IC-706Mk2G vs FT-857

sam_706

Member
Precis som topic säger, 706 vs 857. Vilken är bäst? Ska man satsa på den lite dyrare 706 eller 857? Båda två har ju ungefär samma spec.
Ni som har haft båda vad tycker ni?
 
Största skillnaden är priset. Resten är en smaksak.

Personligen gillar jag 706:an bättre när det gäller utseende och hantering. Displayen på 706:an är ju mycket större och bättre än på 857:an.
 
Delar -VTT's åsikt, jag upplever 706 betydligt mera användarvänlig och strukturerad.

Lycka till!

SM7IWG CG
 
Finns tidigare forum om denna jämförelse.
Äger själv en IC-706 MKIIG och är jätte nöjd med den.
Har en vän som äger en 857:a, och har skruvat på den en del.
Nu är jag allmänt Icom van och har lätt för den som operatör, annars gäller regeln om det skall fungera: sätt dig ner i lugn och ro, läs manualen och lek med funktionerna på radion tills du kan dem.

Resten är lite av en smak sak vilken rigg man gillar eller är bäst, finns nog lika många för och emot för respektive modell.
 
:p Hej, kul att du tänker på en IC706MKIIG, jag införskaffade en sådan för någon vecka sedan, helt nystartad sedan70-talet då jag körde Drake 4c.
Jag gjorde som du och fick ungefär samma svar, jag valde den dyrare faktiskt mest på rekommendationer, sedan vet jag sedan gammalt att det är svårt att få en bättre service/backup från generalagenten än den du får hos agenten för Icom. Jag fick även en kort kurs i handhavandet vilket var mycket bra när man sedan kom hem och började läsa hela instruktionsboken. Lek, prova, gör fel och gör om, då lär man sig genom nötningsmetoden och den blir rolig att handha.
Jag kör såväl 2m 70cm och KV från bilen, när jag trimmat in antennsprötet för 20 satte jag mig att lyssna runt och hör en svensk röst, tänkte att det var en lokal station så när han slutade sitt qso gjorde jag ett kort allmänt anrop, döm om min förvåning när han satt i Lousanne :eek: Jag var i Uppsala.
Jag vet, valet är ditt i sista hand. Tänk på att du vill ha möjligheter till service lång tid framöver. Just nu kan du få en autotuner (AH4) med i priset, inte illa, jag nappade och är mycket nöjd.
DE SM5MEK Janne :p
 
Last edited:
Jag har tidigare haft en 706 mkIIG och har nu en 857. Får in mer splatter på läger frekvenser i 857-an trots Collinsfilter. Noiseblankern och DSP-enheten fungerar bra i 857-an, men i 706-an är den ett skämt! 706-an har dock bättre mottaging om man slipper störningar. Med 857-an går det inte att lyssna på 79 MHz.
857-an är en senare generation av amatörradio än 706-an och har mjukvarustyrda funktioner som helt saknas i 706-an. Tyvärr så är det svårt för många att förlika sig med menystyrningen som upplevs som onödigt komplicerad, men ska man ha en knapp för varje funktion så går det inte att göra en så kompakt station. Se upp med HF i mikrofonsnöret om ni har en 857-a!
ze FUR
 
Back
Top