Hur varmt får ett motstånd bli?

SM5JAB

Well-Known Member
Sitter och vill tysta en fläkt i ett switchat aggregat. Switchtransistorerna blir inte varma alls vid den låga belastning jag önskar ta ut (cirka 1 A ur ett 30 A aggregat). En metod är att lägga ett seriemotstånd till fläkten förstås men då blir det ju inte helt tyst.

I aggregatet blir speciellt två motstånd varma. Datablad på 3 W effektmotsånd säger att maximala temperaturen för dem är +155 grader. Betyder det att det är OK att motståndet sitter i en apparat där motståndet kontinuerligt blir strax över 100 grader?

Alternativet är att välja ett ännu tåligare motstånd ev med kylfläns. Fast det har jag inte i junkboxen just nu...
 
Ett problem med varma komponenter är inte komponenterna i sig, utan lödningarna. Vid stadigvarande "eleverade" temperaturer kommer man att få utmattning i lödningarna och efter en tid kan man se hur tennet har oxiderat och tom. börjat släppa. Detta trots att man inte på något sätt är nära smälttemperaturen.

Det finns ganska mycket skrivet om detta. Googla exvis på "Solder joint thermal fatigue"
 
Det har jag också tänkt på och var förvånad över hur korta tilledningar det är till de befintliga effektmotstånden. De sitter bara några mm från kortet. En mer luftig placering skulle vara bra ur kylningshänseende också.

Tack för svaret!
 
Det har jag också tänkt på och var förvånad över hur korta tilledningar det är till de befintliga effektmotstånden. De sitter bara några mm från kortet. En mer luftig placering skulle vara bra ur kylningshänseende också.

Så här brukar jag göra (visar bara ena sidan).

PowerR.jpg

/p-a
 
Det måste ju vara en idealisk montering, med fjädring också. Det finns en del motstånd där benen är zig-zag-ade redan från fabrik. Är det av samma tanke tro?
 
JAB de APQ
Du kan minska driftspänningen och därmed hastigheten genom att seriekoppa motorn med en kondensator, ej lyt, istället för ett motstånd.
Jag har dämpat belysning på "gamla" glödlampor med glödtrådar med en kondensator i serie för att erhålla "mysig" belysning. I mitt fall fungerade kondensatorer från 0,47 till 1,5 uF. Kondensatorerna måste tåla 230 VAC.
Pröva dig fram. Kondensatorer ger ingen värme!

73
Bengt
SM6APQ
 
Back
Top