IC-32ET spänningsmatning istället för ack?

SM2OWW

Well-Known Member
Hej,

Har en gammal IC-32ET som (till viss del) gav upp för flera år sedan, blev glapp i såväl anslutningen för monofon som spänningsmatningen. Men istället för att försöka lösa det problemet så tänkte jag mig en annan lösning!

Har två stycken batteripack, BP-8, som gav upp för flera år sedan. Tänkte byta batterier i den ena och den andra tänkte jag använda utan batterier för att mata radion direkt.

Nu (äntligen) till frågan, vad klarar radion av för spänning via "ackanslutningen", utan laddelektronik och utan batterier, kan jag mata in 13.8 V eller vad är gränsen? Skulle det vara så att den inte klarar 13.8 V så ryms ju t.ex. en L78S09CV på en liten kylfläns i batterilådan utan problem.

Tack på förhand.
 
Visste inte att det fanns ackar som lämnade 13.2 V till dessa radioapparater, då blir det 12 V med lite kylning.

Tack!
 
Men då.....
Jag har i å för sig en som heter AT på slutet men den har en "12V" ingång bredvid mic o hörlur på toppen.
Har inte din det?
Kör min utan batteri-klump med ciggkabel inkopplad där. UFB :-)
Klipp från rigpix - Voltage: 7.2-13.2 VDC battery pack or 12-15 VDC external
73 Göran
 
Last edited:
Jag har själv en IC-2E.
Där sitter en regleringskrets i själva batteripacken BP-3.
13,8 volt in till DC-input, men batterierna lämnar sedan 8,4 volt till radion.
Kontrollera om de gjort något liknande med din IC-32ET innan du installerar något
i den tomma batteripacken!
 
Last edited:
Jorå, det sitter en ingång uppe på toppen av riggen, men som jag skrev så är det glapp i den anslutningen.

Inne i packen så sitter det ett litet kretskort med lite "prylar" och så är det ingång för 13.8 V på ena sidan och "Wall charger" på den andra sidan av acken. Fast man matar in på 13.8 Vs ingången på acken så får radion ingen spänning när batterierna är slut (trasiga), så kretsen släpper inte den spänningen direkt till riggen. Så det blir att ta bort kretsen eller sätta in nya batterier, har bytt batterier i den ena packen för ett antal år sedan så det är inte så knepigt. Jag får undersöka kortet och försöka få fram vad det är för spänning som går till riggen...
 
Hej,

Min gamla IC-2E drev jag på 12V med en 7808 stabb. Plockade ur Ni Cd ackarna från ett begagnat icke längre fungerande batteri och monterade stabben i acken + en liten kylfläns på utsidan. Hade denna i många år och den har till och med överlevt radion.. :)
Samma lösning funkar till IC-32ET.

//Anders
 
IC-32E kan köras direkt med 13,8 V +-15 %.
Jacken på ovansidan är avsedd för detta, när den får spänning drar ett litet relä i riggen. Reläet delar batteripacket och radion.
Spänningen i DC-jacken matar dels radion via dess strömbrytare, dels laddar det påsatt acc, observera att accarna har två plusanslutningar, en för laddning och en för drift av radion. Den senare är då bortkopplad med reläet om spänning på DC-jacken finns.
Accen har en strömbegränsare inbyggd och långsamladdar. BC-7 accen har två grupper med celler som delas upp med ett relä i accen för att kunna laddas med 13,8 V, dvs den accen har två strömbegränsare då.
Obeservera då att DC jacken inte använder sin brytande funktion, och det är mycket osannolikt att den kan bli glapp.
Den kan däremot efter många år med tröga pluggar lossna i lödningarna, varför omlödning kan lösa problemet.
Annars kan reläet vara boven i dramat, byte av relä är enkelt och radion blir som ny och kan gå i ytterligare 25 år.
När du ansluter spänning till DC-jacken kan du höra hur reläet drar, vid glapp i DC-jacken hör man hur reläet "smattrar" oavsett om strömbrytaren är på eller av.

Då radion ändå måste isär för att bli tillåten att använda med 12,5 kHz systemet vi har idag är det lämpligt att fixa detta. Dvs den måste isär för att minska bandbredden till den idag tillåtna. Justera deviationen till +-2,5 kHz.

de
Roy SM4FPD


.
 
Back
Top