IC-730 svag modulation

SM0UAN

Well-Known Member
Har en IC-730 på arbetsbordet. Fullt funktionsduglig, men det går inte att få nån vidare uteffekt på SSB. Den rekommenderade miken används (HM-7), men trots max Mic gain blir det inte full uteffekt vad jag kan bedöma, med en hembyggd mik med möjlighet att trycka ut högre signal, blir det lite bättre. På CW/AM verkar den ge det den ska. Känt problem? Har ännu inte mätt några AF-nivåer. Ljudkvaliteten i sändningen är helt OK.
 
Ja IC-730 skall ha en HM-7 mic, den har lågohmig kapsel och en förstärkare, en transistor, som gör att den får rätt hög nivå.
Det är möjligt att den HM7 du har är trasig, den kan ha tappats, varvid mageneten förskjuts och stoppar membranet.
Den kan även vara så att något använt HM-7 till annat och pillat bort förstärkaren.
En elektretmik ger för låg nivå, kanske 20 dB för lågt.
Man körde med den här nivån et tag, kallas interkomnivå, dvs som en kolkornsmikrofon.

För övrigt bör man ju kolla om radion ger full effekt vid CW. ja de hade du gjort ja....

Det skall finnas omkring 9-12 V på stift ett i mikrofonkontaklten.
Stift 7 skall vara DC mässigt till jord, höljet i radion via drossel. Dvs motståndsmät stift 7 till Chassit, nära noll Ohm.
Stift 6 är PTT jord men den funkar tudligen.
Prova även om talprocessorn funkar, den ger bara högre micgain, och en form av ALC kompression, dvs den skall ge lite mer effekt vid on SSB.
Fel på mikrofonförstärkaren har jag aldrig varit med om, men däremot avbrott i drosseln till stift 6 dvs mikjord.

SM4FPD
 
"Det skall finnas omkring 9-12 V på stift ett i mikrofonkontaklten."

Micken tar drivspänning 8v på samma stift som audion från micken till radion, stift 1, så börja med att kolla så drivspänningen till mikrofonen finns där.
 
Tack för kommentarerna. Jag inser att det är lite mätande som gäller. Schema finns, så det ska nog gå att komma nånvart.
 
Det går med HM-8 och HM-10 oxo, de mikrofonerna har knappar och är mer platt på fronten.
Kör man en HM-7, den du har till 730:in, på en senare ICOM radio, exvis en IC-751,7400, 756all, etc så skall de då ge mycket för hög utnivå,
Ett prov som bara visar om mikrofonen är OK.
Bordsmik till IC-730 heter IC-SM5, som då lämnar hög nivå.

Jag har flera ggr gått igen nivåerna på de olika mikrofonerna och historiken kring detta, det är dock svårt att ange nivåer i mV eller dBm.
Då det ju även bestäms v hur högt man pratar i miken. Få kan ändå mäta upp nivån från en mik.

Så låt oss mäta så här då:

HM-4, den som kom till IC-215, 202, 211, 245, var en 500 Ohm dynamisk mikrofon, dess utnivå är "jättelåg" Bordsmik då var IC-Sm2

Sen kom det man kallar för interkomnivå, HM-7, SM5, till riggar so IC-251, 720, 730, den består av en likadan dynamik kapsel, 500 ohm, som HM-4 men med en transistor som ger "jättehög" utnivå

När elektretmikrofonerna tog över, och mikrofonerna kunde heta SM-6, HM-36, till riggar som IC-751, 7400, 746, 756all blev utnivån "lagom".

Även på HM-4 tiden fanns överlagrad DC till miken, avsedd då för SM-2 bordsmik.

Tar man fel mik till fel radio, går inget sönder, men man märker direkt att något är fel, för klen modulation, eller alltför stark modulation.

De dynamiska 500 Ohm kapslarna kn skadas av slag, då det ju är tunga magneter.

Själva impedansen hos mikar har liten betydelse, det är nivån som har betydelse.
Ja utom om du har en mik med trafo elelr en kristallmik på 1 MOhm, och kopplar till en ingång med låg impedans. Då kortsluts den ju nästan.

I en del av ICOM:s radio går det att invändigt koppla om mellan interkomnivå till elektretnivå.
Exvis IC-290 , 751all, går lätt att bygla ett motstånd så går andra mikar.

Hur det ser ut i IC-730 minns jag ej men det går att se på schemat.

SM4FotPeDahl
 
Tack för all extra info! Jag har tidigare brottats med just mik-in-nivån (interkomnivå) lite, min första Icom, en 720, kom utan mik. Där modifierade jag en gammal fälttelefon till att kunna funka som PTT och ge c:a 120 mV ut (justerbart). Sen fick jag tag i 2st HM-7 och det lirar ju, men på 730'n får jag inte upp modulationen riktigt. Den andra stationen är utom räckhåll just nu, så jag kan inte byta mikar för prov. För att komma vidare är det nog bäst att börja mäta DC ut till miken och sedan AF utnivån (så gott det går) och kanske nivå efter första förstärkarsteget i rigen. Med rådande väderlek just här i Vallentuna, just nu, är inre tjänst det bättre alternativet.
 
Det finns en bra mätangivelse i schemat. Vid 1,5KHz 280mV input så ska du ha 2,5V RMS output efter förstärkarsteget (IC4) i radion. Det är bara ett förstärkarsteg innan den balanserade modulatorn.
 
Efter tips härifrån och schemaläsning har jag nu mätt lite AF. Knappt 1 V t-t på den punkt som ska ha 2,5 V RMS. Sen lade jag om omkopplaren för talprocessorn till "till" och då blev det ungefär förväntade nivåer (mätmässigt och uteffektmässigt). Det känns ju inte som om det är precis det man förväntar sig, men jag funderar på att "leave well enough alone" för tillfället - den sänder ju!
 
I bland när jag mekat med gamla lynniga bilar har jag nästsn önskat mig ett rejält ras... Då vet man i alla fall vad som är fel! ;)
 
Back
Top