IC-726 / IC-AT100

boko57

Member
Efter att äntligen fått upp antenn så har jag letat fram ICOM line bestående av IC-726, IC-AT100, IC-701PS, SM-8 och SP-7.

När jag tittar på manualen för antenn tuner IC-AT100 så verkar det som att respektive av de 4 st antenn ingångarna på tunern är vikta för olika frekvensband dvs 3,5 MHz, 7 MHz etc.

Hur har man tänkt här?

Min antenn är ju en CP-6S dvs multibandsantenn för detta är det enda jag får plats med på tomten.

Då måste man alltså flytta antenn ingång manuellt efter bank man kör på?
 
Tänket framgår av användarhandboken, men kanske lite otydligt.
På omkopplaren för frekvensband inne i avstämmaren, till de fyra antennutgångarna finns små trådar.
Trådarna, (gula), har märkning pr band.
Du löder helt enkelt de trådar för de band du vill ha på resp antennjack.
Exvis 3,5 och 7 MHz trådarna till antennjack 1.
Resten till antennjack två för CP-6:an.
Har man yttre antennomkopplare löder man alla band till antennjack ett.

IC-701 är ett ostabbat nätaggregat och lämpar sig inte för IC-726. De var avsett för IC-701 som var byggd att köras med ostabbat PS.

De
SM4FPD
 
Ok, ja det var väl inte direkt glasklart av manualen men då vet jag.

Angående nätaggregatet så var detta en överraskning för jag har köpte hela linen och utgick från att allt passade ihop. Det var åtminstone den information jag fick för några år sedan som nu visar sig felaktigt.

Då är det en PS-55 som jag ska ha istället. Det blir att sätta en annons på dx.radio t ex samt kanske även här. Min IC-701 kanske någon annan behöver så den kan jag ju sälja.

Tack för all information!
 
Möjligen kom det på slutet av IC-701 tiden ett stabbat PS-701, kolla först. Öppna locket och finner du ingen kylare utan bara trafo likriktare och en stor konding så är det ostabbat, och ger 13 - 18 Volt, (18 V vid RX). PS-701 har ju oxo en DC-plugg som inte passar IC-726. 16 volt är max för en IC-726.
PS-55 eller vilket som helst 13,8 V +- 15 % stabbat som ger dryga 20 A funkar. Bara det inte rusar av HF i luften..... Har du brått så ta in bilbatteriet.
Kul att du sätter liv i gamla fina saker. Med största sannolikhet lär de fungera after dryga 30 år i lager.

IC-701 med PS-701 såldes 1977 - 1980
IC-AT100: 1982 till 1990
IC-726: 1982 till 1990.

SM4FPD
 
Du har rätt. Det sitter bara trafo likriktare och en stor konding under skalet och sen ser sladden modifierad ut för att passa 726:an.

Hur har man tänkt här? Konstigt då riggen köptes av en radioamatör.
 
Back
Top