den s.k. "testplågan" där tävlingsandan är så stor att de ...

Vilket är mer irriterande av något enligt mig. Störningar kan jag leva med, även om de hysteriskt många och stora mitt i stan så det knappt går att köra. Men det är ändå 1000 gånger bättre än alla contest som pågår var helg, och kommer på går i stort sett var helg året ut där det är helt omöjligt att köra "normal" radio. Nu mera sätter jag inte ens på radion på helgerna. Till vilken mening?

Och lyssnar man så hör man mycket otrevliga kastningar mellan dem som försöker köra normalt där det kommer contest och kapar frekvensen under pågående kommunikation. Och värre kommer det bli om dessa contest skall kapa samtliga bra band och låta oss som vill köra normalt få "skitbanden". Det byggs bara upp mer och mer hat, vilket utspelar sig då och då om man lyssnar runt.

Det är så massa vet och etikett, rules och massa annat som målas upp när man pratar om amatörradio. Men när det är contest, då gäller inga (skrivna) lagar och regler.. då gäller det tydligen att bryta så många man kan. Den som bryter mot flest regler vinner. Speciellt dem som ligga utanför banden och kör över "normal körare", de måste får extrapoäng!

Nej.. kommer detta fortsätta så kommer vi se många fler konflikter på banden med otrevliga spyfärdiga kommentarer, samt överkörningar. Jag har hört många ryssar (ett par polacker också) som tillslut bränner på med sjuka effekter för att kunna köra normalt (och svar på tal) när några "små" contestsnubbar försökte ta över frekvensen under pågående (ryska) samtal. När ryssarna påpekar att de använder frekvensen så får de nästan alltid (i alla fall de gånger jag har hört) spyfärdiga kommentarer att de skall flytta sig, det är conest på gång! Då åker effekten upp så är de små contestsnubarna döda.

Detta är helt fel riktning amatörradion är på väg. Det gynnar ingen.. det blir bara mer och mer krig. Men så länge inte contestsnubbarna vill dela med sig av frekvenserna och följa lagar så stöttar jag detta krig och ryssarna fullt ut samt dem som har utrustning för att kunna vidhålla att banden är till för alla och inte bara contestkörare. Förhoppningsvis kommer contestkörare och arrangörer fatta med tiden, men då är också attityden i etern ändrad.

Detta med contest kommer ofta upp i mina diskussioner, men dessa comtest gör att jag inte kan köra radio på helger samt att jag tappar intresset, tack vara contest var helg. För så här ser det ju ut helg efter helg...
con-40.jpg
 
Remote är lösningen på grannarnas stördimmor, då det räcker med att mottagaren
är placerad störningsfritt så kan det vara något som SSA kunde lägga ned energi på.

Själva mottagaranläggningarna är väl naturligt att lokala klubbar driver men de kan
behöva stöd inte minst ekonomiskt för att få det att gå runt.
 
Jag förstår heller inte varför inga regler gäller contesting. I lördags var det t.o.m. en som låg och ropade "CQ CONTEST" på 30 meter RTTY. Så nu finns snart inte det bandet heller tillgängligt på helgerna... De contest-fria segmenten på 80/40/20 ignoreras ju sedan länge.
 
Kanske vi icke contestare ska lägga oss och svara, långsamt och omständigt, på de contest fria segmenten. Om många gör så, så lär de flytta på sig för att inte tappa för mycket.
 
Back
Top