Hushållskabel som matare av dipol

SM7CBS

Well-Known Member
Jag minns att det var någon som för många år sedan beskrev hur han matade sin dipol med vanlig hushållselkabel. Jag vill minnas att den låg nära 70 ohm i karakteristisk impedans och kunde då ses som ett "skosnöre" som den kommersiella 70-ohms kabeln ofta kallades. Denne hade också gjort förlustmätningar som redovisades i QTC. Jag vill minnas att på de lägre banden var det acceptabla värden men inte för de högre.
Är det någon som kommer i håg artikeln och kan återberätta...eller rent av kopiera in den här?
Är det någon i läsekretsen som provade lösningen och har något minne hur det fungerade?
Hälsningar
Tore SM7CBS
 
Min gissning är att den hamnar upp emot 100 ohm men det funkar säkert med acceptabla förluster på lågbanden som du säger. På sommarstället har jag gjort en nöddipol enbart av DL1000, såväl antenn som feeder och det går också bra. Bara att slå en knut och splitta upp dipolbenen...

/Lasse
 
Ja,det var ju fyndigt med DL1000 på det sättet. Undrar vilka förluster en sådan matare ger? Jag erinrar mig någon som använde vanlig FK 1,5 hela vägen som Du beskriver. Fast då tejpade man matningen på ömse sidor av den portabla glasfibermasten. Knepen är många.
 
Det var SM0ETT som skrev I QTC om egenskaperna hos "elsladd" som matarledning - det var längesedan, men han kanske ser den här tråden och hör av sig. 73 Janne/SM0AQW
 
Ja,det var ju fyndigt med DL1000 på det sättet. Undrar vilka förluster en sådan matare ger? Jag erinrar mig någon som använde vanlig FK 1,5 hela vägen som Du beskriver. Fast då tejpade man matningen på ömse sidor av den portabla glasfibermasten. Knepen är många.

Jag matar mina bävrar med DL-1000 och gjorde en grov mätning av förlusterna på 3,5 MHz och fick det till 5 dB per 100 meter. Det är någon dB bättre än en usel RG-6 från Biltema (dom säger att dom ska byta leverantör). En bra RG-6 har 2 dB i förlust. Mätte just en rulle.

/Roland
 
"Lampsladd" har ganska höga förluster på högre frekvenser både p.g.a. högre resisitivitet i ledarmaterialet, mindre skindjup samt sämre isolationsmaterial. Billiga sladdar har ofta sämre ledarmaterial än koppar.

I QST 3/1979 fanns denna bild

lampsladd.JPG

som ger en representativ bild av förlusterna.
Som jämförelse har RG-58/U halva dämpningen på 10 MHz, och en 1/3-del på 30 MHz.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Som endast feeder vet jag inte, men som stumpar i samband med 1/4 - lamda trafo mot koax 50 ohm, anpassning av dipolimpedans(70-75 ohm) mot trancieverns 50 ohm. - Det kanske någon har använt 2-ledar lampsladd till!?

SM0HXO - Sven.
 
Tusen tack alla!
Den kurvan jag hade i minnet är den Du AOM la ut och som AQW sannolikt tänkte på. Fast den visade sämre värden än jag minns! Huga så dåligt....så det är inte underligt att de flesta av oss har glömt den iden! Det kan duga som nödlösning på 80 och 40 möjligen men knappast mer.
SM0HXO. Ja, jag vet folk som gör som Du. Bygger kvartvågstrasnformator av elkabel och rullar upp den som en chokebalun. En listig lösning vid t ex quadbyggen.
DL1000 är ju rysligt användbar...uppenbarligen!

Varför ställde jag frågan i trådbörjan? Ja, dels för rekonstruera mitt sargade minne men också för att jag fastnade i att SM2VJX var så övertygad om att han måste ha koax ut ur lägenheten till en tuner utomhus för att det ska bli bra, som han skriver om i en annan tråd.
Jag släpper frågan för vi har ju alla så många individuella krav och förväntningar så det handlar ju mest om att kompromissa hela tiden.
Ha en bra helg!
Tore
 
Dessutom är nog vår "lampsladd" ännu sämre. Problemet med denna kabel är ju isoleringen som är av HF-ovänlig PVC.
Den kabel som jänkarna kallar för zip cord är ju två isolerade kablar som är sammangjutna. Samma typ som vi använder till lågspänning (kabeln som man kan dra isär till två enkelledare). Vanlig svensk hushållskabel innehåller ju två isolerade tåtar som dessutom är ingjutna i ytterligare ett hölje (Vi har ju dubbelt så hög nätspänning). Vi har mer isolering runt och antagligen ännu värre dämpning.

Tuner utomhus och koax in måste ju bara vara det optimala när man inte har väl avstämda antenner. En koax som jobbar mot rätt last i bägge ändarna är ju det smidigaste och bästa man kan ha.
 
Back
Top