IC-735 - trasig fläkt

SM0BRF

Well-Known Member
Fläkten i min IC-735 går tyngre och tyngre ju varmare kylflänsen blir för att slutligen nästan stanna helt. Den snurrar på fint när jag har den på bänken eller i radion när den är sval. Någon som har haft liknande problem och hittat en lösning? Originalreservdelar verkar inte gå att få tag på.

73, Roland SM0BRF
 
Har du provat med en liten oljedroppe?
Dels vid motoraxeln dels vid turbienens stödlager.
En liten droppe tunn symanskinsolja bakom den lilla plastskivan.
Ta olja med en smal tråd en liten droppe, och lägg dit.
Märkvärdigare är det inte.
Hela fläkten är lätt att ta ur, och jobba med på bänken.
Dela motor och turbin så ser du vilken del som går tungt.
Kör motorn på låg spänning så märker du om den går bra. Simulera uppvärmning med hårtork.
Detta är en så enkel sak att inget annat än lagens olja sedan 25 år kan ha stelnat lite.
Den snurrar ju otroligt lite, även om du kört många tester är den lilla motorn som ny invändigt förutom smörjan.

Man kan även plocka isär motorn och göra rent och kanske komma åt det bakre lagret.
Med lite handlag kan radion då gå i ytterligare 25 år.

En "ny" sådan fläkt är lika gammal som din, och ingen garanti för att den beter sig som ny. Någon nyproduktion finns ju inte av 25 år gamla delar. Om den snurrar då och då eller har legat i lager gör ingen skillnad.

I värsta fall kan man minska motstånden som bestämmer varvtalet. Så den går fortare, den får högre spänning.
Så håller sigh PA svalare och tennet smälter inte på sluttransistoerna....

de
Roy
 
Har du provat med en liten oljedroppe?
Dels vid motoraxeln dels vid turbienens stödlager.
En liten droppe tunn symanskinsolja bakom den lilla plastskivan.
Ta olja med en smal tråd en liten droppe, och lägg dit.
Märkvärdigare är det inte.
Hela fläkten är lätt att ta ur, och jobba med på bänken.
Dela motor och turbin så ser du vilken del som går tungt.
Kör motorn på låg spänning så märker du om den går bra. Simulera uppvärmning med hårtork.
Detta är en så enkel sak att inget annat än lagens olja sedan 25 år kan ha stelnat lite.
Den snurrar ju otroligt lite, även om du kört många tester är den lilla motorn som ny invändigt förutom smörjan.

Man kan även plocka isär motorn och göra rent och kanske komma åt det bakre lagret.
Med lite handlag kan radion då gå i ytterligare 25 år.

En "ny" sådan fläkt är lika gammal som din, och ingen garanti för att den beter sig som ny. Någon nyproduktion finns ju inte av 25 år gamla delar. Om den snurrar då och då eller har legat i lager gör ingen skillnad.

I värsta fall kan man minska motstånden som bestämmer varvtalet. Så den går fortare, den får högre spänning.
Så håller sigh PA svalare och tennet smälter inte på sluttransistoerna....

de
Roy
Tack för tipsen Roy.
Jo jag funderade på att försöka smörja lagren när jag hade fläkten på bänken, men den snurrade så fint med 3-voltsbatteri så jag trodde det var något som låg emot så jag satte ihop den igen med trådar ut så jag kunde kortsluta termostaterna. Det var då jag upptäckte att det var värmen som gjorde att den gick tungt. Det sitter en gummitätning (?) vid det bakre lagret på motorn. Den måste man punktera för att få in olja till lagret. Var orolig att få olja på kollektorn. Dessutom funderade jag på vilken olja som skulle fungera eftersom motorn har extremt lågt vridmoment. Den drar bara ca 20 mA. Jag får ta isär radion igen och dissekera fläkten samt göra hårtorkstesten.
 
Jag har aldrig behövt punktera gummit där bak, men det finns inget som hindrar att man gör det.
Skär bort med en skalpell.
Möjligen är det fler skikt där som hindar att få in olja.
Att jag skrev"lite" olja är för att inte få in på kollektorn, och folk i allmännhet tror att mängden olja är det inverterade värdet propotionellt mot friktionen.

Var snäll mot din fina gamla IC-735 den skall leva livet i flera decennier.
de
SM4FPD
 
Att jag skrev"lite" olja är för att inte få in på kollektorn, och folk i allmännhet tror att mängden olja är det inverterade värdet propotionellt mot friktionen.

:D :D :D :rolleyes:

Jo visst är det så, klockrent, har mött flera personer som kommit och vill ha hjälp med att deras dator/radio inte funkar efter att de smort fläkten. Det är inte alls ovanligt att de köpt en flaska(1 dl) symaskinsolja och tömt denna över fläkten...
Varvid hela innandömet flödar av olja och gammalt damm i en härlig sörja.

Den intressanta frågan jag får då är "Något måste ha gått sönder för datorn/radion är alldeles kladdig".

Det är säkert många som skrattat åt TV-reklamen där mannen bokat en "gör det själv verkstad" och häller oljan över motorn när han skall fylla på olja, det intressanta är att vi har gott om dessa medborgare i vårt tekniska samhälle...
 
Sådärja, nu är fläkten renoverad. Turbinlagret rengjort. Det var en svart klet i lagret. Alla lager har fått en oljedroppe och nu snurrar fläkten ett tag igen. Provkört med låång bärvåg mot konstlast.
 
Min 735:a har kanske inte gått så många mil ännu, men bra att veta att det går att fixa om fläkten börjar bråka.
Tack till Roy och Roland! :)

/ Ingvar
 
Back
Top