IC-706 MKIIG sänder ej

sm6nzb

Well-Known Member
Tänkte köra 50 MHz testen i tisdags och riggade upp precis som vanligt med vertikal i fönstret anslutet till AH-4 samt kort jordplan. Riggen till Daiwa PS kopplat med 12v batteri och till riggen. Separationskabel ansluten och "tunade" och röda ledden blev lysande och stationerna hördes helt OK, grannen var ju mätaren ut så jag började med att viska men han hörde mig inte ens med full effekt.
Han har väl fel på RX tänkte jag, testade CW och då hörde han något svagt.

Började bli orolig men man har ju rattat fel förut så....
Fick inget QSO trots flera lokala stationer QRV, inte ens på CW...

På Daiwan ser jag att strömförbrukningen knappt ökar vid TX....
ALC mätaren går fullt ut direkt i SSB läge utan att jag säger något....
Kopplar ut separationskabeln, ingen skillnad...
Mic gain på 3-4...

Stängde av. MT är ju imorgon så måste prova igen.
Någon som har en idé ?

Tänker kolla uteffekt med mätare och utan AH-4 samt på 144/432.
12v batteriet behövs ju inte heller när kragget finns.

/ 73 Tommy
 
En uppföljning, lite sen men ändå.

Test på andra band fungerade helt ok. Med dummy load gick även 50 MHz ....
Körde portabelt på flera band utan problem, inkl 50 MHz.

MEN nu är det Värre !

Körde senast 432 MHz för 8 dagar sedan utan problem.
Denna tisdag så dags för 1296 MHz med Parabolics transverter med slutsteg mm.

Inget liv i 706:an. 12 Volt fanns då riggen var fast ansluten till ett 7AH batteri som jag anslöt till min stora Daiwa PS.

Konstaterade snart att 30A säkringen i Minus ledaren brunnit av....

Har ingen ny, letade i Icom lådan men hittar ej. Anslöt Digitala V/A mätaren inställd på 10A området och det blixtrade
så mycket så jag släppte...

Vad göra ? Tvärkortis på ingången...
Kollade kontakten i rig-änden och la på lite eltejp extra men ser inget som går ihop...
Någon som har någon idee ?
Jag har alltså INTE polvänt, det var en fastskruvade anslutning mellan rig och batteri.

/ Tommy SM6NZB

Uppdatering: kommer faktiskt inte ihåg vad som hände men det löste sig. Kört några år till
med den med vissa smärre problem... 180207
 
Last edited by a moderator:
Se efter om det sitter någon form av överspännings- och felpolariseringsskydd på ingången. Annars låter det som om det är generalkortis i i slutsteget, tycker jag.


Förresten, vart tog Roy vägen?
 
Om inte jag minns fel gick Roy i pension. Även hans nyhetsbrev från SRS har slutat komma...
 
Tror mig inte ha sett att Roy skrivit något här sedan det diskuterades priser på amatörradioutrustning i och utanför landet. Gissningsvis har han tagit en välförtjänt lång semester med metspö på Frykens strand. När det fryser på och bli is och vinter kommer han kanske tillbaka och hälsar på oss här.
 
Min 706mkIIG sänder knappt på 29 MHz FM konstaterade jag på 28 MHz testen i torsdags, ingen hörde mig.
Mätte uteffekten igår och den är ju OK på CW och SSB men på FM är ueffekten väldigt låg.
Läge ”1” skalan ger några watt och den går bara upp i någon sekund om jag höjer upp till ”H”.

Typ på högsta effekt så går den upp över 50W i 1 sekund sedan lägger den sig på ca 5W

Kollade på nätet och såg att i servicemanualen sid 4-4 kollar man FM VCO spänningen på CP1011 och den ska vara 1.8V men min är 0.45V
vid TX och 6.6V mod RX.
Vag göra?

Jämförde med min andra 706:a (utan G ) och den håller effekten uppe utan problem, får bli min 28 MHz test rig.

/ Tommy
 

Attachments

  • 9D2876F9-5F57-4B35-A716-E73A3E3A07C0.jpeg
    9D2876F9-5F57-4B35-A716-E73A3E3A07C0.jpeg
    370,6 KB · Views: 17
Exakt det är FM VCO:n som skall trimmas.

Vid ett fel av denna typ, är det första man gör att konstatera vid vilket, eller vilka trafiksätt vi har fel.
FM i detta fall.
Nästa steg är att prova på olika frekvenser, är FM felaktigt på alla frekvenser, även VHF och UHF ja då har ju inte felet något med 29 MHz att göra. Utan isolerat till FM.
Hur alstras då FM? Se på blockschemat. Det finns en FM VCO. den är starkt misstänkt, gemensam för all frekvenser och för just FM.
Och trimmningsbeskrivning finns i Tommys inlägg. Samt i några andra ilägg jag haft på denna sajt tidigare.

Många är de som börjat byta sluttransistorer vid ett sådant fel, med resultatet att radion blir sönderlagad.
Då börjar man trimma och det resulterar i att radion blir söndertrimmad.
Nästa steg är att söka modifieringar på nätet som resulterar i att radion blir söndermodifierad.

Så tar man livet av en fin radiostation... Jag har sett sådana här saker många ggr under min tid på SRS.

Men det finns många radioamatörer som verkligen vet vad de gör och löser svåra problem, genom att tänka efter före, tänka kreativt och felsöka på blockshema-nivå.


De
SM4FPD
 
Tack för snabbt svar Roy.

Fråga: Innebär trimning av VCO helt enkelt att man tittar på voltmetern och skruvar på C1022 tills man får 1.8 V ?

Kanske får en stund över till det imorgon efter lunch...

/ Tommy
 
Ja precis. Anslut Voltmeter till mätpunkt CP1011 och skruva på C1022 tills det blir 1,8 V. Radio i FM och TX oavsett frekvens, man kan förstås ställa ner till minsta effekt och sända mot konstlast..

Skall se om jag kan få fram en bild som visar punkterna:
Jo där en bild so tydligt visar var CP1011 och C1022 finns.
Se bara till att ha en mejsel som passar i C1022.
Trimmen kan kännas lite degig att trimma och det är inte så noga med exakt på tiondelen av spänningen, 1,7 - 2 V duger.
Det duger lika bra med en analog voltmeter.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2018-02-07 kl. 14.49.37.png
    Skärmavbild 2018-02-07 kl. 14.49.37.png
    160,1 KB · Views: 31
  • Skärmavbild 2018-02-07 kl. 14.56.40.png
    Skärmavbild 2018-02-07 kl. 14.56.40.png
    61,6 KB · Views: 33
Jag gjorde en ”Factory reset” först och sedan hade jag att göra en stund innan den blev,användbar igen.
Man får ju mata in vilka filter som är installerade mm. innan den börjar sända...

Lyckades justera in FM VCO spänningen från 0.45 till 6 och ner igen, landade på ca 1.9 mha min nya keramiska trimm mejsel.
Nu har jag stabil effekt ut på 29 MHz FM.

Tack Roy för tipsen. / Tommy
 
Hittar min gamla tråd...

På utflykt till SM3 med 706mkIIG och skulle köra NAC28 i torsdags. Har ett batteri 12V/8ah som jag laddade fullt innan. När det var dags så stängde den av sig vid PTT tryckning om över halv effekt. Fick en känsla att det hände en gång när jag kom åt DC-kontakten bak. Motionerade kontakten men hjälpte ej. RX OK men tål ingen effekt ut... Dör sedan på 1/3 effekt så jag går QRT.

Idag försökte jag "utvidga stiften" i original DC kabeln och lyckades tyckte jag men nu står den bara och "tickar" motionerade frontpanelens kontakter, ingen skillnad.

Jag har ingen volt/ampere mätare, bara handvektyg och liten lödkolv. (Kan lyssna med dator och spymini om det behövs)

Någon som kan tipsa om vad jag kan göra? ( får åka till Kjell&Co och köpa bättre lödkolv och en Volt/amp mätare)

Kan det vara "kopparbanan" som fräts bort under en gummikudde?

/ Tommy i JP73
 
Kan det vara "kopparbanan" som fräts bort under en gummikudde?

/ Tommy i JP73

Hej, det där med kopparbanan under gummikudden hände faktiskt på min 706 men jag minns inte hur felet visade sig. Men en liten bygling
över den skadade biten gjorde susen och radion funkar fint fortfarande.

73/ Janne

If you can't stand the heat, get out of my beam direction!
 
Jag tror du måste kolla ditt 8 Ah batteri först.
Lite för lite för att tåla den strömmen, och efter vintern kan det helt enkelt ha lagt av.
Sådana accar blir kass av sig själv med tiden.
Försök först med "riktig" 13,8 V.

Kopparbanan under gummikudden, då går det inte att starta radion alls.
Att åtgärda detta kräver en del skruvning , PLL unit måste ur radion, vilket är en massa ömtåliga flatkablar.
Den ovane kan lätt förstöra radion om han ger sig på detta.
Någonstans på nätet finns en bildserie hur man gör.

SM4FPD
 
Tack för svar.
Apropå 8 Ah så tror jag det är det minsta blybatteri som kan driva 706, men givetvis vore det bra att testa med "riktig" PS. Nu är läget att den bara tickar så det är värre.
Har kontaktat LHF radio service, han misstänker 5V stab med dåliga kodningar till CPU drivning och det kräver SMD kompetens.

Kanske läge byta upp sig till IC-7300, blev lite besviken på att nya IC-705 inte kommer med 70 MHz i EU.

/ Tommy
 
Roy du hade rätt...

Hittade en kina-voltmeter i garaget där vi lånar bostad i Corona-tider. Förstod direkt att inte ens 10 timmars laddning hjälpte på detta batteri.
Den lokala Jula-varuhuset hade ett 12V/24 aH batteri som fungerar jättebra.

Körde SSA MT med 60% effekt första halvtimmen och full effekt sista halvtimmen utan några problem.
En 706:a står sig inte riktigt mot slutstegen många andra har men det räckte till en 23:e plats av 36.

/ tack för råden / Tommy
 
OK ja bly syra batterier av gel typ bör nog har minst samma kapacitet i Ah som den maximala strömman tänker ta ut momentant.
Batterierna i fråga går hädan rätt snart, de kan dessutom vara många år gamla när man köper dem på Jula, Clas, Biltema.
Några djupurladdningar kan påskynda åldringen kraftigt.
Avglömd laddning ävenså.

Ett dåligt sådant batteri får med tiden en egenskap som kallas högt inre motstånd. Spänningen vid belastning sjunker som om det skulle vara seriekopplat med ett motstånd.
Dvs mätt med voltmeter 12,7 V och med 1 A belastning bara 9,3 V (exempel)

Livslängden kan vara från ett år till 5 år hos nämnda leverantörer.
Inte heller förvånande att accar av denna typ skall bytas med jämna mellanrum i anläggningar, typ reservkraft, livbåtsradio, hjärtstartare, UPS:er, etc.

SM4FPD
 
Back
Top