IC-7200 sändningsproblem 1.8-1.999 kHz

sm0kfr

Well-Known Member
Hej!
Undrar om någon kunde hjälpa mej med några förslag. Jag har tömt min kunskapsbank och slagit huvudet i kompetenstaket.

Icom IC-7200

Historia.

Jag sände med min IC-728 på 80-metersbandet på en antenn. Samtidigt var min IC-7200 ansluten till en annan 80-metersantenn som var ca. på ca 3 meters avstånd från antenn ett. IC-7200 var inte påslagen.
Resultatet lät inte vänta på sig. Ett antal dioder på RF-kortet i 7200 brann upp. Jag tänkte mej inte för.
Jag försökte mej på att löda in nya dioder men det slutade med att jag köpte ett nytt kort.

Nutid

Jag har kört igenom signal individuellt på både Rf-kortet och LP-filterkortet. De fungerar.
Jag har kontrollerat alla bandkablar för eventuella avbrott. Inga avbrott kunde konstateras.
IC-7200 är modifierad för att kunna sända på frekvenser mellan 1,6 och 60 MHz. Detta är gjort från leverantör, som är svensk.

Mottagning fungerar klanderfritt på alla frekvenser. Jag tror mellan 30 kHz och 60 MHz.
Sändningen fungerar på alla band mellan 2000,000 kHz och 60 MHz.
När jag emellertid ändrar frekvensen från 2000,000 kHz till 1999,999 kHz får jag inte ut någon effekt.
Jag har kopplat bort PA-steget och mätt upp signalen direkt efter Icoms YGR-förstärkare ( förstår inte vad det betyder för det är ju en vanlig MMIC ). Signalen försvinner när jag ändrar frekvensen till 1999,999 kHz då ett annat relä kopplas in. ( Jag har mätt upp relät och 1,8 MHz filtret indiviuellt. Inget fel kunde konstateras ).
Jag kan mäta utsignalen så långt tillbaka son Q531 sen orkar inte mina instrument med mer.
Om jag skulle spekulera så skulle jag säga att det är fel på logiken, men det är definitivt inte en kvalificerad sådan.

Som sagt det är i skiftet från 2000,000 kHz till 1999,999 kHz som signalen försvinner vid sändning.

Undertecknad mottager med tacksamhet vad som helst som skulle kunna hjälpa mej att lösa problemet.

73 de
SM0KFR

En väldigt fundamental fråga:
Fungerade detta frekvensområde innan haveriet?

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Korrektion!!!!
Jag antar det eftersom jag köpt den ny från leverantör. Jag kör normalt inte 160 meter så jag är öppen för tillrättavisande.
73
Ulf

Det är svårt att säga på avstånd, men uppträdandet tyder mycket riktigt på någon form av logikfel.

Även om reläerna kopplas om korrekt kan det vara så att det är andra delar av logiken som programstyrt ska koppla till och från signalvägen.

Om du har en annan mottagare för frekvensområdet tillgänglig så kan du lyssna i den om det kommer någon signal överhuvudtaget på eller under 1999,999 kHz. Gör det inte det så är även lågnivåsteg blockerade.

Man kan tänka sig att en drivkrets eller liknande blivit skadad så att dess utgång(ar) inte aktiveras korrekt i detta frekvensområde.
Prova med att leta reda på logiksignaler som ska vara aktiva mellan 1600 och 1999 kHz och se ifall de växlar tillstånd korrekt.

Som sagt, på avstånd är det tyvärr svårt att lösa sådana problem.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Man tackar för svar. Det förstår jag. Att analysera per remote är nästan omöjligt.
Jag måste vara mer systematisk. Jag fortsätter att söka.
Tack Karl-Arne för svar.
de
Ulf

Back