IC-706MKIIG kontra FT-897

SM4XIO

Active Member
Fundera på att införskaffar en ny radio, där även KV ingår. IC-/06MKIIG eller FT-897?
Har svårt att bestämmer mig för den ena, eller den andre.
Har ni erfarenheter av de två maskiner, så hör av er. Både för och nackdelarna är av intresset.
Gärna kommentarer till deras KV-band i jämförelse med rena KV-riggar.

73 de Axel, SM4XIO
 
Hej
Har ICOM-706 MK II samt IC 703+ funkar, inga problem på min sida. Jag kan rekommendera dessa
Smidiga att ta med sig pra för portabel som fast station.
Har kört olika riggar i 33 år och 706 funkar bra för sin prisklass.
73 / Conny
sm5dco
 
har inte jämfört dom 2 olika men har jämfört ic-706 och ft-100 och gillade Yaesun bättre.
 
Jag har kört både Icom IC-706MK2G och FT-100D under längre tid.
I mitt tyckande vinner FT-100D.
Bättre känslighet på VHF/UHF bl.a.

Kolla på http://www.eham.net under review. Där har du tyckanden kring olika stationer.

Men som alltid är det väl en smaksak.
Körde FT-1000MP ett tag och kom inte alls överens med den.
Jag kan inte precisera några fel eller brister men vi blev aldrig kompisar.

Vad jag vet finns inte FT-100D att köpa ny längre utan den har ersatts med FT-897 som sägs vara bättre. Jag har inte testat den.

Förväxla inte FT-100D med FT-100. FT-100 (utan "D") hade många barnsjukdommar.

73,s de Peter
 
SM4XIO said:
Fundera på att införskaffar en ny radio, där även KV ingår. IC-/06MKIIG eller FT-897?
Har svårt att bestämmer mig för den ena, eller den andre.
Har ni erfarenheter av de två maskiner, så hör av er. Både för och nackdelarna är av intresset.
Gärna kommentarer till deras KV-band i jämförelse med rena KV-riggar.

73 de Axel, SM4XIO
Har erfarenhet av IC706,FT817,FT897 (Nuvarande), 817 & 897 har ju dom stora fördelarna att de har plats för interna batterier, ett klart plus enl mitt tycke, När det gäller prestanda så är jag klart för Yaesu, men detta är ju ett fall för subjektivitet. Ska du ha en allroundrig idag som passar både hemma i schaket & ute i skogen finns bara 897
Se oxå recension av FT857/897 i QTC 9/2003. Ytterligare en sak att beakta att 857/897 är 1 eller kanske 2 generationer nyare


//SM0TSC
 
Last edited:
Vad gäller IC-706mIIg och IC-703 så är<det så att 703'ans mottagare är bättre än 706'an. 703'an är en baddare på att gräva fram signalerna på 40m.
 
Elecraft K2

Tänkte kanske att det vore en idé att flika in att jag själv spanat på KV-riggar. Jag har själv i princip ingen erfarenhet med sådana apparater, men jag har läst mycket på Internet och hört mycket bra om en sändtagare som heter Elecraft K2.

En egenskap är dock att det är en byggsats -- och att den inte har lika många roliga funktioner som en köperigg. Om det är fördelar eller nackdelar är väl upp till var och en -- men enligt många är K2ans mottagare i toppklass, och det är väl näst viktigaste i en radio.

Jag vill förtydliga att jag aldrig kört med K2an, utan vill bara påpeka att det kanske är värt att titta på om man letar KV-riggar, så man inte stirrar sig blind på Icom och Yaesu.

Ifall någon har mer att tillägga angående K2an tror jag att det är bäst att starta en ny tråd -- så att vi inte driver allt för offtopic på den här tråden.
 
Utan att ha testat båda föreslår jag den nyare radio, dvs FT-897.
Den är ngt större att ha i innerfickan, men kan ha ackar mm..
En nackdel kan vara att man måste köpa FTbasic för 300pix
för att kunna programmera alla minnen via datorn..
Jag kör med FT-857 som är i princip samma radio men i annan
förpackning och är skitnöjd ...

Urban i Svanberga
 
Som -0TSC skrev så är ju 857:an en nyare generation än 706 MkIIG.
Har snart haft min i ett år och är helnöjd med den!!!
Ska nog bara komplettera med ett SSB-filter framöver.
Som mobilrigg blir den ändå bättre med miken MH-59 A8J då man kan
sköta nästan alla funktioner från den när man kör.
 
Tycker allt att ICOM 706MKIIG är bäst av de mobila stationerna, minst problem. Den är utprovad och testad under lång tid. Stationen är även väldigt lätt att sköta och har superfin mottagare på HF.
ICOM 703 är säkert bra, men det är dock en QRP station som behöver ett slutsteg för att hänga med.
Den ICOM 706MKIIG som jag har är jag väldigt nöjd med, har även provat YAESU FT100D men den var jag ej nöjd med.
 
Icom

Hej på er !
Jag tycker att ic-703 är en mycket trevlig rigg. Mycket bättre mottagare och audio än ft-857. Men då är det qrp förståss. Jag är lite svag för qrp, det är svårare men betydligt roligare. Har även en ic- 706mk2g som jag är mycket nöjd med. Det är bättre display på den jämfört med yaesun.
Roger
 
YAESU FT-817 + SLA-817 fungerar mycket bra, lyssna på Novisringen 3747 klockan 18.00 Master sänder med FT-817 + slutsteget SLA-817. Har både YAESU och ICOM stationer, skulle tro att ICOM 703 QRP har lika fin mottagning som jag har i min YAESU FT-1000MP MARK V, det är en mycket fin uppbyggd radio ICOM 703. Skillnaden är att jag har bättre filter i MARK V + att radions TX är 200W.

Janne
 
Jo men priset är väl lite skillnad på en MARK V och en 703'a.
Det är ju som att försöka jämföra en Uniden 2020 med en IC-7800. (Nu tog kanske i lite.)

En annan station som går kanon är ju SM5DFQ Bengt. Han kör med en Collins. Lyssna på den.
73 Peder
 
Janne! Har IC-703 Quadruplesuperheterodyn?
Låter konstigt att den kan ha lika bra mottagning som en MARK-V som skall vara en av de bästa.
 
Yaesu kommer ut med efterföljare:
FT-817ND, FT-857D, and FT-897D.

Snart kommer även Yaesu med ett nytt flaggskep! En efterföljare till hitten FT1000D!
FTDX-9000

Kanske inte nått för nybörjaren för det krävs ju lite kunskap att gräva ut svaga signaler även med en 1000MP eller Mark-V. Kanske ännu mer med denna för att få ut nått av alla stålar man lagt ned.

Rykten säger att den kommer att ha 500W uteffekt.

Mer info på bla:

http://www.archi.is.tohoku.ac.jp/~ooba/ja7ude/ftdx9000.htm

http://www.theuberger.de/cgi-bin/fanews.cgi?fanid=195


73 Magnus
 
Konstigt namn

En rigg blir aldrig bättre av att ha konstiga namn på kretslösningarna. Titta på freq.stabilitet och liknande.
Roger
 
Tänkte inte så mycket på priser på olika stationer, visst skall väl MARK V vara något bättre men tycker inte att en MARK V är värd det höga priset. När jag inte har igång MARK V brukar jag lyssna på en YAESU FT-840 och det är verkligen en toppen-station för det priset den har. Har alla filter i både MARK V och FT-840, även den ICOM 706MKIIG jag har är fin att sända med. Det beror ju på om man vill ha en ren HF-station eller en station med fler trafiksätt.
Alla stationer har sina fördelar och brister, man får prova sig fram.

73 de Janne
 
Hej igen
Det är samma rigg ft-817 och ft-817nd. Skillnaden består av att du får med orginalbatteriet på senaste modellen. Samma med 857, där ingår dsp. Det är bra för oss konsumenter att "leksakerna" blir billigare.
Jag körde med en 817 i ett halvår men tröttnade på den tråkiga displayen, menyerna var inte så kul heller. 817 tycker om att gå sönder åxå, (sluttrissorna). Ic- 703 är en betydligt mera kompetent rigg med dsp och mic.kompressor. 703 är även strömsnålare, vilket är viktigt när man är ute i busken med en liten batteripack. Har lämnat den egentliga diskutionen lite, för den är ju 706 vs 897, Men ett slutsteg till qrp riggen är ett bra alternativ.
73 de Roger sm5wpt
 
Tror inte att sändingen skiljer så mycket i dom olika transivrarna Janne! Det är oftast effekten som har märkbar skillnad, sen finns det ju riggar som tex FT-920 som man kan ändra sändningen lite digitalt men annars är det ganska samma ± micprocessor.
Det som är dom väsäntliga skillnaderna är mottagning på alla de nivåer av det som kan finnas.

Brus
IF
Notch
Filter
skarpa kanter
DSP
Hur man själv gillar/uppfattar ljudet
AGC
osv osv. Det är inte bara detta som skiljer heller. Operatören måste även veta vad dom olika finesserna är till för och hur dom används och till vilka applikationer för att man ska få ut något utav det.

Sen beror det ju på vad man vill köra.
Själv har jag börjat gilla PSK31 och RTTY och kört en helt del QSOn på de modena men med min FT-920 som bara har CW filter så är jag filterlös på PSK31 då DSP inte gör ett vidare jobb på den moden.
Då vill man kunna köra filter i SSB mode om man som jag kör AFSK istället för ren FSK.
Då kan man ju tänka en MARK-V men, dom smalaste filtren är ju CW filter. På Mark-Van kan man ju inte ha CW filter inkopplat i SSB mode vilket är lite knäppt. På så sätt är den gamla FT-1000MP bättre då du kan fritt välja filter oavsett mode.
Läste någonstans att en äldre Icom modell (kommer inte ihåg vilken) tydligen var en av de mest prisvärda för PSK31.
Slutsatsen är att man bör se sig om några gånger beroende på vilket intresse inom vår breda hobby man har.

73 Magnus
 
Back
Top