IC-706MK2 Låg uteffekt.

SM7WDG

Well-Known Member
Har en IC-706 på bordet som är lite skum.
Jag har den dock på fel bord dvs det bordet utan massa instrument. :-(
Men tänkte hutta ut frågan här i alla fall o sen om nån (Roy :) ) har några goda infallsvinklar.

Här är fakta som jag hittat o kollat hittils.
Radion är en 706 MK2

2m funkar UA.
Uteffekt på HF är typ max 40w.
Radion drar friska 20-22 A.
Ingen output på inbyggda Powermeter , men ger utslag på modulationsmeter.
Fläkten snurrar knappt i radion (max 5 volt på den).
Radion indikerar hög SWR på VISSA band.
Har kollat och åtgärdat säkringarna på spänningskabeln
Jag får idén om att felet ligger på filterbordet.
Skall det koppla om relä mellan ALLA banden ?
Är det samma filterboard på IC-706 och IC-706MK2 ?
Vet att jag tidigare har haft ett fel på en IC-706 som låg på filterbordet och vill minnas att det var något liknade symptom. Tror det var nån diod o trissa på den. Skall ta hem effektmeter och liknande idag för att få mer vetskap om vad som exakt händer. Men kom gärna med förslag :)

// Freddy
 
Hejsan
Tror PA trissa kass , verkar rusa som man sa på rör tiden .
Knepigt och svårt med älsta 706 med Pa trissa . Har haft en sådan det blir inte lätt , lycka till 73 Lennart
 
Ja givetvis så lyckades jag att glömma skriva MK2 på ett ställe o det såg du och det fastnade. Som jag lyckades skriva på ett par andra ställen är det INTE en 706 utan en 706MK2. Den har vad jag vill minnas inte MRF255 trissor som är betydligt känsligare. MEN jag kan ha fel. Vill minnas att det är nån 2SC trissa i dem.

Jag tror inte att det är en trissa då den betér sig helt rätt förutom på sista steget. Jag är som mer inne på att felet ligger på filterbordet. Filter som inte kopplas in eller ut som det skall.

Skall på den sen igen .

// Freddy
 
Kollade lite snabbt på den. Det är från 14 Mhz och uppåt den säger hög SWR.
Och runt de banden 15-21 är det dåligt med klickande från relän...

// Freddy
 
Nu är det massor av år sedan jag skruvade i en sådan med liknande fel. I filter-enheten sitter en bunke dioder. Om någon diod är kass så kommer den att visa hög SWR och samtidigt dra ner effekten. Jag tror på en diod eller två.

//Göran
 
Last edited:
Mycket talar för att det är något fel på LP-filtren efter PA-steget, eller på relädrivarna till dem. SWR-detektorn sitter efter filterbanken, så egentligen ska SWR-indikatorn inte visa något alls när det inte går någon effekt genom filtren.
Undersök om reläerna drar/släpper när olika frekvenser ställs in.
Alternativt kan något relä ha kärvat.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har inte hunnit kolla så mycket på det idag ,men han o kolla lite och jag tror att det handlar om att ett utav filterna inte koppla ut på ena sidan. Jag satt bara o mätte över reläna och det verkar som om et utav dem inte släpper, Jag hann dock inte kolla om det berodde på om det kärva eller om det fick spänning hela tiden. Blir veckans projekt när den kommer ner på den riktiga arbetsbänken.

Återkommer med mer info !!

// Freddy
 
Nu skall vi tänka lite, och inte tro på varken myter, föreställningar eller Intenet.

Alla radioamatörer har de två viktigaste verktygen för att komma vidare i detta problem.
Nämligen: En hjärna som förmår tänka kritiskt och analyserande, samt radions blockschema.

1. Hur mäter du uteffekten? Och använder du en konstlast med god anpassning?

2. Om vi nu ser på blockschemat så finner vi att radions uteffektsmätare och SWR-mätare sittter sist, och efter LP-filterbanken, närmast antennjacken. Oavsett vad som sker i LP filtren så kan inte denna SWR mätare detektera detta.

3. Radion lyssnar genom lågpassfiltren, det gör att en kontroll av känligheten på alla band ger mycket god information. Dock om det skiljer mellan 100 W och 40 W så är det omkring 3 dB vilket knappast kan höras på känligheten. Har man möjlighet att kontrollera känslighet på alla band ger det dock mycket information. Ett fel på ett LP-filter brukar åstadkomma mycket större fel. Vanligen helt avbrott. Sällsynt med 3 dB fel.....

4. Om vi tittar på blockschemat så finner vi att det är glesare mellan LP-filtren ju högre frekvens vi använder. Jämför blockschemat med reläljuden.

5. ALC är en bra idikator för vad som händer i en radio. Ju mer ALC utslag ju mer har reglersystemet skruvat ner försärkningen i sändaren.
Har du ett ALC utslag men bara 40 W och hög SWR ja då har faktiskt ALC skruvat ner radion av något skäl. ALC mäter uteffekt, SWR och strömförbrukning. Strömmen var normal, men SWR hög, och därför kanske den drar ner effekten.
Skulle något i sädbnarens steg var traisgt så sjunker ju förstärkningen, då skulle ALC göra vad den kan för att skruva upp förstärkningen, med avsikt att uppnå full effekt. Dvs inget ALC utslag = ett seg i TX trasigt. Osannolikt då en trasig transistor inte sjunker 3 dB utan blir mer stendöd.
I vissa fall kan den verkliga uteffekten vara 130 W. Men då måste man mäta med en separat mätare.

6. Allt tyder på att uteffekt och SWR-mätaren visar fel. Detta styrks av den ojämnhet du har per band.

7. När vi kommit så här långt brukar jag fråga ägaren vilken antenn han använt.
Sveren är i tur och ordning:

a. Det blev så här efter att jag lånade ut radion, han som lånade radion klagade på att han brände sig på nyckeln. Han körde långvajer direkt i antennjacken.

b. Jag använder en FD4, Windom eller GP.

Dvs svaren antyder att man sänt med mycket RF i chassit.

Detta kan förstöra, eller skada detektordioderna i SWR-mätaren, har så gjort i 30 år, på lösa SWR-mätare, SWR-mätare i antennavstämmare och SWR-mätare i riggar.

Lämpligt första prov vore att byta detektordioderna i riggen.

Man kan även mäta likspänning efter dessa detektorer, med konstlast borde det inte bli någon spänning på refl, DC ut.
Trimmar du på SWR-mätaren har du skapat ett nytt fel.


de
Roy
 
Har inte hunnit kolla så mycket mer.

Men självklart kör jag den mot en konstlast. har även konstaterat att något skumt händer runt 12 Mhz.

Relän verkar klicka som de skall o jag har även mätt på ingångarna från mainboard o där skiftar de.

Skall kolla mätbryggan o se vad den säger. O nej givetvis går man inte in o kalibrerar något som är trasigt. En justering ändrar sig oftast inte så mycket själv ...

Återkommer .. har fått hem signalgenerator o skall lyssna över banden ..
 
Och SM4CJY, en halvtrasig slutstegstransistor kan nog knappast få SWR-mätaren att visa fel.........
Det har aldrig varit några problem med sluttransistorerna i någon version av IC-706.
Med tanke på vad de utsätts för hemma hos många så får na nog säga att de är närmast odödliga.

de
Roy
 
Har Kollat RX och det verkar inte vara något nämnvärt fel på den. Varken hörbart eller mätbart. Jag skall kolla lite på schemat och titta närmare på SWR bryggan..

// F
 
Det är ett inte helt ovanligt fel att dioderna i SWR-bryggan går sönder på IC-706MkIIg. Anledningen kan vara ett ganska känt instabilitetsproblem på 15 och 17 metersbanden. Jag tycker inte man kan skylla detta problem enbart på användarna och att de kört med för mycket hf i chassit eller något annat. När sändaren börjar självsvänga händer en massa konstiga saker. Detta är ett Icom-problem.

Har dioderna redan gått sönder ska man byta dem, dessutom bör man jorda en punkt i radion enligt följande beskrivning:
http://www.ad5x.com/images/Presentations/IC706InstabilityRevA.pdf

Sture
 
Att SWR mätarens dioder är ett användarproblem, detta har hänt i alla min 35 år i branschen.
På SWR mätare, på SWR mätare inbyggda i antennavstämmare, på SWR mätare inbyggda i alla fabrikat av riggar.
Det har till och med hänt mig själv på en MFJ tuner för 25 år sedan och då existerade inte ens IC-706MKIIG, faktum var att jag då sände med en rörsändare..
Dessutom har det hänt på alla riggar oavsett fabrikat och modell av IC-706.
Vi har tidigare haft uppe en tråd i ämnet här utan att få något svar över varför det händer.

En aldrig så självsvängande sändare kan aldrig åstadkomma saken.

Dessutom har de som haft sönder sin SWR brygga alltid kört med antenn so ge RF i Chassit, GP, FD-4 Windom LW, och ofta bränner man sig på radion.

De
FPD
 
SM4FPD skrev: "Vi har tidigare haft uppe en tråd i ämnet här utan att få något svar över varför det händer.
En aldrig så självsvängande sändare kan aldrig åstadkomma saken."

För mig började problemen då jag körde en IC-706 MkIIg vid fjällstugan, kopplad till i tur och ordning en KW107 z-match, en högohmig stege och en 2x20m dipol och försökte stämma av på 15 metersbandet. Det hade fungerat många gånger tidigare och under många år. Plötsligt fladdrade SWR-metern på KW107:an hit och dit, och jag trodde till en början att jag ställt in antenn-tunern fel. Jag försökte snabbt vrida rattarna på antennavstämningsenheten, men lyckades aldrig få till en bra och stabil anpassning. Jag tänkte att det kunde vara glapp i någon koax eller kontakt, eller problem med antennen, men det var det inte. När jag bytte till min gamla IC-720A, med samma antenntuner, transmissionsledning och antenn, funkade allt perfekt, och som vanligt. Kanske knäcker man också SWR-dioderna i IC-706:an när man pga självsvängningarna försöker hitta anpassning med hjälp av tunern. Sannolikt vrider man till ganska avsevärda missanpassningar innan man inser att det inte går att hitta lågt SWR Gissningsvis skulle även en autotuner kunna få fnatt om IC-706:an självsvänger. När väl dioderna i transceivern har gått sönder, blir det en massa konstigheter med för mycket eller för lite effekt(eller SWR) på olika band. Ännu mer konstigheter.

Jag har haft en andra IC-706. När den efter några år fick liknande instabilitetsproblem kände jag direkt igen det hela, och kunde omedelbart göra den lilla och av Icom rekommenderade jordningen av en punkt i radion. SWR-dioderna hann inte gå sönder denna gång.

Självsvängningsproblemet i IC-706.an verkar komma "med åren". Verkar ofta inträffa på 15 och 17 metersbanden. Verkar finnas ett samband med att SWR-dioderna går sönder. För min del kombinerades detta med ett "hysteriskt" sökande efter anpassning mha en manuell antennavstämningsenhet. Jag tycker inte det är rätt att påstå att man "kör sönder" sin radio när detta inträffar. Men ... nu generaliserar jag efter bara två stycken IC-706:eek:r!

Sture
 
Kan man eller ska man kräva att en tranciever, oavsett fabrikat, och i alla lägen, oavsett frekvens eller anslutning till "någon form av antenn", utan vetskap om den galvaniska anslutningen, att det alltid ska fungera till 100%!!??

/Sven.
 
Lånar tråden lite, har ett liknande problem på min 706mk2 - låg uteffekt på hf+50Mhz men full effekt på 2m

Strömförbrukning 10-12A,
Effekt ut på FM/SSB, 80m-10m 30-45W, 160m 15W.

Började med att kolla LP-filterkortet då de flesta tips sa att detta brukar gå sönder, alla reläer får styrspänningar och drar och släpper, släpper igenom signal som dom ska.
ALC och SWR visar inget utslag så det får mig att tro att allt är ok gällande det kortet.

Bias spänningar på pre amp och slutsteg ligger på 0,7V, provade att löda loss basen på de två effekt transistorerna, en i taget vilket resulterade i ca 5W uteffekt respektive.

Det jag nu inriktar mig på är själva PA kortet, Justerar R6 enl service anv till +1,2A för att sedan justera R131 så är det svårt att justera +0,5A den gör liksom ett hopp upp till +0.8-0,9A vilket får mig att tro att felet ligger runt drivsteget och komponenterna Q17, Q20, Q21, D25 och D26.

Något jag förbisett?

Det jag behöver nu är en bättre scanning av service manulen så jag kan läsa ut var på kortet dessa små komponenter sitter, kan inte med säkerhet se det på den versionen jag hittar på nätet.

Någon som sitter på service manualen som kan skanna in fram och baksida på PA kortet och maila eller lägga upp.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/26543754/mk2.jpg
 
1. Riggen har tre effektregulatorer, HF, 50 MHz och 145 MHz, med full gas på 145 MHz kan man ha glömt att det går att ställa effekten separat på HF och 50 MHz
2. Vore felet LP filterbanken så är det föga troligt att alla relän och resp drivsteg till reläna är felaktiga. Mät effekten på alla HF band och 50 MHz och notera resultaten och skillnaderna.
3. Kolla om SWR mätaren visar rätt mot en konstlast, dvs 1:1, om inte är felet SWR-bron. Vilken ger order om inställning av effekt med hänsyn till SWR och Uteffekt.
4. Drivsteget går även på 145 MHz varför felet måste ligga mellan antenn och drivsteget, dvs HF+50 MHz PA och dess SWR-bro.
5. Kolla ALC utslaget, om detta finns trots att du har för låg effekt, betyder detta att ALC systemet helt enkelt reglerar ner effekten till den du får.
6. Får du inget ALC utslag betyder det ju att vi har för låg förstärkning i HF+50 MHz sändaren, dvs PA till antenn.
7. För säkerhetskull kolla effekten vid respektive trafiksätt.

de
Sm4FPD
 
Effekten står på H på alla tre lägen, hf, 50 & vhf.
Uteffekten ligger på 30W på 6m och ner - toppar 40W på 17m & 20m och dalar sedan mot 30W på övriga band där 160m ligger på 15W, detta mätt mot konstlast och swr 1:1.0, med extern swr-watt mätare, oavsett mode, dom som jag provat är FM, AM, RTTY och SSB.

Värt att notera är att när jag går över 30Mhz då jag ligger längst ner på 50Mhz LP filtret så ger den ca 60Watt ut.

ALC ger inget utslag överhuvudtaget - vilket får mig att dra samma slutsats som du att felet ligger i för låg förstärkning i HF+50 MHz sändaren, dvs PA till antenn.

Uppskattar verkligen hjälpen.

Hoppas någon sitter på service manualen och kan skanna in PA kretskortets fram och baksida där man ser komponent placering.
 
Back
Top