IC-706MKIIG ALC INSTÄLLNING

Ulf Ståhle

New Member
Hej forum.
Kan någon förklara hur man justerar alc:n i ovantående maskin?
Jag begriper inte var man skall ansluta oscilloskopet. Man ju inte ansluta det till både CP921 och ANT1 samtidigt.
Jag har alltid varit behäftad med dålig läsförståelse. En effektmätare är ju ansluten till ANT1.
Jag förutsätter att ni har tillgång till servicemanualen sidan 4-4 längst ned.
73
Ulf
Connect an osillo
scope to check point
CP921 and [ANT1]
connector.
At the point where the
CW carrier completely
comes up in a 10
msec. delay after
CP921 voltage comes
up.
MAINR921
 
Du skall ha ett osc med två strålar.
Bilden visar ju både Sinuskurvan från sändarens uteffekt, och DC nivån på CP921.
Dvs ingång 1 på scopet till CP921 DC kopplat för att visa ungefär 1-2 rutor för 5V eller så.
Ingång 2, AC kopplad, på scopet till antennjacken, som givetvis oxo är ansluten till konstlast. Givetvis 10x på proben här.
Så ingång två visar hur RF byggs upp, och det är ju teckenavrundningen vi ser.

Varför du behöver göra denna justering vet jag inte, kanske någon har roat sig med trimrarna, annars flyttar de sig inte sedan trimningen i fabriken.

För att veta lite mer vad du gör kan du helt enkelt lyssna på kycklingen i en annan mottagare. Och höra om det blir hårdare eller mjukare nyckling när du trimmar R921, eller med märkt trimmer drar den fram och tillbaka.

Men först av allt, märkt trimmern R921, så att den går att återställa om du inte fixar trimningen enl handboken.

Obseervera att det är inte ALC:en man justerar, ALC är ett system som reglerar uteffekten, och som i sig inte kan justeras, dess utslag visar hur ALC reglarar helt enkelt.
Således pratar du högt i micken tenderar sändare att ge mer drivning, ALC "märker" detta och drar ner förstärkningen i sändaren, samtidigt skapas en spänning som driver ALC mätaren.

DVS ett större ALC utslag är lika med sändaren med mer nedragen förstärkning.
I talpauser går ALC utslaget ner, och försärkningen ökar för att ett svagt ord sägs i micken.

Samma sak om CW ökas eller minskas, dvs bärvågen, som sen nycklas till att bli Morse, dess nivå kommer då ALC att justera till inställd effekt.
ALC ser till så att man får samma effekt på alla frekvenser, det är ju ganska olika förstärkning mellan 1,8 och 30 MHz så ALC justerar detta så vi får amma effekt på alla band.
ALC får sitt aktulla uteffektvärde av RF SWR bryggan, i form av en likspänning.

Trots nära tusen IC-706MKIIG sålda så har jag aldrig behövt justera detta.


SM4FPD
 
Back
Top