HV transformator Tektronix 547

NSBVZY

Well-Known Member
Jag söker ett kärn-material till en Tektronix transformator hemmahörande i ett 547 Oscilloskop, Har ett nästan fungerande skåp där transformatorn drabbats av det kända Epoxy problemet som uppstod på senare enheter.
Vid någon tidpunkt började dessa tillverkas med epoxy istället för bivax som isolator som använts tidigare och med tiden har det visat sig att epoxy var ett sämre val då den blir hygroskopisk och orsakar varmgång i transformatorn. Inte direkta överslag vad jag kan se, Utan någon typ av varmgång. Kyler man transformatorn med en fläkt flerdubblas drifttiden

På internet diskuteras problemet i div vintage Tektronix trådar, Som jag förstått det har lyckade försök gjorts att linda om transformatorn, Så hur svårt kan det vara att linda om den? Inser att det säkert blir en utmaning, Men jag är envis :) Men jag får inte riktigt grepp om vad för typ av kärn-material som är lämpligt för detta. Såklart vore en original transformator det bästa, Men jag vill inte riskera den halvt fungerande transformatorn jag har.. Instrumentet fungerar ju trotts allt en liten stund innan högspänningen sakta börjar sjunka.

Finns det någon här som har kunskap i ämnet? eller tom har något lik står som är utom räddbart skick och skulle kunna donera transformatorn för ett försök

Haha!! Var det inte tvärtom? Jag skulle väl få köpa ett 555 av dig? så trodde jag vi sa.. ? ;)

Tack för att du förgyller tråden med trevliga och informativa länkar! :)

Tack själv :) ska se om jag har fått ihop alla rör till mitt stackars plundrade 555 :oops: vilken dag (vilket år?) som helst...

Det borde inte vara omöjligt att få till transformatorer, TekWiki har tillochmed Tektronix original tillverkningsritningar (!) till många av transformatorerna:

TekWiki - Reference Material

(Kolla under Components, därefter Transformers and Inductors)

Problemet ligger nog i att det är små fina trådar, ofta bifilära, ibland korglindade (heter det så? som tråden på en trådrulle) och att lindningarna behöver ha tillräckligt liten strökapacitans, och dessutom få plats på kärnan, såklart... :oops:

:)

Last edited:
Jag har lindat om en HSP-trafo till en Tektronix 576 Curve Tracer. Det var en relativt "enkel" trafo med bara en lindning om något 1000-tal varv för högspänningen.

1. Man måste få isär den gamla trafen. Jag gjorde det genom att värma upp den i en gammal kastrull med lock tills man med (handskbeklädda) fingrar kunde skjuva och få isär de två ferrithalvorna. Det luktar definitivt inte hälsosamt men i hyfsad hög temp lossnar kärnhalvorna ganska lätt.

2. Därefter måste man fixa en bobbin. En 3D-printer, lämpligt CAD-verktyg eller en god vän kan fixa detta.

3. M y c k e t tunn koppartråd måste anskaffas. I mitt fall fick jag ta litet 0.1mm från en god väns förråd.

4. Något grövre tråd för själva drivsteget/Oscillatorn krävs även men det brukar inte vara svårt.

5. Jag valde imidtape som isolation mellan lagren. Den är tunn och tål högspänning. Brukar finnas på Tradera.

6. Jag hade inte tillgång till någon lindningsmaskin, utan färdigställde en manuell fixtur med backar av plastgenomföringar
och vev. Alla lager räknades efterhand. Koppartråden styrdes mycket försiktigt.

6. Att linda HSP-trafar kunde inte jag göra korsvis utan lindade lager på lager. Det hela var en fråga om att antingen göra ett försök eller slänga instrumentet.

7. När ett lager lindats, tejpar man ett lager imidtape, styr tillbaka koppartråden till där lagret startade, tejpar en liten bit imidtape som isolation och lindar nästa lager. Dvs. Alla lagerlindningar skall starta från samma ända av bobbinen.

576_HSP-Traf_S.jpg

Så här ser den färdiga trafen ut, installerad och klar!Lindningsmaskin_S.jpg
Lindning"maskinen". Uppe till vänster den gamla epoxiinbakade och mellan två plastpackningar den nya bobbinen.

...Jag letade litet i skrotförådet och hittade 2st HSP-däck från Tek 545. Drivningen, 12AU7 + 6AU5 ser likadan ut. Några komponentvärden skiljer men borde gå att applicera. Sekundärspänningarna skiljer tyvärr mer men med litet finurlighet skulle man kanske kunna linda på varv för att få upp katodspänningen från 545'ans -1350V ner till 547'ans -1850V, dvs man måste även här sära på kärnhalvorna men det finns definitivt plats för fler varv om man byter ut likriktarrörens glödspännings"loopar" mot teflonkablage skulle det kunna gå...

PM'a om intresse finnes.

Kul att det verkar finnas intresse för oscilloskopet...

Det en R556 med två typ "K" pluggar. När jag startade det för två år sedan så var det var det bild på skärmen från båda kanonerna och det såg hyfsat rätt ut. Jag har inte kollat igenom alla funktioner och det behöver säkert justeras lite. Efter som det är TUNGT så är det avhämtning på Ekerö som gäller. Bortskänkes till den som först kommer hit.

Oscilloskopet är i fint skick men jag vet inte riktigt hur vi ska lösa det här på ett smidigt sätt...:)

NSBVZY, hur långt bor du från Ekerö?

Jag har Ca 18mil enkel resa.

Nä du får väl avgöra, är det först till kvarn som gäller så är det ju så. Jag och GHZ är väl inte ovänner (än) iallafall, haha :)

Back