Hur undviker vi att amatörradion dör ut?

"Jamen du förstår väl vad jag menar" är försvaret till anmärkningar mot dåligt otydligt och otydbart språk.
Samt en sur min...
!? är lite svårt att förstå /Sven.

Tyvärr förstår jag inte vad du menar?

Samma problem med amatörradio, digitalt betyder ju siffervisande, men anses idag vara någon sorts DSP som tar bort allt man anser är störningar.

Nå nu var det ju problemet med sviktande nyrekrytering av radiointresserade som kan bli radioamatörer.
En del av problemet är nog även där språkbruket, som vi nu halkat in på. Hur katten skall en normal människa förstå varför radioamatörer mäter frekvens i meter, även om vissa länder i sig kör med 1800 talets fot och tum. Och hur skall Svenson kunna fatta att CW betyder en form av telegrafi (fjärrskrift) där man måste lägga arbete på att lära sig något, istället för att telegrafera på en digital telefon.
Fikonspråket som snart inte ens radioamatörerna själva begriper, eller fattar varför dom använder, eller som leder till mytologi, är en "konstighetstämpel" ( kul att hitta på nya ord) som knappast leder till nyrekrytering.

de
Roy

(de är Postfranska och inte ett sådant ord jag menade)
 
Ett sätt att undvika amatörradio dör ut, är att faktiskt vara aktiv så något händer.
Efter satt upp ny antenn i Falun kan jag på 12 repeatrar jag nu når/hör konstatera att:
på 2M helgtid, gäller detta:
Plinga upp repeater för att se att den fortfarande lever är populärt. Enormt pipande hela dagarna.
De få allmänna anrop som kommer får extremt sällan svar, trots antalet pollningar av repeater hela dagarna.
Vissa sedan tidigare bekanta anropar varandra för en kompisdiskussion, någon gång i veckan. Tydligen finns folk QRV men svarar inte på allmänna anrop.
På lägre delen av bandet är det som nämnts i andra trådar mer dött:
Nu har jag fel polaration så jag har rejäl dämning, men i princip bara brus där. Även nu idag när det var kvartalstest.

Är det så att amatörradion dör ut därför att vi själva tröttnat också? Vi orkar inte längre ge tiden besvara allmänt anrop från obekant etc.
Är det så att vi fortfarande har amatörradio av gammal vana och bara vill se vad som händer numera? Hålla kontakt med gamla bekanta?

Om så kanske första steget är att intressera oss själva för amatörradion igen, före vi tänker på att locka nya som bara får höra repeaterpollningar och tystnad i övrigt, iaf på 2M?
Jo, jag har hört många säger de är mer aktiva på HF.
Minns att på 70-80 talet i SM6 land förekom det att personer som var på resa hade en form av tävling. Ge ledtrådar om QTH och andra svarade med gissningar. Det var en form av gemenskap där alla var välkommna.
Det här är utfrån lantorts QTH, kanske mer fart i mer tätbebyggda områden söderut.
 
Jo aktiviteten hos de "aktiva" radioamatörerna är väldigt låg.
Under jan och feb i år bandskannade jag simplexfrekvenserna på 145 MHz, dvs 145,2000 till 145,5875 MHz med 12,5 kHz steg. Totalt 32 frekvenser där vi kan köra FM.
Detta dygnet runt, och min IC-R7000 lägger aktiva frekvenser i minnet en gång per träff. Flera ggr per dygn skördade jag minnena och noterade i listan.
Under denna tid 2 mån var det endast ett par aktiva frekvenser, bl.a 145,5000 MHz där mest jag själv ibland har radiokontakter.
Några träffar var störningar, andra länkar till relästationer som då öppnar sig när folk piper igång reläna. Man kan under 2 mån dygnet runt säg att simplexfrekvenserna är "STENDÖDA".
Förr kunde man alltid hitta radiotrafik från amatörer i bandet 3600 - 3800 kHz för att provlyssna radioapparater som man mekade med. Dvs för att provköra och njuta av att appraten funkar. Idag får man njuta av att konsters att mottagaren verkar funka då brus hörs.... Även BC banden är tysta numera, men det är ju inte vad vi talar om här.

Förr kunde man hitta Sm stationer i radiokontakter på 7 MHz, men det är evigheter sedan jag hittade sådant nuförtiden. Nå jag kanske lyssnar för lite, men inte mindre än förr..... min åsikt är att det är få som ens provar andra frekvenser än den fast inställda på 3,7 MHz bandet. Det verkar jobbigt att byta frekvens bara för att prova.... Kanske måste man ta fram handboken till riggen för att se hur man ställer in en ny frekvens.

Vi har i denna tråd fått höra mycket om vad som inte funkar, vad som är problem, och det mesta negativt. Få konkreta tips för åtgärder.

Problemet kan liknas vi felsökning av en transiver som felar. Halvdöd mottagare och byte av det en och det andra hjälper inte. Man har kört fast.....
Att då vända uppochner på saken, provocera lite, ja man provocerar sig själv då, eftersom man oftast är ensam vid felsökning. Man kan vränga saken och kolla sändaren som man antog vara OK, eller kolla ditt och datt, för att komma ett seg längre, kanske man finner att TX är dålig oxo, vips har vi två fel och kanske vi då skall söka efter ett fel gemensamt för både RX o TX. Eller glöm det du läste på Internet om vad som brukar vara fel på den radion..... Dvs byta sluttransistorer om RX är halvdöv....

Samma sak gäller i en diskussion lik denna tråd, att då komma med något från "fel" ingångsvinkel, provocera kan lösa upp saker och ting, eller låt oss kalla det för låsta myter och positioner. det kan få de som passivt läser eller lyssnar att bli lite förande och komma med något klokt.
Provocerar man så får man annars oftast mothugg, och så är man där i stillestånd igen. Tyvärr.

Om vi vränger på problemet med sviktande antal radiointresserade, och ser på möjligheterna istället för omöjligheterna, ja kanske vi kan få fram bra tips då.

Många inlägg handlar mest om egna synpunkter och egna intressen. Det egna "jaget" är väldigt viktigt i sådan här diskussioner.

Annars blir det väl att prova några vanlig plattityder.


från
SM4FPD
 
Ett sätt att undvika amatörradio dör ut, är att faktiskt vara aktiv så något händer.

Jo det tror jag på. Och HF verkar ge störst utbyte för det.
Angående repeatrarna, så används de till något som liknar ett slags "snabb telefoni" av små inbitna grupper av kompisgäng.
MEn det är nog så det ska vara. Tänk om någon okänd person ringde på ens mobil och bara ville säga hej och prata väder. Näe det går bort.

De som inte har någon radio kompis och vill vara aktiv på VHF/UHF får nöja sig med att pipa upp någon tyst repeater, eller bättre upp, checka in på FRO's bulle

Eller anordna licensierade gummitummars dag, så får tummarna träffas på någon repeater och öva sina QSO färdigheter
 
Last edited:
Ett klassiskt nöje på VHF och uppåt är att lyssna efter fyrar för att
upptäcka Aurora, tropo eller ES öppningar.

Det är på de låga bandsegmenten och med horisontalpolarisering
 
Låga VHF och UHF, med TROPO, Aurora etc är förstås väldigt spännande trafiksätt.
Där fanns förr oxo mycket aktivitet.
Men en viktig sak, dessa vågutbredningsfenomen var lite av en utmaning på den tiden, outforskat, och man gick över från primitiva rörkonvertrar till akter med känslighet. En jakt på bästa HF-steget, bästa antenner stakning av antenner och inte minst antennrotor.
Extra HF -steg på köpetransivers, modifiering (ofta söndermodifiering) i avsikt att öka känslighet, eller med andra ord minska brusfaktor, var utmaningar som radioamatörer då gav sig på.
Jag minns tiden både som egen radioamatör, bygge av HF-steg, bygge och lubbande med stora Yagis, rotor etc. Man strävade efter något.
Idag är allt redan från kartongen bästa möjliga....
Då får vi ordet sträva efter något, vad strävar man efter idag? Ja först och främst verkar man sträva efter att köra så många och så kort radiokontakter som möjligt på minst möjlig tid.
Jag minns även tiden på SRS, vi sålde YAGIS, QEE DEE svenskbyggda 15 el för 144 MHz, antennrotorer av olika storlekar såldes i mängder. Folk stackade antenner och byggde jättelika arrays. Jagade kablar med minsta förluster, Varför gör man inte det idag? Hur måna vet något om att stacka antenner?

Ja nu tror jag inte att det beror på låg kunskapsnivå och för enkla prov, det mesta lärde man sig förr genom att "göra själv", liksom alla som gör något med egna tassar.

Nå jag tänkte fråga forumet om det finns någon annan hobby som med medlemstappet och minskat intresse och minskad aktivitet liknar amatörrradio??

SM4FPD
 
Tror inte amatörradion är på väg att dö ut men den kommer antagligen minska drastiskt tills myndigheter ser nyttan med att folk har detta intresse och då vänder det igen.
Internet kan aldrig någonsin ersätta radiotrafik när man snackar SHTF.
Som MC-ordonnans har jag varit med om nergången och ointresset för oss ordonnanser för att sen under en övning så ströps internet och mobiltrafiken, helt plötsligt var radio och ordonnanser så heta att vi knappt fick sova ;)

Själv är jag en återvändare till radion även om jag fortfarande är en lyssnare på amatörradiobanden, har sändningstillstånd på luftfartsbanden men inte på amatörradiobanden men jag tänkte ändra på det i år. Ska ta tag i att inte bara sitta och lyssna på rymdskrotet utan även kunna slänga ett och annat ord med de andra jag hör.

/Henke
 
Själv är jag en återvändare till radion även om jag fortfarande är en lyssnare på amatörradiobanden, har sändningstillstånd på luftfartsbanden men inte på amatörradiobanden men jag tänkte ändra på det i år.
Vad trevligt, välkommen till bästa hobbyn!
 
.. Under jan och feb i år bandskannade jag simplexfrekvenserna på 145 MHz, dvs 145,2000 till 145,5875 MHz.... Detta dygnet runt...Under denna tid 2 mån var det endast ett par aktiva frekvenser

Hmm.. Det var trist.. Här i Malmöregionen tycker jag att dem går rätt "varma" om man ser generellt över trafiken... Varma är väl lite att ta i nu.. men. ja.. ni fattar.. :) Det är trafik mer eller mindre var dag på dessa frekvenser här. Ibland väldigt lite (som de senaste dagarna), men ibland är det är QSO efter QSO.
 
Jag tror jag förstår SM7UZY, att det är stor aktivitet på simplex-frekvenserna, i amatörbandet 145 MHz, i södra SM, Malmö trakten.
Som min bandskanning visade är det extremt låg aktivitet hr i vackra Värmland.
Men oxo väldigt låg tillväxt av nya amatörer.
Förmodligen inget att göra åt.
Radiostationer är dyra, amatörradio är ute, antenner är dyra och svåra att sätta upp, antennrotorer är dyra.
Kunskap är jobbig att skaffa sig, proven är svåra och besvärliga, jobbig läsning krävs, bra motiveringar saknas.
Inga relästationer finns där man bor, ingen sätter upp sådana av sig själv.

de
SM4FPD
 
Ja du Roy, jag vet inte om jag håller med dig riktigt i din svartsyn och dina ibland helt felaktiga konstateranden.
Ta som exempel SM0-distriktet, det är hög aktivitet dagligen på 2m simplex, det är god trafik på repeatrarna men mestadels då på DMR dito.
Det är flera mycket populära aktiviteter i veckan med stort antal deltagare, och då menar jag ej bulletinerna (!)
Detta är helt andra aktiviteter på 2m, 10m och 80m inbakat i samma evenemang, med deltagare från hela SM0, SM5 och även OH om konditionerna tillåter.
Det körs SSB på låga delen såväl som FM på simplexkanalerna på 2m.
Fredagar ingår även i samma aktivitet 80m med deltagare från hela landet + oftast nån svensktalande OH.
Och dessutom, det är många för att inte säga övervägande del "nya" amatörer som deltar, och det kan samla en bra bit över 50 st en bra helkväll.
Är amatörradion död då ?

Att det sedan är tomt på de FM-repeatrar där det oftast varit mycket bråk och dumheter beror på att ingen vill eller orkar lyssna på det dravlet längre så det har självdött och är saligen insomnat, saknat av ingen...

Dock, det förekommer en hel del repeatertrafik även idag, men på konfliktfria diton.
Dessutom är byggen av de nya digitalrepeatrarna så populära att det är trängsel och svårt att få frekvenser till dessa då många som har FM-repeatrar vill hålla i sina frekvenser.
Halvkanalerna på 70cm börja så sakteliga fyllas på av de nya digitala repeatrarna!
Är amatörradion död då, och alla nya amatörer så lata att ingen orkar bygga eller investera ?

Kan det istället vara så att en del av de gamla (både hobby- och åldersmässigt) amatörerna är lata och inte orkar hänga med i den nya teknikutvecklingen och inte investerar i nya prylar ?
Att man inte orkar vara med i stora ringar och event, att man inte gillar trafik med relativt korta sändningspass för att så många som möjligt skall få komma till tals och hinna replikera eller svara på någons fråga i ringen?
Att man helre drar sig undan till sina "trygga" frekvenser på 80m med högst 2-3 deltagare och sändningspass långa som en kyrkopredikan ?

Att de yngre kanske håller sig högre upp i frekvens hänger nog ihop med en social struktur där många bor i tätort, lägenhet eller liknande och helt enkelt inte kan bli qrv nån annanstans på ett vettigt sätt på grund av nej från hyresvärdar och omöjlig störnivå på KV.
Jag har däremot aldrig (!) hört någon nybörjare säga annat än att man i framtiden längtar till och har som dröm att komma igång på KV.
Kanske det kommer när dessa når den åldern och situationen att dom själva har råd med ett eget hus eller lantställe, där dessa möjligheter öppnar sig ?

När aktiviteten är hög märks också att en hel del inaktiva amatörer som "legat i träda" återvänder till hobbyn, oftast förvånade att det är så mycket som händer både i etern och i form av aktiviteter ute i klubbar och i distrikten i min närhet.
Distrikt 0 (som är det jag har bäst koll på) har tack och lov flera framstående och aktiva klubbar som anordnar massor av event i luften och "på marken" så att säga OCH, viktigast av allt, utbildar en hel del nya amatörer !
En eloge till dessa :)

Tycker mig höra i varje bulletin under punkten "kanslinytt" att det nästan varje vecka tillkommit nya grundsignaler = nya amatörer, somliga väljer att samtidigt gå med i SSA somliga icke men de facto ändock nya amatörer till hobbyn.
Dessa kommer från alla distrikt, så jag konstaterar att det trots allt negativt prat och dödsdomar från di gamle pågår kurser i hela landet med jämna mellanrum.

Tillströmningen är nog tyvärr i dag lägre än det åldersrelaterade frånfället, men det beror på att detta var en ny, modern hobby för 40-60 år sedan.
Amatörradio var något nytt och spännande så era "årskullar" var mycket större.

Jag är dock optimist och inser att antalet amatörer kommer att stabilisera sig så småningom, men procentuellt sätt vara lägre än under de riktiga "guldåren".
Vem vet, det kanske till och med ökar ytterligare en aning som t.ex. i USA med flera länder.
Skall aldrig säga aldrig :)

Så, sprid lite glädje och optimism istället för att kraxa om undergång och dödsdomar hela tiden, det hjälper absolut ingen.
Det gör mycket bättre reklam för hobbyn, och tänk på att ni här skriver på den största anslagstavlan tillika reklamskylten för amatörradio och hamspirit som finns i landet!

Ha en underbar sommar och kör så det ryker, oavsett vilken del av hobbyn just du som läser njuter mest av !

73 / Keith
 
Om vi vränger på problemet med sviktande antal radiointresserade, och ser på möjligheterna istället för omöjligheterna, ja kanske vi kan få fram bra tips då.
Möjligen har definitionen av "radiointresserad" ändrats en aning. Förr var kontakter med hela världen något som lockade en del som ville chatta med när och fjärran. Den lockelsen hos amatörradion konkurrerades ut för 25 år sen när alla skaffade mobiltelefon med SMS och med internet i varje hushåll. Där föll många tidigare "radiointresserade" bort. Det är både enklare och bekvämare att göra samma sak från datorn/telefonen hemma utan amatörradio.

Andelen teknikintresserade i befolkningen är nog ungefär lika stor som förr. Se bara på t.ex. "maker-rörelsen" som poppar upp här och var över hela jorden och alla som mekar med Arduino, Raspberry Pi o.s.v.. Folk knåpar, pysslar och bygger i egen regi eller tillsammans. Det finns klubbar och liknande där medlemmar kan använda 3D-skrivare, ha tillgång till verkstäder m.m. Det mesta bygger på öppen källkod och öppen hårdvara. Allt är inte elektronik, men mycket är det. Inom amatörradion är ju både öppen källkod och öppen hårdvara urgamla företeelser. Byggbeskrivningar har publicerats ända sedan radions barndom för vem som helst att ta efter eller låta sig inspireras av. Man kan lugnt påstå att både öppenhet om konstruktioner och bygga själv ligger djupt i amatörradions själ. Kanske kan framtida radioamatörer hittas bland de "makers" som idag pysslar med andra typer av projekt? Det är i alla fall en tanke. Vi behöver bara ge dem rätt bild av hur de ska kunna ha kul med amatörradio i sina projekt...
 
Tror du är något på spåren, de nya grupperna som man kan hitta blivande amatörer i kan ha andra intresseprofiler än de klassiska.

En annan grupp är preppers, vi har ju en pågående tråd just nu om nödsamband , initierad av en icke amatör, tror jag.
 
För makers, gamers och andra fritidsnörderier hålls här i schtaan en årlig mässa som lockar ordentligt med folk. Till nästa år ska vi i lokala radioklubben ställa ut. Just nu jobbas det lite på innehållet, men mest troligt blir det en remotestation, lite byggen att visa upp, samt lite infoblad/ssa informationsfilmen. Tror det kan bli lyckat.
 
Jag blir lite skrämd av att mitt konto blev raderat, sådant bör inte hända nya medlemmar då man kanske antar att man inte är välkommen osv.

Hur är stämningen idag när en nybörjare hellre använder program för att köra CW än att köra manuellt?
Är den som när jag började lyssna så har vi ett attitydsproblem att lösa då dagens ungdomar inte har samma tålamod som vi tvingades till förr. Min dotter som har autism har koncentrationsförmåga på 2s(då har vi riktig tur) på saker hon anser onödiga men kan sitta timmar med det hon anser vara livsnödvändigt och så som jag lärt känna ungdomar idag så är diagnoser ett faktum.
Kan man hitta en personlig angreppspunkt för vad just den personen kan ha nytta i radiokommunikation så har vi redan där fångat en persons intresse för amatörradiohobbyn.

Vad har vi för tävlingar som idag kan klassas som coola och häftiga bland ungdomar?
Dessa kanske vi skulle fräscha upp och göra tillgängliga genom den kunskap vi behöver för amatörradio eller vad tror ni?


/Henke
 
Jag tror inte på frågeställningen egentligen. Det är inte så att det är hobbyn som behöver utövare.
Det måste vara så att de som blir utövare blir det för att de verkligen vill vara radioamatörer.

Att "övertyga" någon om att ta certifikat kommer antagligen bara leda till ytterligare en passiv
amatör och sådana har vi tillräckligt av redan.
 
Det är inte så att det är hobbyn som behöver utövare.
Det måste vara så att de som blir utövare blir det för att de verkligen vill vara radioamatörer.
Numerären är en viktig pusselbit i kampen om frekvensspektrum, så till viss del behöver hobbyn utövare. I övrigt håller jag med om att de som ska lockas bör vara genuint intresserade. Även om det inte alls är avsikten, är nog certifieringen ett effektivt filter att sålla bort måttligt (o)intresserade.
 
Skulle ha valt en rubrik med frågeställningen:
Hur hittar vi de som har ett djupt intresse för (amatör)radio och hur kan vi knyta dem till oss?

Är det så att det inte längre finns tillräckligt många sådana personer så kommer denna hobby
sakta dö ut och de frekvenser vi har lagt beslag på kan återgå till samhället. Det oavsett hur
övertygade vi själva är att amatörradio t.o.m är bättre än skivat bröd
 
Titeln "Hur undviker vi att amatörradion dör ut?" borde kanske vara "Hur förhindrar vi att amatörradion följer utvecklingen?" som det låter på en del debattörer :)

Bland mina medamatörer upplever jag ett starkt intresse för de senaste radioapparaterna, digitala moder och RaspberryPi.
Det är ju kul i och för sig men sällan finns där ett intresse för antennoptimering, telegrafi, mätteknik, och egenbyggen,
visst är det tråkigt att det är så, därför tror jag på att vi talar om att vi finns i de kretsar där man pysslar med elektronik.
 
Back
Top