IC-720 "tickar"

SM0UAN

Well-Known Member
Svårt att rubriksätta, men i RX-läget uppstår ett fenomen som nästan är som "motorboating" i en gamma ljudförstärkare: mottagaren "blockerar sig själv" en eller ett par gånger per sekund (olika på olika frekvensband). Med snabb AGC, alltså. Med långsam AGC kommer "knäppen" först när kretsen laddats ur och visaren gått från S4-5 till noll. Händer med antenn (om det inte finns en stark signal), utan antenn, och med konstlast. Om man drar ner RF Gain lite grann, slutar det. Efter 10-15 minuters drift kan man dra på full RF-gain och då är det det lugnt. Retfullt på en annars mycket trevlig radio... Några tips/idéer?
 
Du menar att efter uppvärmning så är det okej? - Något termiskt fel? - Kallödning! - Nu är vi igång, felsökning är kul..

/Sven.
 
Det känns lite för "konsekvent" för att peka åt glapp/kallödning. Mer detaljerat är upplevelsen att S-metern spritter till samtidigt som man hör en knäpp. Med långsam AGC går nålen upp såpass som jag nämnt ovan, med snabb blir det bara en ryckning (den hinner troligen inte med annat). Fenomenet blockeras uppenbarligen av AGC-spänningen, eller av att man drar ner RF gain manuellt. Det är som om RF-delen hamnar i självsvängning men blockar sig själv med AGC. Jag har inte hittat nån inställning som påverkar, dvs ingångsdämpning, trafikmode eller passbandsjustering etc gör ingen skillnad. Man kan använda mottagaren utan nämnvärda problem, men vid låga signalnivåer blir det lite jobbigt med "flepp-flepp-flepp" i bakgrunden.

Nu blir ju apparaten inte "varm", men som du säger är det kopplat till viss drifttid; efter en kvart brukar det gå att dra upp RF till full förstärkning utan att det blir några konstigheter. Jag funderade på nån drivspänning som driftat, eller nån ellyt som börjar tackla av, men tar tacksamt emot alla kommentarer.
 
Kortslut antenningången, då är du säker på att inget kommer den vägen, och har du samma symptom så leta dig in genom rf-delen till första MF och om något kan självsvänga av orsak. Dåliga kondingar(e-lyt) har ju en otrevlig vana att stöka till det.. Har du oscilloscope så kan det vara till hjälp.

/Sven.
 
Jag skulle börja med att se på R8V, och 8V spänningarna, gärna med oscilloskop. T8V används ju vid sändnings så den får vara.
Har för mig det kan finnas en negativ spänning för att bl.a mata OP som ingår i AGC och ALC kretsar.
Dvs kolla upp -5 V ev -10 V. En vanlig voltmeter bör ju kippa med problemet, om det är ett spänningsfel.
En likspänningsomvandlare kan spöka, den tär ju på sin kondensatorer.
Dessa spänningar kan nog mätas på det kort som finns under luckan.
ICOM och IC-720 är inte kända för att ha dåliga eleketrolyter. Men tiden går ju och de i DC omvandlare är utsatta.
Minns inte allt, men en tid hade man likspänningsomvandlare i små plåtlådor, ungefär som en sockerbit, märkta med DP-1 eller 2.
De går att öppna och byta kondingar i.

Finner vi inget här kan man använda prova att värma metoden.
Ta av locken, börja med kall radio om problemet finns mest då, ev ställ ut radion en stund så den är kall och fin.
Leta reda på hårtorken, ev gör en smalare pip av papper, värm sedan del för del av radion.
NU är det ju lite svårt att komma åt kortlådorna udnertill då de är tre staplade.
Men ovanpå i första hand.

På schemat står det ofta vid kontaktlisterna vilka spänningar, och funktioner som är vid resp stift.

SM4FPD
 
OK, tack för tips! Ett oscilloskop finns och det får bli lite mäta/kolla framöver. Återkommer om det blir nån utveckling.
 
Kan det vara så att med hög förstärkning i MF när S-metern sjunker så självsvänger MF? Jag hade nog börjat med att dra åt alla skruvar till kretskorten, främst där MF-stegen sitter.
/Jan
 
IC-720 och A versionen är uppbyggd med MF RF och PLL i tre plåtlådor.
Dessa har kretkortet lött i plåtram. Så det går inte att dra efter några skruvar som håller dessa enheter.
Plåtlådorna i sin tur är travade på varandra och skruvade, men även om man skruvar isär dessa lådor öppnar locken och kör radion med lådorna utlagd brukar inte radion busa på något vis.
Man använder inte chassi som återledare för varken DC eller RF. Så den bör i det avseendet vara stabil.
Kortet på ovansidan däremot är skruvat som vanligt, men även där är jordpunkterna vid skruvarna inte kritiska.
Längst bak ovanpå en plåtlåda monterad uppifrån, i den finns LP filtren, samt den stegmotor som byter band för LP filtren.

Själv mins jag inget fel som linar detta på IC-720.
Den såldes någon gång under tidigt 80 tal, och det är rätt många exemplar.
Typiska fel på den tiden var, stegmotorns kontaktytor, dvs det blev glapp vid bandbyte och efter en PTT blev det bra mottagning igen.
Något enstaka relä kunde man få byta vid LP filtret.

SWR bryggan, och HF steget, finns i en liten plåtlåda undertill, HF steget kunde gå hädan. 2 x 2SC125, samt det lilla reläet som kopplar in HF steget och dämpsatsen. reläet går att rengöra med kontaktspray.
En modifiering var att ta bort dämpsatsen vid avstängt HF steg.

En kort tid gick en IC sönder i många IC-720, en 8 x öppen Collektor bufer. Dvs 5 V in och kunde driva 12 V ut.
BA618 hette den kretsen, utgångarna användes till relän, PIN dioders bias, PIN dioder för BFO kristaller etc.
Det måste ha varit en bach med felaktiga sådan kretser.

Sm4FPD
 
OK, mer tips och info att ta till sig, tackar! Det verkar inte som det är nån idé att börja med att ta isär apparaten i atomer, men lite spänningsmätningar kanske är nåt att börja med. Slutstegets trissor har jag bytt och apparaten funkar UA, egentligen, det är bara lite mysteriöst med såna här fenomen som dyker upp, oombedda. Den kanske bara är lite sur för att den fick stå oanvänd en månad när jag var bortrest...
 
Hur fungerar sändaren då?
Får du ALC utslag vid SSb sändning, kolla även hur stabil CW:en är vid nedtryckt nyckel, eller i RTTY .
ALC och AGC är lite besläktade.

SM4FPD
 
Sändning funkar utan anmärkning, i den mån jag har kollat. SSB låter helt ok i kontrollmottagare och CW verkar helt stabilt såvitt man kan se på instrumentet. Vid QSO har ingen sagt nåt iaf. Just nu är "felet borta", fånigt nog. Efter ett antal år som jourhavande signaltekniker vid Banverket har jag en stark aversion mot fel som inte behagar uppträda när man ska felsöka... En timmes nattlig bilresa som slutar med ett samtal med trafikledningen, som går ut på att "nu funkar det", är träligt.
 
Back
Top