IARU Reg 1 Bandplan - En möjlighet eller begränsning

SM7EQL

Kortvågs- och UKV-tekniker
Det är viktigt att vi alla respekterar IARU:s bandplaner. Bandplanerna skall tolkas som tydliga rekommendationer men är ingen lag som ovillkorligen måste följas. Det som ytterst gäller här i Sverige är PTS Föreskrifter och de bandgränser som anges för de olika amatörbanden. Begränsningar eller möjligheter.

Knäckfrågan här gäller ett "bästa val" av lämplig frekvens på 144 MHz bandet för AM-trafik med bandbredden c:a 6-10 kHz. Primärt för användning av en handfull stationer här i Skåne men gärna en frekvens som på sikt kunde etableras som AM-frekvens i hela landet.

Om man utgår ifrån IARU Region 1 bandplan (Jag saxar från EDR som har en överskådlig tabell) Bndplaner 2010 så kan man konstatera att segmentet 144,500 -144,794 MHz tillåter alla s k modulationsarter med en bandbredd av upp till 20 kHz. Segmentet är inte kanalindelat men ett antal rekommenderade centerfrekvenser för SSTV, ATV, RTTY, Linjära transponders samt FAX har pekats ut.

I den lägre delen av segmentet ser det ut som man samlat de smalbandiga modulationsarterna och vid den högre frekvensgränsen nämns ATV FM Talk back.

Allmänt gäller att om en frekvens är ledig efter förfrågan så kan den tas i bruk. Ingen äger eller kan göra anspråk på några egna frekvenser/kanaler trots att de varit i bruk kanske 50 år för något nät eller passas av någon. Å andra sidan är det ju onödigt att välja en frekvens som är "upptagen" eller används regelbundet.

Lyssnar man över segmentet ifråga med bra antenn här i Lund så är det tämligen tyst i den nedre delen. Men det kan ju se helt annorlunda ut i Göteborg, Stockholm eller i andra delar av landet.

En lämplig frekvens för AM 6 kHz som inte kan antas skapa menliga störningar för andra skulle kunna vara c:a 144,515 kHz.

En del av de sändare som skall användas är kristallstyrda och detta är en av anledningarna att jag lyfter frågan här. Ingen vill slipa till eller beställa kristaller för "fel frekvens".

Är 144,515 kHz ett "bästa" val för AM?

/Bengt
 
Jag tror det där bör styras upp internationellt. Dels för att alla länder ska kunna delta, men framför allt för att inte det helt plötsligt läggs nåt annat på frekvensen.

Man kan ju se hur det blivit på 10m där det inte längre är "tillåtet" att köra AM där AM-aktiviteten ligger p.g.a. bandbreddsbegränsingar. Det är mycket tråkigt att att ett mode som faktiskt körs (när bandet är öppet) ska dribblas bort på det sättet.
 
Har faktiskt kört lite AM på 2m. Kul som bara den. Får lite PR-vibbar, men framförallt så är det behagligt att lyssna på.

73 de Kai
 
Nå?
Varför låter då AM annorlunda än FM?
Kanske för att det är sällsynt med samma typ av talbehandling vid AM som vid FM.
Kanske för att AM filtret genom tiderna i mottagare är ganska flacka och ger en sorts diskantsänkning. AM låter lite basigare.

Utan talprocessor överstryrs ofta AM och vi får en typiskt distorsion.

Vid Flygradio används ibland kompressor men de flesta FM sändare har limiter.

AM mottagare har ibland dålig AGC och det gör att AM varierar i ljudstyrka med signalstyrkan.

AM mottagare som 27 MHz komradio har ibland en störningsbegränsare som ger sänkt diskant. Och varierar med signalstyrkan.

Vid AM finns ingen peemphais eller deemphasis. Utan AM-ljudet hänger på använd mik och rösten.

Men prova med en IC-706MKIIG, (äv IC-735) comp på, dvs LF klipper, micgain blir då modulationskontroll, ställ in för lagom procent AM, det blir ofta 1 till 2 på micgainet.
Då låter faktiskt AM sändaren i 706:an väldigt likt en FM sändare.
Och det finns en diskantbegränsare på 3 kHz. Som begränsar bandbredden. Vilket få andra AM sändare har.

Vissa amatörradiosändare sänder AM genom SSB filtret.

Vad jag menar är att AM inte låter olika av något skäl som naturlagar etc. utan det beror mest på konstruktionsbrister.

Däremot menar jag att modulationsmetod inte skall ha något med hur det låter att göra.

de
FotPeDahl
 
RNA skrev; "Jag tror det där bör styras upp internationellt. Dels för att alla länder ska kunna delta, men framför allt för att inte det helt plötsligt läggs nåt annat på frekvensen. "
----

Ja och nej.

"Äkta" välljudande amplitudmodulering med båda sidbanden och upp till 4...5 kHz (eller mer) tonfrekvens får nog anses som ett så smalt särintresse och som intresserar så få av oss att det inte finns någon egentlig grund för internationell styrning. Det finns ju många andra sändningsslag idag (digitala protokoll) som inte heller har "egna" utpekade frekvenser. Mer logiskt vore att luckra upp bandplanen ordentligt så att den möjliggjorde mer experimentverksamhet istället för att begränsa all kreativitet.

Jag har häromdagen ställt frågan om lämplig frekvens till SSA:s VHF Manager som rekommenderar frekvenser "långt över 144,500 MHz. Under tester är det fullt upp till 144,400. 144,300+-50 används i normala fall vid minsta lyft eller aktivitet, och vid riktigt bra konditioner ännu mer. Det
finns en rekommendation att även använda över 144,500 under de stora
testerna."

Vidare skriver VHF-managern att "det väl är bättre ta en dust med de som kör FM, där ni kör lite smalbandigare, än att ta en stöt med de som kör weak signal med bandbredd inom bandplanen, och där ni riskerar att höras på stora avstånd."

Tester tycks alltså ha någon sorts högsta prioritet före allt annat och jag är mycket tveksam till att välja en frekvens långt över 144,500 MHz enbart för att ta hänsyn till större tester som t ex Region 1 i september. Har inte hört talas om den nämnda rekommendationen men någon här kanske vet?

I den övre delen av segmentet 144,500 -144,794 MHz finns f n en del digital trafik i västlig riktning (Danmark) samt flera danska lokala FM-nät. Att börja köra AM där är nog bara om att be om trubbel. Att välja frekvenser över 145 MHz strider åter mot bandplanen så det är inte heller aktuellt.

Fyrbandet är naturligtvis helt uteslutet liksom CW och SSB delen där max 2,7 kHz bandbred tillåts är direkt olämpligt.

/Bengt
 
Så. På nått vis hindrar bandplanen alltså oss från att experimentera. Varför tar vi inte då och ber IARU kanalindela allt och kalla det Privatradio. CW kan få att par kanaler längst ner. SSB ett par kanaler. AM kan få en.

Jag har förövrigt ett problem på 70 cm. Jag har köpt en radio med bara 16 kanaler. Den är svår att få in alla repeatrar på den. På grund av alla alla inte ser ut att vilja byta till -2 Mhz shift.
 
Last edited:
Jag kan inte hitta någon rekommendation om att "gå långt över 144,500" varken i bandplanen eller i "VHF Manager's Handbook". Troligen är det så att det blivit som på "DC-banden" att "contestarna" tagit över helt och hållet här också.

Förr i tiden, när radioamatörer kunde hålla sams utan att kontrollfreaks detaljreglerade allting, styrdes frekvensplaneringen på 144 MHz till tillgången av lämpliga kristallfrekvenser.

På de vanliga och billiga frekvenserna 8000, 8025, 8050,8075 och 8100 kHz multiplicerat med 18 fanns det "massor" med aktivitet i synnerhet i storstäderna.

Specialfall, som SM4 distriktsfrekvens 8073,3 kHz * 18 = 145,320 MHz förekom då och då.

Denna ordning förekom in på 70-talet och det var inga större problem ända tills kanaltrafiken på FM började leda till att olika grupper ansåg sig "äga" frekvenserna.

Slutligen ser jag det inte som något problem att köra riktig amatörradio dvs telegrafi och AM inom ett segment avsatt för "all modes", i synnerhet som bandet är så lite utnyttjat.

Att på något sätt antyda från SSA:s sida att alla andra former av aktivitet än tester skulle vara underordnat är ganska övermaga och visar hur långt förfallet har gått.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
VHF-managern ni refererar till är ingen typisk contest kille.
Han kör när det är conds och är ofta ende SM station igång då.

/ 73 Tommy ( som bara kör contest )
 
Så. På nått vis hindrar bandplanen alltså oss från att experimentera. Varför tar vi inte då och ber IARU kanalindela allt och kalla det Privatradio.

Du är närmare faktum än vad du kanske tror.
Det är numera svårt att skilja amatörradio och privatradio åt eftersom de börjat sammanfalla påtagligt i både form och innehåll.

Beträffande VHF-managern må det väl vara så att han personligen kör annat än tester, men verkar representera ett SSA där "contestarna" tagit över ruljansen på alla andras bekostnad.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Representanter för RSGB hänvisar till information på deras webbplats och där finns nedanstående not gällande frekvenssegmentet 144.500-144.794 MHz:

"This area of the 144 MHz band is allocated to any mode with a maximum bandwidth of 20 kHz. Here you can find a mixture of telephony and other modes that include facsimile (fax), radio-teletype (r.t.t.y) and slow-scan television (s.s.t.v.). The use of amplitude modulation (a.m.) is also acceptable within the All Modes segment but users are asked to consider adjacent channel activity when selecting operating frequencies. A number of a.m. users are now using 144.550MHz for their telephony contacts."


/Bengt
 
Förlåt trådkapningen men några frågor dök upp.
Kanske för att AM filtret genom tiderna i mottagare är ganska flacka och ger en sorts diskantsänkning.
:confused:Nu fattar jag inte det du försöker beskriva Roy. Hur menar du att flacka AM filter är beskaffade då de ger den diskantsänkande effekt du säger? Kan du förklara tydligare vad du syftade på där?

Vid Flygradio används ibland kompressor
Nja, det är väl snarare 100%-ig användning av kompressor - känner du till någon godkänd flygradio för VHF/UHF AM som saknar kompressor?

Men prova med en IC-706MKIIG, (äv IC-735) comp på, dvs LF klipper, micgain blir då modulationskontroll, ställ in för lagom procent AM, det blir ofta 1 till 2 på micgainet.
Då låter faktiskt AM sändaren i 706:an väldigt likt en FM sändare.
Och det finns en diskantbegränsare på 3 kHz. Som begränsar bandbredden. Vilket få andra AM sändare har.
Syftar du där på amatörradiosändare? Några exempel på sådana andra sändare som saknar sådan bandbreddsbegränsning?
Som är CE-märkta och får säljas?
 
Appropå det här med kanaler och ligga snett på kanalen.

Amatörradions särart bygger på att amatörbanden inte är kanalindelade. Därför är det lämpligt att undvika 6,25 12,5 25 eller 50 kHz kanalraster. Ja, helst även 1 och 3 kHz.

Genom införandet av FM-trafiken med ombyggd kommunikationsradio sent 60-tal och som sedermera öppnade vägen för relästationer så blev allt mer av radiotrafiken s k kanaltrafik som i sin tur medförde att radioamatörerna samlades i små kotterier på en (1) frekvens som senare försågs med benämningen "egen frekvens". Detta är vår frekvens, vi har varit här i 15 år, PSE QSY!

En tänkt AM-frekvens 144,515 MHz +/- 2...3 kHz för ev avdrift m m kommer då att hamna lagom snett på kanalen och bara kunna tas emot distortionsfritt av den som har VFO i mottagaren och kan hantera densamma. För SSB-trafik är det tillrådligt att alltid lägga till eller dra ifrån c:a 300 Hz från jämn kHz-siffra vilket då ger motstationen möjlighet att öva manuell inställning av en SSB-signal tills det låter bra.

Sak samma för morsetelegrafi. Ju ojämnare frekvens som väljes desto mindre risk för störningar eftersom allt fler operatörer tenderar att välja en frekvens som t ex 144,050,000000000 eller hur många nollor som nu displayen kan visa. Ett betydligt bättre val är alltså cirka 144,0546 MHz helst inställt i blindo på en mekanisk skala där de långa indexstrecken motsvarar 10 kHz och de korta 5 alt 1 kHz. Då är det riktig amatörradio fullt ut. Det är bara proffsen som kör äkta kanaltrafik.

/Bengt
 
Last edited:
En lämplig kristallfrekvens för den föreslagna AM-frekvensen 144,515 MHz skulle vara 8028,5 eller 8029 kHz. Då hamnar man lite från nominell frekvens, och spridningen av frekvenser mellan olika användare skulle kunna märkas.

Ett blyertssteck av den vanliga bredden på stationsskalan motsvarar då bredden av en AM-kanal, c:a 10 - 15 kHz. Blyertsstrecket kan gärna få annoteringen "AM", eller den eller de anropssignaler som frekventerar frekvensen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Att inte ligga på kanalän är väl inga problem, så länge som man äger en VFO eller syntes ;)

73 de Kai
 
Är det verkligen så trångt på 2M bandet nere hos er?

Här kan jag scanna allt utom repeterfrekvenserna i veckor utan att höra ett QSO.

Scannar jag repeatrarna så får jag in ett par svenska och ett par finska och det är mycket mer aktivitet på finska sidan, riktigt trevliga ringprat på kvällarna.

På svenska sidan är det en handfull personer som alltid öppnar repetern när dom sitter i bilen.

Sen är det lite aktivitet på månadstesten och när det är extrema konditioner, men det är ju inte så fruktansvärt ofta.

Nog måste väl AM entusiasterna kunna rymmas på en egen liten del, contestfolket kör knappast kristallstyrt så dom får väl ratta runt lite på sidan om när det råkar försigå AM trafik.
 
>>>Är det verkligen så trångt på 2M bandet nere hos er?

Om man räknar bort aktivitetstesterna så är den seriösa delen av 2 mb stendöd här i sydvästra Skåne. Det finns ingen som kör några random-QSO längre. Detta trots att man med 10 W och 10 element når motsvarande stationer i en radie av c:a 20...25 mil eller mer. Det betyder hela Danmark, en bra bit upp i SM6, sydspetsen på Norge, norra Polen och Tyskland. Även Holland om konditionerna är något över de normala. Men trots denna enorma landyta som täcks in med små enkla grejor så är ingen igång på CW/SSB. Ännu färre på AM just nu.

Längre upp i 2 mb hörs spridda digitala sändningar samt ett helt koppel APRS förstås. Från tid till annan hörs danskar på FM simplex. Det finns flera kanaler där man passar frekvensen och snabbt påpekar att den är upptagen om någon utomstående skulle våga sig på att ropa. Mycket sällan några svenskar. Jo det finns några svenska kanaler också som används ibland av samma lilla gäng amatörer. Repeatertrafiken har minskat de senare åren. Ibland låter jag en plastradio stå och skanna över kanalerna men det kan gå en hel kväll utan något hörs mer än spridda tjuvöppningar där någon inte ger sig till känna. Senare på kvällen brukar några av repeatrarna trafikeras en stund. Jag orkar i regel lyssna 5 minuter sen är jag så trött i öronen att jag stänger radion.

Så någon platsbrist råder sannerligen inte på 2 m, men ändå har många synpunkter på mossiga moder som AM trots att bandbredden inte skiljer sig nämnvärt från FM som i allra högsta grad är supermodern och tillåten.

Det går också en diffus skiljelinje någonstans mellan 144,5 och 145,0 MHz där antennpolarisationen övergår från horisontell till vertikal. AM hör definitivt till den horisontella delen - inget snack om den saken - medan FM är strikt vertikal som gummipinnarna på Walki Talkien.

Mycket att tänka på som amatör.

/Bengt
 
>>>Är det verkligen så trångt på 2M bandet nere hos er?

Om man räknar bort aktivitetstesterna så är den seriösa delen av 2 mb stendöd här i sydvästra Skåne.

Det finns flera kanaler där man passar frekvensen och snabbt påpekar att den är upptagen om någon utomstående skulle våga sig på att ropa.

Så någon platsbrist råder sannerligen inte på 2 m, men ändå har många synpunkter på mossiga moder som AM trots att bandbredden inte skiljer sig nämnvärt från FM som i allra högsta grad är supermodern och tillåten.

Det går också en diffus skiljelinje någonstans mellan 144,5 och 145,0 MHz där antennpolarisationen övergår från horisontell till vertikal. AM hör definitivt till den horisontella delen - inget snack om den saken - medan FM är strikt vertikal som gummipinnarna på Walki Talkien.

Mycket att tänka på som amatör.

/Bengt

Jag klippte lite i ditt inlägg för att minska ner texten lite.

Hela 2M bandet är en seriös del, FM delen är utmärkt till samband och lokalkommunikation med handapparater, men visst, även jag föredrar punkt till punkt kommunikation, gärna på SSB, men även på FM

Jag hör ibland två stationer som båda är brusiga in på repeatern, och då vet jag att dom når ihop hur bra som helst på direkten, det kan irritera mig lite att inte folk kollar om dom kan köra på direkten istället, men ÅAS är det ju ingen kö på att använda repeaten och det kan ju trilla in någon fler som vill vara med.

Att passa en frekvens och påpeka att den är upptagen är bara dumheter, pågår det ingen trafik är den inte upptagen, har man tänkt köra ett QSO på en viss frekvens med någon en ungefärlig tid och någon annan hinner börja använda den frekvensen innan så får man väl själv QSY'a upp/ner lite.

I fallet med AM ring / kristallstyrda stationer får man väl breaka in om det pågår ett långdraget QSO på just den frekvens alla har köpt kristaller till, och snällt fråga om dom som nyttjar frekvensen kan tänka sig att QSY'a om dom har variabel frekvens på sin utrustning, men eftersom det inte hittils har förekommit några långdragna QSO'n på annat än repeatrarna så är den risken försvinnande liten.

AM är väl på intet sätt förbjudet och till skillnad från digital trafik är den ju i klartext så att vem som helst kan höra vem som kör. (hjälpligt med en SSB station om inte annat)

Att det går en skarp skiljelinje mellan horisontell/vertikal polarisation är ju just för att gummipinnarna oftast pekar uppåt och det traditionellt har varit horisontellt på låga delen (så länge jag kan minnas) för att långa Yagis är lättast att montera horisontellt.

Den första antenn jag fick upp var en 9element horisontell Yagi för 2M, jag gick in på flera repeatrar i finland/norrbotten om jag ville ändå, men jag ville inte, det var SSB som lockade och då ville jag ha en riktbar antenn och horisontell polarisation eftersom det är det vanliga.

Just nu har jag dock bara en "Blindkäpp" uppe för 2/70 och det är inte kul.

Är aktiviteten låg på 2M så är den obefintlig på .70

Det har irriterat mig något enormt att det inte längre går att köpa en allmoderig utan att köpa en HF-rig med 6/2/.70 inbyggt

En mobilstation utan SSB/CW är inte komplett enligt mig, att handapparaterna saknar SSB är nog illa, det har ju funnits för länge sedan (yupiteru har jag för mig) och borde alls inte vara omöjligt att bygga in med moderna komponenter tycker jag, dom flesta handapparater kan ju lyssna på AM på flygbandet (och WFM på rundradiobandet) har man bara 5W och en ineffektiv gummipinne så vore ju ett effektivt moduleringssätt ett bra sätt att öka räckvidden speciellt mot basstationer.
 
Last edited:
VJX skrev; "Hela 2M bandet är en seriös del"
----

Nej det har jag verkligen aldrig hört förr. Å andra sidan har jag inte heller hört att den övre delen skulle vara oseriös uttryckt i klartext. ;)

Uttrycket "den seriösa delen" har sina rötter i sent 60-tal då FM-trafiken med ombyggda "taxi-radios" började att ta fart. Här nere i Skåne samlades de flesta FM-amatörerna på 145.700 MHz och trafiken var med få undantag lokal med de närmaste kompisarna. Räckvidder några mil. Antenner i regel någon hemmatillverkad GP eller HB9CV. Så kunde det se ut. Jag körde själv med en SRA C24 och andra vanliga fabrikat var AGA och MP Pedersen.

Den lägre delen av 2 m bandet befolkades allt jämt av de amatörer som ständigt förbättrade sin radioanläggning, optimerade brusfaktorn i mottagaren, kämpade hårt med reducering av nycklingsknäppar och splatter m m. Målet var ofta att nå så långt som möjligt och fokus låg på svagsignalkommunikation där intresset för det tekniska var överordnat det sociala snacket. I folkmun benämnde man därför den lägre delen av 2 mb där denna experimentella verksamhet pågick för den seriösa delen.

Huruvida FM-trafiken över 145 MHz var oseriös eller ej har aldrig utretts vetenskapligt men samtalsämnena tenderade efterhand att handla om annat än radio och när de första transistoriserade mobilstationerna kom och repeaternätet byggdes ut på 70-talet så blev FM-trafiken för många ett sätt att fördriva tiden under sin dagliga färd till och från jobbet och snacket av en mer social karaktär. Ofta var det samma grammofonskiva som spelades blandat med någon fräckis eller annat kul.

Det vore intressant att höra om uttrycket "den seriösa delen" använts i andra delar av Sverige vid den tiden eller det är specifikt för oss här i Skåne.

/Bengt
 
Back
Top