Hur verkar Yaesu FT-857?

SM6VTK

Well-Known Member
Hejsan!

Det verkar vara dålig aktivitet i amatörradioforumen! Nåväl, försöker väl göra något åt det då...

Jag skulle vilja höra lite synpukter och åsikter gällande Yaesu's 857.

Har Ni även provat 857D (Den med inbyggd dsp)?

Hur verkar den/dessa jämfört med FT-100?

Har Ni köpt IC-706MKII/MKIIG, FT-100, FT-857 nyss? Isåfall vart och vad gav Ni?

Till sisst, finns det motsv. AT-180 till Yaesu?


Lev väl,
73 de Björn SM6VTK
 
Last edited:
Hejsan,
Kör en 857 sedan ett antal månader tillbaka.
Trodde inte man kunde klämma in så mycket rigg i en så lite burk ;-)
Fungerar alldeles utmärkt, framför allt om man stoppar i 300Hz filtret.
Har även DSP i maskinen;
- noice filtret fungerar riktigt bra
- notch filtret kunde vara bättre (men kör i alla fall inget SSB ;-)
- bandpassfiltret (för bl.a. CW ner till 64Hz) är inget vidare (bättre med de mekaniska filter som finns som tillbehör).

Jag har egentligen bara en sak att påpeka och det är alla dessa menyer.
Om man helt plötsligt får pejl på en goding, vill jacka upp CW-keyerns hastighet ett antal hack, slå i split och in med 300Hz filtret så är det en flock menyer och knapptryckningar att passera.
Men det är baksidan på alla små riggar, trångt med utrymme för knappar så det blir menyer istället.
Har provat en del riggstyrningsprogram för att fixa detta, men Yaesu har inte släppt alla implementerade CAT kommandon i manualen. Det enda program som klarar de "odokumenterade" CAT kommandon som finns i maskinen är HRD (Ham radio Deluxe). Den fixar allt som går att nå via menyerna (plus lite till).

Hasse - ØIMJ
 
Jo, jag har förstått att man kan ha väldigt mycket åsikter om menystyrda riggar, men det blir ju så när det ska vara litet vilket resulterar i platsbrist för knappar.

För min del blir det ssb (CW är inte aktuellt i nuläget), så informationen var intressant. Kanske det finns andra mekaniska filter för just detta?

Ham Radio Deluxe - Finns det att beställa någonstans/shareware att ladda ner?

Har i första hand tittat på tyska riggar, där det numera i princip enbart går att få tag på 857D (med dsp), men även begagnat. Det är alltså värt att köpa till dsp:n om det blir en beggad?
 
Hej igen,
Har inte kört något SSB på de senaste 10-15 åren, så har inte testat med 857'an.
Det finns även SSB filter (Collins SSB filer, 2.3 kHz, 1200-1300:).
DSP'n innehåller en del godis för SSB (har jag förstått; mikrofon equalizer, etc.) och kostar inte mer än ca. 500-600:- så det kan nog slinka med utan att ekonomin havererar ;-)

HRD hittar Du på http://www.ham-radio.ch/forums/. Just nu så pågår slutspurten med version 3.0 (beta finns på länken ovan). Jag har varit involverad i specar och betatestning av loggboks och DX-cluster/spot delen. När det gäller just loggbok/DX-cluster/spot så är detta första versionen (dvs. en hel del kvar att vidareutveckla). Däremot så är själva riggstyrnings, PSK31 och Mapperdelen relativt färdigutvecklad. Det är lätt att få kontakt med utvecklarna via forumet och goda idéer implementeras i stort sett omedelbart (nya builds kommer varje vecka).

//Hasse - ØIMJ
 
Tack återigen för svaret!

Klart intressant med detta program, ska studera detta noga vid tillfälle. Underbart med program som är tillräckligt "små" för att snabba implementeringar ska vara möjliga!

Ser att du bor i Vallentuna. Är titt som tätt i Väsby som ju inte ligger så långt bort, så är jag i närheten kan jag ju försöka höra av mig så kan vi prova genomföra något qso på lämligt band.
 
Visst,
Bara att tjoa till eller slå en pling (nummer i SSA Call databas).
Eller kom över på en fika och passa på och kika på både 857'an och HRD.
Det är 15 minuter med bil från Upplands Väsby.

//Hasse
 
Yaesu 857

Hej Björn, Hasse och alla andra!

Har använt en 857:a sedan nyår med skiftande framgångar.
Det största problemet är HF i mikrofonen när man kör SSB på KV. Det låter rent fruktansvärt enligt HiFi-maffian på 80m. Jag har lusläst alla relaterade grupper på YaHoo och det finns en del mer eller mindre fantastiska lösningar på problemet.

Efter egen analys av problemet har jag kommit fram till olika alternativ:

1: Antingen låter man HF-en komma in i shacket och försöker göra något åt den oskärmade miksladden. Med originalmiken (MH-31), måste man skruva upp mic-gainet till 80 för att det ska komma ut något på SSB och risken för att få problem ökar, men med ett kondensatorelement går det bra med halva värdet.
Ett förstärkarsteg i mikrofonen kan också vara en lösning. Det finns en sk RF-clipper för ca 70 euro att köpa från en tysk amatör. Den stoppar man in i MH-31:an och sen är det bara att prata på.

2: Att se till att HF-en blir kvar på taket är helt nödvändigt om du vill använda datorn ihop med radion. En avtämningsenhet bredvid radion är ingen bra lösning! Det blir skit i sladdarna! Jag använder en bredbandsdipol för KV och en blindkäpp för VHF/UHF. Ingen SWR i någon av antennerna. HF-en borde stanna kvar på taket men likt förb.... Kom på snilleblixten att koppla ur blindkäppen och kasta ut koaxen på balkongen. Så nu har jag HF-en på balkongen när jag kör KV.

Lycka till och tänk på att det alltid kunnat vara värre!
73 Leffe
 
Tack för inlägget Leffe!
Köpte mig en 857:a i Danmark för någon vecka sedan, men har inte haft möjlighet att sända något på HF ännu. Radion verkar trevlig så långt jag hittills hunnit använda den.

Går HF:en tillbaka via VHF/UHF-koaxen menar du?
Jag har någonstans läst att man kan lägga koaxen i en slinga ett visst antal varva med en viss diameter för att minimera dylika problem, men jag är inte säker på att det var just detta problem det avhjälpte. Har också för mig att jag läst, som du skrev, att en del skärmar mikrofonkabeln.

SM0IMJ:
Ska försöka höra av mig nästa gång jag är i din trakter

73
Björn
 
Leffe!!!
Tjenare....
Det var ett tag sedan.
Tänkta komma förbi på näste ESA månadsmöte, kanske ses då...

/Hasse - IMJ
 
Hej och god jul på alla, jag har en FT-857 som jag är mycket nöjd med och den funkar utmärkt på KV och 2m och 70cm, så jag kan bara ge den bra betyg, jag har gemfört den med IC-706 Mk2G 0ch den gamla modellen och 857 har bättre mottagare än 706.orna.

73 de Thomas
 
Hej,har ni provat att göra en RF-choke uppe vid ant?Tror nog att det kommer att hjälpa till en hel del.
Anders
 
Back
Top