Hyra spektrumanalysator?

SA6TUT

Well-Known Member
Hej på er!

Jag tror att min hobby skulle tjäna på att jag hyr en spektrumanalysator en helg för att spåra möjliga störkällor. Vad tror ni om det? Det bästa vore ju om jag hade en amatörradiokollega som bor i närheten men efter att jag hållt upp med min hobby och dessutom flyttat runt så känner jag ingen som vill hjälpa mig.

Kanske någon vill tipsa mig om någon som vill hyra ut?

73!
 
Det vanligast förslaget är att använda en enkel bärbar radio med täckning på HF-banden.

En tanke vore kanske att kombinera en RPi med display och en SDR sticka till en portabel störpejlingsenhet.
 
Att pejla störningar är inte så lätt har jag fått erfara. Har ett par "hemska" på 6 m bla. De är bredbandiga som många andra och har ingen speciell "signatur". Jag har byggt en magnetisk loop som är smidig men även med den är det svårt. När man går runt hör man en massa störningar och det är svårt att härleda vilken störning man hör hemma och har mest bekymmer med. Idealt är ju att pejla från flera håll och dra några streck på kartan så är det klart men problemet är att man vet inte om det är "rätt" störning man pejlar på och i mitt fall har jag en beam på 10 dB gain hemma men en liten loop ger bara kanske -5 dB på 6m så man måste komma nära. Och nära en fastighet så hör man alltid störningar...

Jag har beställt en "enkel" bärbar VNA och analysator från Eisch. Inte bara för detta men kanske kan man få nytta av den även i jakten på störningar...men då så vill man kanske ha en bredbandig antenn. Loopen är väldigt smalbandig med högt Q. Bara kanske 200 kHz bred där man stämmer av den.

https://www.eisch-electronic.com/katalog/download/product_documentation/network_analyzer/VNA01.pdf


IMG_20180820_172324.jpg



IMG_20180820_172417.jpg
 
Jag gjorde det enklare...
QROllen och ett MC-batteri i en gammal dataväska.

fil 2016-05-05 17 31 50.jpg


En pejlantenn byggd av en ferritstång och en liten konding.


fil 2016-05-05 17 32 09.jpg




fil 2016-05-05 17 32 26.jpg

En delbar ferrit för ”närstrid”, dvs mäta direkt på kablarna till misstänkt utrustning.
 
Jo, fungerar bra. Det var en del klagomål på radioklubben här, att det närbelägna tåget stör så mycket.
Tog dit utrustningen och kollade. Tågen hörs innan och efter att de har passerat.
Alla större störningar var lokala, skapade av egna switchade nätagg och ”icke-radio-utrustning”!
Positivt i alla fall
 
Back
Top