IC-706MIIG går ej slå ifrån när den är varm

SM2DLA

Well-Known Member
När min IC-706MKIIG har varit igång ett tag, (en timme eller så) (det räcker att den står i RX-läge) så går den inte att slå av med strömbrytaren. När jag trycker in strömbrytaren för att slå ifrån, så varvar fläkten upp men TRXen fortsätter att vara tillslagen. När jag trycker på strömbrytarknappen en andra gång så går fläkten ner i varv och stationen ger tre ljudsignaler ifrån sig, samma som när den startas. Då återstår bara big switch på nätagget.

Min första misstanke är att det är en konding som ogillar värmen, men vill gärna höra om någon här har haft samma problem och kanske har en hint om vad felet är.
 
Har aldrig varit med om detta.

Men man kan börja med det enklaste, lite helgpyssel:

1. Ta bort fronten och putsa de små guldkontakterna som förbinder fronten till radion. Små guldkulor fjädrande och på andra sidan små gulplättar. Använd en ren bommulstops och gnugga dem lite, ej nödvändigt med någon kemikalie.
2. Kolla att du har rätt matningspänning, möjligen kan radion låsa sig om matningen hamnar fel. Kolla även om en automatiskt stänger av sig vid underspänning, det skall den göra.
3. en fråga, om du stänger av strömförsörjningen, och sen slår till den igen, är då radion avstängd eller fortsätter den att vara tillslagen?
4. Öppna en av kåporna, lämplige börja med den undre. Blås för att kyla ner PLL-kortet för att se om den efterhand som det kortet blir svalare går att stänga av. Blå ev med en hårtok utan värmen på. Ta sedan övre kåpan och gör samma sak.
5. Alternativt kör radion med öppen undre kåpa och se om den går att stänga av efter en tids drift, med öppen kåpa blir den ju inte så varm just där. Men fläkten har en annan verkan då någon av locken är av, så man kan lura sig.
6. Om det går att förändra egenskaperna med kylning av endera sidan så kan det vara så att du har lokaliserat felet till ett av korten. Sen vidtar att detaljbestämma var felet kan finnas då är kylspray bra.
7. Kontrollera strömförburkningen, kan man detektera en högre stby-ström när den inte går att stänga av kanske man kan härleda detta till att något då självsvänger, dock inte sannolikt då självsvängning är sällsynt på radiomodellen.
8. Kan det vara så att den inte går att stänga av ifall du har aktiverat sändaren? och inte bara efter uppvärmning?
9. Låna en annan front av en kompis som har en IC-706:a, alla versioner går att prova detta med, även fronten från en IC-703. Då kan man härleda felet till fronten eller radiodelen.

Att någon kodning, dvs att programvaran skulle ha ändrat sig är uteslutet, vi talar ju inte om Microsoft-produkter.

Sen kan ju felet vara känt på nätet googla.....

Tips: bommulstops av hög kvalitet finner man på apoteket och en typ avsedda för djur. Leta vid djuravdelningen.
De är långa, c:a 15 cm, bättre träskaft och har bättre och ngt hårdare bommulskvalitet som inte fransar sig, men är ofta rätt dolda man får fråga efter dem.

de
Sm4FPD
 
Okej Roy, tack för svar! Fick ingen avisering om att du svarat, det brukar vara default...

Jag skall testa på dina råd när inte klockan är så mycket. Återkommer.

Jag har sökt på nätet (swe + eng) med alla möjliga sökord, men inte hittat något liknande.

de Sören/SM2DLA
 
Jo Arne, men där talar man om svetsade konter, dvs relät som slår till radions strömförsörjning är fastbränt, och då skulle ju inte Sören överhuvudtaget kunna få radion avstängd.
de
SM4FPD
 
På PLL kortet, där har du 4 stycken 10uF 16V kondensatorer (vid regulatorn) som brukar läcka. Det kan gå så långt att läckan går runt PCBen och under gummikudden som sitter bakom kortet. Detta skapar sedan oxid och massa andra fina saker som gör att radion kan uppföra sig skumt/inte starta etc. Kolla också under gummikudden (och gör rent! viktigt). Kretsledningarna kan ha skadads av syran, så du kan få fixa/löda till dem.
Har för mig att det är Panasonic kondensatorer och du skall ha under 3ohm vid mätning på dem, har du över är de kassa/börjar bli = byt.

Kolla sen säkringshållaren i radion. Den brukar ”öppna” sig så att säkringen sitter löst, men ändå har kontakt.
 
Tack för svar, SM7UZY, skall kolla det du tipsade om. Just nu är det lite fullt i schacket, håller på att bygga om en repeater + lite provkörning av en IC-E2820 D-STAR-stn.
 
3kohm skall det vara.. inte 3ohm.. k:et försvann såg jag nu! Nya ligger runt 0.9-1k öppen.
 
Hej Roy!

Nu har jag rotat en del i 706:an

Har aldrig varit med om detta.
Trodde att du varit med om det mesta... :)


Men man kan börja med det enklaste, lite helgpyssel:

1. Ta bort fronten och putsa de små guldkontakterna som förbinder fronten till radion. Små guldkulor fjädrande och på andra sidan små gulplättar. Använd en ren bommulstops och gnugga dem lite, ej nödvändigt med någon kemikalie.
Utfört, men de trätops jag köpte på Apoteket var ganska lurviga, det var nog inte rätt sort. Finns ju många Apotek nu...

2. Kolla att du har rätt matningspänning, möjligen kan radion låsa sig om matningen hamnar fel. Kolla även om en automatiskt stänger av sig vid underspänning, det skall den göra.
Korrekt matningsspänning och den slår av vid underspänning.

3. en fråga, om du stänger av strömförsörjningen, och sen slår till den igen, är då radion avstängd eller fortsätter den att vara tillslagen?
I läget när stationen funkar normalt och spänningen slås av och på, så startar den vid tillslag av spänningen. Men i läget när jag trycker på strömbrytaren och den inte slår ifrån samt att fläkten varvar upp och DÅ slår av och på spänningen, då förblir den frånslagen.

4. Öppna en av kåporna, lämplige börja med den undre. Blås för att kyla ner PLL-kortet för att se om den efterhand som det kortet blir svalare går att stänga av. Blå ev med en hårtok utan värmen på. Ta sedan övre kåpan och gör samma sak.
Äger ingen hårtork där värmen går att stänga av, men om jag fläktar med en skiva, så försvinner felet. Samma om jag lämnat undre kåpan öppen. Övre kåpan tycks inte påverka felet.

5. Alternativt kör radion med öppen undre kåpa och se om den går att stänga av efter en tids drift, med öppen kåpa blir den ju inte så varm just där. Men fläkten har en annan verkan då någon av locken är av, så man kan lura sig.
se ovan.


6. Om det går att förändra egenskaperna med kylning av endera sidan så kan det vara så att du har lokaliserat felet till ett av korten. Sen vidtar att detaljbestämma var felet kan finnas då är kylspray bra.

7. Kontrollera strömförburkningen, kan man detektera en högre stby-ström när den inte går att stänga av kanske man kan härleda detta till att något då självsvänger, dock inte sannolikt då självsvängning är sällsynt på radiomodellen.

Ingen ändring i strömförbrukningen.

8. Kan det vara så att den inte går att stänga av ifall du har aktiverat sändaren? och inte bara efter uppvärmning?
Det räcker att den är på utan att vare sig RX eller TX aktiverats.

9. Låna en annan front av en kompis som har en IC-706:a, alla versioner går att prova detta med, även fronten från en IC-703. Då kan man härleda felet till fronten eller radiodelen.

Lånat en front från en MKII, samma fel med den.

Att någon kodning, dvs att programvaran skulle ha ändrat sig är uteslutet, vi talar ju inte om Microsoft-produkter.
:)


Sen kan ju felet vara känt på nätet googla.....
Nja, har sökt ganska omfattande, men inte hittat något som stämmer in på mitt fel.

Tycks vara PLL-kortet som spökar, i komponentförteckningen hittar jag en 10 uF ellyt,övriga har kryptiska beteckningar. Återstår väl att kolla ellyter, lite gruvsamt att börja skruva i 706an, jag är van vid lite större prylar...

/Sören
 
På PLL kortet, där har du 4 stycken 10uF 16V kondensatorer (vid regulatorn) som brukar läcka. Det kan gå så långt att läckan går runt PCBen och under gummikudden som sitter bakom kortet. Detta skapar sedan oxid och massa andra fina saker som gör att radion kan uppföra sig skumt/inte starta etc. Kolla också under gummikudden (och gör rent! viktigt). Kretsledningarna kan ha skadads av syran, så du kan få fixa/löda till dem.
Har för mig att det är Panasonic kondensatorer och du skall ha under 3ohm vid mätning på dem, har du över är de kassa/börjar bli = byt.

Kolla sen säkringshållaren i radion. Den brukar ”öppna” sig så att säkringen sitter löst, men ändå har kontakt.

Kan det vara de ellyter som jag märkt ut på bifogad bild? Kan inte uyläsa nåt värde på dem i komponentförteckningen. C295 är på 10uF men den sitter i det nedre vänstra hörnet. Känns lite gruvsamt att ta loss PLL.kortet, mycke grejer och kontakter...
Säkringen tycks ok.

/Sören
 

Attachments

  • Klipp_90 2016-05-03 23.29.jpg
    Klipp_90 2016-05-03 23.29.jpg
    242 KB · Views: 26
Fint jobb du gjort Sören.
Vi har kommit en god el på väg.

Punkt 9, du har provat en anna front, felet finns således i radiodelen, ett bra steg att veta.
Punkt 4. PLL kortet är temperaturkänsligt.

Kolla vid hörnet i mitten av bakre delen av kortet. Nära vifta. (fläkten)
Lyft upp DSP kortet, vänd upp det och fixera med exvis tejp så att du kan jobba ostört under detta kort. Se bara till så du inte drar ur flatkabeln.

Jag skulle kolla R291 och R292 detta är stora (8 mm) platta ytmonterade motstånd, kolla nog så att inte ett av dem är sprucket. Lupp kan vara bra.
Löd sedan om lödpunkerna på dessa två motstånd. Smält om dem med lite nytt lod. Det blir varmt och lösningarna kan krackelera.
Kolla sedan spänningstabbarna i området, löd om deras lödben.
Att tvätta rent i detta område är inte fel, använd Toppsen med T-sprit.

Prova radion igen.




Näst steg är att ta upp hela PLL-kortet.
Vända upp och ner, för att kunna besikta undersidan.
Där finner du två små 10 x 10 mm gummibitar. Limmade på kortet, ta lös dessa och besikta kortet noga för att finna avfrätta folier.
bygla över folier som ser anfrätta ut. Det är knappast nödvändigt att limma dit gummibitarna tillbaka sen.






Kondingar; denna typ av kondingar finns i minst 5 till 20 olika kvalitetsversioner. I ELFA kan vi se priser från under en krona till närmare 3 kr styck.
I EU och Europa, där det finns länder med upp till tre års garanti (ex Norge) är de av hög kvalitet i ICOM:s radio. Jag har aldrig bytt en sådan.

Min kompis TV-reparatören såg att ICOM innehöll denna typ av kondingar. Han berättade att han fick byta litervis med sådana kondingar i TV och Video på sin tid, då TV lagades. Jag kunde berätta att jag aldrig bytt sådana kondingar.

I länder där garanti är mer ett skämt, som USA, Asien etc. kan tilleverkaren ha använt billigaste typen.
Jag har lagat USA versioner och man får då fixa en smal värmeståle, eller värma dem med lödkolv, för att sedan kyla med kylspray, medan man mäter på radion.
De kan bli tio kondingar på ett kort som då måste bytas.
Misstänker du ändå en kodning så kan du prova kylspray på en åt gången och se vad som händer, värm sedan med lödkolven 5 - 10 s på kodningen.

De
SM4FPD
 
Det är inte de elektrolyter som jag tänker på, utan dessa sitter vid regulatorerna (nära fläkten), C291, C294, C271 och C274 är 4 kända kondensatorer som spökar. De handskas med 5 och 8volten. De är 10uF 16V, Panasonic kondensatorer.

C235, C236 och C231 som du nämner är 470uF 16V som sitter vid AF delen. Jag skulle inte tippa på att dem orsakar detta fel, såvida de inte har läkt och sprätt ut sig, men skulle byta dem också om man byter ovanstående. Men det är osannolikt att det är dem som skapar detta problem.

Just dessa Panasonic HC kondensatorer är dålig kvalité och orsakar många problem i radios.


Som jag nämnde innan och som SLM4FPD tog upp, gummiklossarna under bordet. Gör rent där under. Beroende på hur det ser ut få du eventuellt dra om ledningar/löda de existerande på kretskortet om de har skadats (som ofta händer). Det är vanligt på dessa modeller att dessa 4 kondensatorer läker och syran går under gummikuddarna och skapar stor oreda.
 
Ok, tack för info, skall ta en dust med 706:an igen vid tillfälle, har varit en del annat ett tag. /Sören
 
Hej alla!

Long time... Det lustiga har hänt att felet försvunnit utan åtgärd, strömbrytaren har funkat varje gång i ca ett halvår! Man skulle kuna tro att det är engelsk produkt! Jag har ett förflutet på Tvt Radio med STC-länk (Standard Telefon Company) och Marconisändare på 60-70-talet. Speciellt STC kunde "självläka"! :)
 
Den 27 januari 2017 slocknade instrumentlampan i min Yaesu FT-840, efter ett par veckor så lyste den helt plötsligt igen!? I övrigt inga fel! Att lampor slocknar efter en viss brinntid kan ju vara normalt, men autolagning kan verka spoky!!

- Hoppas solen lyser imorgon, om inte så är det ett stort fel!!

/Sven.
 
Back
Top