IC-706MKIIG problem

Hej igen och tusen tack för hjälpen, ett privilegium att kunna diskutera och få hjälp.
Jag har fler stationer så jag sitter inte i sjön och det är riktigt intressant att leta fel, alltid lär man sig något och är det inte någon panik kan man slappna av trots läget.
Har utbildning i El-Tele från början på -80 talet och jobbade en del då med både TV och kommersiell kommunikationsradio men det har hänt en del sedan dess så man känner inte igen allt i de lite nyare konstruktionerna och med allt ytmonterat blir det inte lättare.
Kollade lite på schemat och ser att Powerknappen går direkt till Main CPU på moderkortet.
Det brukar inte gå att stänga av stationen när den är varm och har stannat, undrar om det kan vara så illa att CPU:t är den felande länken.
Har du någon erfarenhet Roy av att CPU:t krånglar.
Det är lätt att hitta och kyla den kretsen så jag börjar där och håller tummarna att inget händer
Det känns ändå troligare att någon kringkomponent eller annan funktion kopplad till CPU:n strular.
Ser att powerknappen jordar ett ben på CPU:n så kanske en koll att jordanslutningen i radion till fronten skall kollas men den borde inte förändrar pga värme.
Med tanke på att felet kommer efter nästan exakt samma tid av sändning så är en komponent med termiskt fel min huvudmisstänkta
Fläkten är ren och lika så radion på insidan och den luktar inte rök och är i mint-condition så någon smuts eller damm finns inte.
//Anders
 
Läs den här tråden https://www.ham.se/threads/icom-ic-706mk2g.24078/
Där kan du se att vi kom fram till att CPU stb matningen kan bli avbrott på, den ligger på vid avstängd radio, finns inte den är börjar bli dålig så får man konstiga fel.
Ett foliebrott under PLL kortet.
Man länkar till bilder där någon fixar detta.
Dvs en ganska lång väg genom radio för stby spänning via kontakterna till fronten för att sedan kunna sättas på.
Hur det beter sig vid avstängning om detta sker är en bra fråga.
Det kan dock löna sig att kolla upp denna sak.

Nej CPU fel har jag i princip aldrig haft, inte sedan IC-211 kom i lutet av 70 talet i alla fall. Och då har vi över 300 modeller ICOM.
Dock såldes många CPU.er av alla de slag till folk som trodde sig behöva den.
Efter ett tag kom hela radion ändå in till SRS för rep.
Dvs extremt sällsynt att CPU fel förekommer, och observera, den innehåller INTE Mikrosoftprogram.

Ja det har hänt mycket med radio, uppbyggnad, konstruktioner kretslösningar och byggmetoder.
Vi har alla fått vara med om en makalös utvecklingstid.
Men vid felökning gäller ändå att vara logiskt klurig och eftertänksam.
Allt för många fina saker "lagas sönder".

de
SM4FPD
 
Det närmar sig, tog isär radion idag och kopplade in den mot konstlast och nätagg.
Började med att värma lite försiktigt med frugans hårfön och vipps så slutade den fungera när jag värmde över DSP-kortet, UT106.
Nu sitter PLL-kortet under och runt den så lite svårt att veta var felet sitter, det kan ju vara så också att fläkten tar med sig varmluften till anda sidan av radion.
Värmde även PA-kortet som sitter på blåssidan av fläkten men utan resultat.
När radion inte fungerade så kylde jag DSP-kortet med kylspray och det räckte med kylning i två sekunder så fungerar radion igen.
Samma här kylan kan sprida sig och även med fläktluften men jag är på rätt spår och det kan konstateras att det är ett termiskt fel.
DSP:n kan ju knappast orsaka det felet som radion har så min huvudmisstänkta är något på PLL-kortet.
Låter det rimligt?

73 - Anders
 
Nej DSP sitter bara i LF-krtsen.
Lossa DSP kortet och vik upp det, se till att bandkablen inte dras ur bara. tejpa kortet mot frontsarjen, så att du har fritt ner på PLL-kretskortet.

Längst fram och till vänser med PLL uppåt, finner du minst tre olika stabbkretsar.
LM7805 etc.
Samt 2 st stora ytmonterade motstånd, c:a 8 mm långa sitter parallellt.
Man kan mistänka stabbketsarna eller lödningarna av dessa.
Men även lödningarna av de två stora ytmonterade kotstånden.
Lödningarna kan vara förstörda av värme. Löd om dem. Eller peta på dem för att se om felet går att få fram eller bort.

De
SM4FPD
 
Japp, det blir nästa fix, har inte kollat hur dsp:n sitter fast men det ordnar sig.
Har läst att det är ett känt fel med lösningarna på regulatorerna men jag tar alltid allt som skrivs på nätet angående olika fel med en stor nypa salt.
Nu när du kommer med samma tips förstår jag att det är ett förekommande fel så jag får ta en närmare titt på detta.
Det borde vara hyfsat lätt att kolla dem, om inte annat med en punktinsats med kylsprayens smala rör.
Kollar lödningarna först på dem och motståndet.
Det är tydligt att det är i den regionen det sitter, behöver bara värma eller kyla litegrann för att provocera fram felet och återställa.
Fortsättning följer och än en gång tusen tack för hjälpen.
--... ...-- -.. . ... -- -.... .--. --- .--.
 
DSP kortet sitter bara nedtryckt i en plåtfjäder.
Bara att bryta upp försiktigt, svänga bakåt och tejpa fast. Kolla sladdar och bandkabeln bara innan du slår på strömmen.
Ja du verkar ha tur som kommer nära felet med kylsprayen.

SM4FPD
 
Tack för infon Roy.
Då provar jag det och värmer och kyler på pll- kortet under dsp:n.
Späningsstabbarna ligger dåligt till om det handlar om huvudmiddtänkta.
Bäst att de fixar en bra advokat
En okulär koll på lödningarna först får det bli som du tipsade om.
Vi närmar oss!!!
 
Du Roy,
Du är experten här, men jag kom att tänka på en sak.
Jag har inte reparerat så många 706'or (ännu) men drar mig till minnes ett fel jag haft. Kanske det kan vara en ledtråd? Det bedömer du bäst.
Det sitter två ytmonterade effektresistorer på kortet under DSP'n, inte sant? Jag vill minnas att jag haft ett fel där det blev avbrott i det ena på så vis att lödningen släppte efter ett tag.
Värme var en hängiven orsak. Jag hittade det genom att spåra spänningsfelet.
Eftersom nu Anders har kastat sig in i värme/kyla-dimman och kommer 'nära' så ville jag bara ge lite luft åt den här tanken.

SM6FUD
 
Jo SM6FUD, det var exakt vad jag nämnde i ett inlägg ovan.
Så hr skev jag:

Längst fram och till vänser med PLL uppåt, finner du minst tre olika stabbkretsar.
LM7805 etc.
Samt 2 st stora ytmonterade motstånd, c:a 8 mm långa sitter parallellt.
Man kan mistänka stabbketsarna eller lödningarna av dessa.
Men även lödningarna av de två stora ytmonterade motstånden.
Lödningarna kan vara förstörda av värme. Löd om dem. Eller peta på dem för att se om felet går att få fram eller bort.

de
SM4FPD
 
Snaran dras åt, felet sitter i referensoscillatorn!!
Minsta lilla jag pilar på kristallen med plastmejseln slutar radion att fungera.
Spänningen är olidlig!! Jag får få lite koll på hur jag kommer åt balsidan på kortet för den sitter väl lödd på baksidan antar jag.
//Anders
 
Tänkte passa på att fråga innan jag plockar bort PLL:kortet hur man på bästa sätt kopplar bort bandkablarna utan att ställa till det.......
 
Mission completed.......tror jag i alla fall.
Fick bort kortet utan problem, såg att en bandkabel var låst i kontakten men det vara bara att pilla bot låsningen så var den lös.
Bilden bifogat i detta meddelande visar undersidan av PLL:kortet och de två lödöarna vid mejselspetsen är där kristallen i referensoscillatorn sitter.
Det benet mejselspetsen pekar på var löst, bilden är före omlödningen och det gick inte att se felet med blotta ögat men med luppen på bilden uppäcktes det.
Nu är radion ihopskruvad och startad och så långt verkar det fungera fint, jag har inte provat att värma igen utan jag testar radion under fältmässiga föhållanden så får vi se om den levererar.
//Anders
 

Attachments

  • DSC_0240.JPG
    DSC_0240.JPG
    3,3 MB · Views: 39
Grattis Anders!! Kul att du verkar ha funnit felet.
Dålig lödning av kristallen.
Dock lite speciellt att felet påverkades av värme, men man får inte bli förvånad utan se det med faktamässighet. Små små rörelse ekr med värmen, och det tyx ha räckt.
Lite förvånande dock att radion var svår att stänga av när felet fanns, dvs med referensen död. Det blir i det fallet PLL fel, eller "unlock" en signal som blockerar vissa funktioner i radion.
Ja vi får hoppas att den funkar nu i alla sina (dina) år.

Jag tänkte när du frågade hur du skulle lyfta PLL-kortet, att det är rätt kritiskt att lossa de tunna flatkablarna, och att inse att de är låsta med en lite plastsak, som måste tryckas upp. Allt för många har dragit hårt i flatkablar av denna typ för att till slut dra loss hela kontakten med lödningarna från kretskortet, med stor skadar på kortet som följd. Men du var försiktig och erfaren.

Normalt skall dessa tunna mångtaliga flatkablar vara engångs typ. Dvs man skall sätta dit en ny efter demontering.
Nya sådana har man dock inte liggande, men är man försiktig så funkar de förstås många ggr. En sådan flatkabel som blir stukad i ena kanten kan hamna ett halvt steg snett och orsaka nya skador .

De
SM4FPD Roy
 
Ja det verkar som det fungerar.
Tänkte också att det var lite fel typ av fel, hade nog snarare förväntat mig en halvledare som inte gillade värmen men det är som du säger att allt som värms expanderar och rör sig och det verka som de små rörelser det blir när man värmer kortet med komponenter räckte. Lödningen såg fin ut men lödtennet hade inte fäst på kristallbenet. det var helt löst trots att lödningen såg korrekt ut.
Att den låste sig var lite förvånande men nu funkar allt som det skall, körde lite 80m med den igår och det gick bra
Detta med att den låste sig och att värmen spelade så stor roll har gnagt lite och nu när jag såg ditt svar fick den känslan vatten på sin kvarn så det fick bli lite hårdare tag innan jag skrev detta svaret.
Nu har jag kört radion mot konstlast på full uteffekt med korta viloperioder mellan sändningarna och det går fint att steka sina påskägg på den utan att felet har återkommit så jag känner mig hyfsat trygg i att det är åtgärdat.
Flatkablar är ett gissel och det gäller att inte ha bråttom utan tänka efter lite innan man rusar å sta så går det bra, en av flatkablarna hade den låsningen och den lossade jag på main-board där den satt bättre till och det var gott om plats.
Som i de flesta fall, våld löser inga problem.
Nu är det bara att hålla tummarna att vi träffas på någon annan tråd än denna :)
Ha det så bra Roy och ni andra som svarat, och igen, tusen tack för hjälpen.
 
Det var på Germanium tiden som halvledare kunde vara värmekänsliga.
Idag är det ALDRIG sådan fel.
Men det fortlever massor av myter om att värmen spelar så stor roll.
Bäst är att veta själv, med faktabakgrund.

Jo en sådan lödning kommer med tiden att bli sämre och sämre , det oxiderar inne i lödningen på tråden från kristallen.
Med tanke på hur kritsik en lödning egentligen är så är det ett under tt det är så få lödfel.
Men på elektronik med lägre kvalitetskrav, (billigare) är det förstås vanligare, men då köper man ju bara en ny pryttel.

En av de varmaste radiostationer jag sett var en IC-735, som hade låst sig i sändning, ägaren hade rest bort och den hede nog legat i sändning med full CW flera dygn.
Till slut gav den upp.
Felet var att lödtennet hade runnit av sluttransistorerna, de sitter ju uppochner. Lodet hade runnit bort och C och B anslutningarna hade lossnat.
reparationen bestod i att löda fast dessa igen och rensa från "tennskvättor".
Sen kunde radion göra tjänst resten av livet.

SM4FPD
 
Vad bra att det löste sig med lödningen på kristallen För SM6POP

Ursäkta att jag lånar tråden lite, till vardags jobbar jag med industrielektronik och hanterar såväl blyfritt som blyat, går dock inte in på vad som tillverkas, det kan vara riktigt dyra grejer.

Jag vet att japanerna var tidigt ute med blyfritt i elektronikproduktion så min fråga främst till Roy är, vet man vilka av ICOMs stationer som är tillverkade blyfritt?
 
Ok KRI,
Jag kan inte svara på detta.
Men var det inte en miljösymbol som sade att produkten är gjord med blyfritt lod???
Vad heter den miljösymbolen ??? Inte R&TTE, va? (R&TTE Radio Terminal xxxxx)
Nej minnet sviker.
IC-706MKIIG såldes c:a 1998 till 2010, ev kom kraven på blyfritt senare, men är osäker.

I alla fall är det sällsynt med lödfel, som skulle kunna härröra från blyfritt lod, men det skiljer MYCKET på lågprisfabrikat.


Minns att liknande lödfel hände på tidiga apparter sent 70 tal, IC-211, 245, 240 etc. dvs liknande lödfel.
Men där hände det genom at VCO lådan var fylld med en gul gegga, kallades "king pitch". En form av smältlim, lik den vi finner på svarvstål, de är doppade i detta för att skydda eggen vid transport.
Geggan smältes ner i VCO lådan för att stabilisera komponterna mot mikrofoni.
Stelnade från rätt hög temp och krympte lite.
Krympningen drog upp komponenterna någon tusendels mm, dvs trådmonterade komponenter.
Lödningen blev därmed förstörd och felen kom efter några år, beroende på miljö.
Lösningen vara att löda om hela korten.
Senare blev vax stabiliseringegeggan vilken inte påverkar med så stor kraft, men dämpar resonanserna och mikrofonin bra.

de
Roy
 
Symbolen numera är gemenerna pb inuti en rund ring och ett lutande streck över.
Kan ha funnits/finns andra varianter. Hittar men det på mönsterkort är det dock ingen garanti att det är blyfritt lod.
 
Funkar fortfarande så den får väl anses som botad, tänkte bara fråga om någon har koll på vad filtren i radion gillar att man sänder på frekvenser utanför de ordinarie banden.
Noterade att radion är öppnad av tidigare ägare så den sänder både på 60m, 11m och på VHF över 2m.
73 - Anders
 
Det är väl LP-filtren vid TX som kan vara en begränsande faktor.
Dvs övertonsdämpningen kanske inte blir tillräcklig på vissa frekvenser.
På 27 MHz inga problem då övertonen ligger på 54 MHz osv. vid 28 MHz på 56 MHz så där blir ingen skillnad.
21 MHz samma sak. liksom förmodligen ner till under 10 MHz.
5 MHz kan vara ett gränsfall, där övetonsdämpningen inte är lika stor som om man sänder på 3,7 MHz.
Men en avstämd antenn och kanske en avstämningsenhet lär ingen kunna klaga på att en öveton hörs onödigt starkt.
Men radion är inte avsedd för 5 MHz bandet, att den går att öppna för sändning på alla frekvenser är inget tillverkaren åtar sig ansvar för om någon använder i sändning.
Piratsändning på 6,2 MHz AM, jo ös på bara.

SM4FPD
 
Back
Top