IC-7400 sändarproblem

SM4EFE

Member
Hej! Klubbens ICOM IC-7400 har lagt av i sändaren och det verkar ganska jobbigt att få grepp om blockschema och funktion så testar med den lata vägen och frågar här om någon kan vara behjälplig? Kanske finns det något (enkelt) standardfel...

Iakttagna symptom:

Mottagaren fungerar.
Sändaren ger ca -30 dBm ut på alla band. Vid PTT är den 6-10 dB lägre i 1-2 sekund för att sedan glida upp till -30 dBm.
Effektratten påverkar uteffekten med 6-10 dB lite beroende på band. Det går alltså att ställa ner till ca -40 dBm.
FM-modulation låter riktig på både 28, 50 och 144 MHz där jag testat.
Glasrörssäkring på kortet är hel och det finns spänning till trissorna i 144 MHz slutsteget i a f.

På något sätt verkar det ta slut på den gemensamma vägen efter effektreglering men innan det delas upp till de olika slutstegen. Frågan är var?

Undrar den late SM4EFE :)

Prova först om felet finns på alla trafiksätt.
Kolla sen upp knappen för COMP, dvs talprocessorn, den kan bli glapp vilket ger nära noll ut, men kanske effekt vid COMP off.
Har för mig denna knapp påverkar andra trafiksätt än SSB.
Näst blir svårare man kan kolla effekten vid RF kortets exiterutgång, dvs den smala koax som går till PA enheten.
Det går utmärkt med en enklare oscilloskop att se om det finns RF här, lägg CW, (bärvåg) på 1,9 eller 3,5 MHz så hänger ett enklare osc med.

Sen finns ju elektronikåtervinningen för 30 år gamla saker att tillgå.
Men visst är det en viktig del av hobbyn att hålla liv i gamlingarna.

SM4FPD

0.001mW, det kommer man inte långt på och om jag fattat rätt så är det samma på alla band inklusive 2m?
Som FPD är inne på så börja att mäta på ingången till PA-kortet, lättast är som sagt att mäta på J151, utgången från RF-unit.
Där bör du åtminstone ha några mW.
Ett vanligt fel på tidiga 7400 är att drivtrissorna går hädan och de är ju aktiva på samtliga band, det är först efter dem det delar upp sig mellan HF och 2m.
Jag har bytt flera sådana och det är inte så lätt då de sitter på eget kort med en massa pinnar lödda på båda sidor kortet genom vior, görs bäst med lödstation med vacuumsug i kolven.
De är även direkt lödda mot en hyfsat grov kylplåt där det kräver en del värme för att det skall bli bra.
Trissorna har dessutom kontaktytan som skall lödas mot plåten mitt under komponenten så man kan inte se lödningen under arbetet.
Det finns flera färdiga utbyteskort med andra trissor och även ombyggnadsbeskrivningar om det är drivtrissorna som är trasiga, det är lättare och bättre än original.
Nu är det inte säkert att det är drivtrissorna så börja som sagt att mäta signalen till PA-kortet och återkom med resultatet.
Effekten styrs långt tidigare undantaget de spänningar som kommer från SWR-kretsen som också sitter på PA-kortet.

Attachments

• 7400.png
    7400.png
    280,6 KB · Views: 13
Jag tänkte IC-740 i mitt första inlägg, så bortse från det mesta där.
7400 har få knappar som kan få glapp.

SM4FPD

Tack för all input så långt! Har radion på annat ställe så blir test när jag är där. Har i a f testat att det är lika på alla band och trafiksätt nu. Och comp sitter i meny och fungerar men påverkar inte felet.

Visste inte var signalen kom in till PA-t, men ser på bilden nu och ska testa det nästa gång. Återkommer...

SM6POP nämnde att mäta RF på J151, signalen där kommer från en liten 8 pinnars IC bredbandsförstärkare.
IC-151 det händer att den går hädan, IC:en jobbar i hela HF och VHF området så den är gemensam för alla band.
Kretsen återfinns i andra modeller ex IC-756PRO till PROIII.
Ytmonterad och inte helt enkel att byta.
IC-151 lystrar till namnet uPC 1678G.
5 Volt DC, RF in pin 1 och RF ut pin 5, lätt att se förstärkningen med osc och en låg frekvens, ex 1,9 MHz

Varför IC-151 går sönder är en bra fråga, det florerar åsikter om att den blir för varm, men vid 1 mW lär det inte vara fallet.
ICOM skyllde på static, dvs transienter från ex åska, en modiiering med skyddsdioder kom.
Mest troligt är att IC:en i början kom från en dålig batch, då de efter först bytet aldrig mer gick sönder.

Jag har modden med skyddsdioder,som fil, men menar att den inte behövs.

SM4FPD

IC151 (UPC1678G) har en typisk uteffekt på runt 20mW och efter Pi-dämparen före utgången från RF-kortet bör uteffekten vara i häradet 10-12mW. Det är alltid svår att bara genom schemat veta exakta effekter men är du långt under detta så blir det fel.
Det sitter ytterligar en Pi-dämpare innan första transistorn på PA-kortet och den trissan vill åtminstone ha en ineffekt på 4mW och det blir då efter Pi-dämpare nummer 2 så hamnar du nere under 1mW vid mätningen på utgången från RF-kortet är det tokigt.

Då har jag mätt på kabeln in till PA-kortet och det var -94 dBm på 1,9 MHz!!
Jag har inte öppnat radion på andra sidan och tittat efter IC151 då jag inte sett vad ni skrivit förrän nu. Men då låter det väl troligt att den har gått hädan. Jag får ta som nästa steg att mäta skillnad mellan pin 1 och 5 få se. Om vi nu utgår från att det är den som felar och ska försöka byta, var hittar jag den som reservdel nu för tiden?

Tänk bara på att IC:en i fråga finns i två storlekar, ytmonterade stor c:a 4 mm i fyrkant, liten 2-2,5 mm uppskattat.
Den lilla är verkligen liten men jag tror den stora jättekretsen sitter i din radio, och det är ju den du skall jaga fram....
Mäter du skillnad mellan in och ut och inte ser någon förstärkning är saken klar, behövs ej någon absolutnivå.

SM4FPD

Det är alltid svårt att avläsa om signalen är den rätta om man mäter med probe på en inkopplad krets, det blir att man endast plockar upp en del av signalen och det är väl så du gjort om du bara har locket av till PA-kortet men -97dBm låter ändå väldigt lite.
Ett bättre sätt att mäta för att se vad signalen till PA-unit är att öppna locket till RF-unit och dra ur kontakten som går till PA-unit och stoppa i en mätkabel i honan där originalsladden satt kopplad, kontakten heter TMP.
Impedansen är 50Ohm så ett intrument som en spectrumanalysator med den ingångsimpedansen blir bra.
Som FPD skriver så kan du också mäta skillnad mellan ingång och utgång på kretsen och då behöver du inte veta de exakta effekterna utan se om skillnaden mellan in och utgång ser bra ut.
Problemet med den mätningen är om signalbortfallet sker tidigare så kan ändå förstärkningen i UPC1678 visa sig men -97dBm är så lite att det knappast är fallet i er station.
Som sagt är en mätning i utgången från RF-unit med en spectrumanalysator det bästa sättet att se om allt står rätt till så långt.
Eftersom FPD känner till fel med UPC1678G så är den ändå misstänkt på "sannorlika skäl" i det här fallet.
I IC-7400 är UPC1678G 5,2mm x 4,4mm så den går fint att löda bort och byta.
Jag skulle använda flux, varmluft och kaptontejpa runt kretsen då det sitter en del små komponenter nära den för att ta bort den.
Vid monterig av den nya kretsen skulle jag använda en lödkolv med liten spets och löda ben för ben, den är stor nog för att det skall fungera.
Kretsen finns att köpa lite varstans om du Googlar på den men kanske undvika kinesiska kopior om du kan.

Ifall endast bredbandsförstärkaren µPC1678 skulle vara felaktig så
skulle inte utnivån vara 80 dB lägre än nominellt, utan nog bara 40-50 dB,
(bortfall av 20 dB förstärkning+30 dB isolation).

Man kan därför misstänka att felet möjligen ligger tidigare i kedjan.

Tittar man på förstärkningsdistributionen genom TX-kedjan är en HF-nivå av ett par mW
på utgången av µPC1678, eller 500-800 mV p-p över 50 ohm att vänta sig.
På ingången en faktor 10 lägre, eller 50-80 mV p-p. Båda nivåerna blir tydligt
synliga på ett genomsnittligt oscilloskop med en 10:1 prob.
Man bör undersöka vilka nivåer som finns innan man börjar löda loss kretsen, och
även DC-arbetspunkten.

När man läser sådant här uppstår också frågan hur OP mäter effekt och andra nivåer.
På en sändarutgång mäter man helst effekt med en absorptionswattmeter, eller
med en effektdämpare + spektrumanalysator samt termisk effektmeter.

Termisk effektmeter eller spektrumanalysator är att föredra vid låga nivåer, men kräver
att man bryter upp signalvägarna för att komma åt att mäta.
Kan man inte det, eller inte har en högimpedansprob till sin spektrumanalysator, så återstår oscilloskop med 10:1 prober.

Detta är mindre noggrant, men ger helt användbara "go/no-go" resultat.

Jodå allt är mätt med spektrumanalysator. Och vid koll av nivån in till PA-kortet så lossades kabeln som kommer från undersidan och kopplade ihop den med en koax försedd med testklämmor, och sedan vidare till spektrumanalysatorn. På 1,9 MHz lär inte sträckan på 1 dm med öppen ledning spela någon roll för exaktheten på nivån.

Tänkte också att -94 dBm var fruktansvärt låg nivå och undrade om det kan bli så mycket dämpning i kretsen om den är felaktig, precis som AOM's fundering. Men återkommer med resultat efter nästa besök i verkstaden så får vi se om vi får klättra bakåt i kedjan.

Ok, då har du mätt med signalvägen bruten och med så låg signal sitter troligen felet tidigare så en mätning på ingången av kretsen blir väl nästa steg.
Jag har inte dykt djupare i vad som kan hända inuti en sådan krets när det går hädan men om du får en kortslutning mellan signalvägen inuti kretsen och jord blir det nog inte mycket kvar av signalen men som sagt där är jag dåligt påläst om hur mycket av signalen som kan läcka förbi.
Tittar man på signalvägen vidare bakåt från UPC1678G så är nästa steg några switchdioder som switchar filterutgången mellan TX och RX så en koll på signalen där, dioderna och spänningar från trissorna som styr dem.
Efter det kommer filtren och de används både för TX och RX.

Back