IC-725 volymproblem

SM5XUN

░░░░░░░
Nu har jag en IC-725 på slaktbänken, den har fått lite problem med volymen/ljudet..
Jag har försökt isolera felet men har stött på motstånd (pun intended..)

Felet yttrar sig som så att radion är knäpptyst ända tills jag vridit upp volymkontrollen till ungefär den sista femtedelen, då kommer allt på en gång.., det som kommer är reglerbart den sista femtedelen.

Felet kvarstår oavsett mode eller agc/pre/att/whatever.

Då dammet lagt sig lyssnade jag med signalföljare i micjacket och där var fenomenet detsamma, likadant på ingångssteget till audioslutsteget (R151/IC9),
därefter sniffade jag lite på diskriminator ut från ACC1 men här lät det bra :)

Så...någonstans på vägen däremellan finns problemet, tankarna går till någon mutefunktion som är "till" lite för långt upp på volymskalan.

Schemat jag har är ganska suddigt och svårläst,
någon som känner igen problemet och kan peka mig rätt?
 
Har du möjlighet att komma åt och mäta på volympotentiometerns anslutningar, med oscilloskåp, där signalen borde vara synlig och hur den beter sig. Bäst är väl om du har en signalgenerator och kan lägga på en audiosignal (1000Hz), på något av banden. Vilken "mode" hade ju ingen påverkan av felsymptomet som du beskrev. PS: Du menade väl speakerjacket!? - Lycka till.

SM0HXO - Sven.
 
PS: Du menade väl speakerjacket!?

Nädå, på pinne 8 i micjacket har du samma signal som i hörlursuttaget vilken härstammar från slutsteget/speakerjacket, jag hade ett färdigt provkablage så det var därför jag lyssnade där och inte i speakerjacket.

jag skall se om jag kan peta in LF-sniffern på volympotens löpare..
 
Ok, - det kan ju vara avbrott i potentiometern och när du ökar volymen och passerar läget för brottet så blir det fullt ös sista biten. Kan vara så!? Hoppas det går bra där.

/Sven.
 
Jaha, då var det hela äntligen löst, det var tre problem i ett visade det sig..

1. Volympoten som inte funkade förräns vid sista biten, likadant visade det sig vara med RF PWR poten.
Efter en del grunnande synade jag rattarna och såg att de fått en smäll.
Sannolikast är att löparna lyft från kolbanan i samband med den smällen, därav den lite märkliga felbilden.

2. Med den nya volympoten på plats upptäckte jag att RX var lite halvdöv på 10m...jag bytte bandswitchdioden (1SS53) och vips funkade det bandet också :)

3. Ett glapp bakom frontpanelen, det var en lödning som spruckit som jag bara råkade se i förbifarten, måhända åsamkat av smällen mot rattarna.
Därmed försvann dimningen av LCD:n när jag tryckte in PTT och säkert något annat intermittent fel jag ännu inte hade upptäckt.


Från Swedish Radio supplys reservdelslager så fick jag redan dagen efter ett kuvert med två nya potentiometrar, som vanligt helt outstanding service från Roy på SRS!!
 
Kanske lite historik om IC-725 kan vara på sin plats. Det såldes en och annan på tiden för denna radio. IC-725 såldes tiden 1989 – 1993.
Tiden var en period av sk ekonomiskt kris, och Japanska saker blev plötsligt dyra i många länder. Blandat med devalveringar etc i många länder.
ICOM insåg att de snabbt måste komma ut med en billigare HF station för amatörradio. Det blev IC-725 som var ganska avskalad vad gäller finesser.
IC-725 använder utvecklingsteg från IC-781, dåtidens 7800:a. Bl.a. vara DDS frekvenssyntes på modet då. DDS användes dock bara som en subloop i syntesen och för att få tillräckligt spektral renhet användes en PLL med fyra VCO:er. Vi fick PLL:er med 500 kHz låsfrekvens.
IC-725 använde ingångsdelarna lika IC-735, IC-737 och hade mycket goda IMD egenskaper.
IC-725 är en uppblandare med kristallfilter i första MF, (roofingfilter) Vilket gör att man slipper det typiska IMD från stora avstånd som är vanligt bland vissa fabrikat idag. Den sålde bra och folk var mycket nöjda. IC-725 sålde för yrkesbruk och FRO försvaret räddningsverk har många.
Nackdelarna är avsaknad av talbehandlare vilket gör den lite ”trögpratad”. Ingen PBT, få instrument, ALC ses på en röd LED bara. Lite mesigt LF-ljud i RX, och det går att modifiera den LF-mässigt så den låter större. Kanske jag har mitt modifieringsblad kvar.
AGC verkan blir lite svag då IC-725 har aningen låg förstärkning i mottagaren, den låter lite gammaldags, svaga sigs låter svagt och starkare sigs låter starkare. AM TX och Fm med separat kort. Flera modifieringar gjordes från många håll, bl.a såg jag en mod med ”håll-AGC”, mycket avancerad mod. Att bygga in en speechprocessor etc.
En lätt trevlig och lättjobbad radio utan ”svåra menyer”. Dock nu till åldern men många går fortfarande starkt. Lättlagad, lättservad, lätt att felsöka, då de flesta komponenter går att köpa hos ELFA etc. Många IC-725 hamnade på 27 MHz, där den INTE är typgodkänd. Europeiska versionen håller något högre kvalitet och är möjlig att ”öppna” för nya band. På den här tiden behövde inte amatörradio vara typgodkänd.
Spar din IC-725, var rädd om den, vårda den ömt, lär dig hur den är uppbyggd och ge den service och omsorg. Ett bra exempel på hur man kan lära sig mer radioteknik.


de
ÄffPeDeh
 
Roy: om du hittar modifieringsbladet är jag intresserad av en kopia.
Jag har också hemma kopior ur QST där en finländsk amatör (tror jag) går igenom en serie modifikationer för bättre prestanda. Av upphovsrättsliga skäl kan jag inte lägga upp dem här, men är någon intresserad är det bara att höra av sig.
 
Nu har jag hittat artiklarna ur QST:
"Hot-Rod Your ICOM IC-725-Series Transceiver"
Jukka Vermasvuiro, OH2GF

Del 1:QST september 1995, 42--45.
Del 2: QST oktober 1995, 38--41.

Den intresserade kan kontakta mig för kopior.
 
Lyfter denna gamla tråd då jag har problem med en bekants IC-725. RF PWR potten är väldigt känslig och uteffekten fladdrar våldsamt när man rör den. Den styr en DC spänning och jag har ohm mätt pottens stift på J10 mainboard och den är väldigt ostabil. Det verkar vara stabilt på maxläget. Går det att få tag på denna dubbelpott MIC/PWR R2a-b 10k på front unit ? Det hjälper inte att motionera potten.
 
Kan tänka mig att dubbelpottar med separat manöver blir allt ovanligare och det var säkert olika karakteristik på dem. Med lite flax sitter det samma dubbelpot i andra ICOM-gerät från tiden man slapp manövrera i menyer. Kanske har IC-725 ett oanvänt "kontakthål" märkt SPARE där man som nödlösning kan sätta en standardpot som får manövreras på baksidan.
För egen del fick jag i alla fall tag i den något ovanliga pot som sitter i Kenwood TR751E (2m allmode) där volympotten gett upp och bara funkade på max. Där var det volym, brusspärr och strömbrytare i en enhet. Den lär vara "unobtanium" numera. Superträngsel bakom frontpanelen så några MacGyvermässiga lösningar funkar inte.
 
Jag har en gammal IC-27E som var på väg till dyngebingen då
både volym- och squelch-potentiometern gjort sitt. I ett anfall
av inspiration hittade jag en typ som var "pin-kompatibel" i junklådan.
En andra passande kunde köpas från Digi-Key. De hade inte samma
axeldiametrar men andra rattar med små dimensioner gick att
använda så radion fick nytt liv.

Mycket elektromekanik verkar vara på väg att
försvinna så passa på att leta innan det är för sent.
 
Man har inte så abnorm tur att MIC/PWR är samma som AF/QSL (eller i alla fall tillräckligt lika)?
Jag kan tänka att en fungerande brusspärr är något som man både kan ha och mista på
en KV-radio. I så fall kanske man helt fräckt kan byta plats.
Om PWR hade varit den yttre ratten, och därmed den bakre potten i kombinationen, hade man
kanske kunnat göra något ful-hack där den bakre potten öppnats och fått utgöra en mekanisk
förbindelse till en ny extrapot som får överta funktionen. Skulle säkert bli en riktig fullösning
men det ser man ju inte när locket kommer på. :) Bidrar aktivt till apparatens personlighet
och det egna välbefinnandet över att ha blåst köp-slit-släng på pengar.

Tittar lite förstrött på mitt oscilloskop där pottarna för variabel känslighet på ingången har ett
brytarläge i högra ändläget och en utdragsfunktion för X5 förstoring. En sådan kombination
är nog inte så lätt att hitta.
 
Ja det är de pottar som är som små fyrkantiga bitar, c:a 12 mm i kub, ev lite längre om de är två.
Det är nog svårt att ersätta dem med annan typ.
Dessa är ju svåra att få in kontaktspray i, då de är täta.
Det är nog vad som skulle göra susen.

Men jag finner det väldigt ovanligt att den typen av pottar blir glappa.
Har en 725 själv där pottar är som nya.
Vi hade massor av dessa som reservdelar på SRS, på den tiden.....
Ingen köpte sådana reservdelar, så de lär vara slängda nu.
Det var en stor kostnad att hålla ett så stort reservdelslager på den tiden. en tillgång i företaget som beskattades varje år oxo.
Idag slipper förtag som säljer grejer att hålla delar, det är ju enklare att köpa en ny grej, radio, gärsklippare, frys, TV ....

Frågan är om man kunde borra ett liten hål, 1 mm, för att kunna spraya.
Risken är förstås att borra sönder något invändigt.
Man skulle ha en pot att, disekera och examinera för att bedöma var håler skulle vara.

RF power kan ju egentligen stå på full gas eller ersätta med en annan pot på baksidan, ev trimmer. eller bara en liten knapp för hög låg effekt.
Brusspärren kan man avvara.
Micgain stå ju alltid i bött på denna radio, så den är lätt att ersätta med en trimmer.

AF gain, volymen, ja i allra värsta fall, sätt den på ett mittläge med två motstånd, och sätt en volympott på en extra högtalare, 100 Ohm eller så.

Men det kan vara klurigt att dra om kablar till nya pottr på andra ställen, risk för att ändra jordsrömmar etc. med risk för självsvängningar finns.

Ja elektromekaniska komponenter som omkopplare pottar och strömbrytare är nog utrotningshotade, och rödlistade sedan många år.
Det kan gå att få tag på de större man hade i byggen förr, exvis hos BHIAB.

Att pilla dit en volymreglerings IC, men då behövs up down knappar...


de
SM4FPD
 
UKE ja det är samma värden på dom B10K så det är nog möjligt att byta och squelch används inte finns ingen FM del i denna. Det var lite skrap i alla pottar men gick att vrida bort på alla utom PWR. Jag skall bara dubbelkolla med att koppla in en 10 k pot provisoriskt och kolla om den uppför sig normalt. Och som Roy skriver så måste MIC stå på fullt för att få något så när bra modulation, det finns inget att justera och finns ingen processor i den heller, det hade behövts.
 
VAd gäller micgainet, det är enkelt att öka lite på förstärkningen, genom att öka motståndet till basen i micförstaärkarsteget.
Har för mig det är 100 k nu, 220 k eller mer, ett micgain är ok som trimpott i ett hål någonstans på radion.

SM4FPD
 
Skall prova att byta motståndet Roy. Men först skifte av pottar, en hel del jobb med det. Kom ihåg att märka upp dom :)

IMG_20220607_201941.jpg
 
När jag kollade upp pottarna så är AF/SQ A+B dvs den ena log så då antog jag att log var till volym(MIC/PWR är båda B) och lödde tillbaka dom på ordinarie plats. Senare vid koll i schemat så är SQ log och inte AF om det då stämmer. Radion ihopskruvad och släpper detta.
 
Back
Top