Hyreshus, balkong och tråd = sloper?

Ballz

Well-Known Member
Halloj medamatörer och gott nytt på er.

Jag har kört metspö-vertikal från 3:e vån i hyreshuset ett tag (QRP), men ville testa nåt annat. Wireantenn, t ex. Jag har möjlighet att dra ut en 15m tråd som sluttar ner mot en fästpunkt (sophuset på gården). Vinkeln kan nog bli nära 45 grader. Matningen måste ske upptill, såklart, och jordningen likaså (med riggen i elementet).

K1:an har ATU.

Men: hur kommer den här tråden att stråla?
Och kommer den funka alls?

Gården är u-formad, och öppen mot söder. Min lgh ligger i det yttersta av det ena benet i U:et, närmast öppningen i U:et.. Omgivande hus är dessutom ett par meter högre än matningspunktern. Inte optimalt, men kanske bättre än samma tråd inomhus? Jag tänker mest på 80m. Till 20m har jag min vertikal, den funkar hyfsat.

Edit: antennens nedre punkt ligger mitt i "mynningen" av gården. Jag kan tänka mej att omgivande hus möjligen kan agera passiv reflektor, så att jag får aningen riktverkan mot söder, men..går resten av signalen bara rakt upp så är det kanske poänglöst, det hela?
Idéer välkomna.

/Richard

Last edited:
Hej Ballz,
Det är svårt att säga hur det kommer att fungera, 15m är ju lite kort.
Kan du inte fästa antennen rakt över U:et till grannen mitt emot?

Hur som helst, man måste prova något.
Jag lyckades dra min tråd till ett träd och det fungerade ganska bra men den var 27m lång.

Tänk på att elementet inte är någon bra jordpunkt, bättre med jordning i ett balkongräcke t.ex.

/Micke

Halloj -

njae...huset mittemot ägs tacksamt nog av samma värd, men jag ville testa i liten skala innan jag kommer med den typen av önskemål :-)

15m, ja. Rekommenderas ju på en del håll för random wires, och ATU:n i riggen fixar det. Viktigt att inte hamna i närheten av halva/kvarts lambda med klen ATU.

Och elementet är faktiskt bättre jord än räcket i detta huset. Räcket har rätt dålig kontakt med resten av huset/grunden/backen, vilket värmesystemet har. Jag får bra mkt bättre mottagning med elementet.

Jag får väl smyga ut och provmontera när det är mörkt...empirisk forskning är bra :-)

Halloj -

Och elementet är faktiskt bättre jord än räcket i detta huset. Räcket har rätt dålig kontakt med resten av huset/grunden/backen, vilket värmesystemet har. Jag får bra mkt bättre mottagning med elementet.

Jag får också starkare signal om jag jordar i elementet men jag får tyvärr sämre signal to noise.
Alla störningar från huset ökar mer än nyttosignalerna.

Att använda balkongräcket är inte att betrakta som en jordning utan mer som en del av antennen vilket ibland är bättre.

Att få till en riktig jord på 3:e våningen ca 8m från mark är oftast svårt och alla ledningar och kopparrör kommer att beté sig som en del av antennen.

Det är som sagt bara att prova sig fram.

Hur högt är huset, bor du högst upp?

/Micke

Jupp. Högst upp, med hörnbalkong (under tak) på 2,5 x 3 m - så där finns möjligheter för ram/loopantenner mot syd och väst om wirekonceptet fallerar.

Testar nu med - med tråden utdragen snett nedåt - och med vertikalens radialer som jord. Ger bättre S/N än elementet, och kanske har du rätt ang räcket. Testar det imorron fm.

Spännande detta. Tack f supporten så här långt.:)

Last edited:
Halloj medamatörer och gott nytt på er.

Jag har kört metspö-vertikal från 3:e vån i hyreshuset ett tag (QRP), men ville testa nåt annat. Wireantenn, t ex. Jag har möjlighet att dra ut en 15m tråd som sluttar ner mot en fästpunkt (sophuset på gården). Vinkeln kan nog bli nära 45 grader. Matningen måste ske upptill, såklart, och jordningen likaså (med riggen i elementet).

K1:an har ATU.

Men: hur kommer den här tråden att stråla?
Och kommer den funka alls?

Gården är u-formad, och öppen mot söder. Min lgh ligger i det yttersta av det ena benet i U:et, närmast öppningen i U:et.. Omgivande hus är dessutom ett par meter högre än matningspunktern. Inte optimalt, men kanske bättre än samma tråd inomhus? Jag tänker mest på 80m. Till 20m har jag min vertikal, den funkar hyfsat.

Edit: antennens nedre punkt ligger mitt i "mynningen" av gården. Jag kan tänka mej att omgivande hus möjligen kan agera passiv reflektor, så att jag får aningen riktverkan mot söder, men..går resten av signalen bara rakt upp så är det kanske poänglöst, det hela?
Idéer välkomna.

/Richard

Jag har liknande förhållanden, 3:e våningen i ett sexvånings stjärnhus. Har experimenterat med ca 15m tråd och olika motvikter. Lägsta brusnivå låg runt en S5:a på 80m. För att komma lägre ner så behövs nog en lösning med en dipol så att matningspunkten kommer bort från husväggen.

Det finns de som med hjälp av en extra antenn lycka "fasa" bort mycket av bruset. MFJ bl.a har en sådan. Har av en slump lyckats med en liknande teknik få ned bruset till runt en S2:a. Har i en annan tråd försökt beskriva kopplingen. Ska någon gång när jag orkar, lägga upp en beskrivning av den på min hemsida.

Min erfarenhet är att testa dig fram till bästa lösningen.

Att du inte provar en magnetic loop,kolla min beskrivning av loopar här på
Antenner och master,du blir inte besviken.

Stig SM7DYZ

Att du inte provar en magnetic loop,kolla min beskrivning av loopar här på
Antenner och master,du blir inte besviken.

Stig SM7DYZ

Trevliga antenner på sitt vis men för 80m krävs en relativ stor ring för att få bra verkningsgrad, den blir även rätt tung. Annars inte någon dum antenn!

Tack f glada tillrop o tips!
Nu testas det med tråden och med balkongräcke vs andra jordpunkter. Antennen fungerar, jag sitter o lyssnar (20m) på en ytterst svag VP2, och har tidigare idag hört svaga koreaner och en del annat kul, förutom snorstarka EU-ryssar och annat icke-DX. Om nu folk hade hört lika bra som dom sänder så hade man haft en del nya länder i loggen :-)

Tråden vs vertikalen på 20m: 1-1. Dom är likvärdiga, kanske med lite övertag för tråden, beroende på strålningsvinkeln. Kanske.

Igår (i greyline, 20m) hörde jag starka VE1,3,9, W1, 3 (och 7!) och en KP4 på tråden med vertikalens radialer som jord. Ett par QRZ? fick jag i alla fall :-)

80m med balkongräckesjord ska testas ikväll/inatt. På 80 är vertikalen värdelös, går inte att stämma av. Ang brus på 80m så är det inte så farligt. S3, kanske. Fast det finns ju ställen på bandet där det är S5.

Forskning följer. Körde precis TF6JZ med 579 :-)

Edit: och min första W2 med QRP. Så så kass är den inte, den här tampen. :-)

Last edited:
Man får laga efter lägenhet (sic) som det brukar heta.

Kul att du fått det att fungera så bra, med så enkla medel.

Min antenn består av en 8 meters ändmatad tråd, hängande i ett träd i form av ett inverterat L, och med den körde jag Marocco på 17 meter PSK-31 för lite sedan.

Naturligtvis en kass antenn, men alternativet för mig just nu är ingen antenn alls. Sett till det är min lilla tråd faktiskt riktigt bra :)

Naturligtvis en kass antenn, men alternativet för mig just nu är ingen antenn alls. Sett till det är min lilla tråd faktiskt riktigt bra :)

Alla trådar är antenner och strålar på något sätt ut energi vara sig vi vill eller inte, men några strålar kanske lite mer förutsägbart...

Det är kul att prova och se att det funkar, det är så lätt att få svaret att det blir en "dålig antenn" och så avstår man att spänna upp den enkla tråden. Resultatet blir faktiskt den enda riktigt usla lösningen, dvs ingen antenn alls. :(

När jag bodde i lägenhet i början på 80-talet vägrades varje försök till uppspänd tråd mellan två hus av husägaren. Min lösning blev att använda stuprören, som var av plåt, som antenn. Jag hade tur och kunde isolera en skarv med overhead-film och matade där med 300-ohms bandkabel. Bandkabeln var i det närmaste osynlig och både husägaren och jag blev väldigt nöjda.

Jag har ofta med mig en radio vid olika resor och som antenn har jag två stumpar 0.5 mm2 kopplingstråd om 15 meter styck, vilka funkar bra att stämma av med en enkel S-match. En typisk montering för ett hotellrum är att låta en tråd hänga ut genom fönstret och den andra tråden läggs längs väggen i rummet. Ingen antenn man kör en massa DX med kanske, men från 80 mb och uppåt funkar det ofta bra. Problemet är i ökad grad alla störningar vilket ofta gör det svårt att höra, men ibland har man tur och hamnar på ett "tyst" hotell.

80m med balkongräckesjord ska testas ikväll/inatt. På 80 är vertikalen värdelös, går inte att stämma av. Ang brus på 80m så är det inte så farligt. S3, kanske. Fast det finns ju ställen på bandet där det är S5.

Forskning följer. Körde precis TF6JZ med 579 :-)

Edit: och min första W2 med QRP. Så så kass är den inte, den här tampen. :-)

Av dina signalrapporter att döma så kör du i CW läge, med 600 Hz filter så kommer jag ner till S1 på S-metern ;)

Last edited:
-KBW: jajamensan, K1:an har rätt snäv bandbredd redan i FL1-läget, tror faktiskt det mest öppna filtret har 800 Hz bandbredd. Tyst och bra. :-)
Problemet är att man hör bättre än man hörs. Frustrerande. Fast det går ju att bota (delvis) med trafikteknik. Man har ju en del vana av små signaler (och av att kämpa sej igenom pile-ups med klen uteffekt) sedan 6m och 2m-tiden.

"Sloper"-labbandet fortsätter, parallellt med vertikalen.

Jag har forskat lite kring "random wires" nu. Den jag hade råkade precis vara av "förbjuden längd" m h t multiplar (1/2 våg) för de olika banden, därför lyckades inte K1:ans tuner stämma av den. 16,5 meter är ingen bra längd. Kortade ner den till 12,5 (som lär vara OK), och vips kunde jag få ner SWR till 1,4:1 på 10MHz och 1,2:1 på 21MHz. Och faktum är att den nedåtlutande tråden (som går ner till ett plank på gården just nu) går bättre än min 1/4 vertikal som sitter relativt öppet/fritt 9m högre upp. Minimalt med LF-detektering i mitt vardagsrum får jag kanske stå ut med. Tror inte grannen under drabbas, det är tjocka väggar i bra med armering i dom.

Både sändning och mottagning har bättre signal på tråde, framför allt söderut. På tråden har jag idag kört (21MHz) ett par jänkare som jag inte kunnat köra tidigare, givet samma signalstyrkor. Och på 10MHz har jag kört bl a Oman idag, utan nån som helst ansträngning. Inte illa. Kollar Asien imorron fm -- kanske behövs ingen vertikal alls, speciellt om jag lyckas hänga upp tråden i trät mittemot.

Back