Ic-703

THOMAS ØWQT

Well-Known Member
Jag har nu inskaffat mig en ic-703 och tänkte höra om det finns lite omdömme om riggen hur den på mottagningen & sändningen på HF & 50mhz.

Thomas SM0WQT
 
HEJ!
Har också skaffat en ICOM 703. Har även en FT 817. Mycket stor skillnad på riggarna. FT 817 är mycket mer brusig. ICOM 703 är "knäpptyst". ICOM 703 har bättre meny. Kommer att hård testa ICOM 703 kommande veckor.
SM7RYR Roger
 
Bland de hängivna står väl valet mellan EleCraft K2 och IC-703. Efter mycket funderande föll valet på den senare för min del. Priset var det som avgjorde. Möjligen har K2:an bättre prestanda, men detta uppvägs av större användarvänlighet hos IC-703:an så i slutändan är de väl på det hela taget jämbördiga och då blir ju priset en avgörande faktor. Kan inte säga att jag har ångrat mitt val. Är väldigt nöjd med riggen faktiskt.

Det bör dock påpekas att det finns två "moddar" man måste göra; dels koll av bias-spänningen till drivern i slutsteget och dels jordning av skärmen till keyern. Mer info på den mycket aktiva diskussionsgruppen på Yahoo: http://groups.yahoo.com/group/IC703/

Körde lite PSK31 i början men tröttnade ganska snabbt. Numera blir det enbart CW. För det ändamålet har jag plockat i ett INRAD 250 hz filter. Perfekt om man kör tester!
 
Trevligt att du köpt en ICOM 703 Thomas, du märkte väl hur fint dessa stationer fungerade när vi var på Sollerön. Jag är mycket nöjd med den 703 vi har och att den har bättre tystare mottagning än vår ICOM 706 MKIIG. ICOM 703 är faktiskt tystare än vår YAESU MARK V, så 703 är en mycket prisvärd radio. Har även provat PSK31 med vår 703, mycket bra resultat. EleCraft K2 är nog väldigt bra, får väl även prova en sådan.

Janne WXA
 
Även jag har nu köpt en ic703

Har köpt en u.s.a modell ic703 non plus

har gjort 'driver bias adjustment' justeringen som jag antar att ni andra gjort också?
min spänning låg på 0,673 volt och jag lyckades sänka den till 0,515 volt

Tänkte vara QRV på Julafton på 3.755 mhz så mycket jag bara hinner

QRV från Kjula utanför Eskilstuna om någon vill prova att köra mej

73 de SM5WZG/Mats
p.s Tacksam för alla tips&tricks runt 703:an mottagaren verkar ju vara helt suverän
:)
 
Säljs inte Icom IC-703 längre i Sverige?
Vad är då alternativet? En Yaesu FT-817 ..?
//QRP
 
703:an verkar inte säljas i Europa längre, tyvärr, men den ser ut att finnas i USA fortfarande.
 
703 tillverkas inte mera, ingen version. Att de finns i USA beror på gamla lager.
I EU och SM har vi något som kallas logistik, det betyder att man bara tar hem så många per månad som beräknas gå åt, med minskad risk för att bli sittande med gamla grejer i lager. dessutom slipper man sälja grejer som kunden tvingas modifiera.
Modifieringarna som SMWZG gjorde och som nämndes av annan är minst fyra år gamla. Är dessa inte gjorda är radion tillvekad för väldigt länge sedan.

Skillnanden i brus som rognym och Amatören nämnder mellan FT-817 och IC-703 är inte egenbrus, utan intermodulation. IMD som skapas med stora avstånd i frekvens, exvis mellan de olika BC banden.
Idag är det populärt att mäta Imd på små avstånd, exvis 5, och ner till under 1 kHz. Metoden favoriserar mottagare med en MF där man då har huvudfiltret efter första blandaren.
Men säger inget om hur mottagaren beter sig med starka sigs från stora avstånd. FT-817 kan brusa med S9 från 10 MHz till 50 MHz som resulatat av att så gott som alla BC band blandar sig i mottagarens ingång och ger ett enda brus. det är ju i detta fall tusentals BC stationer som samverkar till en Imd massa. med 20 dB före FT-817 kan det bli tvärtyst, en tyvärr blir de stn man vill höra oxo svaga eller borta. en bank med bandpassfitler skulle hjälpa, men då försvinner möjligheterna till att lyssna mellan banden.
Vid solfläcksmaximum blir de här effekterna ännu starkare och vissa apprater kan bli oanvändbara.

Skillnaden mellan USA versionen av 703 och den EUropeiska som är CE märkt, är något femtiotall!! EMC prylar. Dvs komponenter av typen EMC jordpunkter, stickade skum, kontaktfingrar, avkopplingskomponetner etc.
Det finns en relativt stor skillnad i kraven på EMC EMP etc mellan FCC och CE märkningens krav.
Rent praktiskt, vid amatörradiotrafik är det inga större skillnader.

Att man slutar tillverka en viss radiomodell har hänt i alla år. Åtminstone de sista 100 åren då radiogrejer tillverkats, det kan bero på svårigheter at få tag på vissa komponenter, ösnkan att få komma med ny modell etc.

Nej! /.../ jag vet inget om någon ersättare till IC-703,,, tyvärr. (ännu).

IC-703 har tillverkats mellan 2002 och 2009, så jag skulle nog tro att modifieringarna som nämnts är ännu äldre. Så vitt jag minns behövde vi i SM, bara modifiera de första månanderna.

För övrigt är IC-703 en fantastisk radio.

de
SM4FPD
Roy
 
Tack Roy för ditt utförliga svar.

Kan man tolka detta så att efterfrågan på
QRP transceivrar har minskat eller är nya
produkter i denna effektklass under utveckling?

//QRP
 
Ja QRP, man kan nog säga att efterfrågan på QRP är lite låg.
Ehuru nya är under utveckling vet jag inte som det ser ut nu.
Min gissning är att det inte kommer någon direkt efterföljare till IC-703, den var allt för bra.
Nästan så bra att den borde vara förbjuden.

de
SM4FPD
Roy
 
En DSP drar mycket ström om den skall kunna skapa filter som kan konkurrera med kristallfilter.
DPS kan även användas för att förbilliga produkter, om man har mycket låga krav på prestanda.
En DSP i sista MF, eller i LF förbättrar inte en dålig ingångsdel på en mottagare.
DSP är inte synonymt med "BRA"
DSP kan göra enkla saker i LF.
Men med DSP i namnet låter det häftigt, och lurar mången intet ont ananade.
En DSP kan aldrig förbättra en bedbandig och brusig frekvensyntes, oavsett om den är en PLL eller en DDS.

Vad är en mwv ?


de
Roy
SM4FPD
 
Last edited:
ic-703...

Jag är mycket nöjd med den stationen. RX är helt otrolig på den!
Sen att köra QRP är riktigt kul! För mig gav det en nytändning för amatörradiohobbyn. För några år sen skulle jag aldrig kunna tänkt mig att köpa en QRP-rigg, men idag kör jag nästan bara QRP. Kanonkul! Bara ta den i ryggsäcken och dra ut i skogen, långt från alla störande källor från det ena eller andra. Samtidigt får man ju lite frisk luft oxo ;-)

sm4uwa / Östen
 
ic-703...

Jag är mycket nöjd med den stationen. RX är helt otrolig på den!
Sen att köra QRP är riktigt kul! För mig gav det en nytändning för amatörradiohobbyn. För några år sen skulle jag aldrig kunna tänkt mig att köpa en QRP-rigg, men idag kör jag nästan bara QRP. Kanonkul! Bara ta den i ryggsäcken och dra ut i skogen, långt från alla störande källor från det ena eller andra. Samtidigt får man ju lite frisk luft oxo ;-)

sm4uwa / Östen

Intresserad av QRP. Någon som testat efterträdaren IC-705?
 
Back
Top