Hur verifierar man att antennen fungerar?

SM2VJX,
för att återknyta till tråden, fungerade dina dipoler?
Eller bottnar ditt missnöje i att de inte fungerade?
Eller blev det bara halvbra så du fick göra om alltsammans vilket var jobbigt?

Vad jag fiskar efter (!) är att jag vill förstå varför du inte känner dig nöjd efter att ha byggt något själv vilket du ju säger att du gjort. Eller var du tvungen att klippa till egna dipoler eftersom du inte hade råd att köpa färdiga, vilket känns surt?

Inte är det nödvändigt att tillverka varenda liten pryl själv, men nog tycker jag man borde ha något intresse för teknik i en teknikhobby. Men nu var det ju det där med antennerna för att återgå till ordningen.
 
SM2VJX DE SM3BDZ

Med "du" avsågs inte specifikt dig i texten, men det kanske du förstod...

Jag ska inte försöka "omvända dig". Det torde heller inte vara möjligt, utan jag respekterar att vi tycker olika. Väldigt olika!

Jag inser att min förståelse är begränsad. Det gäller nog även inom andra områden, som t ex musik, som är ett annat livsintresse hos mig. Jag förstår inte varför man vill uppträda och vara med i ett band, om man inte kan något om musik! Dessvärre är det inte så sällan förekommande...

Nä, nu drar jag in hakan igen och försöker återgå till TS ursprungsfråga. Jag instämmer med de som skrivit att RBN, eller varför inte SDR web-radio kan vara utmärkta verktyg för att verifiera och värdera sin antenn!

73/Lasse
 
SM2VJX,
för att återknyta till tråden, fungerade dina dipoler?
Eller bottnar ditt missnöje i att de inte fungerade?
Eller blev det bara halvbra så du fick göra om alltsammans vilket var jobbigt?

Vad jag fiskar efter (!) är att jag vill förstå varför du inte känner dig nöjd efter att ha byggt något själv vilket du ju säger att du gjort. Eller var du tvungen att klippa till egna dipoler eftersom du inte hade råd att köpa färdiga, vilket känns surt?

Inte är det nödvändigt att tillverka varenda liten pryl själv, men nog tycker jag man borde ha något intresse för teknik i en teknikhobby. Men nu var det ju det där med antennerna för att återgå till ordningen.

Alla dipoler jag har klippt till har fungerat tillfredställande efter sedvanlig trimmning. (man fegar ju alltid och tar till lite för långt för att det är besvärligare att förlänga.)

Jag har klippt till dipoler av olika anledningar, dom första långt innan jag var radioamatör, då kanske för att jag inte hade råd eller visste var man kunde köpa färdiga antenner, men även på senare tid för att snabbt få ihop någonting.

Jag har aldrig tyckt att det har varit roligt att tillverka eller att hänga upp antennerna, det roliga börjar sedan det är gjort.

Jag byggde för länge sedan ett variabelt labb-nätaggregat och en elektronisk keyer (byggsats respektive ritning/labbplatta) men fann inget som helst nöje i det och speciellt mycket billigare blev det inte heller även om funktionen var tillfredställande.

Jag har aldrig sett amatörradio som en tillverkningshobby utan som en radiohobby, andra verkar se tillverkning av saker som det viktiga.

Teknik är så mycket annat än tillverkning av saker, för mig.

Jag lagar ibland gamla rör/bakelit/träradios (om jag kan), inte för att jag tycker att det är kul att laga utan för att jag gillar utseendet och ljudet.

Dom är ju förvisso lika fina om dom inte fungerar, men är det lätt att laga så gör jag det, även om jag finner det tråkigt, för att kunna lyssna på dom också.

Jag har dom mest grundläggande verktygen, lödstation, multimeter, oscilloskop och signalgenerator, men jag vill helst inte använda dom, det är ju bättre om grejorna fungerar från början.

Så, nu har jag redogjort för mitt intresse.

(EDIT) Jag verifierar att mina grejor fungerar genom att använda dom, jämföra med andra samt att lyssna på web-sdr, samt i de fall jag har utrustning för det genom att mäta)
 
Last edited:
SM2VJX,
jag tycker det mesta i ditt inlägg ovan var bra. Jag har ju också sett i andra trådar att du intresserat dig för gamla radioapparater och tycker mig utläsa att du har ett tekniskt intresse även om du gör allt för att hävda motsatsen. Jag själv är långt ifrån någon teknisk expert tvärtom, jag har massor att lära och det lilla jag kan har jag lärt mig själv, från diverse litteratur eller från kunniga radioamatörer. Även jag har fått fart på en och annan gammal radiopjäs, och just för att jag inte är någon expert har det skänkt enorm tillfredsställelse att få höra en gammal träradio spela igen.

Men, jag utbildade mig som bilmekaniker i början av sjuttiotalet. Bilar och motorer var kul. Har plockat isär och ihop fler än jag kan räkna. Numer är det inte kul längre. Min jäkla härk ska bara fungera och gör den inte det får verkstan ta hand om den. Jag kan, men vill inte. Å andra sidan är bilen inget intresse för mig längre vilket amatörradion är.

Således har jag någon förståelse för ditt resonemang men ändå.. Hade intresset för amatörradio utvecklat sig på samma sätt som bilintresset för mig hade jag släppt alltsammans och övergått helt till mobiltelefon. Och SSTV? När det finns FAX? :)

Kan vi nu återgå till hur man verifierar hur antennen fungerar?

73/ Lasse
 
Kul med alla inläggt i saken.
Observera att jag nämnde delar av dB eller hela dB.
Svårt med rappporter att verifiera detta, liksom med fältstyrkemåler.

Jag tänker mer på hur fabriksgjorda FD4:eek:r, T2FD Windows fabriksgjorda dipoler etc har ansetts värdelösa jämfört med "min" hemgjorda dipol med hemgjord stege. med isolatorer av delrin teflon etc. det är grejer det!!!!
Hur mäter man den skillnaden?

Vi vet myket väl att antenn1 ger god signal klockan 17 till Antennköping, medan antenn 2 ger bättre värden klockan 19, och tvärs om trots att antenn 2 är en fabriksgjord T2FD.
Hemma hos amatör 2 blir värdena omvända. Nästa vecka är det tvärs om. Ibland i alla fall.

Vi ser och läser hela tiden om nybörjare som satt upp något, och är osäkra om det går bra eller ej och rådfrågar expertisen.
Sen byter nybörjaren FD4:an till en Windows och då går allt bätttre, trots att expertisen säger att en ren avstämd dipol är mcyekt bättre i synnerhet om den är gjord av hårddragen bronstråd.....

Klart att med tiden skaffar sig många nybörjare en erfarenhet och en självkänsla.
Medan andra ger upp med kunskapen om hur dum man är, och hur kassa hans antennm gjord av rostfri stållina egentligen är. Han borde ju knappast bli hörd överhvudtaget. Så dum han är..

Många blir helt ställda av att mottagningen blir helt utstörd om man stätter upp en HF antenn. Men vad gör an då? Byter till en Windom om nu FD4 var så kass?

de
FPD
 
Kolla den här antennen, en vattenstråledipol.
http://www.youtube.com/watch?v=9tIZUhu21sQ&feature=g-vrec
Hur verifeierar man dess funktion ?

Utvecklingspotentialen är dock stor, prova med en högtryckstvätt och en rätt utformad dysa så kan man nog skapa en kvartvågs GP för 3,8 MHz, dvs en DX antenn som bara försvinner när man stänger av pumpen.
Får prova att simulera den med ELNEC...

de
FPD
 
Last edited:
Man kan kanske koppla upp sig mot någon web-sdr mottagare i världen och se om man når den med sin anläggning.

de/sa4bln
 
Men Magnus det säger ju inte om min antenn är bra eller dålig.
Vi vill ju veta om vi har lyckats med antennbygget, men får ofta veta hur dumma vi är som valt den antennen, eller hur dumt det är att köpa en antenn.
Vi får oxo reda på att det är inte så märkvärdigt att höras dit eller dit, det går med vilken trådstump som helst. Till och med en mobilantenn för 3750 kHz går att köra mellan Antennköping och Antennelund med.
Det är således inte konstigt att få en radiokontakt med en brisfälligt fabriksbyggd FD-4.....
Hur verifierar vi att mitt antennbygge funkar? Så att även en antennkännare skulle bli nöjd.

Hur gör Kalle radioamatör, 1 år i hobbyn, för att vara säker på att hans bygge är optimalt?

Säg inte att man skall köra den i ELNEC, för det har mycket lite med verkligheten att göra. Dvs den verklighet som ger signaler mellan sändningsplats A och B.
Skulle ett antennberäkningsprogram ge allt skulle vi ju inte behöva bygga antennen ens.

de
Roy
 
Då även jag föreslog web-SDR, kan det vara på sin plats att utveckla tanken.
Helt riktigt är det som Roy säger, att man inte vet just någonting om sin nybyggda antenns egenskaper eller kvalitéer bara för att man hörs någonstans ute i världen. Vi måste ha något att jämföra med, t ex en referensantenn eller en annan närboende radioamatörs signaler. Först då kan man se tendensen och få en hyfsad uppfattning om hur effektiv antennen är i en viss riktning och över ett visst avstånd.

I fallet när man använder Reverse Beacon som indikator, har man även möjligheten att jämföra sig med andra SM i olika riktningar och avstånd. Naturligtvis spelar konditionerna ibland en avgörande roll, men över tid är det nog möjligt att få en rätt god bild av antennens funktion, i kombination med att man även kör riktiga QSO'n och deltar i DX-pileups där man får konkurrens av andra. Med lite erfarenhet får man ganska snabbt en känsla för vad det är för "bett" i antennen.

Helt säker på att ens antenn, hembyggd eller köpt, är optimal är nog svårt att bli. Lokala förhållanden har allt för stor betydelse och kan ge dramatiska skillnader på exakt samma antenn, upphängd på olika platser.

Inte heller är fältstyrkemätningar någon särskilt effektiv metod för att utvärdera en antenn för HF. Särskilt med fältstyrkemetern monterad fast och kanske i marknivå...
Skulle i så fall vara om vi har tillgång till helikopter med mätutrustning för att på så sätt kunna mäta fram ett polardiagram av antennens närfält. Nu är det förvisso oftast fjärrfältet som är av intresse...

Jag tycker nog ändå att man med ett antennsimuleringsprogram kan få en rätt god fingervisning om vad man kan vänta sig av en viss antenntyp under vissa förhållanden. Men även här gäller att man kombinerar resultaten med erfarenheter och att man har tillräckliga kunskaper för att ge rätt indata samt att värdera utdata! Skit in-skit ut, gäller här liksom i alla möjliga sammanhang!

Så vad blir då kontentan av allt detta? Jo, att man måste skaffa sig kunskap och erfarenheter för att komma någon vart. Bygg många antenner, testa flera färdigbyggda, prova olika antenntyper, ta del av vedertagen antennteori, jobba för att förbättra, ta del av hur andra gjort, var kritisk och var aktiv på banden!

Det finns inga gratis luncher! ;)


73/Lasse
 
Fler förslag:

Intet nytt under solen !
Det känns som att vi håller på att uppfinna hjulet på nytt :)
Trädantenner har figurererat många ggr i historien, men det här torde vara bland de första experimenten :D
Även saltvattensfyllada plaströr, med kran för reglering av vattenpelarens längd för avstämning har testats.
 

Attachments

  • cvr7-19.jpg
    cvr7-19.jpg
    55,9 KB · Views: 56
Last edited:
Frågeställningen här uppfattar jag inte bara som det rent tekniska utan det har också psykologiska och beteenderelaterade grunder.

Är antennen bra eller dålig för vem?
För dig som använder den?
För experten, radioingenjören?
För din kompis eller han som vet bäst?

Vad är en optimal antenn för mig?
Vill jag ha fullständiga tekniska data för hur antennen strålar i närfältet/fjärrfältet?
Räcker det med att jag faktist kommer ut och kan kommunicera?
Är JAG nöjd med min antenn?

Vill jag inte vara sämre än alla andra?
Vill jag passa in i gruppen och visa att jag är värd något?
Är jag rädd för att känna mig utanför?
Vad är det jag vill egentligen?

Komplicerad fråga som har lika många svar som det finns individer.
Jag har en gång under mina antennexperiment fått kommentarer som "varför väljer du de frekvensbandet för? De e ju inget att ha?". Vem har sagt att det inte är något att ha för mig? För mig var det just det. Något att ha!

Att man får kommentarer om att "hur kan du ha en sådan skit antenn" osv. får man tyvärr räkna med. Alla är inte ödmjuka och hjälpsamma. Vissa ser ner på folk som kör Opel och tycker minsann deras BMW är bättre...
Som en f.d klasskamrat sade till mig när jag skaffat min första bil, en Wv Golf.
"Hur kan du köra omkring i en sån där tyskbil. Nä minnsan de ska va svenskt! Volvo!"
Mitt svar var om han visste hur många delar hans volvo innehöll som kom från tyskland och andra länder?

Det som spelar någon roll är vad DU tycker som individ om DIN antenn. Inte vad andra tycker. Ta in kunskap och åsikter men låt dig inte bli nertryckt och påverkad negativt av dem som försöker trycka ner dig. :)

de VRZ
 
Back
Top