IC-706MKIIG inställningar

Detr jag gör när den trissan gått sönder är att byta till en tåligare och skruva den i sidan på skärmburken, det sitter även ett par elyter nära den som man bör byta. I den senaste radion har mer hänt som resulterat en smärre brand i DC-AC-omvandlaren med förstört kretskort och många trasiga komponenter som följd. Den fick byggas om till LED-belysning.
 
Skanna delband, eller litet frekvensområde.
Tips för att utnyttja IC-706 mer. Skanning-funktionerna är faktiskt riktigt användbara även på kortvåg med analoga trafiksätt.
De funktionerna förtjänar att man provar dem och lär sig hantera. dem

Vill man ha passning på exvis 7030 kHz CW med brett eller smalt filter, och förväntar sig att höra Morse-trafik som ligger på eller omkring den frekvensen, Då kan man med IC-706MKIIG skanna i 10 Hz 100 Hz steg, eller vald steglängd, i området 7027 - 7033 kHz.
Använde minnen 1A och 1b, eller 2A och 2b elelr 3A och 3b.
Vrid fram minne 1A och gå till VFO läge, ställ in frekvensen 7027 kHz CW och tryck på MW i 2 sek, i meny S1. frekvensen lagras då i minne 1A.
Vrid fram minne 1b, och med VFO:n vrid fram frekvensen 7033 kHz CW och lagra den i minnet med MW, i meny S1.
Se till att med VFO finnas i bandet du tänker skanna, och välj meny S2, tryck på SCN, riggen håller då koll på området du lagrat in.
Brusspärren, drar du brusspärren så stannar apparaten vid insignal, håller en tid, och fortsätter sen, skannar du med öppen brusspärr så stannar den inte utan du hör hur mottagaren sveper över stationer. Skanningen stannar vid PTT eller BK.
(Använd RF-gain se nedan)


Jag brukar skanna 5 MHz bandet, och har lagt in minne 2A och 2b, med 5350 rep. 5390 kHz, jag skannar med öppen brusspärr och USB. En avsikt är att höra de Norska stationerna som ofta förekommer över vår bandgräns. (ex Ishavsringen på 5375 kHz) Skanningen stannar vid PTT eller BK.
(Använd RF-gain se nedan).


Bandgränsminne 3A och 3b kan användas för 145,200 - 145,5625 MHz FM, man väljer 12,5 kHz steglängd i FM och skannar då simplexfrekvenserna på 145 MHz amatörband.
Vid FM skannar man med stängd brusspärr.


Vid skanning med CW eller SSB kan man skanna med öppen brusspärr som jag nämnt. Då är det lämpligt att använda RF-gainet.
Samma krav som brusspärren, men bakåt, S-metern lyfter och bruset minskar nu hör man signaler med styrkan proportionell mot signalstyrkan och slipper hör brus.
Brusspärren visar på S-metern vilken signalstyrka brusspärren öppnar,
Brusspärren mäter signlstyrkan, med hjälp av mottagarens AGC system.

Allt detta är förstås beskrivet i användarhandboken, men var är den tro????
Hittar du den, läs den från pärm till pärm, det kan finnas bra funktioner att labba med som ökar möjligheterna med riggen.
Exvis hur du skannar markerade minnen.....

SM4FPD
 
Jag får ofta frågor om IC-706alla, behöver nytt backupbatteri.
Det förekommer konstigt nog varningar för detta, ofta från de som inte äger en 706:a

80 talets konstruktioner behövde ju batteribackup för att hålla minnet.
Och svaret är att IC-706 alla modeller, INTE har någon batteribackupp.
Det är bara att köra så mycket man vill, gör inget om radion blir liggande i en garderob i 5 år, minnet är kvar.

IC-735 var den Hf rig som hade backupbtteri men som bara höll minnet av de 12 frekvenser man själv lägger i minne. dvs inget farligt händer om backupbatteriet går sönder.

Att backuppbattriet räcker länge har de flesta erfarenheter av, dvs i 80 talets riggar, som IC-751,
Myter florerar om att läckströmmen i spärrdioden räcker för att hålla laddning av det lilla backupbatteriet.
Må så vara, men att börja labba med att shunta dioden med exvis 1 Mohm, för att få mer laddning, kan resultera i att batteriet börjar läcka.
Så ej att rekommendera.
Har man lagat sönder med hjälp av tveksamma myter och förslag, och minnet är borta ur RAM. kortet. Ja då är man utan.
Men det finns några sajter där man marknadsför nya RAM kort av EE typ, för en femhundring , vilket kan var väl värda pengar.

Här är en sajt med EE kort till äldre ICOM : https://www.qsl.net/ah6rh/am-radio/ik2rnd-icom-ramboard.html
Googlar man efter ICOM RAM Unit prelacement, så kan även kortets beteckning EX-314 användas

Att hålla fart på minnet i egna kroppens översta del, hjärnan, kan man göra genom träning, exvi genom att träna flera språk ett är Morse.....
Att studera och lära sig sin rig, genom handboksläsning är ett annat exempel.

SM4FPD
 
Last edited:
Så är det med 706:an men andra riggar som tex. IC-751 blir det inte bra om man plockar ur batteriet utan att spänningssätta med 3V under bytet.
Missar man det så den är spänningslös under bytet måste den programeras om och vad jag förstått är det endast Icom som kan göra det om de ens tar emot en så gammal rigg för omprogramering.
 
Jag köpte ett kort från IK2RND som Roy länkade till för min fd. Icom 751. Icoms orginalkort ligger kvar någonstans. Sist jag kollade, nog 2021 höll batteriet fortfarande sin spänning vilket är ganska bra med tanke på att riggen köptes tidigt 80-tal...
 
Inget hindrar ju från att ta två AA celler, seriekoppla och med två trådar ansluta till RAM kortet. Lägga cellerna i tät plastförpackning, och sen ta bort ordinarie Li cell. Får man sen tag i en ny cell att sätta dit så gäller ju att ha en aning om dess bäst före datum.
Den kan ju vara från den tid då de kom till världen, dvs tidigt 80 tal.
Att köra på AA cellerna bör funka i 10 år utan vidare.

Jag tror inte att någon ICOM agent fortfarande har möjligheterna kvar att programmera ett RAM kort.
På SRS hade jag en RAM Writer, i vilken man satt kortet, satt sen dit ett master-Prom, och vips var det färdigt.
En gång fick jag in ett RAM kort som ägaren hade mekat med, det fick RAM-Writern att förbrännas total, därmed var det slut på möjligheterna.
Ingen av de Europeiska ICOM agenterna hade någon RAM-writer kvar.

Någon kan ha lyckats bygga en maskin, men länge sen man hörde om sådant.

Kul att IK2RND fortfarande kan hjälpa till.

Det kunde hända att en del lödningar på RAM kortet blev dåliga.
De lödningar som häll kontaktlisterna, i vilka man tryckte in kortet i radio .
Så jobbar man med ett sånt RAM så bör lödningarna göras om, det går att göra med spänning på. Då det ju gäller ut och in-stiften.
Besikta med lupp så syns det, att dessa lödningar utsatts för belastning, och krackelerat.

De

SM4FPD
 
För att fortsätta lite med inställningar och handhavande på 706:an.
Jag brukar säga att rätt använd har IC-706MKIIG 100 VFO:er.
Minnena.
Man kan vrida på VFO även om man använder minnet och då kommer minnet att återgå till inlagd frekvens efter att minnet bytts.
exvis lägg in några favoritfrekvenser i minnena.
Ex minne: 1. 648 kHz AM, Radio caroline, minne 2. 909 kHz BBC, etc kanske 5 minnen för mellanvåsstationer.
Minne 6 1815 kHz CW, minne 7 1917 kHz AM, minne 8 1945 kHz LSB.......
Minne 10 CW delen på 3,5 MHz delen. minne 11 3579,95 kHz CW SM6AAL lilla fyr 125 mW, Sen några minnen på SSB delen, 3650, 3750, 3762 kHz LSB.
Minne 20, 3975 AM Shortvave Radio. Minne 22, 5195 kHz CW, den tyska fyren. minne 23 5363 kHz USB för telefoni på 5 MHz bandet.
Några minnen AM på 6 MHz BC band.
7002 kHz CW , 7030 kHz CW 7070+ kHz LSB etc i kommande minnen.
Så kan man fortsätta över hela kortvågen. Gör en lista, ditt eget minne kan behöva papper och penna i början.......
Sen är det bar att ratta in lämplig frekvens på önskat band med minnesväljaren, och därifrån ratta runt på mellanvågen CW delen eller vad som önskas.
Vrid fram nästa minne och kolla 7030 kHz samt +- med VFO ratten,
Minnesväljaren blir en avancerad bandväljare, eller som jag kallade det, 100 VFO:er.

Idag gäller ju att så snabbt som möjligt kunna kolla över ett antal favoritfrekvenser. Man har ju inte tid att ratta fem vred bara för att få in en ny frekvens, som det var förr, då ett bandbyte kunde ta minuter......
Listan med minnesfrekvenser blir förstås olika beroende på vilket intresse man har.
Minnet lagrar trafiksätt, filterval och frekvens.

Sen kan man ju spar 20 minnen till VHF och UHF amatörband och några FM-frekvenser.
Klart att i ett minne kan man ha P1 på 90,5 MHz WFM om man vill.....Eller vaför inte 69,1875 MHz FM, men där går inte att ända.
Det är så extremt mycket man kan göra med sin 706:a om man bara vill, (läs: vill läsa handboken)

Gör man en sådan här lista så kan man göra som förr när man programmerade i BASIC, lämna en lucka här och där för att sen kunna gå in med ett ytterligare minne på ett visst band.

Snart är de hundra minnena slut........
Och så var det nån som gnällde om att minnen behöver man ju inte, bra lull lull, men de är nyttiga om de fungerar smart som på IC-706MKIIG
såvida man lägger lite krut på att lära sig dem.....

Visas frekvenser är bra konditionsvarnare, exvis en VX station på 11,353 kHz USB. pratar jämt om vågutbredningen vill.

Så att vrida runt minnesvredet ger blixtsnabb överblick av vad som händer över hela det område man valt att ha i minnena. (radions minnen)

SM4FPD
 
PBT i sändning. (Passbandsavstämning)
IC-706 kan flytta passbandet vid sändning, utan att flytta frekvensen.
Det innebär att man kan justera hur sändningen låter, ljusare eller mörkare.
Givetvis vid telefoni och LSB eller USB
Tryck länge på display, knappen vid kl 8 om VFO-ratten.
Vi kommer då in i Q-menyn. Där vi kan bestämma bl.a uteffekt, mik-förstärkning och voxparametrar.
I Q6 står det "Carrier frq", och det går att ställa -200 till 200 Hz. Normalt står den på noll.
Drar du till -200 Hz skärs basen av och du får mer diskant, och med 200 Hz lite mer bas.
Observera att speechprocessorn, som är en LF klipper, jobbar med beskuren bas för att inte skapa för mycekt inombands dist, dvs övertoner från de låga frekvenserna i talet, det påverkas inte av passbandets inställning.
Med den här funktionen kan man ändra hur man låter, en funktion jag aldrig hört någon som testat på sin IC-706MKIIG.
Funktionen blir bakvänd vid USB, kan ses som en nackdel, ICOM borde ha sett till att inställningen reverseras vid sidbandsbyte.

Sidetone och knapptryckspipen kan justeras med en trimmer i ett hål på höger sida, vid trimmern för klippningsgrad hos talprocessorn.

SM4FPD
 
Jag tänker på detta med avglömda inställningar.
När riggar som IC-706all kom, var många rädda för att "programmera" jag försökte många ggr förklara att någon programmering inte behövs. Det enda man kan behöva göra är att ställa in saker, som volym, frekvens trafiksätt etc. Svaret då var att ja men folk säger ju att det är så svårt att programera de nya riggarna"... ( man hade sin åsikt permanentad, utan att ens ha provat) "Nej tacka vet jag äldre grejer med en ratt för varje funktion sas det".
Av nån anledning är det inte att programmer om man vrider in en frekvens, ställer in ett trafiksätt, eller justerar micgain, kanske kommer begreppet från att vissa inställningar kräver att man läser handboken och byter skärm, bild på displayen, menyer som det kallas.
Så att vrida på en volymratt är inte programmering, men att ställa in micgain utan fysisk ratt, är programmering.
Men tiden går, och idag är det svårare att ställa in med fysiska trimrar, exvis på IC-735:an och comp gain, eller som jag började med comp gain med trimpot på IC-706.

Hör mycket om samma fördomar idag gällande moderna bilar där man gör inställningar via överskådlig skärm istället för 100 olika knappar i bilarna. I verkligheten är det mycket som är betydligt enklare och användarvänligare att göra inställningar via en modern skärm eller med röststyrning.
 
Med detta sagt så är IC-706MKIIG trots nämnda brister en synnerligen bra radio för mobilkörning och portabelkörning, KV, VHF, UHF i samma låda. Stor följsam VFO-ratt. Kanske en av de allra bästa apparaterna som någonsin tillverkats?

IC-705, TX-500 eller kanske KX3?
 
Ang knappar och menyer.
För länge sen var det knappar och rattar på apparater och amatörradiostationer,
men det var minst lika många problem för många att lära sig deras funktion var de sitter och hur man skulle ställa in alla kranar.
För de som verkligen lade ner lite tid på sin 706:a, gick igenom handboken och testade menyhantering, blev det ofta en uppenbarelse, man kunde utbrista: det här var ju inte så märkvärdigt, alla sade att det är så svårt, men det må ha varit skitsnack för detta fixar man lätt.
Tänk oxo på livslängden, pottar omkopplare blir inte kul med tiden, kontaktspray ja men det hjälper bara lite.
Så det är tur vi slipper elektromekaniska reglage numera.

Sen finns det ju närmast omöjliga menysystem som bara inte går att få bukt med... men nu talade vi ju om ICOM.

Ja tänk om bilens alla inställningar skulle var mekaniska knappar och kranar, suck vilken massa service och reservdelar det skulle behövas.

Det finns en sort minnen i IC-706MKIIG som kallas Memory Pad, MP, man kan
välja 5 eller 10 sådana. Man kan hitta knappar med MRW och R för read.
Återkommer med padminnena, som kan översättas med anteckningsblock, = memopad.
Men vi behöver ingen penna som stiftet går av på i ett kör.

SM4FPD
 
Back
Top