IC-7300 spänningsfall i EMC filter!

SM5DRY

Well-Known Member
När man köper IC-7300 i Sverige så får man ju med ett EMC filter till DC-kabeln. Stationen har ju en inbyggd mätare för inspänningen och när jag kör SSB med 14 V in så ser jag att voltmetern visar spänningsdippar ner till 11-12 V i taltopparna. När jag kör med en egentillverkad DC kabel med säkringar men utan filter så har jag betydligt mindre spänningsdippar på den inbyggda voltmetern. EMC filtret har beteckningen OPC-1457R. Jag har varit inne i filtret och dragit åt skruvarna som håller kablarna. Är det någon mer som har samma erfarenheter?
 
Till min IC-7200 var det säkringshållaren som gav spänningsfall.
Kan vara värt att kolla säkringshållaren på orginalkabeln.
 
Ja kolla säkringarna och säkringshållarna på kabeln med filtret.
Filtret bör knappst ge någon spfall. Men det går ju att med en voltmeter mäta delar av DC-kretsen.
En gång i tiden, kunde jag konstatera att ett sådant DC filter, de var ju inbyggda i äldre rdio, var en tråd olödd.
En sällsynt sak, men radion var lite opålitlig, efter lödning blev allt bra.....

Att kolla upp särksingarna är inte fel, även nya säkringar kan vara dåliga.
Särkingshållarna kan även de vara lite klena.

Så har vi han som klagade på att hans nya fina IC-756PROIII bara gav 50 W.
Väll på verkstaden hos mig var det 100 W.
Till slut visade det sig att särkingen på minustråden i DC-kabalaget var sönder.
Återledningen gick därmed lite lång väg, genom koaxens skärm, till masten ute på backen.
Masten var jordad och kopplad till gulgrön i huset, via gulgrön till nätagget i radiorummet och där till minus.
Dvs 20 till 40 m 1,5 - 2,5 mm2 FK.... som minusledare.

Det är mycekt klokt att kolla över sina likströmsanslutningar säkringar polskrufvar etc.
DC jacken bkpå riggen, särsklit de äldre 6 poliga kan bli dåliga.
Eller mer ofta DC-pluggen som har hylsor gjorda av tunn plåt vikta som små rör.
Stick in något smalt och kläm ihop hylsorna så kan det bli nytt liv.

En rigg som går emd spänningsfall som då uppträder vid "topparna" av modulationen, kan i värsta fall bli bred, dvs orsaka oönskad bandbredd, splatter.

När man mäter är det viktigt med en Voltmeter som tål HF, givetvis en konstlast och med bärvåg till från, kan man mäta spänning vid olika punkter.

SM4FPD
 
Tack för bra svar av er båda! Jag ska ta och mäta upp olika spänningsfall och kolla säkringshållarna och andra anslutningar.
 
En bra säkringshållare för typen bilsäkring med flatstift bör vara av den typen som skär små spår i flatstiftet.
Dom som följde med till min IC-7200 var av en typ som bara klämmer på flatstiftet som om man skulle hålla i flatstiftet mellan tummen och pekfingret. När jag putsade av ytorna blev det kontakt men problemet dök upp igen en tid senare.
Nu har jag bytt till fordonssäkringar med skruvförband.
 
Ja, det var små spår i flatstiftet men ganska enkla för övrigt. Kanske ska byta till fordonssäkringar med skruvförband. Eller annars kör jag med min andra DC-sladd utan EMC filter men med rejäla säkringar.
 
Det totala spänningsfallet i plus-ledningen var 0,5 V i FM mode. Och i minusledningen var det också 0,5 V. Så det blir ju 1 V totalt och strömmen var runt 16 A.
 
Vilka kontaktdon använder du, GLD mot kraftaggregatet?
På mitt kragg sitter det polskruvar.
På kablarna har jag en "gaffel" som passar under polskruven.
Hittade inga bra "gafflar" så jag fick tillverka egna.
Gafflarna tillverkar jag av 10mm X 10mm messingstång.
Kabeln förses med en tunn metallhylsa för att skydda kardelerna som sedan stoppas in i ett hål och dras åt med en M4 stoppskruv.
 
Vi har skrivit i tidigare trådar och att god kontakt i strömförsörjning är viktigt. Dock kan undermåligt material förekomma i utrustning bara för att det ska bli billigare i tillverkningsled men tyvärr blir till problem när det kommer i användning..

/Sven.
 
Hur mäter du spänningsfallet?
Rätt metod att börja med bör vara mellan polskuven på nätagget, och in i radion där resp röd eller svart sladd är lödd i kretskortet.
Dvs så man får med ev spänningsfall i DC kontakten bak på radion.
En kan man förtsätta med polskruv till in på DC-pluggen, polskruv till säkring på resp sida etc.

Genom att ansluta röd testsladd till voltmetern till polskruven och den svarta testsladden på voltmetern till pluslsaddens övriga punkter, får man direkt spänningsfall i ledningen, dvs Voltmetern kommer då att visa 0,1 0,2 0,7 V etc.
sen gör man samma sak med den svarta DC-sladden.



Från SRS verkstad:
Så var det han som gnällde på att IC-706:an gav för lite uteffekt.
Väl på SRS verkstad gav den drygt 100 W.
Men han hade packat med sin DC-sladd.
Banankontakterna, som han skurvat fast på den, var av den typ man förr hade till högtalaren på träradion, kanske avsedda för 1 - 3 A, med en skruv som var närmast sönderskruvad av mjuk mässing. Med ett måttligt drag skiljdes bananplugg från sladden.
Så skall man använda banakontyakter till 20 A så skll deet vara rejäla doningr gärna sådana som man kan löda på sin 4 mm2 sladd.
Men de kan ju kosta både 10 och 30 kr styck.... Och de där gamla från 50 talet som ligger i kökslådan blir ju billigare.........

Ja det finns många historier som man gärna vill berätta, men givietvis måste man vara försiktig för att inte hänga ut någon.

Ovanstående hände säkert 15 ggr på 10 år..... Dyra fraktkostnader i onödan.... och missnöjda kunder som ofta förnekade att han hade dåliga kontakter, för att fröröka tilltvinga sig grantiersättning.


SM4FPD
 
FPD, jag har mätt som du beskrev med skillnaden att på IC-7300 sidan anslöt jag i själva DC kontakten på sladden. Givetvis ska man mäta plus-ledningen för sig och minus-ledningen för sig. Och då fick jag 0,4 - 0,5 V i varje ledning. Men från IC-7300 ligger ju EMC filter, drossel och säkringshållare i serie och det finns spänningsfall i alla dessa komponenter. För mig som kör radio från torpet i storskogen finns det ju ingen praktisk anledning att använda denna sladd från ICOM. Nej, kommer nog att använda egen sladd i stället.

GLD, vilken fin gaffel du gjorde!
 
Back
Top