IC-735 VFO encoder

SM1HOW

Well-Known Member
Hej! Labbar med en 735:a där en av fototransistorerna är halvdöd, VFO:n fungerar efter någon minuts "uppvärmning". Jag vet att IR-dioderna fungerar (mha en digitalkamera).
Det verkar som om originalet Sharp IS433 är utgången, någon har använt en IS486 går den att få tag på någonstans ?

73 de -HOW
 
Efter lååång väntar har jag fått IS-486 från RS Components, dom är på plats men den räknade baklänges några steg på ett eller två ställen per varv, trodde att det var omöjligt att justera men tipset med en liten bit papper här i länken fungerade!
Icom IC-735 Optical Encoder Repair.

-HOW
 
Oj-oj!
Hoppas att min 735:a klarar sig från sådana problem!
Undrar hur pass vanligt det är.
Vad säger du, Roy?
 
Mycket ovanligt att encodern på IC-735 går händan.
Det är en påkostad sak.
Men dagens är enkla billiga och kanske ändå bättre livslängd. De består av en skiva lik en diskett med inspelade magnetfält och små hallgivare.
Den i IC-735 finns ej mer, och är förståss ömtålig om man öppnar den, med sina tunna slitsade stålskivor, optik etc.

Jag kan gott tänka mig att det går att nyttja en ny typ, exvis den som sitter i en IC-7400, 7410 etc, med lite modifieringar.
Så än behöver man inte slänga IC-735:an om man har lödkolv och lite vana att jobba
med eleketronik.

IC-735 kom 1985 och var en liten radio med massor av möjligheter i samma lådda.
Upplevs som mycket "trevlig" med 100 KHz PLL är det förståss stor skillnad på spektrala renheten jämfört med en PROIII:a. Med den räcker ändå väl till.
Dock har väl en idag levande IC-735:a gjort sitt ändå. Dock de sista såldes omkring 1991

PBT, inbyggd elbugg, LF klipper, ja visst är det ett krutpaket.

Obs att här kan man sända SSB utan ALC, med LF klippern på och micgain som då blir driver kan man sända utan ALC, micgain, dvs då driver, hamnar på c:a1 steck.
AM låter fint om man bestämmer AM moduleringen med klippern på och micgain om kring ett streck.
Bak finns en trimmer för micgain vid klipper på. Kallas då comp gain.

Med över tusen sålda bör det finnas söndertrimmade, sönderlagande exemplar att plocka delar från, men det tycks ändå vara svårt att få tag på en sån.

Jag hade in en IC-735 en gång som hade blvit avglömd i TX, med 100 W. Ägaren på semester två veckor.
Det som hade hänt var att lödtennet hade runnit av från sluttransistoerna och stängt av dessa, de sitter upponer. Bara att löda fast så gick det igen.

Detta visar att man bör låta fläkten blåsa även på kretskortet, inte bara utanpå kylaren. Dvs som i exvis en IC-706. Men detta då vid kontinuerlig TX mer än en dag......

Lycka till med IC-735:eek:rna!!!!
En pärla!!


de
FPD
 
Riggen är ju riktigt trevlig, allt som behövs finns och den är lättmanövrerad(det är inte jag som äger den) Kanske kom jag åt den optiskamasken när jag tog bort kretskortet, grejerna är riktigt små. Jag har f.ö. två st IS-486 om någon behöver.

73 de -HOW
 
Back
Top