IC-7300 - problem på 69MHz

SM6POP

Foliehatt
Hej.
Många öppnar ju sina stationer för att komma åt fler frekvensband som 60m, 27MHz och 69MHz. Så även IC-7300 men på 69MHz stöter en del på patrull.
Radion är utrustad för 70MHz amatörband för de länder det är tillåtet men fort man passerar gränsen mellan 70.00000MHz och 69.99999MHz så far SWR upp i 2.5:1.
Lättast är ju att acceptera men det konstiga är att på en del stationer fungerar det vilket fått mig nyfiken på orsaken trots att jag själv inte använder radion där.
Första tanken var att det sker ett filterbyte efter slutsteget där men så är inte fallet.
Det aktuella lågpassfiltret går från 33MHz till 76MHz.
Eftersom det hela sker vid just den frekvensen borde det vara mjukvaran i radion som gör något just där men vad jag kan se så finns inget som är mjukvarustyrt så sent i sändaren så länge tunern inte är inkopplad.
Det sitter ju bandpass-filter i RF-delen som både RX och TX passerar genom och där finns en möjlighet till att radion väljer fel filter men det är ju så tidigt i sändarkjedjan så det borde väl inte påverka SWR.
 

Attachments

  • Namnlös1.jpg
    Namnlös1.jpg
    171,8 KB · Views: 13
  • Namnlös2.jpg
    Namnlös2.jpg
    249,9 KB · Views: 13
Last edited:
Om man tittar på schemat med glasögonen på sig, så ser
man att SWR-detektorn sitter sist i signalkedjan och därför inte
kan påverkas av vad som sitter innan, som t.ex. filter.

Den mest rimliga tolkningen är att det används programvarufunktioner
för att räkna ut och presentera SWR från framåtgående/reflekterad effekt, och att skalfaktorer i dessa ändrar värde vid 70 MHz.
 
Så är det, den sitter sist men det är ju före SWR-bryggan i slutsteget som sändtagaren impedans på 50 Ohm bestäms och blir det fel där så impedansen ändras så får man rimligen en förhöjd SWR mot en 50 Ohms last. Själva slutsteget har en utgångsimpedans på 50 Ohm men kan det påverkas av vad som händer tidigare i sändarkedjan? Tittar man närmare på SWR-bryggan finns inga mjukvarustyrda funktioner förrän senare efter att avläsningen är klar då spänningarna (forward - Reflected) förvisso går till CPU men att de skulle mjukvarumässigt skulle tolkas olika beroende på frekvens har jag svårt att tro.
 

Attachments

  • Namnlös3.jpg
    Namnlös3.jpg
    38,2 KB · Views: 12
Sändtagaren impedans på 50 Ohm bestäms och blir det fel där så impedansen ändras så får man rimligen en förhöjd SWR mot en 50 Ohms last
Reflektionsfaktor, vilken är den parameter som en "SWR-meter" i själva verket mäter, blir entydigt bestämd av förhållandet mellan lastimpedansen Zl och systemimpedansen Z0.

1636693946187.png

sedan kan beloppet av reflektionsfaktorn omvandlas till SWR:

1636694071623.png

Om du gör dig besväret att sätta upp balansvillkoren för de bryggkopplingar vilka utgör SWR-bryggans grenar så finner du att sändarens utgångsimpedans inte finns med i dem på något sätt.

G3YNH har gjort just detta; https://g3ynh.info/zdocs/bridges/reflectom/part1.html

F.ö. är utgångsimpedansen hos en sändare med slutsteget i klass AB betydligt lägre än 50 ohm, utan det är systemimpedansen, dvs den impedans som den är avsedd att lämna sin effekt till, som är bestämd till 50 ohm, och som finns med i balansvillkoren.

Lite studier i Elkretsteori leder ofta till "aha-upplevelser".
 

Attachments

  • 1636693873956.png
    1636693873956.png
    4,3 KB · Views: 1
Last edited:
Intressant läsning och jag ska ta del av länken också.
Hur som helst tillbaka till grundproblemet, jag har fortfarande svårt att begripa varför radion visar hög SWR direkt den kommer under 70MHz.
Som jag tidigare skrev så kan jag inte hitta något i slutsteget eller SWR-bryggan som är mjukvarustyrt och kan spela roll i det här sammanhanget mer än filterbytena. Spänningarna från bryggan och sedan ut från IC-981 ändras knappast vid det frekvensbytet och är i min bok samma spänning in till CPU oavsett om du sänder på 70MHz eller 69MHz. Kan det vara så att radion väljer fel filter i RF-delen och att radion/logiken på något vis påverkas av det men det låter långsökt.
 
Jag känner inte till IC-7300, den kom efter min tid med ICOM.
Men något likande hände med IC-706 vid försök att sända över 30 MHz. 29,99999 gck bra, men över 30 MHz kunde till och med förstörs slutsteget. Den självsvängde.....
Senare 706MKIIG funkr fint upp till 59,9 MHz.
sen funkar RX men inte sändaren, det har jg för mig beror på att sädnre skall dubbla och det sker inte då den inte är avsedd att sända över 60 MHz, det kan då göra att det blir helt fel frekvens och en SWR-bro visar fel.

Ang 7300 då, kolla på vilken frekvens den försöker sända på om man ställer in 100 Hz under 70 MHz. Kanske radion självsvänger helt enkelt
Av olika skäl är det säkert så att den inte sänder på 69,999 MHz då SWR-bron visar fel.
Då kan det var svårt eller omöjligt att modifiera.
LP filter, HP-filter och SWR-bryggor etc ändrar sig inte helt vid en frekvensändring på 10 Hz, så smala kretsar finns inte.

de
SM4FPD
 
De sänder på rätt frekvens och fungerar, vad jag hört, utmärkt vid körning till motstation. Jag har inte tittat på min i spectrumanalysatorn eller kört några QSO med den men tagit emot den i SDR-mottagaren på min remoteplats och där är den stark och fin utan spurioser eller andra konstigheter. Som jag skrev i mitt första inlägg stöter en del på problem och det lustiga är att på vissa stationer fungerar det som videon visar men på många andra blir det problem. Eftersom de sker precis vid den frekvensen borde problemet vara mjukvarustyrt. Det enda jag hittar är om den väljer fel filter i RF-delen men kan ett felaktigt filter där påverka hur radion visar SWR när det är så långt bak i sändarkedjan?
 
Last edited:
Kollade lite närmare och SWR på radions mätare ökar med utgående effekt. Även på extern SWR-mätare efter radion är SWR på 70.00000MHz 1:1 och på 69.99999 2.5:1
 
Då uppstår frågan vilken frekvensgång lasten har.

Man kan tänka sig att en falsk frekvens, t.ex. halva utfrekvensen, skapas i signalkedjan vilken kommer att reflekteras från en last som består av en antenn, men inte från en bredbandig last. En SWR-meter kan inte avgöra från vilka frekvenskomponenter som en visning orsakas.

På "den gamla goda tiden" så jagade man parasitsvängningar och starka övertoner genom att sätta en resonanskrets före konstlasten. Om SWR blev högre med resonanskretsen inkopplad så fanns det problem.

1636710853153.png
 
Här närmar du oss lösningen Karl-Arne, jag har troligen inte tittat tillräckligt brett via SDR-mottagaren för att se något. Rimligen är det som du tipsar om då den funkar som den skall mot konstlast som jag just testat. Det finns tydligen en spurios med som inte antennen är resonant med. Åter till filtren i RF-delen. Det är ju bandpassfilter där och är det så att den spegelfrekvensen smiter förbi där då radion eventuellt inte väljer ett lämpligt filter där. Det borde ju vara en rimlig orsak då filterbytet där sker exakt mellan 69.99999 och 70.00000MHz.
 
Körd mot konstlast och sniffer till spectrumanalysator och en hyfsat stark spurios hittad på 54.03MHz. Styrka på den är ca 0.3w med full uteffekt på radion (25w). Tittar man på filtren så finns inget filter som klipper den men som släpper igenom 69MHz. Är detta orsaken tro?
 

Attachments

  • 7300 69.jpg
    7300 69.jpg
    84,3 KB · Views: 26
Last edited:
Hej!
Intressant med direktdigitala riggar...
En FPGA IC1351 matar en D/A IC 1331 som klockas med ca 124,033 MHz från FPGA:n via kristallfilter och förstärkaren IC1221. Hälften av 124,033 MHz hamnar precis mitt emellan 70 MHz och spurren på 54,03 MHz, så där är nog källan till den, vikning runt Nyquist-frekvensen.
0,3 W relativt 25 W är ca 19 dB undertryckning som långt ifrån motsvarar 2,5:1. Snarare 1,25:1.
Hälsningar
/Jan
 
DSP kan innehålla en del överraskningar som är lite främmande
för oss "analoga fossil". Hela historien är även en illustration av riskerna med att "öppna" materiel som inte använder traditionell frekvensgenerering.

Föga anade "öppnaren", som sannolikt inte ens kan stava till "spektrumanalysator", att han skapar starka spuriouser i ett helt oväntat frekvensområde...

Förr eller senare kommer någon att "modda" en radio som lägger ut, säg, 121,5 eller 156,8 MHz när den sänder på någon frekvens som är helt orelaterad. Man kan bara spekulera över vad PTS kommer att tycka om "radioamatörer" efter något sådant.
 
Så sant AOM, tyvärr är våra stationer inte öppnade på 60m vilket var min mening med att öppna den men efter jag läst om problemet på 69MHz så blir man som foliehatt nyfiken. Jag kör förvisso 69MHz men på en station avsedd för bandet vilket man kan se på min hemsida.
sm6pop.se
 
Ujuj, koppla in en kavitet på 70 MHz på Radions utgång, så kan ni se skillnaden i uteffekt när ni går ner under 70.0000 (ex 69.9999 MHz), då ser ni att uteffekten på just 69 .999 MHz blir 'bara' ca 6-8W (istället för 35-45 W), men på 70.000 är den OK. Då får SWR:en 'tup-juck' pga ett orent spectra från PA:t!!

Det betyder att Radion skickar ut 'skit' mellan 30.00 till 69.9999 MHz, pga då kopplas det in ett annat bandpassfilter in (bandpass är o ta i den är bredbandig mellan 30-69.999.). Så lösningen är att koppla in ett annat bättre bandpassfilter i steget mellan DDS:en o ingången till Slutsteget.
Så nu kommer säkert några 'gubbar' protestera, men kom på ett studiebesök, eller labba själv hur man mäter upp / fixar detta.

Med ett anpassat filter, så fungerar SWR:en och uteffekten korrekt (o Tunern), men inte rekomenderat att köra med denna Radio utanför AM-banden, men det GÅR med lite vilja, ibland kan man vilja o få ut en ren signal i detta intervall (54-70 MHz , för att kanske blanda upp/dubbla/trippla till något annat AM-band.)

(Men som sagt, den är inte tillverkad att användas under 70 MHz (30-50 och 54-70). Studera kretsschemat så ser ni hur den kopplar om i filter-banken, o gå runt problemet!!).

Men kul att titta på vattenfallet o se signalerna på 69-bandet. (Rx fungerar hyggligt mellan 54-70 MHz, Preampen lite 'slö')
-KFL
 
Inga protester här i alla fall, spurioser finns vilket jag visat på bild ovan från spectrumanalysatorn. Även det filter som du beskriver finns inringat i trådens första inlägg. Tråden har ju inte varit aktiv på länge på grund av att det du beskriver nog redan är konstarerat. Intressant med att använda en kavitet för att titta på nyttosignalen, en god idé men inget man har på hyllan, åtminstone inte jag. En annan sak är om det är värt att gå in och modifiera filtret i radion för att köra 69MHz, för min del blir det nej då jag har en separat radio för den frekvensen men visst är det möjligt.
/POP
 
Inga protester här i alla fall, spurioser finns vilket jag visat på bild ovan från spectrumanalysatorn. Även det filter som du beskriver finns inringat i trådens första inlägg. Tråden har ju inte varit aktiv på länge på grund av att det du beskriver nog redan är konstarerat. Intressant med att använda en kavitet för att titta på nyttosignalen, en god idé men inget man har på hyllan, åtminstone inte jag. En annan sak är om det är värt att gå in och modifiera filtret i radion för att köra 69MHz, för min del blir det nej då jag har en separat radio för den frekvensen men visst är det möjligt.
/POP
Jo, själv kör jag med en Taxi-radio (Tait TM8110) på det bandet, men man kan enkelt koppla in ett yttre filter , via Rx7300-kitet som säljs på Ebay, slipper modifiera/löda om något i Radion (filtret kan lätt kopplas bort, om man vill,), Just a ide' -73
 
Det kitet ska jag titta närmare på och diskussioner är alltid intressant tycker jag, man lär sig oftast något på vägen och trevligt att bolla idéer kring våra stationer så det är alltid välkommet.
73 de SM6POP - Anders
 
Back
Top