IC 7400 RX modifiering för MW LW

SM4ANQ

Well-Known Member
Någon som vet hur man på eliminerar den inbyggda dämpningen på LV och MV för IC 7400.

Tacksam för svar!

73 de
SM4ANQ
 
Hej Uffe,
Det är möjligt att jag har fel och att det är preamps som ej som standard är i bruk.
Funderade på bättre känslighet på speciellt under 500 till 600 kHz där jag tycker mottagaren blir dålig. Har ej mätt så allt är subjektivt.
Bästa 73 de
SM4ANQ oxo Ulf
 
Jo bandet 30 kHz till 1,6 MHz är dämpat på IC-7400, liksom på de flesta andra modeller och fabrikat, av mottagare och transivers från Japan.
Varför är en bra fråga. Men alla har det och ingen tillverkare vågar ändra något.
Jag lyckades få ICOM att inte göra denna dämpning på någon modell, men nästa modell vara likadan, minns inte vilken radio det var.
Bandet 30 kHz till 1,6 MHz matas via bandpassfiltret B0, och detta har en fast dämpsats, R11, R13 100 Ohm och R12 82 Ohm.
Detta gör att vi får en lågohmig ingång på dessa låg frekvenser, det gör att känsligheten mätt med en 50 Ohms signalgenrator är hög och tillräcklig, men en antenn som ofta blir högohmig kortsluts nästan. Och man upplever mottagaren som döv med en vanlig antenntyp för amatörbanden.

Motstånden R11,12 och 13 ingår i strömatningen av PIN dioderna och det är därför inte bara att pilla bort dämpsatsen. En metod vore att seriekoppla R11 och R13 med drosslar, stora nog för att ge minst reaktansen minst 500 Ohm vid 500 kHz, 1mH kanske, eller så.
Det är inte enkelt att löda och labba då det är ytmonterat här.

Själv lyssnar jag på dessa låga frekvenser (med IC-756PROIII) och har ett läge där jag matar min dubbelZepp som en T-antenn. Då blir det fart på langbölgen.

Försöker man lyssna på långvåg och mellanvåg med en vanlig dipol med balun skall vi veta att en typiskt balun för 3,6 - 30 MHz har väldigt stor dämpning under 1,8 MHz. Folk har olika baluner och därför upplever man olika dämpning på låga frekvenser.

Prova att lyssna med koaxen kortsluten utan balun.

Min antenn 2 x 40 m med nästan 20 meter stege blir en T antenn för 1,4 MHz enligt t-antenna.exe.


De
SM4FPD
 
en VLF/LF-konverter kan vara ett gott alternativ om man inte vill löda..
AM-mottagningen är riktigt njutbar på 7400, prova att stänga av AGC'n :)
 
Last edited:
Tack Roy för informationen.
Skall öppna objektet vid tillfälle.
Anledningen till frågan är att AOR 7030, Perseus och TS 2000 är betydligt bättre mottagare med samma antenn.

6XUN
Jo, det stämmer att en converter löser problemet. Jag har en sådan och lösningen är överlägsen! Använder 4 MHz mellanfrekvens.

Bästa 73 de
sm4anq
 
Det är nog inte så att de andra stationerna är bättre.
Snarare så att de har sämre anpassning vid låga frekvenser.
I spec för ICOM står det antennimpedans 50 Ohm, och det försöker man hålla, så gott det går inom detta stora band.
Det är oxo nödvändigt om man skall få bra egenskaper på bandpassfiltret, dvs det 30 kHz till 1,6 MHz.
Uppmätt med signalgenerator så är känsligheten jämförbar med de olika stationerna.
Har du servicemanual Ulf? Den är för stor att skicka per mejl, men sänder du ett USB minne så kan jag fixa åt dig.

Och SM6XUN, AM är njutbar på ICOM:s DSP mottagare.
Där AM detektorn utgörs av en i MF:en DSP.
Särskilt om man använder en lite "fetare" högtalare.
Själv lyssnar jag ofta med PROIII, och med 4 - 10 kHz bandbredd i AM, kör med två 3 liters HiFi högtalare, placerade på var sida om radion.
Resonansfrihet är det viktigaste att eftersträva på högtalarsidan.
Här kan träradion slänga sig i väggen....

de
SM4FPD
 
Tack Roy,
Har ingen service manual men väl memory stick.
Skickar en och tackar på förhand.
73 de
sm4anq
 
Glöm bara inte egen adress för retur.
Har du någon annan ICOM som du behöver handbok till så säg.

Min adress är då

Roy Nordqvist
Bjällerud 660
665 91 KIL

de
SM4FPD
 
Roy,
Vet du om det finns en chans att få tag i en RIT-pot till en IC735? Har skam till sägandes inte frågat SRS ännu, då jag utgått från att det är kört den vägen.
God Forts.
/Uffe
 
SM3CIQ, svårt att veta om det finns kvar. Jag minns inte att jag någonsin bytte en sådan pot.
Den är R17 front unit, och har artikelnummer K121B000E-10KB. Det är en 10 kOhm linjär pot.
Du kan ju mejla till Wolfgang och höra. Men det finns nog mest delar till senare modeller med annan typ av artikelnummer.
Förmodligen har dessa delar legat orörda i 25 år, och förmodligen slängda då ingen vill ha dem.
Skulle det finnas så är den ju lika gammal som den du har, men olika miljö åldrar dem olika.

Annars är det en lite dusch med kontaktsprej som hjälper.

Som tur är numera ligger ju folk så exakt i frekvens och på samma frekvens så man behöver sällan RIT numera.
Minns knappt att jag använt RIT på många år själv.....Kör man mycket Morse kan det kanske vara bra med en noggrann följsam RIT.

IC-735 är en klippa och väl värd att ha i toppskick.

De
FPD
 
Här visas en bild med Roys modifiering på mitt exemplar. http://hem.fyristorg.com/sm5dff/IC7400-mod.jpg
R12 82 ohm är byglat och drosslar är inlagda i serie med R11 och R13. Dämpningen av frekvenser under 1,6 MHz är vanlig i flera fabrikat, i många länder har lyssnaren en rundradiosändare i närheten som kan överstyra och signalnivåerna är rent allmänt väldigt höga.

Lennart
 
Hej Roy,
Skickade memory stick idag.
Tror att du kan använda samma påse tillbaka. Bara kryssa över din adress. Returporto medskickat.
Bästa 73
Ulf
 
Den kom idag Ulf.
Får i brevlådan för retur i morgon, Fredag.
Med lite läsbart.....
Drosslar bör vara omkring 1 mH, (milli Henry)
Har de resistans så kan man minska motstånden i motsvarande grad för att få samma diodström.
Att bygla R12, 82 Ohm är kanske inte nödvändigt, man kan lägga en konding parallellt 0,1 uF.
Obs att det är inte nödvändigt med ytmonterade komponenter, stående små motstånd kan funka om det finns plats.
Ofta är ju komponenterna små, men det finns luft omkring och ovan kortet.
Det viktiga är att inte skada kortet, och det kräver noggrannhet.

Jag brukar i sådana här fall göra en skärmdump av området i fråga på layouten, resp schemat och klistra in på ett Word dokument.
Med MAC:en kan jag klippa ut en skrämdump, cmd shift 4. Mycket praktiskt.
Sen skriver man ut ett blad att ha vid loddebolten och radion.

De
FPD
 
FPD,

Tack för information på minnessticka som kom i retur i förrgår.
Igår skred jag till verket och eliminerade dämpkretsens inverkan. Smått!!
I kväll jämför jag mellan mina mottagare med samma antenner och IC 7400 fungerar fint på mellanvåg och långvåg.
Nöjd!
Bästa 73 de SM4ANQ
 
När vi ändå pratar IC-7400... har jämfört lite IC-7400 vs IC-7400/XV-144 kombo...bara lyssnat lite på närmaste beacon på 2m...

IC-7400

Måste man använda OPC-639 med ic-7400? Hade eller fick inte denne med IC-756pro3...

73' Samir, sm7vzx
 
OPC-639 är en DC sladd med EMC filter.
Dvs ett filter som begränsar RF strålning från DC-sladden.
I de större riggarna finns motsvarande filter inbyggt.
Vanligen ryms inte ett sådant filter i riggar som IC-706all och IC-7000.
Om en DC sladd med sådant filter levereras med riggen, huruvida det kommer ett filter med i paketet till Europa versionen minns jag inte, betyder det att den CE-märkts med filtersladden.
Det bör även framgå av kapitlet om installation i handboken om DC-sladd med filter krävs för den aktuella radion.
Dvs det krävdes dubbla filter vid EMC testet.
När man kör på original power supply är DC sladden så kort att extra filter inte behövs.

Att filtret är så stort beror på att dämpning krävs ner till 1,8 MHz.

Ändrar man på radiostationen, exvis genom att köra den med annan DC-sladd utan filter, om filter krävs för CE-märkningen äventyrar man CE-märkningen.
Detta skall en radioamatör förstå sig på och kunna ta eget ansvar för.

Rent praktiskt så sipprar väldigt lite RF ut på DC-sladden och strålningen från denna vid sändning är extremt liten.
För att inte säga försumbar.
Åtminstone extremt mycket svagare än strålningen från antennen som ändå sitter 20 m högre upp i luften.

Att som radioamatör kunna höra eller på något sätt detektera skillnad med eller utan EMC filter på DC-sladden är omöjligt.

Vid radioanläggningar med mycket RF i chassit kommer så klart filtret på DC-sladden att stoppa HF från att nå ut i elnätet och jordsystemet.


de
SM4FPD
 
Tack Roy, om inte vill släppa med sig OPC-639, kommer man inte att känna något skillnad...fint...
 
Nu har ju inte jag några Icom grejor (utom en handhållen mottagare) men vill ändå passa på att tacka FPD för all hjälp han ger folk med sina ICOM's

Det blir så mycket mindre slit och släng med grejorna om det finns kvalificerad hjälp att få.
 
Back
Top