0,12 Ohm är en shunt för att mäta strömmen till slutsteget.
Genom att löda loss den i en aänden kopplas slutsteget bort.
När man trimmar BIAS lägger man till viloströmmen för drivstegen och sen viloströmmen till slutsteget, över strömmen till restan av sändaren.
Exvis med BIAS trimmen neddragen drar den säg 2,7 A, vilosrömmen skall trimmas till 600 mA för slsuteget så manvrider upp trimmern tills 2,7 + 0,6 A = 3,3 A.
Men om fläkten startar under detta arbete kommer man att få fel mätvärden, den dra ju lite ström oxo.
I andra modeller finns en bygel att löda upp för mätaning av ström till driv resp. slustge, så jag hade fel där.
735:an är så gammal så den slänger du......
Skojar bara.
Klart den skall fixas.
Med största sannolikhet är det en av de fyra VCO:erna i frekvensyntesen som felar.
Den är uppdelad på: 0 - 7,99 MHz 8,0 - 14,99 MHz 15 - 21,99 Mhz och 22 - 29,99 MHz.
Är ditt fel inom 0 - 7,99 MHz så är det förstås den VCO:n. Dvs under 7,9999 MHz och inte under 7 MHz.
Man byter då trimmrarna i VCO lådan. Alla fyra för att slippa detta en gång till de närmaste 25 åren.
Kräver servicehandboken.
Man jag har ett WORD-dokument som beskriver jobbet, har du en mailadress kan jag sända det.
Men jobbet kräver att man tar ur PLL koretet, löder loss hela VOC lådan, och byter fyra trimkondingar, som kan vara kluriga att få tag på, till exvis kermansika sådana.
Efter modering skall det hela trimmas, en bra Voltmeter räcker.
Ibland yttrr sig detta fel som att radion låster aurora på ett eller fler av CO banden.
Den brusar och ger oren signal, som kommer och går för att ibland sluta helt.
SM4FPD