IC-7200 och SDRplay rsp1a på samma pc......samtidigt!

SM0GLD

Vänsterhänt
Ibland när jag känner för det så kör jag min IC-7200 kopplad till datorn och styr med HRD.
Samtidigt kan jag få lust att koppla in min sdr RSP1a till samma dator och det funkar ju nästan.

När man kopplar in IC-7200 via usb så kopplar datorn över till ljudkortet i riggen.
Detta resulterar i att inget annat program på datorn kan nu använda datorns ljudkort.
Min RSP1a körs med SDRUno men det blir då "ljudlöst"

Hur löser man detta problem, jag vill ju höra alla ljudkällorna.
Dessutom så rycker jag usb-kontakten i och ur alltför ofta för att detta ska vara en hållbar metod i långa loppet.

Någon som löst detta på något praktiskt sätt?
 
Lite pinsamt...
man ska tydligen välja "playback device" så får man välja mellan dom olika ljudkorten.
Det är nog bara jag som är trög.
Få se om det funkar även när man kör riggen i digital-mode. Då kommer ju ljudet via usb vilket det inte gör i ssb-mode.
 
Det borde gå att få till i W10. Annars kan du ju köra med Virtual Audio Cable ett ljudmixar program. Kolla det om du fastnar. Så kör jag min rig på usb o WSJT sedan en SDR-sticka med SDR# o ljud i datorn högtalare.
 
Det borde gå att få till i W10. Annars kan du ju köra med Virtual Audio Cable ett ljudmixar program. Kolla det om du fastnar. Så kör jag min rig på usb o WSJT sedan en SDR-sticka med SDR# o ljud i datorn högtalare.
Kör själv med Virtual Audio Cable, fungerar UFB!
 
Back
Top