IC-251E moddad för max 1w uteffekt, hur återställer jag den?

SM2YJC

New Member
Jag har en IC-251E som när jag köpte den var moddad så den inte kan ge mer än 1w uteffekt eftersom tidigare ägares slutsteg skulle ha max 1w.
Jag har försökt justera "RF Power" på de 2 justerskruvarna på insidan men får den inte över 1w, jag kan inte heller se någon uppenbar modd då jag kollar i radion.

Någon som har tips om vad som kan vara gjort eller var jag ska leta?

Hej!

Har du låg uteffekt oavsett trafiksätt? När du säger "RF power", menar du då att du provat att vrida på R13 och R14? Kollade lite snabbt på schemat och fann en inställning för "APC" R136. Kan det vara något?

Misstänker att någon av våra Icomexperter snart kommer till undsättning med ett mer professionelt utlåtande.

Lycka till!

SM0XGY Daniel

Som Daniel antyder finns det dels trimmrar på RF-power kranen samt en form av ALC att justera på.
Hur man trimmar finns beskrivet i manualen som fungerar som servicemanual oxo.
ALC för CW och SSB.
Var dock försiktig med att trimma saker du inte vet vad det är, annars gör du ju nya "fel" på radion.
Alternativt rita en lite prick på trimmern där den stod.

De
SM4FPD

Det är R13 och R14 som hade hade provat skruva på och jag har max fått upp effekten till 2W.
Jag har ingen cw-nyckel men jag har testat både ssb och fm med samma resultat så det bör väl inte vara vid RF Power knappen som felet sitter antar jag.

Jag har inte provat justera något för apc eller alc men ska läsa manualen igen och se vad dom gör.

Edit:
Jag hittade inget i manualen (från internet) om hur man ska justera trimpotarna.
Jag provade ändå att justera på både ALC och APC men det blev ingen skillnad så jag ställde tillbaka dom.

Nu funderar jag på om det helt enkelt är så att Q32 "hög"effekt transistorn är trasig.

Last edited:
Hejsan Andreas.

Det bästa sättet att ta reda på hur lågeffektmodden är gjord är naturligtvis att fråga den som utförde den, kanske förre ägaren.

Har själv en IC-245 som jag moddat för variabel uteffekt. 251 är i mångt o mycket likartat uppbyggd, så jag törs komma med ett tips.

I 245'an bestod modden i att sätta en tiovarvig trimpot på 100 kΩ från gate2 till jord på dubbelgate mosfeten efter sista blandaren i sändarkedjan. Detta innebär att man kan variera förstärkningen i steget, och därmed uteffekten. Det finns säkert elegantare sätt att fixa till lågeffekt, men det beskrivna funkade bra för mig.

Har blängt lite på schma till 251. Här heter trissan Q28 (3SK40) och gate2 har bl.a. två motstånd på vardera 100 kΩ anslutna. Det skulle inte förvåna mig om där finns ett "extra" motstånd (eller trimpot) till jord från gate2, kanske ditlött på ett av dessa motstånd.

Kul om du berättar hur du lyckas med återställningen av riggen.

En fråga: Varierar uteffekten då du kranar på "RF POWER" på fronten (testa såväl FM som SSB/CW). Använd helst konstlast här, ty om du kör med antenn och den är dåligt anpassad, så kanske riggens skyddskretsar drar ner uteffekten och förvirrar i felsökningen.

/Janne

Back