IC-735, rx ligger 1kHz över tx

SA2CLC

Well-Known Member
Hej.
Ligger en gammal 735 på bänken som har hyss för sig.
Bytte trimkondensatorer i VCO:n för nåt år sedan.
Då var den väldigt instabil i frekvens, och tappade låsning på PLL.
Nu lyssnar den ganska precis 1kHz upp, både på CW,USB,LSB och AM, verkar även vara konsekvent över banden.
och nej, split eller RIT är inte aktiverat. Någon idé vart jag ska börja söka?
 
Man får gå fram systematiskt.

IC-735 innehåller en syntes med två loopar, en huvudloop med 100 kHz steg;
1638815217650.png
och en interpolationsloop med 100 Hz steg;

1638815343286.png

Man får ställa in en frekvens där utfrekvensen från respektive PLL blir känd och kolla vilken av PLL:erna som inte ger rätt utfrekvens. Men om huvudloopen ger rätt frekvens så finns det bara interpolationsloopen kvar.
Om en bit i skiftregistret har "hängt sig" blir det fel och detta är oberoende av vilken frekvens som man ställt in.

Sedan finns en tredje oscillator som ger blandningsfrekvensen för att komma från första till andra MF.
Den måste också ligga på rätt frekvens, men eftersom den deriveras från referensoscillatorn så är det osannolikt att den skulle ligga exakt 1 kHz fel.

1638815666333.png


Sedan finns förstås risken för att displayen visar fel av samma orsak.

Det blir att ta frekvensräknaren "i vacker hand"...
 
Last edited:
Tack. Får dyka ned i manualen.
Glömde förresten nämna att sändningsfrekensen stämmer med displayen.
 
Innan du börjar skruva i radion. Har du möjlighet att testa till en kollega och dennes radio? Vid Tx sänder du på önskad frekvens och då ska din mot-station höra dig på samma frekvens, och vice versa. Eller om du har tillgång till en signalgenerator och lyssnar in en given frekvens då ska ju radion visa samma frekvens i display. Testa även olika moder, cw, usb, lsb, am, och som tidigare nämnts - kanske display visar fel!?

Lycka till,

/Sven.
 
Testat den mot min K3. Sändningsfrekvens ligger rätt, sänder jag på K3 tar 735 emot 1kHz upp, konsekvent cw, lsb,usb,am.
 
Yes, trimmade in vco och referensoscillatorn då för ca ett år sen när jag bytte trimkondensatorer. Detta är ett nytt fenomen :)
 
Ja, då har du något att fundera på framöver, inga fler tips härifrån för stunden.. - Nu ska jag greppa tisdagen och ge mig ut i kylan, ca -16 för stunden och 08'orna får ta det coolt idag.

/Sven.
 
Efter byte av trimrar, justeras VCO:ernas frisvängningsfrekvens , men frekvensyntesen låser och då händer ingen inom ett stor område av trimning.
Referensen har även den en trimmer, som då justerar sysntesens frekvens, vilken inte påverkas av sänd eller mottagning.
Att studera schemat, och förstå hur det hela fungerar är givetvis A och O vid felsökning.
Man kan även gå igenom servicehandbokens trimpunkter, och det finns ingen trimpunkt där man justerar huruvida radion går transivt.

De jag i första hand tänker på är:
1. Visar displyen konstant inställd frekvens eller ändras displayen när den flyttar sig 1 kHz?
2. Att RIT ratten sitter fel på ratten. Vrid fram och tillbaka för att se om dess ändlägen är symmetriska.
3. Att någon spänning är fel i radion exvis - 5 V, som då kan gör aatt RIT blir egendomlig.
4. Prova med PBT, låter den lika med omvänt i LSB resp USB. Är den någorlunda symmetrisk är det ok annars kan någon felaktig spänning göra att det blir fel.
5. Att kolla alla spännings bör vara något att göra innan man behöver fördjupa sig ytterligare.

IC-735 såldes i väldigt många ex. Närmare 4 siffrigt antal i Norden.
Jag har ALDRIG haft ett sådant här beteende, på en 735:a, eller om vi skall kalla det fel.
Däremot har många hört av sig och menat att de har ett sådant fel, som efter analys inte fanns.

En radio väl värrd att försöka få i fint skick!
Så jobba på, sktruva inte på nån trimmer förrän du vet vad du gör.
Byt inga saker som du tror är felaktig.
Lita inte på vad som står på internet, du måste veta själv.

SM4FPD
 
Jag skulle börja med att undersöka ifall oscillatorerna som tillsammans ger 61,44 MHz ligger rätt, och att VXO:n har rätt reglerområde.

Som Roy är inne på så kan felaktiga spänningar till styrningen av RIT-kretsen ge en konstant frekvensoffset som dessutom skiljer sig mellan sändnings och mottagningsläge.

Detta är mera troligt än att just den "bit" som ger 1 kHz stegen i interpolationsloopen skulle ha påverkats.
 
Det är intressant att veta ifall de 1 kHz som det handlar om, är exkt 1 kHz eller c:a 1 kHz dvs en "analog kHz".
Handlar det om 972 Hz eller 1233 Hz så bör ju felet vara analogt.
Man skulle även testa om den omtalade kHz:en är lika tor på olika ställen av ett frekvensområde.
Dvs om felet är ex 970 Hz vid 3530 kHz och exakt lika vid 3678 kHz eller 3800 kHz.

Som vid andra brottsutredningar bör man samla på sig så många bevis och indicier som möjligt.
För att sedan begrunda anteckningarna.

Som sagt, av de som anmälde ett liknande fenomen så kunde det avfärdas redan innn radion skickade sin för garantiservice.

Roy SM4FPD
 
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth"

- Sherlock Holmes
 
Felet verkar ha legat i RIT-kretsen. Troligtvis jordfel på frontkortet. Kunde få frekvensen att skifta när man petade bak på kortet vid en klämma för kablaget. demonterade litegrann för okulärbesiktning, men hittade inget som verkade suspekt. drog åt skruvarna ordentligt så verkar det ha löst sig.

Nästa pilsner är ingen uteffekt på frekvenserna mellan 12-10m

Då jag har en egen 735 som funkar fint, så provade jag att skifta PA unit mellan de två, och då fungerade även 10 och 12m som tänkt.

Tänker mig att lågpassfiltret är bekymret, men ser inga defekter. Inga brända kontakter, båda reläna drar (går lätt att öppna locket på), inget konstigt på kretskortet. Kanske en kallödning på baksidan. Alla andra band fungerar som de ska, med 100w ut.
 
Back
Top