IARU Reg 1 Bandplan - En möjlighet eller begränsning

Intressant diskussion även om åsikterna verkar lite låsta.
Jag var ju inte med på "den gamla goda tiden", men kan tänka mig att när FM slog igenom så blev den "seriösa delen" mer intiktad på DX. Med större och smalare antenner blev det opraktiskt att köra lokalt.

2 meter är mitt favoritband och jag tänkte komma igång efter några års frånvaro. En liten antenn finns redan. Preamp och effektsteg är på gång. Lite organiserad AM-trafik låter riktigt roligt. Jag bor ju väl till för att kunna nå hela Skåne med god signalstyrka. Blir det något sådant så hoppar jag på. Det gäller ju bara att hitta en kristall med hyfsat rätt frekvens.

Ryktet säger att EME numera helt datoriserats (?). Är det lika illa med MS? Jag vill ju kunna höra de DX-stationer dom jag kör istället för att en dator skall gissa viken motstationen är.
 
>>>Jag bor ju väl till för att kunna nå hela Skåne med god signalstyrka. Blir det något sådant så hoppar jag på. Det gäller ju bara att hitta en kristall med hyfsat rätt frekvens.

Vi är några stycken här i Skåne som redan är igång framåt kvällskvisten. Två kör med HW-30 som låter förbluffande bra med tanke på enkelheten i konstruktionen. Just nu finns vi dock på tre helt skilda ställen på skalan så det är allt lite 60-tals känsla när mottagaren måste ställas om stup i kvarten. Ingen Muting och en hand på HF-gain gäller. Men det blir nog bättre sen när alla fått samma kristallfrekvenser.

>>>men kan tänka mig att när FM slog igenom så blev den "seriösa delen" mer intiktad på DX.

Ja det kan man säga. De som var aktiva på 2 m under 60-talet här i min region var igång varje dag och det kördes lokala förbindelser. Ibland "öppnade" banden upp mot Tyskland, Holland och England. Då gick telefonerna varma och allt fokus lades på att köra långväga förbindelser.

Tidigt 70-tal blev utrangerade taxi-stationer av fabrikat SRA och AGA tillgängliga för en billig penning. Det var rörbaserad utrustning för 6/12 V med vibrator eller transistoromvandlare. Ombyggnadsverksamheten var omfattande! Klubbarna gick på högvarv. Frekvensen 145,700 etablerades som en allmän gemensam frekvens och efterhand blev det hög aktivitet där. Med min SRA C-24 och 1/4-vågs GP på villataket här i Lund nåddes motsvarande stationer i Hälsingborg, Kristianstad, Sjöbo, Ystad, Trelleborg och en bra bit in över Själland.

I samma veva började aktiviteten på den seriösa delen att avta. Dock lyssnade vi ständigt på fyrarna och när det blev konditioner så rapporterades detta på 145,700 eller sedermera på klubbarnas egna lokalfrekvenser. När repeatrarna kom i mitten av 70-talet flyttade de flesta över dit då räckvidden ju ökade markant särskilt med mobila stationer. Rörstationerna ersattes med ICOM IC-20 och 22 eller motsvarande. 5/8-dels antenn på bilen. Inga antenner eller bara en enkel pinne på basstationerna där hemma. Andelen trafik på direktfrekvenserna minskade då de flesta nya amatörerna satsade på små antenner och mest mobilkörning. Bärbara stationer som KP-202 dök upp. Väldigt få av de nya och som satsade på DX-trafik i CW/SSB-delarna tillkom.

Det kan så klart skrivas mycket mer om detta och jag tror att många här känner igen sig även i andra delar av Sverige.

/Bengt
 
Last edited:
Uppdatering av läget.

Jag har informerat SSA:s VHF Manager om hur EDR ser på saken ang lämplig frekvens för AM-trafik i 2 m bandet och konstaterar att det inte finns några invändningar mot vårt förslag 144,515 MHz från SSA:s sida.

Kontentan blev; "Testerna är ju få som, eventuellt, sväller upp över 144,500 MHz så det blir nog inte till bekymmer för dig eller någon annan."

Bra så långt och då är det bara att sätta full fart. Den senaste veckan har resulterat i "2 x AM QSO" med totalt fyra olika motstationer varav två använde Heathkits lunchbox HW-30. Inga fasta tider är bestämda. "Vi kan höras på kvällskvisten" gäller. Det finns några till som är på gång att skrämma liv i sina gamla avlagda hembyggen som ställdes på hyllan sent 60-tal.

Det var kul att åter få återuppleva hur ett ring-QSO kunde gå till på 60-talet. Jag sände på 144,510, motstation A på 144,185 och motstation B på 144,940 MHz. Mycket vevande på mottagaren fram och tillbaka blev det. Men precis så gick det till. När kristallerna slipats om blir det bekvämare och mer likt den moderna amatörradion.

Men det vi redan noterat är att i och med att den använda utrustningen befinner sig i en ständig ombyggnadsfas och apparaterna står på högkant med locken av så finns det alltid något att prata om. Nu senast diskuterades komplettering med VXO för att vid behov kunna byta frekvens eller bara få möjligheten att hamna på samma frekvens som motstationen.

/Bengt
 
Uppdatering av läget.

Jag har informerat SSA:s VHF Manager om hur EDR ser på saken ang lämplig frekvens för AM-trafik i 2 m bandet och konstaterar att det inte finns några invändningar mot vårt förslag 144,515 MHz från SSA:s sida.

/Bengt

Hej!

Jag har lagt in 515 på scanning i min plastlåda och har lyssnat lite några kvällar efter er.

Kör bara med en big Wheel för närvarande men snart 2X16. Inte en aning hur AM läget låter i denna station men ser fram emot en anskrämlig rapport!:D

Kör Hårt! 73 Håkan SM7WSJ
 
Kul! Jag tror att min kristall ligger på 144,505 MHz i kall sändare och driver några kHz uppåt efter någon timma. Lyssna vid 22-tiden så svänger jag över antennen mot Hillerstorp. Du kan svara på SSB så klar. :)

/Bengt
 
Back
Top