Jo bandet 30 kHz till 1,6 MHz är dämpat på IC-7400, liksom på de flesta andra modeller och fabrikat, av mottagare och transivers från Japan.
Varför är en bra fråga. Men alla har det och ingen tillverkare vågar ändra något.
Jag lyckades få ICOM att inte göra denna dämpning på någon modell, men nästa modell vara likadan, minns inte vilken radio det var.
Bandet 30 kHz till 1,6 MHz matas via bandpassfiltret B0, och detta har en fast dämpsats, R11, R13 100 Ohm och R12 82 Ohm.
Detta gör att vi får en lågohmig ingång på dessa låg frekvenser, det gör att känsligheten mätt med en 50 Ohms signalgenrator är hög och tillräcklig, men en antenn som ofta blir högohmig kortsluts nästan. Och man upplever mottagaren som döv med en vanlig antenntyp för amatörbanden.
Motstånden R11,12 och 13 ingår i strömatningen av PIN dioderna och det är därför inte bara att pilla bort dämpsatsen. En metod vore att seriekoppla R11 och R13 med drosslar, stora nog för att ge minst reaktansen minst 500 Ohm vid 500 kHz, 1mH kanske, eller så.
Det är inte enkelt att löda och labba då det är ytmonterat här.
Själv lyssnar jag på dessa låga frekvenser (med IC-756PROIII) och har ett läge där jag matar min dubbelZepp som en T-antenn. Då blir det fart på langbölgen.
Försöker man lyssna på långvåg och mellanvåg med en vanlig dipol med balun skall vi veta att en typiskt balun för 3,6 - 30 MHz har väldigt stor dämpning under 1,8 MHz. Folk har olika baluner och därför upplever man olika dämpning på låga frekvenser.
Prova att lyssna med koaxen kortsluten utan balun.
Min antenn 2 x 40 m med nästan 20 meter stege blir en T antenn för 1,4 MHz enligt t-antenna.exe.
De
SM4FPD